1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] Gevangenisen zijn te luxe

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Unhooked, 22 mei 2003.

1. underhunter

underhunter XBW member 706

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind zeker dat het te luxe is, tv'tje, mooi kamertje enz. er moeten minder luxe cellen komen en langere straffen

2. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    geweld lost niets op

het antwoord op je vraag: Ja!

je kiest er zelf voor om em te vermoorden......als dat werkelijk zo erg is om daar opgesloten te zitten, had je em beter kunnen aangeven...

Laatst bewerkt: 22 mei 2003
  3. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Maar dit is een leuke vraag die je stelt. laat ik jou nou een gewetensvraag stellen. Zou jij nog steeds die vent neerschieten als je van te voren wist dat je 20 jaar vast zou komen te zitten in een cel met dus echt alleen maar 4 grijze muren?
    als jij dan Ja zegt verdien je het inderdaad om opgesloten te worden tussen allemaal ander tuig. Je bent dan niet alleen toerekeningsvatbaar maar je accepteerd ook de consiquenties

4. Hello_Hello

Hello_Hello Hi there

Leuk Bevonden:
    0
    Je weet wat de consequenties zijn als je iets strafbaars doet. Dussss.... Opsluiten maar! Anders kan je net zo goed in Big Brother zitten.....

5. Hello_Hello

Hello_Hello Hi there

Leuk Bevonden:
    0
    By the way... de discussie is wel gelukt of niet? Dat wordt een 10....

6. Arabar NL

Arabar NL infinity

Leuk Bevonden:
    0

zie het als een soort heropvoeding! Het is de bedoeling dat die mensen zich daar schuldig gaan voelen. Zullen de meesten ook wel gaan doen denk ik. En inderdaad... al heb ik de mooiste kamer van de wereld... dan nog zou ik er niet graag 80% van de dag er moeten zitten, zonder sociaal contact. Snappie? En uiteindelijk wil iedere 'gezonde' Nederlander de gevangenis wel vermijden... dan is het toch zowiezo al een straf of niet?

7. scweek

scweek Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat de mensen in de gevangenis zitten om iets kleins, meer luxe mogen hebben dan iemand die iemand heeft neergeschoten.
    En ik vind ook dat je luxe moet afnemen hoe vaker je in de gevangenis komt.

8. mr.ed

mr.ed ^^XboX k!ck$ @@r$^^

Leuk Bevonden:
    2
    als ik in de gevangenis zit met een xboxje en wat games kan ik het daar anders aardig lang uithouden :D

9. Pablow

Pablow -

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat het niet gaat om hoeveel luxe je hebt. Het gaat over het niet weg kunnen als je wilt je vrijheid dus. En die tv met dvd enz, daar hebben ze zelf hard voor moeten werken. Ik vind het wel goed eigelijk een beetje afleiding voor die lui. Kijk je kunt ze wel op water en brood zetten enzo. Maar of ze daar nu beter van worden ? Mensen moeten wel weer normaal kunnen funcioneren in de maatschappij. Ik zou zeggen verleng de straffen, en laat de rest gewoon zo als het is. Ik bedoel jullie denken volgens mij dat het allemaal zo'n pretje is beetje xboxe dvdtje erbij zo werkt het meestal niet in de praktijk. Ik weet niet of hier iemand al eens lang ziek is geweest. Een weekje of twee daar wordt je ook gruwelijk gek van (de heletijd in bed liggen en binnen blijven). Nee ik zou er een trauma aan over houden.

10. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Dat geld wat ze hebben zouden ze meoten betalen als Huur voor de gevangenis kamer. nu kosten al die gasten ons geld terwijl ze ook gewoon een uitkering krijgen. Gewoon dokken voor je slaap plaats.

Ik voor onderscheid in vorm van delict. Brute moordenaars, overvallers, dealers etc mogen gewoon 4 betonnen muren zonder enige gratie.

Criminelen voor de eerste keer, die bijvoorbeeld iets stelen, iemand in elkaar slaan (niet ernstig). Die zou ik een jaar in de cel zetten met wel mooi behang en een tvtje. Niet teveel maar zeker niet inhumaan. Doen ze het hierna nog een keer dan komen ze in de strontput van de samenleving wat mij betreft.

Je ziet het aan de scholieren die in de cel zaten in tjechie na het beroven van die vrouw. Daar leren ze pas van. Gewoon een cel met 50 mannen bij elkaar.

11. Ricardovic

Ricardovic Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Tjah ik vind toch dat het rechtsysteem niet helemaal klopt. Soms lees je weleens in de krant dat een man iemand vermoord en natuurlijk was deze weer ontoerekeningsvatbaar. En tada na 7 jaar staat deze weer op straat. Dat vind ik dus echt veeels te kort.

Maja om ff bij die gevangenis te komen. Je moet gewoon rekening houden met het delict zoals ugamer al zei. Iemand die fraude pleegt ofzo, tjah die hoeft voor mij nie tussen 4 muren met een klein raampje te zitten. Maar een moordenaar die zijn hele familie heeft afgeslacht mogen ze van mij zo hard aanpakken als ze willen.

Ook vind ik dat moord niet altijd even zwaar gestraft moet worden. Zoals blauw eerder zei. Als je vriendin/vrouw aangerand word, dan vind ik dat heel anders dan een moord bij bijv een bankoverval. Als ik zou weten wie bijv mijn vriendin aangerand zou hebben dan zou ik die persoon toch zker ff een bezoekje brengen (naja als ik zou weten wie het gedaan had).

12. Monkeyk

Monkeyk MoNkEyS LaW

Leuk Bevonden:
    0
    Maarja waar liggen de grenzen, elke situatie en ELK delict is weer anders.

Ze kunnen daar gewoon geen maatstaven voor maken omdat dat te complex zou zijn.

Ik denk gewoon dat je moet kijken naar residieve(of hoe schrijf je dat), ik vindt het veel belangrijker dat wanneer iemand eruit komt we er ook van uit kunnen gaan hij/zij het niet nog eens flikt.

Wat schiet je er anders mee op om iemand op te sluiten, ze komen toch weer vrij??? en dan???

Je vrijheid kwijt zijn is het belangrijkste en het moeilijkste van een gevangenis, dan kun je wel een xbox hebben en een tv maarja na 8 uur per dag in je celletje heb je die Matrix of NBA street ook zo uitgespeeld:)

13. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Daar wordt al rekening mee gehouden (nou ja soort van) in het gerecht. Voor de rest is moord-moord. En moeten allebei keihard afgestraft worden want als we verschil gaan aanbrengen waar houdt het dan op? Waarom zou jij minder straf krijgen voor de moord op de aanrander op jouw vriendin dan een moord tijdens een bankoverval? Jij deed het op zeker met voorbedachte rade, die bankovervaller raakte misschien in paniek en schoot. Als we in ons rechtsysteem gaan zeggen ja maar Ricardovic vermoorde een aanrander, een gevaarlijk iemand en uit wraak laten we hem minder straf geven dan gaat het helemaal fout. Volgende stap is misschien dan wel dat een moord op b.v. een zwerver ook minder bestraft wordt, die was ook maar een smet op de maatschappij

14. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
    Nemesis ik vind dat je nu een beetje appels met peren aan het vergelijken bent. Een moord op iemand die jou iets vreselijks heeft aangedaan is heel anders dan een bankovervaller die iemand vermoord om een paar centen.. en die met di zwerver snap ik helemaal niet waarom zou je een zwerver vermoorden?

15. Schranseman

Schranseman Heeft altijd honger

Leuk Bevonden:
    0
    laten we niet vergeten dat de meeste gevangen ook mensen zijn.

Als we ze opsluiten als een beest dan word het ook erg moeilijk om ze weer te laten functioneren in de maatschappij, met als gevolg dat ze wel erg makkelijk in hun oude gedrag terugvallen.

16. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Ligt helemaal aan de omstandigheden.. Een wraakmoord kan vele male erger zijn als zoiets met een bankovervaller.. Probleem is (en dat wil ik aangeven met een zwervermoord) is dat als we daar echte verschillen in gaan maken het einde een beetje zoek is. Want waarom is een wraakmoord op zo'n verkrachter minder erg? omdat het een stuk tuig is? Het blijft een mens en een moord op een mens sheesh wat dat betreft op een dier moet altijd hard aangepakt worden. Er moet geen waarde aan een mensen leven gehangen worden. Anders krijg je dat een moord op een zwerver minder erg is als een moord op een middenstander. etc etc zie je waar ik heen wil?
    Om deze zelfde reden vond ik b.v. dat Volkert v.d. G niet harder gestraft mocht worden dan een andere moordenaar. Als ze dat zouden doen zouden ze zeggen ja maar een moord op een minister is erger dan op een normaal mens. Waardeverschillen dus.! Ik vind dat een moord altijd hard aangepakt moet worden.

17. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
    Moord is moord ben ik wel met je eens, maar je zou zo'n daad kunnen begaan in blinde woede (wat begrijpeljk is op zo';n moment) en een bankoverval dat plan je vooraf n weet je wat er kan gebeuren als je bijv. een pistool mee neemt. Dan vind ik dat in de laatse geval een hogere straf/minder luxe (om in de trend van het onderwerp te blijven) wel eerlijker.

18. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Daarom hebben we toch ook voorbedachte rade, zelfverdediging, moord uit emotie (om het maar vrij te vertalen:confused:)...al deze gevallen moeten natuurlijk wel hetzelfde behandeld worden...wat walgde ik van die hypocrieten die vonden dat volkert van de graa...(oeps, dat mag niet he? ;)) een hogere straf moest krijgen....tuurlijk zijn de straffen in Nederland te laag en tuurlijk waaren er een hoop mensen die zich helemaal konden vinden in Pimmetje...maar zo werkt 't hier nou eenmaal, daar had je bij eerdere moorden ook al over moeten zeuren....punt

19. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Idd.. Overwegingen als voorbedachte rade etc worden in het vonnis al meegenomen. Maar ik vind dus niet dat dat ook nog een keer zou moeten betekenen dat een moordenaar minder luxe moet hebben als b.v. een moord uit emotie.
    Maar uiteindelijk vind ik niet dat die verschillen gereflecteerd mogen worden in de gevangenis.. Door b.v. een moordenaar minder luxe te geven als een verkrachter etc. Bottomline is gewoon dat ongeacht de soort straf onze genvangenissen eerder een soort kuuroord zijn

20. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Kuuroord of niet, ik denk dat je het heel zwaar krijgt al hoef je er maar 3 maanden te zitten....het gebrek aan vrijheid is echt vreselijk (kijk maar hoe getrouwde mannen eruit zien ;)) desalniettemin ben ik het met je eens dat het heel luxe is....bijna net zo luxe als mijn persoonlijke gevangenis (thuis)

of dit helemaal verkeerd is weet ik niet zeker....maar onderscheid gaan maken mag zeker niet....daarvoor is de lengte van je straf al

Deel Deze Pagina