1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] Internetaankopen: wel of niet?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mr.ed, 12 jan 2005.

1. Ross

Ross The Father

Leuk Bevonden:
    0
    Ik bedoel 2e hands gebeuren, (mag die er ook bij) en jah op bol.com gaat alles wel goed enzo maar ik weet niet hoe het met andere sites zit. wat zijn die regels trouwens want ik ken ze niet.

2. mr.ed

mr.ed ^^XboX k!ck$ @@r$^^

Leuk Bevonden:
    2
    dit is zijn de nieuwe regels en wetten sinds 1 februari 2001:

Dit zijn de rechten die er voor de consumenten bij zijn gekomen met betrekking tot aankopen op internet.

• consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portoosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.
    • Wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd (bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening) wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden als de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.
    • Het product moet uiterlijk 30 dagen na bestelling bij de consument geleverd wroden. Als dat niet gebeurt, kan de consument de koop onmiddellijk ongedaan maken. Dit geldt niet als de partijen een andere leveringstermijn hebben afgesproken.
    • Als de consument het product binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, moet de verkoper binnen 30 dagen het betaalde berdrag terug betalen.

Wel zijn er natuurlijk een aantal uitzondering voor de afkoelingsregeling niet geldt zoals voor bederfelijke producten of specifieke stukproducten. Deze uitzonderingen zijn:

• Aankoop van onroerend goed
    • Aankopen die speciaal (op bestelling) zijn gemaakt (bijvoorbeeld een maatpak)
    • Aankopen die snel kunnen bederven of verouderen (bijvoorbeeld taarten)
    • Kranten en tijdschriften
    • Cd’s, video’s en cd-roms waarvan de verzegeling is verbroken
    • Financiële diensten
    • Weddenschappen en loterijen
    • Logies, vervoer, restaurantreserveringen en vrijetijdsbesteding indien deze zijn afgesproken op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode
    • Een dienst waarmee de verkoper met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode is verstreken.

Maar niet alleen de rechten van de consument zijn uitgebreid bij het kopen op afstand. Ook de verkopers hebben er een aantal plichten bij gekregen om de consumenten beter te beschermen door meer duidelijkheid en zekerheid over de bedoelingen van de verkoper. De verkoper moet een aantal gegevens verstrekken voordat de consumenten overgaan tot aankoop.
    Deze gegevens moeten zijn:

• Zijn identiteit en, bij (gedeeltelijke) vooruitbetaling, zijn postadres
    • De belangrijkste kenmerken van het product
    • De prijs van het product (inclusief alle belastingen)
    • De kosten van aflevering (indien van toepassing)
    • Wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand
    • Het al dan niet van toepassing zijn van de afkoelingsperiode
    • De eventuele geldigheidsduur van het aanbod
    • De minimale duur van de overeenkomst als het gaat om bijvoorbeeld de aanschaf van een abonnement voor mobiele telefonie.

Maar niet alleen bij aankoop moet de leverancier gegevens verstrekken, ook uiterlijk bij aflevering moeten de volgende gegevens bekent zijn bij de koper:

• de eisen voor gebruikmaking van de afkoelingsperiode (dit moet schriftelijk gebeuren)
    • het bezoekadres van de leverancier
    • gegevens omtrent eventuele garantie
    • indien de koop een duur heeft van meer dan een jaar: de vereisten voor opzegging

Wanneer de leverancier niet volledig aan zijn verplichtingen voldoet, gaat de afkoelingsperiode van 7 werkdagen pas in op het moment dat de consument wel alle informatie heeft gekregen, met een maximum van drie maanden.

3. Ross

Ross The Father

Leuk Bevonden:
    0
    ff offtopic tering wat een tekst maar ff rustig door lezen morgen (grr morge eerste gym) Welteruste

/Mod Post dan niet als je toch niks zinnigs te melden hebt...
    Darkwing

4. Eagle4

Eagle4 trigger happy madman

Leuk Bevonden:
    0
    voordeel: prijs, bezorging
    nadeel: bezorging :p

5. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Nou neem je bol.com als voorbeeld, en idd is dat een site die gewoon de "normale" ksoten hanteert. Dat wil niet zeggen dat er geen goedkopere alternatieven op het internet te vinden zijn die dezelfde producten als bol.com aanbiedt aanbieden. Ik heb nog nooit gehad dat iets wat ik over internet bestelde (en kon vinden in de normale winkels) duurder was inc alle bijkomende kosten dan als ik hem gewoon in een normale winkel had gekocht. Het blijft een kwestie van uitzoeken. Ikzelf heb al minstens een paar honderd euro bespaart door mijn spullen gewoon over internet te bestellen.

6. ITNL3

ITNL3 Jedi Knight

Leuk Bevonden:
    5
    Kijk. online kopen is voor mij echt ideaal. Ik wil gewoon niet naar de winkel toe fietsen/lopen/rijden om een game of een speakerset of een computer te halen. Daar ben ik echt 3x te lam voor. Als je het bestelt op inet is het én vaak goedkoper én wordt het ook nog thuisbezorgd :)

7. Emile

Emile oude garde

Leuk Bevonden:
    0
    Ik koop alleen op internet als een bepaald product (nog) niet ergens anders verkrijgbaar is of als het een goeie aanbieding is. DAn is er het dingetje als je mot weten waar je wil kopen, want je hebt tegenwoordig ook nog shops die gewoon simpelweg niet te vertrouwen zijn of niet altijd zeker zijn over inkoop.
    Daar baal ik wel degelijk van, wie niet.
    Ik koop op internet eigenlijk alleen maar de 'software', want met 'hardware' heb ik het nog niet zo met internetaankopen. aan 'software' koop ik dan vooral: CD's, Spellen, boeken. Ik heb wel eens een 'hardware' aankoop gedaan: een digitale camera bij bol.com, maar dan ook omdat het een gewoon erg goeie aanbieding was. Toen was ik makkelijk overgehaald, aangezien ik wist dat bol.com betrouwbaar was (door eerdere aankopen) en dat ze gewoon hoge status hebben.
    In het begin heb ik betalen voor inernetaankopen gedaan met overschrijving, wat wel erg handig was. Maar bij duurde aankopen ben ik al gauw onder rembours gaan doen, want dan weet je tenminste zeker dat je niet teveel geld weggooid. Nu heb ik sinds kort een CreditCard genomen en dat bevalt me uitstekend; ik heb de producten nu nog sneller in huis en ik kan nu ook bijvoorbeeld op amazon bestellen.
    Dit wou ik even kwijt over internetaankopen.

8. Ross

Ross The Father

Leuk Bevonden:
    0
    ik koop zoveel alles gewoon in de winkel woon 2 min lopen van de koopgoot (rotterdam je weet tog) ik vin het wel geinig om een btje in de stad te denderen en prijzen te vergelijken van games

9. polmannetje

polmannetje Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Voordelen: Goedkoper, snel zoeken, vaak exclusive spullen

Nadelen: Oplichters en je kan niet even rondkijken (je moet dus wel weten wat je wilt hebben), vaak ook geen adviezen

10. Corolla Friend

Corolla Friend Bhuddymahn

Leuk Bevonden:
    1
    Onze vliegtickets naar Azie via internet besteld.. Verliep vlekkeloos. M'n mobiel (T630) heb ik ook via internet besteld. Samen met een abonnement. Ook dat ging perfect. Niks te klagen dus!

Mijn vader ook z'n simonly abo via internet besteld (2call.nl). Toppie :)

11. mr.ed

mr.ed ^^XboX k!ck$ @@r$^^

Leuk Bevonden:
    2
    ik vraag me alleen af hoe die winkels dit nog lang vol gaan houden. Doordat de de markt bijvoorbeeld voor games zo doorzichtig is en iedereen gewoon koopt bij de goedkoopste, waardoor de anderen wel omlaag moeten met hun prijzen zal er uiteindelijk toch totaal geen winst meer kunnen worden gemaakt. Of heb ik het nu mis?

12. Ruud

Ruud Guest

Ja, want met die rendenatie had de AH allang niet meer bestaan.

13. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ik denk dat het bij (Xbox)games niet zo snel zal gebeuren. Ik bedoel, dit is al jaren ongeveer hetzelfde. Bijna elke winkel rekent voor nieuwere games rond de 60,-. Iets oudere gaan naar rond de 30,- En dan zijn er nog de aanbiedingen die meestal rond de 20,- liggen met 15,- als laagst. Dit is zo goed als overal ongeveer hetzelfde. Natuurlijk heb je ook zaken als GCshop, zij bieden games wel iest goedkoper aan, maar zij concurreren andere bedrijven er zeker niet uit.

/en wat ruud zegt:)

14. EvilWasp

EvilWasp -

Leuk Bevonden:
    3
    Je kan idd makkelijk opgelicht worden, maar de meeste winkels deugen wel en het is vaak ZO veel goedkoper als je goed (via tweakers oid) zoekt.

15. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    Wel: - goedkoper
    - Je krijgt producten waar je naar opzoek bent (hebben ze vaak hier in de buurt niet)
    - Je hoeft je huis niet meer uit :9

niet: - oplichters :{ Bedrijven niet maar vooral op marktplaats bij particulieren.
    - Soms gezeik met verzenden etc.

16. Sultan_of_Swing

Sultan_of_Swing Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik koop redelijk veel op internet, vooral dingen als cd's, dvd's en games. Die zijn nou eenmaal vaak een stuk goedkoper op internet en in perfecte nieuwstaat+een groter aanbod. (in vergelijking tot bijvoorbeeld een cd die je bij de free record shop koopt). Ook mp3spelers koop ik op internet. Grootste nadeel vind ik het lastige gedoe met opsturen en wachten als er iets mis is met het product, dat is een stuk makkelijker in de winkel. Ook kun je niet afdingen (niet dat ik daar nou een koning in ben maar toch, het gebeurt wel veel bij electronica)

17. Shcaap

Shcaap Liev Gastje

Leuk Bevonden:
    4
    Gewoon bij normale bekende bedrijven shoppen en alles komt goed :D

18. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    Afdingen in "normale" shop lukt ook niet bij mij. Heb het ook nooit echt geprobeerd overigens. Maar als je bijv. 2 artikelen koopt van €300 en je vraagt vriendelik of je het vooor €580 maag meenemen, zouden ze daar zo'n groot probleem van maken? Heb het nog nooit geprobeerd, maar ga eens kijken of ik dat kan doen bij mijn archos gmini 400 die eraan zit te komen.

19. UnleasH

UnleasH Brrrrrrrrrrrrrrrrap

Leuk Bevonden:
    0
    Ik koop ook veel via internet, voordeel is dat je alles kan vinden, nadeel is meestal de levertijd. In de winkel kan je 'm zo meenemen.

Deel Deze Pagina