1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] The Venus Project: Een duurzame technologische nieuwe wereld

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Le Lastpak, 12 jul 2011.

1. Kortestier

Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    121
    Ja maar om hoeveel procent gaat dit? Nog geen 1% van de mensen zullen hiervoor kiezen. Als je kijkt naar hoeveel mensen er nu al thuis op hun reet zitten en geen toekomst in zichzelf zien. Hoe moet dat dan gaan als de volledige druk wegvalt? Ik voorzie eerder een grote chaos van mensen die niet weten wat ze aan moeten met hun tijd. Je zult eerst moeten kijken naar hoe mensen nu zijn in plaats van hoe ze zouden moeten zijn.

Dat mensen lui zijn geworden is true. Maar in ons als mens zijnde hebben we altijd iets te doen nodig, een reden waarom we leven.

Laatst bewerkt: 13 jul 2011
  2. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    En de zinloze baantjes geven meer voldoening dan in een vrije wereld werken aan een project waar je hart ligt? Dat mensen zich gaan vervelen lijkt mij geen probleem in een RBE.

3. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Niet iedereen heeft ambities.

4. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Geef je definitie van ambitie eens? Ik zie het als een streven, iets dat je motiveert om je doel te bereiken. De een wilt carrière maken, maar de ander wilt een heerlijke maaltijd klaarmaken. Ik zie beide als een bepaalde vorm van ambitie.

5. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn genoeg mensen die het prima vinden om niks te doen, en gewoon lekker thuis zitten. Niet iedereen heeft een passie wat ze graag willen doen. En hoe zit het met muzikanten? Dan krijg je duizenden mensen die muzikant willen zijn terwijl ze helemaal niet kunnen zingen.

6. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Die hebben we nou toch ook? En waarom mag iemand geen muziek maken als jij de mening hebt dat het geen goede muziek is?

Tuurlijk is het onrealistisch om van mensen te verwachten dat ze grote wetenschappelijke ontdekkingen doen of bijdragen aan de cultuur. Maar dat wilt nog niet zeggen dat die mensen zich zullen vervelen. Als ze de hele tijd voor de buis hangen kunnen ze nog altijd tv-recensent worden, in het ergste geval. :+

7. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    In tegenstelling tot de huidige trend 8)

Als jij het prima vind om thuis te chillen ben je daar toch vrij in? Ik zie ook haken en ogen, maar het idee is intrigerend. Op een ander moment een wat diepere reactie :+

8. Kortestier

Leuk Bevonden:
    121
    Het gaat niet om voldoening maar de dwang die mensen bezighoud. Geen werk, geen geld, geen geld geen leven.

9. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Jup, er is inderdaad geen dwang meer. Wat een kut idee is het ook! :mad:

Daar gaat het hele idee om slimmerik :+

10. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Er zullen altijd dingen blijven bestaan die niemand wil doen. Wie gaat het riool beheren? Ik betwijfel of iemand dat uit zichzelf gaat doen omdat hij dat leuk vind. En zo zijn er nog tal van andere baantjes die niemand wil doen omdat het leuk is. Of straatveger, dat soort kut baantjes.

11. Kortestier

Leuk Bevonden:
    121
    Dat snap ik 8) Maar dit is dus wat gebeurd als die "dwang" verdwijnt. Wat zou er anders gebeuren als iedereen kan doen en laten wat hij wilt. Hoe kut we het ook vinden we hebben dit nodig. Dit hele plan is zo gericht op de perfecte mens, leergierig, sociaal, opgeleid, kortgevat de perfecte mens, dat het niet realistisch is. We zijn niet allemaal leergierig en we denken niet allemaal aan wereld veranderende ideeën. Dit plan is leuk voor de hoger opgeleide mensen en ruimdenkende. De rest zeikt naast de pot.

12. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Die taken zullen dus overgenomen worden door machines, is het idee.

Mensen kunnen zich dan richten op dingen als wetenschap, filosofie, kunst, muziek en sport, I guess.

Wat ik prima vind :+ Beetje loungen op stranden en shit.

13. Seh

Seh Guest

Ohja, het idee (en het schijnt al zo goed als mogelijk te zijn) is trouwens dat de machines zichzelf onderhouden, if I'm correct. :)

14. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Maar zo kan ik ook wel van alles gaan verzinnen. Zo ver is onze technologie toch nog lang niet?

15. Seh

Seh Guest

Waarom zou er geen robot kunnen zijn die de schroefjes van de ene aan draait? Terwijl de andere zijn tandwielen smeert? Om maar wat te noemen. Zo ver is dat in theorie niet hoor, maar ik heb hier geen gegevens over.

16. Kortestier

Leuk Bevonden:
    121
    Het doel overstijgt de middelen, het is filosofie. Maar ik moet zeggen dat ik deze theorie niet zo interessant vind, puur en alleen omdat het niet haalbaar is in onze huidige samenleving. Iets wat ik ook niet zie veranderen. Ik weet niet of ik zou willen leven in een wereld waar alles je voor je op een zilveren plaat klaarligt.

17. Seh

Seh Guest

Dan is The Venus Project inderdaad niet echt iets voor jou, haha. :+ Lijkt het je niets dat jij gewoon kan doen wat je leuk vind de hele dag ipv voor je brood moeten werken? Lekker Stierhattan (8)) afbouwen in MineCraft bijvoorbeeld. :p

Even, natuurlijk zitten er (een hoop) haken en ogen aan. Maar dat zitten er ook aan de samenleving waar we nu deel van uit maken imo.

18. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Een ander probleem is bijvoorbeeld .. Ik ben een botanicus en kweek bloemen.. ze worden heel mooi. Mijn pronk stuk komt eindelijk na zeven jaar tot bloei.

Ik ben een interieur ontwerper... ik vind onze kamers saai.. Ik zie een bloem ... ik pluk hem ...

Hoe denk je dat de botanicus zich voelt, als zijn bloem geplukt wordt?

(waarom denk je dat ruilmiddelen zijn ontstaan?)

NB ik kende het project al voor deze thread ;) en er zijn naar mijn mening twee manieren om dit te bereiken communisme of kapitalisme

19. Seh

Seh Guest

Niet alle hobby's en interesses zullen even handig zijn in een andere samenleving, klopt. Het 'probleem' die jij schetst is volgens mij wel op te lossen, je mag wel wat bezit hebben, staat ook in de OP als ik het goed heb.

Maar zulke vragen kun je ook stellen over het huidige systeem. Jij werkt hard en je krijgt 10 eurootjes mee naar huis, daarvan moet je er 3 afstaan aan mensen die er een weg van aanleggen waar je nooit op gaat rijden. Of een minister koopt een ijsje, declareert dat en het wordt dus betaald van die 3 euro die jij verdiend hebt. Om maar twee voorbeeldjes te geven.

20. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Het gaat om de menselijke emoties die het probleem gaat geven. In deze theorie is iedereen gelijk. Dat is niet zo. Ik voor zie problemen in relationele sfeer. De mens is namelijk uit op 1 ding en dat is behoud van het soort.

Venus project gaat alleen werken als het om een geïsoleerde kleine groep gaat en dan nog is het slagen hier van klein. Mensen willen ook een leider volgen.

Deel Deze Pagina