Nee, banken kunnen geen geld creeeren als daar geen goud of zilver tegenover staat. De hoeveelheid geld kan alleen groeien door de groei van goud/zilver. Geld creeëren via krediet verstrekking zonder dat het chartaal/waarde van krediet in goud/zilver bezit kan dus niet.
En over het walmart punt. Als ik een dorp zie dat alleen een walmart winkel met een hoge vraag prijs zie en verder geen concurrenten dan open ik zelf een winkel daar. Walmart kan haar truc met goedkope prijzen herhalen maar mensen weten de uitkomst (hoge prijzen + misbruik van personeel) ervan dus een deel van de mensen zal bij mijn supermarkt blijven winkelen.
Om het nog extremer te maken, zelfs als er geen supermarkt zou kunnen komen voor wat voor rede dan ook. Dan zou ik met de buurt een eigen moestuin beginnen. Er zijn genoeg mensen die dit leuk lijkt, zelfs mensen die dit als hobby doen of mensen die weg gaan bij walmart omdat ze weinig betaald krijgen. Walmart kan nooit absurde prijzen gaan vragen omdat ze dan de markt openen voor nieuwkomers die dan meteen kunnen profiteren van de slechte naam die walmart op dat moment heeft en de vraag naar goedkopere producten.
Kortom, een monopoly kan niet onstaan in een vrije markt en de geschiedenis is het bewijs hiervan, en een hoop economische regels natuurlijk. Als je op google of youtube kijkt staat er genoeg materiaal over.
Edit: en nu ga ik op vakantie
Laatst bewerkt: 15 jul 2011