pff...check de cijfers
House en XTC bleken een perfecte combinatie te vormen. De muziek kreeg een nieuwe dimensie, bepaalde geluiden in de muziek versterken het gevoel: lage bassen, hoge frequenties, filtereffekten, het acidgeluid, alles gaf plotseling een intensere beleving. Houseproducenten maakten op hun beurt steeds meer tracks waarin juist deze effecten sterker te horen zijn, dj's gebruikten de knoppen op hun mengpanelen om met hoge en lage frequenties te spelen en ze te veranderen tijdens het draaien. 'Ecstasy..., ecstasy...', een sample van Maureen Walsh' Thinking of you klinkt in Energy Flash van Joey Beltram als een magisch, mysterieus woord door in een golf van koorzang en lage bassen. Platen die voor het gewone gehoor bestaan uit een samenraapsel van bliepjes en elektronisch drumgeweld worden onder invloed van XTC een totaal begrijpelijk verhaal van hoogtepunten en rustige passages. Producenten ,dj's en het publiek reageerden op een ander niveau op elkaar, muziek moest je kunnen voelen en aansluiten bij het gevoel dat door XTC veroorzaakt werd. Er bestaan theorieën die verklaren waarom housemuziek en het gebruik en effect van XTC zo bepalend zijn geweest voor het uiteenvallen van de oervorm House en Techno in allerlei substromingen. Met name de hardcore (gabber) en Jungle die veel harder en vaak killer en duisterder klinken zouden zijn ontstaan door de slechte kwaliteit (of het te vaak nemen) van XTC met als gevolg een speedy, opgefokt gevoel bij gebruikers. 'Where is the love that you promissed me? There's a void where there should be ecstasy.' Deze zin, afkomstig uit Useless, van Marshall Jefferson is diverse keren gesampled in nieuwe tracks in het begin van de jaren 90. Feesten met de naam 'Terrordome','Nightmare','Hellraiser'en dergelijke roepen ook niet direkt meer gevoelens van 'peace, love and ecstasy' op zoals in het vroege begin. Veel gebruikers op die feesten waren inmiddels al bewust of onbewust overgestapt op andere middelen als speed. Precies in deze periode (1991-199 was er door grote drugsvangsten nauwelijks XTC in omloop.(als reactie op de druggy hardcore verscheen de happy hardcore, een poging om het negatieve imago van hardcore weer wat op te vijzelen) Jungle is ook een veel snellere variant van breakbeat house (gecombineerd met reggae dub effecten), vaak met een duister geluid.(ontstaan in Londen in 1994 waar XTC nog slechter verkrijgbaar was) Speed garage ontstond daar weer uit, gemaakt en gedraaid in clubs waar de cocaïne gebruikende ex-jungle elite zich bevond. De trance en ambient soorten van Techno passen weer meer bij de hypnotiserende effecten die XTC veroorzaakt (en van MDA, LSD en paddestoelen)
In ieder geval valt vast te stellen dat mede dankzij de populariteit van het gebruik van XTC house is uitgegroeid tot een totaal eigen muziekstroming en cultuur. De muziek die in '86 en begin '87 overwaaide uit Chicago leek in Europa in eerste instantie snel weer vergeten te worden en de geschiedenis in te gaan als een grappige muziek/dansvariant zoals bijvoorbeeld de Twist of de Macarena (Jack your body, work your body...) of vogue in 1989 (Strike a pose!). Het gesamplede stottereffect in de eerste commerciële houseplaten begon al weer snel te vervelen (l-l-l-l-l-l-love can't turn around, h-h-h-h-h-h-h-h-house nation enzovoort), de fusie met Hip Hop (Hiphouse) werd nog een commerciële opvolger.( rapmuziek en rare groove waren op dat moment populair.) Acidhouse werd de ondergrondse XTC variant waaruit in Europa een nieuw geluid zou ontstaan en House zou laten uitgroeien tot de toonaangevende jongerencultuur in de jaren 90.
---------
om ff de link aan te tonen tussen de drug en de muziek
Laatst bewerkt: 1 jun 2004