1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Donor worden; ja of nee?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door the only ego, 18 jan 2005.

1. Sander Sander

Sander Sander Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Daar ben ik het dus niet mee eens, iedereen is toch gelijk. Het doneren van je eigen organen is je eigen keus, maar voor de rest blijft iedereen gelijk.
    Ik wil ook geen donor worden. Maar voor mijn eigen familie mischien wel het is toch iets van jezelf en dat zou ik graag in een hechte groep houden, in dit geval mijn familie.

Laatst bewerkt: 19 jan 2005
  2. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    haha ja zo heb je wel de voordelen en (voor jou) niet de nadelen.:) Als ik donor ben, en jij hebt iets van mij nodig als ik dood ben zou dat dus kunnen. Maar andersom, als ik dringend iets nodig heb, dan zou jij het niet doen. Lekker. ;)

3. Casperge

Casperge Guest

Inwendig mogen ze alles hebben

Als ze me maar weer opvullen ;) :+

Iemand er al bij na gedacht dat bij lak aan adinistratie bevoorbeeld:
    Jan geeft long aan henkie,henkie geeft long aan kees.Kees gaat dood door te oude long 8)

Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2005
  4. Sander Sander

Leuk Bevonden:
    0
    Precies, maar dat is ieder zijn eigen keus toch.

5. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Dit is de moeilijkste vraag die mij ooit gesteld is. Ik denk er al jaren over na en ik weet het nog steeds niet.
    Eigenlijk ben ik er tegen. Ik vind het fout dat als iemand een slecht orgaan heeft, dan gewoon een nieuwe krijgt. Dat wekt het idee dat wij machines zijn. Als er iets stuk is, vervang je dat onderdeel gewoon. Wij mensen hebben toevallig dit privilége, maar dieren niet. Wat als we straks op veel grotere schaal organen gaan vervangen? Raakt de wereld dan niet overbevolkt? In de natuur geldt het recht van de sterkste (en daaruitvolgend de evolutie), zo blijft de natuur ook in evenwicht. De mens kent de overlevingsstrijd niet meer. Wij zijn in overvloed.
    Maar van de andere kant. Als ik een ongeluk krijg, dan zou ik uiteraard dolblij zijn met een nieuw orgaan. Ik denk dat het in die positie heel moeilijk is zoiets te weigeren.
    Ik vind niet dat ik geen donor kan worden, maar wel organen wil aannemen. Dat is ontzettend hypocriet. Daarom ben ik er nog niet uit of ik wel of geen donor wil zijn....
    Het liefst bied ik mijn lichaam aan de wetenschap (bestaat die keuze nog wel?:p).

6. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Hehe nee hoor, want zo'n orgaan veroudert natuurlijk ook. Een orgaan moet wel gezond zijn om een zware transplantatie te kunnen overleven. Dat red je niet met een ziek of verouderd orgaan.

7. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ik ben geen donor. Al blijf je natuurlijk altijd twijfelen. Mijn idee gaat echter meer uit naar kunst organen. Als die techniek wordt geperfectioneerd kunnen die zelfs beter worden dan onze huidige organen. Probeer die ontwikkeling te stimuleren. :)

8. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Je hebt gelijk. Maar je bent wel een profiteur hehe:) (no offence)
    Ik ben het met Jorrit eens (van Donoren, voor Donoren :+ )

9. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    Ze mogen mij helemaal leeghalen (voor zover er iets bruikbaars inzit :9) Wacht liever wel even tot ik dood ben. Maar stel dat jij nu een nier ofzo nodig hebt? Dan zou jij het toch ook wel fijn vinden dat je er 1tje zou kunnen krijgen, zonder exreem lange wacht tijden? Kunstorganen zullen toch wel in ontwikkeling blijven neem ik aan. Zolang die er nog niet zijn, mogen ze best mijn "onderdelen" gebruiken.

10. Sander Sander

Leuk Bevonden:
    0
    Maar wat ook al eerder is gezegd, het is niet de bedoeling om mensen langer te laten leven. Als je organen het begeven dan is dat natuurlijk. Dat gebeurd bij iedereen, als iedereen elkaar nou organen gaat geven worden mensen veel ouder waardoor het totale aantal mensen op de aarde extreem toeneemt, waarvan je de gevolgen ook niet wilt weten.

11. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    True true. Ik vind ook dat The Matrix met zijn post een heel goed punt heeft.

12. Jorrit

Jorrit Server admin XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    9
    Dan zou je iets tegen de hele medische wetenschap kunnen hebben: die is zowat geheel gericht ter verlenging / verbetering van het menselijk leven.

13. Centurion

Centurion Survivor

Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben geen donor, ga geen andere mensen opzadelen met mijn sh*t.

14. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Goed plan om iedereen donor te maken. Laat de mensen dan maar moeite doen (lees: naar het gemeentehuis/ziekenhuis/whatever) gaan om zich te laten onregistreren/deregisteren/whatever :+. Donormensen zijn nodig. Als je dood ben doe je niks met je lichaam, waarom dan niet met een laatste coole actie van jezelf andermans leven redden? :)

15. Centurion

Centurion Survivor

Leuk Bevonden:
    1
    Hou er wel rekeing mee dat lang niet alle punten van het krijgen van een donororgaan evengoed belicht zijn, je zal waarschijnlijk je hele leven lang medicijnen moeten slikken tegen een afweerreactie waarmee je je afweersysteem ook ernstig verzwakt en zo het risisco op andere ziekten verhoogt...

16. Sander Sander

Leuk Bevonden:
    0
    Nee juist niet, ik wil later waarschijnlijk ook arts worden. De wetenschap is volgens mij niet bezig met het verlengen van het menselijk leven maar meer met het bestrijden van de ziektes zoals aids en ******. Het leven van die mensen word dan niet verlengd, meestal gaan ze ook nog eerder dood dan gemiddeld vanwege lange kuren en andere dingen. Maar ze zorgen ervoor dat mensen weer een normale leeftijd kunnen krijgen. Deze ziektes zullen altijd terugkomen dus er is veel minder tijd over om onderzoeken te doen naar het verlengen van het leven.

17. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    In principe heb je wel gelijk. Ik ben niet geheel tegen de medische wereld (zelf wil ik eigenlijk ook arts worden, omdat biologie mij erg interesseert). Maar ik vind wel dat je ergens een grens moet trekken. Van wat nog wel kan en wat niet. Mensen worden nu zo rond de 70/80. Dat vind ik goed, maar de medische wereld moet er niet op uit zijn mensen langer te laten leven. Mensen helpen die leeftijd te bereiken, daar heb ik niks op tegen.
    Maar donorschap? Hmmm, ik ben er nog steeds niet uit....

Ik zelf vind het eigenlijk zinvoller mijn lichaam te laten begraven dan mijn organen te doneren aan andere mensen. Dan bedoel ik geen kerkhof, maar gewoon in het bos ofzo. Mijn lichaam wordt verteerd en helpt weer leven te creeëren in de natuur, die wij als mens al genoeg kapot maken.

18. BoneCrusherrr

BoneCrusherrr Cold SynerGy

Leuk Bevonden:
    0
    Vind ik toch vreemd..mensen die geen donor zijn omdat hun lichaam "verpest word/ geen prettig gevoel vinden" Kan ik begrijpen, maar waarom laat de helft zich dan wel crimeren?

Of ik zelf later donor word weet ik nog niet..

19. Sander Sander

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe kan jij hier een conclusie uit trekken dat de helft van de mensen die geen organen willen weggeven, omdat het een raar gevoel geeft zich wel laten cremeren. Dit waren mischien maar de meningen van een aantal mensen en geeft dus geen goed beeld van wat de rest van de wereld denkt.
    Maar ik laat me ook niet cremeren en ik word ook geen donor omdat ik het niet normaal vind je natuurlijke leven te gaan verlengen met de lichaamsdelen van andere mensen.

20. BoneCrusherrr

BoneCrusherrr Cold SynerGy

Leuk Bevonden:
    0
    Ja ok, misschien niet de helft,maar zeker wel 20 procent ofzo.

Deel Deze Pagina