Dit is de moeilijkste vraag die mij ooit gesteld is. Ik denk er al jaren over na en ik weet het nog steeds niet.
Eigenlijk ben ik er tegen. Ik vind het fout dat als iemand een slecht orgaan heeft, dan gewoon een nieuwe krijgt. Dat wekt het idee dat wij machines zijn. Als er iets stuk is, vervang je dat onderdeel gewoon. Wij mensen hebben toevallig dit privilége, maar dieren niet. Wat als we straks op veel grotere schaal organen gaan vervangen? Raakt de wereld dan niet overbevolkt? In de natuur geldt het recht van de sterkste (en daaruitvolgend de evolutie), zo blijft de natuur ook in evenwicht. De mens kent de overlevingsstrijd niet meer. Wij zijn in overvloed.
Maar van de andere kant. Als ik een ongeluk krijg, dan zou ik uiteraard dolblij zijn met een nieuw orgaan. Ik denk dat het in die positie heel moeilijk is zoiets te weigeren.
Ik vind niet dat ik geen donor kan worden, maar wel organen wil aannemen. Dat is ontzettend hypocriet. Daarom ben ik er nog niet uit of ik wel of geen donor wil zijn....
Het liefst bied ik mijn lichaam aan de wetenschap (bestaat die keuze nog wel?).
Laatst bewerkt: 19 jan 2005