Ik ben er niet zonder meer voor om mensen die zich aanmelden als donor voor te laten gaan op anderen. Gewoonweg omdat de meeste mensen er helemaal niet bij stilstaan. Hoewel dat natuurlijk wel een goede manier zou zijn om iedereen er eens goed bij stil te laten staan.
Maar ik ben ervoor om iedereen eerst automatisch in te laten schrijven als donor, en mensen die er dus daadwerkelijk voor kiezen geen donor te zijn, die kunnen, wat mij betreft, verder ook geen aanspraak maken op donororganen mochten zij deze ooit nodig hebben.
Jij kan er dan voor kiezen om geen donor te zijn, maar bijgevolg van die keuze is dan dus wel dat je zelf ook geen organen ontvangt. Maar je bent nog steeds vrij in je keuze... Dan nog wel verwachten organen te ontvangen, is net zo hypocriet als bijvoorbeeld een belastingontduiker die wel vindt recht te hebben op een ww-uitkering. Of als schade opgeven bij de verzekering, zonder dat je ooit premie betaald hebt. Laten we het eens omdraaien, als jij ervoor kiest niet bij te dragen aan het systeem, waarom zou je er dan wel de vruchten van mogen plukken?
Verder zie ik sowieso geen enkele gegronde reden om geen donor te zijn, dus misschien zou het nog het beste zijn om het niet meer te vragen, maar gewooon te verplichten.:{
(Overigens vind ik de OP van een bedroefend laag niveau, en de TT is ook niet om over naar huis te schrijven.)
Laatst bewerkt: 20 jan 2005