1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Donor worden; ja of nee?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door the only ego, 18 jan 2005.

1. venom NL

venom NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    bron:

duzz 4.702.363 : 16.000.000X 100% = 29,4 % van de Nederlandse bevolking is donor _O_
    hoeveel zich daarvan laat cremeren weet ik niet.
    is ook moeilijk achter te komen

2. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Venom: betekent geen toestemming niet dat ze juist geen donor zijn? op mij komt dit citaat over als alleen geregistreede gevallen. Dus 4.702.363 mensen hebben aangegeven wat ze willen. En daarvan geven 1.530.138 mensen geen toestemming hun organen af te staan. Of heb ik het mis?

3. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik ben er niet zonder meer voor om mensen die zich aanmelden als donor voor te laten gaan op anderen. Gewoonweg omdat de meeste mensen er helemaal niet bij stilstaan. Hoewel dat natuurlijk wel een goede manier zou zijn om iedereen er eens goed bij stil te laten staan.

Maar ik ben ervoor om iedereen eerst automatisch in te laten schrijven als donor, en mensen die er dus daadwerkelijk voor kiezen geen donor te zijn, die kunnen, wat mij betreft, verder ook geen aanspraak maken op donororganen mochten zij deze ooit nodig hebben.

Jij kan er dan voor kiezen om geen donor te zijn, maar bijgevolg van die keuze is dan dus wel dat je zelf ook geen organen ontvangt. Maar je bent nog steeds vrij in je keuze... Dan nog wel verwachten organen te ontvangen, is net zo hypocriet als bijvoorbeeld een belastingontduiker die wel vindt recht te hebben op een ww-uitkering. Of als schade opgeven bij de verzekering, zonder dat je ooit premie betaald hebt. Laten we het eens omdraaien, als jij ervoor kiest niet bij te dragen aan het systeem, waarom zou je er dan wel de vruchten van mogen plukken?

Verder zie ik sowieso geen enkele gegronde reden om geen donor te zijn, dus misschien zou het nog het beste zijn om het niet meer te vragen, maar gewooon te verplichten.:{

(Overigens vind ik de OP van een bedroefend laag niveau, en de TT is ook niet om over naar huis te schrijven.)

Laatst bewerkt: 20 jan 2005
  4. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Als ik me mag opgeven als donor, wordt ik dat ook. Wat heb je nog aan je organen als je allang dood bent. Maar ik vind niet dat je iemand moet dwingen om donor te worden. Het blijft een vrije keuze.

5. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Waarom? Vind je dat iemand nog steeds eigendom kan hebben als de persoon in kwestie al dood is?

6. Sander Sander

Sander Sander Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja tuurlijk, waarom niet zijn lichaam is toch ook niet van de mensen die het gaan gebruiken. In dit geval vind ik dat het lichaam toe behoort aan de nabestaanden.

7. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Sja.. Maar je hebt mensen die liever niet hebben dat na hun dood zn organen eruit willen hebben, dus die moet je ook niet dwingen...
    Zelf wil ik wel donor worden...

8. X Heer

X Heer SNK Playmore

Leuk Bevonden:
    0
    Ik word ook donor. Je kan anderen helpen zelf na je dood *)
    Maar niet ieder orgaan is geschikt, er zijn strenge eisen aan verbonden neem ik aan.
    Je lichaam moet het orgaan ook accepteren en niet als lichaamsvreemd zien.
    Er zijn wel donoren (of het er genoeg zijn moet je me niet vragen), maar een geschikte donor is iets anders.
    Ik vind het overigens wel hypocriet om geen organen af te staan, maar als de tijd komt wil je het wel ontvangen.

9. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    ik heb hier een beetje een dubbelzinnige gedachte gang over.. over dat donor schap.. aan de ene kant denk ik 'Jah, ik word donor. Dan heeft er iemand nog iets aan me na mijn dood.' maar aan de andere kant vind ik dat een mens als een heel wezen begraven hoord te worden. Ik voel een raar gevoel in me dat zegt dat ik als een heel, compleet mens begraven moet worden, anders lig ik daar niet echt.

Raar eigenlijk.. aangezien ik niks met geloof heb ofzo..

10. Flamingo

Flamingo ********************

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb geen idee hoe het er bij mij voor staat.. zal er binnenkort eens achter aangaan. Op zich wil ik het wel doen.. mijn boeit het niet zo veel. Maar mijn prutteltje moet dan naar iemand toe gaan die geen strafblad heeft... Is zonde als die gene tasjes jat en wordt geplet tussen een boompje en een auto.

Daar geef ik mijn spul niet voor weg.

EDIT:/ Ik ben zelf bang voor het verhaal stel je komt in het ziekenhuis.. en de kans is echt heeeeel klein dat je er nog weer boven op komt of weet ik veel wat op 1 of andere manier.... En ze zien dat je donor bent... en de doctoren kunnen er dan 6 andere mensen weer mee redden. Wat beslissen ze dan? Jah helpen natuurlijk zeg je dan .. maar doen ze dat ook echt. Weet niet hoe ik daar over moet denken.

Laatst bewerkt: 22 jan 2005
  11. Flamingo

Flamingo ********************

Leuk Bevonden:
    1
    Als jij onderdelen van iemand anders krijgt en je blijft tot je 80ste leven en je gaat dan onder de grond (aan een natuurlijk dood)... dan moet je datzelfde gevoel hebben lijkt me...

12. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    ze zullen er alles aan doen om je te redden.Verder kan een orgaan aleen maar gebruikt vlak na de dood.Dus stel dat je in een zware coma ligt waar je waarschijnlijk (99%) niet uitkomt zullen ze hoe dan ook eerst aan de nabestaande vragen waneer ze de "stekker" er uit trekken.Het zal nooit zo zijn dat een arts beslist om jou te laten sterven voor een orgaan

13. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Ja en dan laten ze de stekker er juist inzitten tot ze over de hele wereld genoeg mensen hebben gevonden die door jouw organen zouden kunnen gered worden , en worden die mensen standby gehouden.
    En hebben ze voldoende patienten die door jou zouden kunnen geholpen worden , dan zullen ze je familie wel nadrukkelijk vragen om jouw leven te beeindigen om zo verschillende andere levens te redden en of te verbeteren.

14. the only ego

Leuk Bevonden:
    0
    ze zullen de familie uiteindelijk toch wel vragen om het leven te beeindigen.Jij neemt een bed in beslag.Die ze eventueel beter kunnen gebruiken voor iemand die wel te helpen valt

15. X Heer

X Heer SNK Playmore

Leuk Bevonden:
    0
    Of ze zeggen dat je het niet gered hebt, maar ze hebben je dood laten gaan.
    Ze zullen je 'een handje helpen'. 8)

16. the only ego

Leuk Bevonden:
    0
    aleen in films :p

17. RedBullet

RedBullet Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Om het hier maar even on-topic te maken....

Ik heb er veel over gepraat en gedacht of ik donor zou worden, bloeddonor worden stond voor mij vast, daar zitten zoveel plusjes aan vast en eigenlijk geen behoorlijke min.
    Mijn organen afgeven na mijn dood....dat is moeilijker. Het lijkt me zo moeilijk voor de nabestaanden als er nog geprutst word in je lichaam, het moet allemaal zo snel. Als je net dood bent word je weggehaald om geopereerd te worden. Dat lijkt me best pijnlijk en daarom snap ik het heel goed dat mensen er voor kiezen niet donor te zijn.
    Laatst is er een vrouw doodgegaan, een behoorlijke roker en drinker en toch heeft zij nog zoveel mensen kunnen helpen! (ik weet het preciese aantal niet meer, zou goed 6 kunnen zijn) En als je dat hoort, dat is toch geweldig voor je nabestaanden? Dat zij horen dat er nog bijvoorbeeld 6 mensen geholpen zijn!
    Dat is het voor mij echt waard. Dus ik ga nu het formulier aanvragen :)

Ik ben het echter helemaal niet eens met de 'regel' dat donors voorrang zouden moeten krijgen. Ik denk dat degene die het het hardst nodig heeft voorrang moet krijgen. Want waarom zou een persoon die geen donor is minder rechten hebben? Als hij/zij toch goede redenen heeft?
    Ik denk dat juist dat een beetje hypocriet is, 'jij krijgt niks want jij doet niet met ons mee'. Nee ik vind dat heel wat anders als het belasting of sociale zekerheids stelsel. Bij die dingen gaat het om de wet, niet om persoonlijke en misschien wel religieuze keuzes zoals bij donorschap.

Ik vind ook niet dat mensen automatisch donor gemaakt moeten worden, daar is het een veel te persoonlijke keuze voor. Ik vind WEL dat er JUIST veel campagne voor moet worden gemaakt. Hoeveel mensen zijn er wel niet die er niet over nadenken of niks van weten. De mensen moeten gewoon goed geinformeerd worden en geconfronteerd met de mogelijkheid. Zoiets als de 'wie laat zich dan ook *piep zonder condoom' campagne, die vind ik ook heel goed.
    Ik denk dat dat veel meer effect heeft dan het verplicht stellen van donorschap.

18. the only ego

Leuk Bevonden:
    0
    tjah campange voeren helpt weinig anders was jet tekort wel minder geworden.Het andere systeeem word al gebruikt in belgie en het werkt daar super.Veel mensen zijn ook te lui om het formuleer intevullen.

19. RedBullet

RedBullet Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja natuurlijk, maar als je er mee geconfronteerd word laat je het minder gauw zitten. Ik vergeet het ook steeds als ik er niet mee geconfronteerd word. Daarom juist die campagne.
    Die 'wie laat zich dan ook *piep* zonder condoom' campagne werkt denk ik ook super goed, ik vind em iig super goed. Ik denk dat die reclame echt wel helpt!

20. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Ah dus jij gaat je registreren als je dood bent? Lekker op tijd. :cool:

En omdat het idee je niet zo fijn lijkt zouden er zo onnodig mensen kunnen sterven? Ooit over nagedacht?
    Wat heeft dit met donor zijn te maken? Denk je nou echt dat je nog bang bent als je dood bent? :confused:
    De vraag is niet of je een bepaalde ontwikkeling theoretisch zou willen stimuleren (want echt iets eraan bijdragen doe je niet neem ik aan?). De vraag is of je na je dood iets af wilt staan zodat een ander kan blijven leven. Kunst-organen die er in de toekomst misschien zullen komen hebben daar bar weinig mee te maken.
    En wat wil je daarmee zeggen? Zijn de mensen die hier mee te maken hebben niet de mensen die de keuze moeten maken? Als donor heb je daar weinig mee te maken.
    Zelfde als heavy-gear: waar gaat het nou eigenlijk over? Je hebt een raar gevoel in je? En wat betekent dat nou concreet? Als je eenmaal dood bent maakt het geen verschil voor jou, of iemand die op sterven ligt.

Dat moest ik nou ff kwijt. M'n standpunt moge duidelijk zijn: dood is dood. Snij maar open, plaats maar in andere mensen, behang met m'n huid een brand-slachtoffer, I don't care. :+

Deel Deze Pagina