Doodvonnis voor Saddam Hussein

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Tim, 5 nov 2006.

1. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Maar gebeurt er nu met de vele rechtzaken/onderzoeken die nog lopen ???
    Antwoorden zullen nooit meer krijgen want die Saddam meegenomen in zijn graf !!

Steun Amnesty !!
    Digitaal protesteren tegen de schendingen van mensenrechten?

Aanmelden kan hier.
    http://www.amnesty.nl/in_actie_formulier/formulier_emailactienetwerk

2. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Ik ben nog niet zo gek lang thuis en ben alleen vanochtend heel even online geweest, reageren gaat dan een beetje moeilijk he. :{

Om op die vergelijking terug te komen, tuurlijk zijn er financiële en strategische motieven om Irak binnen te vallen (dat is vaak zo bij een oorlog), maar die motieven zijn van een ander niveau (andere gedachte) dan toen Duitsland Nederland binnen viel. Tuurlijk speelt het olieverhaal wel iets mee, maar Irak is in mijn ogen aangevallen (gedeeltelijk op valse gronden, er waren geen kernwapens), om een onderdrukt land te bevrijden van het Sadam regime en een poging tot rust in de regio te creeëren.
    Duitsland viel Nederland binnen ten eerste voor de havens, maar vooral omdat Nederland dicht bij Engeland lag. Nederland was dus een goede uitvalbasis.

3. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Ik had sowieso niet echt het gevoel dat Saddam erg behulpzaam was tijdens de rechtszaak. :+

Dus wat dat betreft waren we met hem in leven nog steeds niets wijzer geweest. Daarnaast heeft hij zoveel uitgevoerd dat als je hem voor alles dat hij heeft gedaan zou willen berechten hij inmiddels al heen zou gegaan zijn door natuurlijke redenenen (zoals Milosevic) of konden ze hem inmiddels al niet meer berechten door z'n dan inmiddels zwak geworden gezondheid (zoals Pinochet en Milosevic). Het is verfrissend te zien dat het ook anders kan.

4. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    En de Hamas regering dan in Palastina? Die is volgens democratische manier gekozen. Een ruime meerderheid van de bevolking heeft hun steun. Die word dan door Amerika niet geholpen of erkend.

Laatst bewerkt: 1 jan 2007
  5. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    No worries, iedereen kan dat begrijpen. ;) Maar het is irrelevant. Tuurlijk laat die mensen lekker geloven wat ze willen, maar als je een objectieve redenering er achterhoud (verkleinde kans op rellen gedurende de executie en daarna, duidelijk laten zien wie er de baas is) is het gewoon een logische zet. Als ze wilden provoceren hadden ze het lichaam niet overgedragen aan de familie.

Die wordt door het merendeel van het _westen_ niet erkend, simpelweg omdat ze overduidelijke terroristische banden er op na houden.

6. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Ja, maar Hamas is dan ook naast een politiek partij vooral een terroristische organisatie (ook volgens de Europese Unie overigens) en op hun beurt erkennen ze de staat Israel weer niet.

Maar goed, dat was het punt niet. Het punt is dat je principieel tegen tegen de doodstraf kan zijn, maar dat het uiteindelijk (in dit geval) nog altijd een zaak is van de Irakezen zelf en dat als de Irakezen inderdaad verandering zouden willen in dat opzicht ze dat kunnen afdwingen middels verkiezingen.

7. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Maar in principe ligt daar het hele punt. Want in hoe ver kan die regering soeverein zijn als ze Amerika degelijk nodig hebben voor de subtiele vrede. Houden ze in hun achterhoofd vast dat ze Amerika om financiele steun nodig hebben, of zijn ze echt totaal zonder invloed van de VS.

Niemand weet of ze echt een poppenregering zijn of niet, ik vermoed van wel. Maar ik vind wel dat die regering wel heel erg pro Amerikaans is, wat voor Arabieren wel raar is :+ En wat het rare is is dat de regering voornamelijk Shiitish is waarop Iran op zijn beurt het grootste Shiitisje land is. En daar heeft Amerika weer een pest hekel aan. Dus kijken ze gewoon de kat uit de boom? Of zijn ze echt soeverein?

8. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Ik denk gewoon dat ze het gedonder met Saddam zat waren.

9. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Dus jij denkt dat stiekem de VS de doodstraf in Irak in stand houd? Want daar hebben we het nu over. Al zou de regering van Irak een poppenregering zijn, wat ik overigens zeer betwijfel, lijkt het me nog onwaarschijnlijker dat de VS zich met dit opzicht van het Irakeze beleid bezig houdt. Laat ik je er meteen maar aan herinneren dat de meeste landen in het Midden Oosten nog steeds de doodstraf hanteren.

10. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Mja, dat wordt vaak gezegd. Logisch, maar vrienden kunnen vijanden worden. Het is logisch dat je in bepaalde gevallen personen helpt en op andere momenten elkaar op de hoofd mept. Zo is het met politiek, met werk en op het schoolplein tijdens de middagpauze.

De ophanging van Saddam is geregeld zonder instemming van de Amerikanen. De Amerikaanse overheid was verrast wegens het feit dat de executie zo snel moest plaats vinden. De Soenieten moeten gewoon serieus meedoen in de regering. Want het is makkelijk om te zeggen dat een regering een poppenkast is als je zelf (in dit geval de minderheid: Soenieten) niet eens probeert mee te doen. Ja ja... er zal als excusses worden gezegd dat "men niet met de regering van de bezetter" mee werkt. tja..

Laatst bewerkt: 1 jan 2007
  11. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Heb je het nu over Irakezen of Amerikanen?
    want er zijn in irak ook veel voorstanders van Saddam...

Hoe slecht de man trouwens ook was, hij had het land wel in zijn greep. En nu hij er niet meer is, kan het denk ik alleen maar meer escaleren met zoveel verschillende groepen. Maargoed laten we hopen dat het ooit rustig wordt daar.

12. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Hij hield het land in z'n greep met geweld en onderdrukking, niet omdat hij zo'n geweldige leider was.

13. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ik zei toch ook.. hoe slecht de man ook was. Niet dat ik hem geweldig vond.
    Ik weet niet of het namelijk zo goed is dat er nu een grote chaos is, heb niet het idee dat Amerika het zo geweldig doet. De oorlog is er niet minder op geworden.

14. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Zo, dan weet je bij deze dus al, dat zijn opvolger dezelfde tacktiek zal moeten toepassen ....

Wel van het moment dat de vs zijn troepen daar gaat terugtrekken zal ginds de bom maar écht gaan barsten met een komplete burgeroorlog tot gevolg.

Irak is tenslotte uiteindelijk maar een samengesteld land waarin mensen wonen die van oudsher elkaars vijanden waren ,en die destijds als het ware gedwongen werden om met elkaar samen te leven.

En diegene die daar alles streng in de hand wil houden,zal helaas wel dictariale trekjes moeten vertonen.....

15. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Aha, ok. Door de manier waarop je het schreef leek het alsof je een verschil maakte tussen zijn wandaden en zijn kwaliteiten als leider terwijl deze juist onlosmakelijk zijn verbonden. Vandaar mijn reactie.

Dat lijkt misschien een logische conclusie, mits je denkcapaciteit gelijk staat aan dat van een amoebe. Als jouw "logica" zou kloppen dan was het in Duitsland niet mogelijk te regeren zonder een dictatuur die middels geweld, onderdrukking en propaganda het volk in bedwang weet te houden.

Irak is qua samenstelling dan wel velen malen ingewikkelder dan Duitsland na de tweede wereldoorlog, maar het punt is dat het niet onmogelijk is een land op een normale manier is te regeren, hoe barbaars het ooit ook moge geweest zijn. Met goede educatie schiet je al een heel eind op. Om Irak bij deze maar als een verloren zaak te beschouwen is volstrekt onzinnig.

Hier nog een leuk artikel voor wie dacht dat de VS achter de haastige executie zat: Amerikanen twijfelden aan haast om Saddam op te hangen

16. Striker NL

Striker NL Gaming = Living

Leuk Bevonden:
    6
    Gerechtigheid!
    Eindelijk is die zak dood!

17. TheWalrus

TheWalrus Guest

Feestbeest ;)

Ik denk dat olie, en het hebben van een militaire uitvalsbasis belangrijker zijn voor de VS dan de dreiging avn massavernietigingswapens. Er zijn genoeg landen die ze dan meteen binnen kunnen vallen, die veel dreigender zijn.

Als het gaat om het bevrijden van landen met ene dictatoriaal regime wil ik je toch laten nadenken over het volgende. Waar staat Amerika in landen met even wrede of wredere regimes waar fossiele brandstoffen ontbreken?

De rekensom is makkelijk: wetenschappers in de VS weten dat de fossiele brandstoffen op raken, ze zoeken wanhopig naar landen met olie, waar ze ene bevriende regering hebben. Check de bodemkaart van Irak dan en je begrijpt hoe het zit.

Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2007
  18. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Ah , gaan we nog een potje beledigen ook,deze post zegt meer over jou dan over mij mijn beste...
    Duitsland en irak met elkaar vergelijken,hahaha , gast besef je wel hoe stom je klinkt....
    Toen hitler daar destijds aan de macht kwam was die op basis van verkiezingen, de dictariole trekjes van hem zijn er pas later bijgekomen.
    En wat je nog vergeet, duitsland bestaat uit één volk mijn beste, destijds geketend door armoede en hongersnood door de zware herstelbetalingen die het door de geallieerden na de eerste wereldoorlog was opgelegd.
    Hitler stopte deze betalingen en gaf de duitse bevolking een nieuw elan door deze gelden te gebruiken om de duitse industrie te herlanceren met de uitbouw van zijn legers en verdere werkverschaffing door middel van grootschalige projecten.
    Zo verdween ginds het spook van armoede en honger mijn beste, en dat is ook de reden waarom de duitse bevolking hitler tot het laatst is gevolgd.
    Hij had hun in enkele jaren de trots en luister van een groots verleden terug gegeven .
    En nu mijn beste, het duitsland van nu is toch óók geen dictatoriaat,en na de val van hitler en de overgave destijds toch géén land geweest dat jaren later nog geteisterd werd door bomaanslagen,zoals we nu in irak te zien krijgen.....

Wordt wakker man...ginds bevechten de verschillende etniciteiten elkaar al eeuwen lang...Koerden , soennieten en sjiieten , de ene probeert altijd de andere te overheersen en te onderdrukken...
    Waarom denk jij dat saddam die volgens jou zo vast in het zadel zat zoveel veiligheidsvoorzorgen nam...van dubbelgangers tot en met geheime schuilplaatsen toe .
    Met die hele educatie van jou vegen ze ginder hun achterste af .
    In de congo waar het tussen de verscheidene bevolkingsgroepen qua haat nog lang niet zo erg gesteld is als in irak het geval is hebben ze er al méér dan 40 jaar en met véél oorlogjes en en enkele genocides over gedaan om dan toch eindelijk een eerste keer een democratische verkiezing te kunnen houden.
    En in Irak zou dat veel sneller moeten lukken...Hahahaha, voor zo'n gedachte van jou lach ik je vierkant uit in je gezicht....:lol: :lol:
    Hoe naief kan je zijn om te denken dat het ginds een beetje snel en op een democratische manier kan opgelost worden.....

19. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Ik vergelijk Duitsland niet met Irak op de vlakken die jij aankaart. Waar heb ik een tijdlijn aangegeven voordat Irak een echt democratisch vrij land is dat mee kan komen met de rest van de wereld? Dat kan nog decennia duren, die mensen zijn nu nog niet klaar voor vrijheid, dat is duidelijk, maar dat Irak ooit ook een vrij land wordt daar twijfel ik geen moment aan.

De rest van je post is het beantwoorden niet waard.

20. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    O ja , een tijdlijn die noch kant noch wal raakt......Hitler=dictator,saddam=dictator alsjeblieft daar is je tijdlijn
    En een democratie zoals wij die hier kennen mijn beste, ben je al vergeten hoeveel eeuwen wij europeanen zoal onderling met elkaar gevochten hebben op leven en dood om de macht en het vergroten van het grondgebied.
    Al vergeten hoelang de engelsen en fransen hier al met elkaar gebakkeleid hebben ,en de laatste 2 wereldoorlogen óók al vergeten.
    En omdat wij in ons europa nu een democratie hebben opgebouwd gesteund op onderling vertrouwen en begrip moeten ze in het oosten dit van de ene op de andere dag gaan toepassen...

Dat is dan een vorm van arrogantie en tegelijk het erkennen van mijn punt, omdat je wéét dat je er niks tegen in kan brengen...._0/

Edit:dan moet je het duitse voorbeeld er al hélemaal niet bijhalen, je mag niet vergeten dat in europa er een scheiding is tussen godsdiensten en staat , een onmisbaar feit in een democrationele omgeving waarin samenwerking tussen verscheidene onafhankelijke naties mogelijk is.
    En ginds is het geloof en afkomst samen met elkaar verweven , én voortdurend in botsing met elkaar in het streven naar de absolute macht.....

Laatst bewerkt: 2 jan 2007

Deel Deze Pagina