Nou ik zal het even proberen om mezelf in een normaal persoon in Irak te verplaatsen, het is wel in verhalende vorm geschreven..ik heb het idee dat het dan wat duidelijker overkomt::
......Alles ging zijn gangetje...beetje land verbouwen, schaapje scheren enz.....we hebben wel een struikrover aan het roer, maar we redden het wel, want we worden geholpen door Amerika, want die is Saddam wapens aan het geven en voor Saddam soldaten aan het opleiden en aan het zorgen dat saddam op zijn troon blijft....eigenlijk vinden we het wel vreemd dat een crimineel als saddam gewoon aan het roer mag blijven terwijl de Amerikanen weten dat hij kernwapens kan maken en mensen vermoordt, maar ja Iran schijnt te hebben gedreigd volgens de laatste roddels, maar zeker weten doe ik het niet want ik heb geen radio of krant.........
Jaren later:
.....fijn hoor dat die Amerikanen saddam hebben geholpen op de troon, hij is er alleen niet meer af te krijgen , maar we redden het wel, ook al moeten we heel erg opletten tegen wie we iets zeggen, maar als je rustig doet gebeurt er weinig, maar je weet het nooit....Hé, wat is dat, komen er ineens horden Amerikanen ons land binnensormen...komen ze Saddam afzetten?...maar, maar hadden jullie hem niet juist erop gezet???? en waarom zetten jullie hem af....verboden wapens? We hebben niet eens nagels om onze kont te krabben, wat moeten wij met wapens en als ze er liggen hebben we ze van jullie gekregen....Dus jullie gaan toch proberen vrede te krijgen in mijn geliefd land, maar hoe dan?....oh...met geweld?...mmmm..ik weet niet of ik dit wel zo fijn vinden...saddam was zeker niet tof met zijn executies, maar wat hier gebeurd vind ik ook niet cool....ze zijn gewoon mijn land aan het vernietigen en platbombarderen......en we mogen niet eens zeggen dat ze op moeten zouten....Hé wat gebeurd er nu in die gevangenis...dat deed saddam ook met zijn gevangenen.....Zijn die Amerikanen nu goed of slecht..ik weet het niet meer...het enige dat ik wil is mijn akkertje met schapen, maar dat is kapot gebombardeerd door een vliegtuig en ik heb niet eens iets te eten, ik kan eigenlijk geen kant op, maar ik wil gewoon leven en eten.....hee daar ligt iets te eten in die winkel..mm de ruit is ingeslagen, maar ik heb wel een enorme honger...snel maar even iets pakken....hee waar komen die soldaten ineens vandaan en wat roepen ze..ik kan ze niet verstaan....ik denk dat ik er maar vandoor gaat. Ik draai om en ren weg omdat ik behoorlijk bang ben geworden......ik hoor een knal en voel een stomp in mijn rug...het laatste wat ik zie is een kind van een jaar of tien aan de overkant dat met vragende ogen mij aan kijkt...dit is ook het laatste wat ik zie...ooit......1 jaar later staat datzelfde jongetje met een geweer te vechten tegen de amerikanen omdat zij zijn vader hebben vermoordt.
Als je nog meer wilt lezen over hoe saddam aan de macht is gekomen:
http://www.truthout.org/docs_02/10.01A.nswk.saddam.p.htmKlik om te vergroten...