1. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Toch is het dan vreemd dat waar Westerse culturen en normen & waarden zijn (geweest) bijna altijd welvaart is, in tegenstelling tot (bijna) alle andere culturen. Dus misschien zijn die wél beter? 't Is ook te simpel om te zeggen dat 'die normen & waarden niet slechter of beter zijn, maar anders'. Ik zeg niet dat het per sé zo is, maar ik denk persoonlijk van wel ;).

Laatst bewerkt: 18 aug 2004
  2. Xante

Xante Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Correct taalgebruik is er niet alleen voor sollicitatiebrieven. Waarom zou je niet normaal Nederlands gebruiken? Ik kan alleen maar voordelen bedenken: iedereen begrijpt je, en je kunt je volwaardig mengen in een discussie.

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

Nee, maar het moet wel leesbaar zijn. En op deze manier soliciteer je naar commentaar op je schrijfwijze.............

4. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    ik weet niet hoor maar ik vraag om een redelijk antwoord op me posts niet
    om commentaar op me schrijfwijze want daar is deze topic niet voor! *)

edit: trouwens typen jullie op msn ook met punten en comma's??
    en zie hier heel veel andere die net zoals mij,geen zin hebben
    om net te doen of ze op school zitten (punten,comma's enz)
    dit is een xbox forum d'r word van niemand verwacht dat
    hij/zij een helemaal vlekkeloze schrijfwijze heeft! tjuuuuss _0/

5. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Om mezelf duidelijk te maken: NIETS rechtvaardigt terrorisme, maar wat ik wil zeggen is dat de stap naar terrorist helemaal niet zo groot is...als je maar genoeg onder druk komt te staan en het lang genoeg duurt dan kan ik me heel goed voorstellen dat er iets knapt en nogmaals dat wil niet zeggen dat ik begrip heb voor een terrorist, maar zo'n persoon is wel enorm beïnvloedbaar en als er dan iemand naar hem toe komt en zegt dat hij wraak kan nemen dan is dat een heel kleine stap .
    Maar om eerlijk te zeggen weet ik niet hoe ik zou reageren als ik eerst 20 jaar onder een klote bewind sta, het hebt overleeft en mijn geliefden ook en een land komt "helpen", maar op zo'n manier dat ik in een klap mijn vrouw en kinderen kwijt raak, omdat ze op een ambulance schieten of een bom verkeerd valt of iets anders. Dan kan je zeggen dat hoort er bij, waar gehakt wordt vallen spaanders, maar jij zit veilig in Nederland (nu iets minder veilig) achter je pc.
    en hou er rekening mee wat wij terrorisme vinden, vinden zij waarschijnlijk verzet en ik heb het idee dat als je geweld blijft gebruiken het nooit over zal gaan, maar praten is ookniet te doen want degene die er echt iets aan kunnen doen zijn zo stijfkoppog als een ezel (van allebei de kanten) en het volk...ook weer van beide kanten is de klos

Vaak is die welvaart ten koste van die andere culturen dmv onderdrukking en machtsmisbruik, want wij hebben de geweren en hun niet of wij hebben meer geweren dan zij......dus of de normen en waarden van het westen zo verschrikkelijk goed zijn? In de praktijk komt het er op neer: is er geld te verdienen? ja? dan is het van ons....nee? dan laten we het links liggen en als het gebied eenmaal in puin ligt komen er ineens normen en waarden naar boven als humanitaire hulp, maar wel nadat ze het hebben verneukt.

6. haantje

haantje Valentino Rossi!!#46

Leuk Bevonden:
    1
    Klinkt een beetje als een zogenoemde "linkse slappeling" een "geitewolle sokke figuur" :D :+

7. Franko

Franko Lets Roll

Leuk Bevonden:
    0
    ookal zouden ze hier in NL een aanslag willen plegen en ze doen dat dus ook.... dan moet je gewoon een vergeldings actie doen en dan durven ze gelijk niks meer denk ik... maar natuurlijk alleen zodra hier in NL een aanslag wordt gepleegd

8. Xante

Xante Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Te groot voor een normaal, stabiel persoon.
    Begrip voor hun woede, wanhoop, ok, maar begrip voor hun daden? No way! Als iemand zijn/haar standpunt duidelijk wilt maken d.m.v. geweld is deze persoon het m.i. niet waard om begrepen te worden.
    Sowieso verliest maar een klein percentage van de bevolking een naaste. Bovendien gebeurt het echt niet zo vaak dat er een ambulance wordt beschoten of er een bom verkeerd valt. Echt niet. Ook met die bruiloft, er werd in de lucht geschoten en als je daar als Amerikaanse soldaat overheen vliegt kan ik me voorstelle dat je denkt dat het een stel terroristen zijn.
    En toen moest ik gaan, geen tijd meer om hier op te reageren ;) .

9. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Nog nooit in een oorlogsgebied geweest? ik ook niet hoor, maar een goede vriend van mij wel. Hij was in voormalig joegoslavië als blauwhelm toen het net zwaar begon te escaleren. Toen hij wegging was hij echt een van de meest evenwichtige personen die ik kende, hij wist heel goed wat hij ging doen en had alles goed op een rijtje.....toen hij terugkwam ,was hij nog geen schim van zichzelf, wat hij daar gezien heeft en zelf heeft meegemaakt doet ergere dingen met je hoofd dan je ooit voor mogelijk kan houden. En zolang je dit zelf niet hebt meegemaakt (ik ook niet dus) is het heel makkelijk gezegd dat een normaal stabiel persoon dat nooit zou doen.......

10. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Hmm daar ben ik het niet helemaal met je eens.

Welvaart misschien wel maar of dat betekent dat onze westerse culturen/normen en waarden dan zo goed zijn betwijfel ik een beetje.
    En het klopt ook niet helemaal, kijk naar china en japan b.v. Hoewel china niet echt welvarend is.

Overigens is die stelling ook niet helemaal eerlijk. Sommige van de culturen die door de westerse wereld als dom en achterhaald gezien worden hebben een culturele geschiedenis waar wij hier in het westen nog een puntje aan kunnen zuigen.

In syrie werd b.v. al 9000 jaar voor Christus de handels stad Jericho gebouwd incl stadsmuren, zelfde tijd liepen wij nog met speertjes achter everzwijnen aan met gehoornde helmpjes op ons hoofd, wonende in klei hutjes.
    En dan hebben we ook nog landen als egypte, etc.

Het westen is zo groot en machtig geworden dankzij zijn expansie drift. Dat heeft nauwelijks iets te maken met normen en waarden.
    Normen en waarden is grondstelling hoe iemand omgaat met zijn medemens. En daarin hebben wij ons ook aardig misdragen en ook nog recentelijker dan dat veel mensen eigenlijk in de gaten hebben.

Het hele beeld van het "vredenlievende" westen met zijn normen en waarden wat wij allemaal hebben is ook nog maar zo'n 100 tot 150 jaar oud.
    Om even een wat schrijnender voorbeeld te geven, iedereen kent Martin Luther King. In zijn jeugd was er nog sprake van rassenscheiding, toen hadden zwarte amerikanen nauwelijks rechten en was het zelfs zo in sommige staten dat als je als blanke een neger vermoorde je soms niet eens berecht werd. Dit zijn wel de jaren 30'.
    Dus zo indrukwekkend zijn onze normen en waarden dus ook niet geweest.

Maar volgens het westen zijn de normen en waarden van andere niet westerse landen veelal achterhaald.
    Natuurlijk zou er veel moeten veranderen in sommige landen, met name de vrouwen rechten.
    Maar dat kan alleen door goede educatie en niet zoals nu veelal gebeurt onder dwang.

Mensen moeten niet vergeten dat een land als irak met een eeuwenoude geschiedenis niet zomaar even van cultuur veranderd omdat amerika dat zegt.
    Daar komt verzet van, en hoe meer dat doorgedouwd wordt des te heviger wordt dat verzet.
    En daar spelen extremistische organisaties op in. Het is namelijk makkelijker om iemand te brainwashen die het idee heb dat ie toch niets meer te verliezen heeft.
    Dat ze alleen maar denken over hun eigen belangen komt natuurlijk dan niet aan de orde.

Terrorisme valt ook niet te bestrijden door woonwijken etc plat te bombarderen. Het enige wat je daarmee veroorzaakt is dat er meer mensen zijn met verliezen en daardoor meer mensen zijn die beinvloedbaar zijn door zo'n organisatie.
    Begrip voor terrorisme moet er nooit komen. Maar er moet wel meer begrip komen voor de normale burgers die daar in die situatie zit. En als daar wat aan gedaan wordt is de kans ook groot dat het terrorisme ook afneemt, simpelweg omdat ze geen steun meer krijgen van hun eigen bevolking.

Daarom lijkt mij het ook veel beter voor irak als de VN daar blijft, puur alleen als hulp organisatie voor de bevolking en amerika met al zijn eigen belangen daar weg gaat.

@franko
    Een vergeldingsactie gaat echt niet helpen. Het enige wat dat doet is het wraak gevoel stillen.
    Maar je heb het hier over een groepering (b.v al quada) die vergeldings acties heeft meegemaakt van rusland en amerika en door beide niet is afgeschrikt en dan zal een vergeldingsactie van nederland wel helpen?

11. TheWalrus

TheWalrus Guest

Inderdaad, dus je begrijpt de Bush regering ook niet? Want dan zijn we het helemaal eens. Ik vind zowel terroristen als de huidige Amerikaanse machthebbers gevaarlijk en onbegrijpelijk handelen. Bij beide begrijp ik weode na het leed dat ze is aangedaan, maar hun acties zijn geen acties tegen hun tegenstanders maar tegen de mensheid.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2004
  12. TheWalrus

TheWalrus Guest

Vergelidingscaties roepen vergeldingsacties op! Lees eens iets over Israel ;)

13. Franko

Franko Lets Roll

Leuk Bevonden:
    0
    ja maar amerika heeft een ander soort vergeldings acties ik bedoel: zei vermoorden 1000 nederlanders wij vermoorden 1000 irakezen eens kijken hoelang ze dat vol houden

14. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    En jij denk serieus dat een extremistische organisatie daarvan onder de indruk zou zijn.?
    Het enige wat dat zou doen is olie op het vuur gooien.

15. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Je weet schijnbaar niet waar je het over hebt. Ik zal even je punten bekijken...

- Een groep mensen Palestina binnen kwam lopen en zeiden....

Er woonden nog altijd joden, ja, zelfs voordat de staat Israël er was en ja, ook voordat De 2e Wereldoorlog er was. De Britten waren er toen al en de Arabieren vroegen aan de Nazi's of ze hen nou eens konden verlossen van die Britten en joden (die onder het Turkse Regime toch wel enige bescherming hadden, alhoewel ook niet veel)

- bezwaren? JA? oh dan proberen we jullie wel weg te vagen, ze konden zich niet verweren

Egypte had superieure tanks, terwijl Israël het moest doen met een stel versleten oude Sherman tanks van de meest slechte kwaliteit. Stellen dat de Arabieren niets konden doen tegenover de 'Machtige Joden' is bullshit. Want in het begin stond Israël er helemaal niet goed voor...

16. Xante

Xante Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "de Bush-regering" begrijpen. De Bush-regering probeert niet echt een punt te maken door middel van hun geweld, sterker nog, het boeit ze geen zak wat de rest van de wereld vindt (zie niet-geaccepteerde VN resoluties voor de oorlog e.d.). Ik vind het verder fout dat ze die oorlog begonnen zijn maar ben er wel blij mee dat Saddam weg is. De manier waarop is niet echt je-van-het. Verder vind ik wel dat de troepen zich nu niet moeten terugtrekken en dat over een aantal jaar het land nog steeds onder VN-toezicht moet zijn. Irak is nu een puinhoop en daar maken veel potentiële dictators gebruik van.

Verder vind ik het doelbewst vermoorden van 3000 onschuldige burgers wel wat erger dan een land binnenvallen en een dictator afzetten. Het doel van de actie bedoel ik dan, er zijn denk ik wel wat meer dan 3000 onschuldige burgers omgekomen in Irak. Het doel van die hele Irak oorlog is mij nog steeds niet duidelijk aangezien het niet om de olie gaat, dat is een fabeltje. Amerika betaalt gewoon de volle mep voor een olievat uit Irak ;).

17. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Amerika betaald niet voor een olievat uit irak , dit is geen leverancier van amerika, niet meer na de 1 ste golfoorlog.
    Waarom denk je dat nu juist saddam weg moest, in 1991 leverde hij olie aan amerika en na de 1 ste golfoorlog mocht hij blijven waar hij was , ondanks de gifgasaanvallen op de koerden , en het uitmoorden van zijn eigen mensen die tegen hem waren.
    Dat saddam zolang aan de macht geweest is in irak ,is juist dank zij de steun van de amerikanen .

Deel Deze Pagina