1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Economische crisis 2008

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 8 okt 2008.

  1. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    [​IMG]
    Ik zou graag een mooie startpost willen maken, maar ik heb eigenlijk alleen maar vragen.
    http://www.telegraaf.nl/dft/koersen/

    Wie komt me hier over de bol aaien, en vertellen dat alles goed komt? :+
    (vreemd trouwens dat hier nog geen topic over was)
     
  2. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Het is idd een vreemd iets die beurs. Waardevermeerdering, vermindering etc etc is natuurlijk allemaal gebaseerd op helemaal niks. Morgen staan exact dezelfde bedrijven in dezelfde hoedanigheid op hun plek en zijn ze dus niks meer of minder waard. Echter ons geldsysteem is een fiduciair stelsel. Iaw gebasseerd op vertrouwen zonder dat er nog een 1:1 verhouding is met een achterliggende goudhoeveelheid. Op het moment dat het vertrouwen maar genoeg zakt....

    Onze banken hoeven slechts 8% van hun gelden daadwerkelijk snel los te kunnen maken. Als een bank dus klapt (Icesave) kunnen er dus wel daadwerkelijk problemen ontstaan. Het is de taak van DNB om er voor te zorgen dat er op tijd ingegrepen wordt. Echter op het moment zie je bijv in Engeland dat de overheid wel flink moet ingrijpen.

    Om je vraag te beantwoorden: Theoretisch is het mogelijk dat je je centen verliest. Zie ik dat gebeuren? Neuh

    Lees hier nog iets over icesave. De staat zorgt er voor dat je verzekerd bent tot een ton. Dat wist ik dus niet:

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_...eggen_beslag_op_tegoeden_Icesave__.html?p=2,1
     
  3. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    In Nederland ben je verzekerd, je bent alleen ook genaaid als je in Engeland geld hebt staan hebt bij IceSave, want bij Icesave in Engeland kan je momenteel geen geld meer ophalen, want ze waren bang dat dan iedereen het geld van de rekeing zou halen, in Nederland is dat verboden om dat als bedrijf te doen.
     
  4. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Opmerking van een leek: Laat dat hele beurs gedoe toch achterwege. :x
    Brengt alleen maar problemen met zich mee. (zo lijkt het iig)

    Niet helemaal de geruststelling die ik zocht, maar toch fijn dat je het iig niet ziet gebeuren.

    Simpel gesteld: wij als consumenten zijnde zijn dus gewoon de dupe van fouten/leugens van een paar mensen met hoge posities. Want iets wat ik vaker hoor is dat dit al een hele tijd geleden allemaal voorkomen had kunnen worden.
    Hebben ze niet gedaan, om wat voor wazige reden dan ook, en nu zitten wij met de gebakken aardappels.

    En over dat verzekerd zijn tot een ton: Maar dat geld toch alleen voor spaarders? Ik heb geen geld op mijn spaarrekening, alleen op mijn 'gewone' rekening.
    Die verzekering zou dus niet voor mij gelden, maar alleen voor de mensen die wel hebben gespaard?
    Of zie ik dat gedeelte verkeerd? Want als ik wel verzekerd zou zijn kan ik zeg maar wel mijn geld kwijtraken bij de SNS, maar krijg ik dat terug van de staat (omdat ik ook verzeker zou zijn tot 100.000).
    Dus ben ik niet écht mijn geld kwijtgeraakt.
     
  5. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Jij zult er helemaal niks van merken (of je moet stiekem al een enorme bak geld hebben :+)

    Ze hebben de spaarverzekering naar 100.000 omhoog gegooid om de rijken gerust te stellen. Zo houdt je de consumenten rustig, waardoor ze hopelijk hun uitgavenpatroon niet opeens gaan veranderen (dwz, al hun geld van de bank afhalen.. waardoor de bank in de problemen komt).
    Vroeger was het een tikkie anders. Had het er afgelopen weekend toevallig met mijn pa over.
    Toen was je 100% verzekerd over de eerste 20.000 en 90% over de volgende 20.000.
    Dus als SNS bijna omvalt, zullen de slimmen/rijken maximaal 40.000 op de bank laten staan, en de rest ervanaf halen. Nu het tot 100k verzekerd is, hoeft dat niet meer.

    Daarbij komt nog, dat het omvallen van Fortis voor ons, de burger, een goede zaak is geweest. We hebben gezien dat de overheid ons geld zal beschermen, desnoods met een enorm hoog bedrag vanuit de kas. Fortis is nu zelfs de veiligste bank in NL eigenlijk.. Een staatsbank kan niet failliet! Daarbij kan het nog gunstig uitpakken voor de overheid; het bedrijf is gekocht toen het aan de grond zat.. het zal ooit weer meer waard worden, waarna het met dikke winst geprivatiseerd kan worden. Top toch? ;)

    En om je gerust te stellen; je zult er niks van merken. :)
     
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.012
    Leuk Bevonden:
    9.580
    Wat volkomen logisch is. Je moet denken dat een bank nooit evenveel fysiek geld heeft als dat ze administratief heeft. Dus stel dat iedereen van de Rabobank zijn geld terugwil, lukt dat nooit want zoveel geld heeft Rabobank niet. Heeft met liquiditeit te maken enz.
    Door allemaal tegelijk je geld terugeisen vererger je de situatie compleet.
     
  7. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    jongen die ik ken hier in Ned heeft dus al zijn geld op Icesave staan en kan er niet bij :eek:

    @ Dulle: ik vermoed dat ook geld op je gewone rek gewoon spaargeld is :)
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.012
    Leuk Bevonden:
    9.580
    Geld op je girorekening is geen spaargeld, omdat je er geen rente over uitgekeerd krijgt. Plus banken mogen dit geld niet uitgeven. Ik kan je verzekeren dan als jij 10.000€ op je spaarrekening zet, dan gaan banken dat ook weer uitlenen omdat ze geld moeten verdienen.

    En ik kan nog gewoon bij mijn geld hoor! Zit ook bij Icesave.
     
  9. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Vaag dat hij er niet bij kan dan....misschien zit ie er wel gewoon naast?

    Raar van dat spaarrekening verhaal, want in dit digitale tijdperk staat het 5 min later op je/een (nieuwe) spaarrekening!
     
  10. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Een mooi stukje van een jaar geleden, Willem van Middelkoop heeft het ook steeds over deze man, die al een jaar geleden zei dat het helemaal fout zal gaan.

    [yt]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SWksEJQEYVU&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SWksEJQEYVU&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/yt]
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.012
    Leuk Bevonden:
    9.580
    Wat een enthousiaste kerel joh.
     
  12. Riddick

    Riddick --

    Berichten:
    735
    Leuk Bevonden:
    0
    Even om te illustreren, dit is dus waarom het is misgegaan. Banken die ontvangen geld van hun spaarders en dit geld steken zij in nieuwe investeringen of lenen zij weer voor een hoger bedrag uit aan de consument. Als de consumenten die het geld geleend hebben dit geld niet meer op kunnen hoesten (in the USA) dan heeft de bank een probleem. Dit in combinatie met de dalende koersen, waardoor de beleggingen van de banken omlaag gaan, zorgt natuurlijk voor een probleem bij sommige banken. Als mensen dan ook nog eens in paniek raken en het geld van de bank afhalen, dan heeft de bank een grote kans om onderuit te kelderen. Dat is zeg maar in het kort wat er nu gebeurt, alhoewel ik natuurlijk ook niet 100% de waarheid in pacht heb :)
     
  13. Aernhem

    Aernhem Wilfried Daddy Cool

    Berichten:
    1.835
    Leuk Bevonden:
    7
    die amerikanen zijn altijd over enthousiast.
     
  14. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Maar hij zag het wel meer dan een jaar geleden aankomen. ;)




    Er zijn gewoon 2 werelden een fictieve economische wereld en de gewone wereld. En in de fictieve word gewoon met geld gegoocheld wat eigenlijk niet bestaat, en als het goed fout gaat wat nu gebeurd en mensen gaan vragen waar is mijn geld, daar hebben de banken dan geen antwoord op.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.012
    Leuk Bevonden:
    9.580
    Inderdaad, daarom moet er dus wat rust komen. Het is nu overal effe beholpen, maar ga niet als een gek je geld achterna.
     
  16. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Dan maak je het alleen maar erger.
     
  17. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Top!
    En nu hopen dat het eigenlijk nergens zo ver hoeft te komen dat mensen aanspraak moeten gaan maken op die spaargarantie. (hoe dat ook mocht werken)

    Er is trouwens een gast die precies had voorspelt dat op 15 september deze ellende zou beginnen.
    Reinhardt heette hij volgens mij.
    Dat is ook diegene die had voorspeld dat op 7/8 oktober iets zou gebeuren wat alles nog erger zou maken. Volgens mij is er nog niks gebeurd? ;)

    (ter illustratie: 9/11 had een 'releaseperiod' van 10 dagen, deze gebeurtenis zou een 'releaseperiod' van 4/5 maanden hebben)
    15 september was denk ik gewoon een lucky guess. (nou ja.. hoop ik dan)
     
  18. AC/DC

    AC/DC Active Member

    Berichten:
    529
    Leuk Bevonden:
    0
    Ha! Op xbw =over financiële zaken praten. Daar is het hier niet de juiste plek voor vrees ik.
     
  19. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Op XBW kun je over alles praten. :cool:
    De kennis gaat hier verder dan alleen maar games.

    Bij mij niet; bij mij was het gewoon belangrijk om even een geruststelling te krijgen dat ik (zo goed als) niks van deze crisis zou merken.
     
  20. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom kan dat niet? Ik ben hetzelfde als Dulle, en vind het best prettig om de 'kenners' hier er over te horen.. Ik heb geen tijd om een krant te lezen, en ik vind dit sowieso een lastig onderwerp, dus dan heb ik graag duidelijk, een helder antwoord, en dat zie ik hier wel tevoorschijn komen..
    Het is toch een prettig idee om te weten dat m'n 25,- die op m'n rekening staat, gewoon veilig is :+
     

Deel Deze Pagina