Quantrax, hjouw theorie leidt tot chaos, zonder overkoepelende organen die d emarkt overzien. We zetten een grote stapterug in de tijd. Je geeft jouw mening het predikaat feit mee, terwijl het slaat als ene tang op een varken. Dit geloof in de markt is er zelfs niet bij de VVD. Ik ben zlef bang dat je een zoveelste rijkeluiszoontje bent dat nooit nagedacht heeft over het nut van de staat en bijhorende belastingen. Jammer dat egocentrisme en egoisme tegewnwoordig vooregdaan worden als geloof in de markt en eerlijke kansen. Leuk ook dat je mijn verweer tegen jouw punten heerlijk negeert.
Tolwegen? Denk eens even na!
Dus inplaats van een vrij land krijgen we een land dat in kavels uiteenvalt. mensen met groot geld kopen een gebied en leggen daarop een weg aan. We betalen die mensen om op de weg te rijden. Je kan helaas niet twee maal dezelfde weg aanleggen dus concurrentie komt er niet zo snel.
Kleinschalige wegen onderhouden is duurder dan dit op grote schaal organiseren hetgeen leidt tot hogere wegenkosten.
Gevolg, wegen worden niet toegankelijk voor iedereen.
Bepaalde bedrijven krijgen privilges bij een zekere wegenaanbieder vanwege connecties. Gevolg, misvorming van de markt op logistiek gebied. En dat wil je toch niet? Daar gata de gedachte van de concurrentie?
Nu zul je wel aan komen zetten met samenwerking tussen de wegen aanbieders.... welkom bij een nieuwe vorm van bureacratie bonanza.
Advies:
Zou het niet slimmer zijn je literatuur niet te kiezen op basis van je eigen vastaande politieke kader, maar allereerst mee te gaan met de tijd en vooral een ruim aanbod te lezen inplaats van boeken die een kant van het spectrum belichten?
Verwijzingen naar auteurs zetten geen zoden aan de dijk als je niet verder komt dan zeggen het zo is omdat het zo is. Ik verwijs zelf ook wel eens naar bepaalde geschiedschrijvers en literatuur die ik doorgelezen heb, maar jouw betoog heeft nog het meest weg van het verhaal van een vijftienjarig gymnasiumklantje dat zich duidelijk niet kan meten met economie studenten en het feit dat hij ons een onderbouwing schuldig moet blijven wil compenseren met literatuurverwijzingen.
Ik wil je dan ook graag vewijzen naar de boeken voor de leek. Zo'n boek is H.J de Blij, Realms and Regions, iets om je wat in te lezen over staatsvorming en de werking van de staat. Ik zou je ook aanraden wat boeken te lezen over economsiche geschiedenis en de ontwikkeling van het economisch gedachtengoed door de jaren heen.
Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2004