1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Enquête illegale muziek distributie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Rbz NL, 29 mrt 2012.

  1. Rbz NL

    Rbz NL Xbox Juan XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.343
    Leuk Bevonden:
    8
    Beste xbw'ers,

    Voor mijn HBO opleiding informatica moet ik een onderzoek doen naar de toenemende distributie van muziek via torrents. Ik moet hiervoor ook een enquete opzetten. Ik zou het heel erg waarderen als jullie hem even kunnen invullen, hij is maar heel kort.

    Alvast bedankt!

    Enquete:

    Geslacht:

    Leeftijd:

    Favoriete muziek genre:

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet?

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet?

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet?

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet?

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents?

    Einde!
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2012
  2. xboxz

    xboxz Sinaasappelsap

    Berichten:
    484
    Leuk Bevonden:
    4
    Done!

    Geslacht:
    Man

    Leeftijd:
    19

    Favoriete muziek genre:
    Rock

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet?
    Niet, omdat alles tegenwoordig via bijvoorbeeld youtube kan

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet?
    Niet, omdat je bijvoorbeeld op youtube gratis kan beluisteren.

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet?
    Muziek haal ik via Youtube en de link via een converter downloaden.

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet?
    Niet, want dan kun je net zo goed voor alles compensatie vragen, zoals illegale gekopieerde games, dvd's etc.

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents?
    Er valt niet veel te doen dan copyright en als iemand dit illegaal distribueert een boete opleggen.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2012
  3. Jorrit010

    Jorrit010 Ech wel!

    Berichten:
    1.235
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht: Man

    Leeftijd: 21

    Favoriete muziek genre: Luister alles behalve heavy metal.

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet? Nee, aangezien het duur is en downloaden niks kost.

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet? Nee (Spotify wel de onbetaalde versie, maar ik weet niet of dat telt ;))

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet? Ja, het kost niks, en is makkelijk en snel.

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet? Nee, deze artikelen zijn al duur genoeg.

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents? Boetes aan verspreiders opleggen. Ik denk echter niet dat er een oplossing is.

    Einde!
     
  4. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Ik adviseer je hem via een website op te stellen, dan kan je veel makkelijker de resultaten raadplegen en archiveren.
     
  5. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Sowieso lijkt me dat wel een must als je informatica studeert ;), via google docs is het heel simpel om een enquete op te zetten.
     
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Geslacht: m

    Leeftijd: 22

    Favoriete muziek genre: Alternative

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet?: Nee, gebruik Spotify

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet?
    Ja, Spotify. Zeer gemakkelijk en enorm aanbod aan artiesten die je zelf mag gaan ontdekken. Daarnaast is het legaal.

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet?
    Nee, Spotify.

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet?
    Nee... Dit zou mij in principe een vrijbrief geven om te mogen downloaden. Immers, ik betaal toch al een toeslag. Daarnaast moet het probleem bij de wortel worden aangepakt. Ik zie weinig in het feit dat een mp3speler die 10 euro duurder wordt zal leiden tot betere CD verkopen.

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents?
    Slim verdienmodel. Zet je ook niet teveel af. Goede initatieven zoals Radiohead (bepaal zelf hoeveel je betaald) zijn een stap in de goede richting.




    En inderdaad, dit kan makkelijk via Thesistools worden gemaakt. Gebruik ik zelf ook.
     
  7. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    Geslacht: Man

    Leeftijd: 23

    Favoriete muziek genre: Hier kan ik echt geen antwoord op geven. 1 grote mix.

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet? Nee, downloaden is makkelijk en gratis. Daarnaast is een online database aan muziek handiger dan cd's.

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet? Nee, waarom betalen voor iets wat ik gratis kan downloaden? De gratis varianten van deze programma's gebruik ik ook niet. Ze hebben niet alle content die ik wil luisteren, spam/reclame en als ik bestanden download kan ik er mee doen wat ik wil.

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet? Ja. Makkelijk en snel.

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet? Natuurlijk niet. Waarom zou ik die fabrikanten sponsoren? Wie wint daar wat mee? Dan sponsor ik liever de muzikanten zelf door een concertkaartje te kopen etc.

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents? Meegaan met de tijd. Artiesten verdienen nauwelijks aan cd's. Ze moeten het van concerten en merchandise hebben. Promoot jezelf op die wijze en zorg dat je daar je brood van kan maken.

    Einde! Yo!
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Ehh die extra toeslag op MP3 spelers gaat niet naar de fabrikanten maar naar overheid/muziekuitgevers uiteraard 8).
     
  9. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Geslacht: Man

    Leeftijd: 33

    Favoriete muziek genre: Rock/Metal

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet?: Zelden, alleen af en toe nog eens een special edition. Omdat MP3's/FLAC veel makkelijker zijn

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet?: Ja, omdat met name Spotify prettig werkt en niet duur is en best een groot aanbod heeft (maar helaas nog niet alles wat ik zou willen)

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet?:

    Via torrents alleen als het om wat voor reden dan ook op Usenet niet te vinden is.

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet?:

    Nee, omdat het de plank volledig mis slaat. Moet iedereen die een mobieltje koopt een toeslag betalen omdat het apparaat eventueel gebruikt kan worden om mp3's of films te bekijken waar geen copyright voor betaald word? Wat als je dat niet doet? Of wat als je netjes CD's koopt en deze zelf ript en op je iPhone zet. Of wat als al je MP3's via iTUnes zijn aangeschaft? En hoe zit dat dan met externe HDD's , smart TV's , mediaspelers, NAS'en etc etc etc.

    Stel dat ik nou thuis een NAS had met 10TB opslag en een uit hongkong geimporteerde HTPC. Daar betaal ik dus 0 kopieerheffing over. Maar iemand die een mobieltje koopt wel, terwijl hij hem misschien alleen koopt om mee te bellen (ja die mensen bestaan nog)

    En daar komt nog eens bij , stel dat ik wat MP3's op mijn telefoon heb van Kyuss, Mastodon, High on Fire etc. Krijgen die dan het geld wat met deze toeslag word verdiend? Volgens mij niet, volgens mij gaat het naar 3e en 4e rangs nederlandse artiesten die op geen enkele andere mogelijkheid hun geld met muziek kunnen verdienen :+

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents?

    Spotify, iTUnes Match, goedkope download via je eigen site aanbieden, betaal wat je wilt verdienmodellen etc etc.

    Er zijn alternatieven genoeg en de meeste mensen zijn echt niet te beroerd om ervoor te betalen maar het moet makkelijk en betaalbaar zijn om te kunnen concurreren met redelijk makkelijk en gratis.

    Als ze dit doorzetten dan komt mijn volgende MP3 speler/ Telefoon ook gewoon uit het buitenland :+
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2012
  10. Named

    Named Named

    Berichten:
    619
    Leuk Bevonden:
    7
    Geslacht: M

    Leeftijd: 22

    Favoriete muziek genre: Jazz HipHop

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet?
    Koop met regelmaat een cd, omdat ik graag de albums die ik waardeer in mij collectie wil hebben

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet?
    Nooit, omdat velen programma's niet aanbiedingen wat ik wil, wat ik gratis ergens anders wel kan vinden, en als ik betaal het liever doe in de vorm van een concert of cd

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet?
    Zeer zelden, gebruik meestal andere download methodes

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet?
    Dan kunnen we op alle electronica en internet abonnementen wel een toeslag brengen, plus heb nog nooit daadwerkelijk goed verslag gevonden over de schade van digitale distributie. In mijn persoonlijk geval zou ik zelfs een toeslag moeten krijgen voor het kopen van dit soort producten, hiervoor nog nooit een CD gekocht dus het heeft mijn uitgaven aan de industrie geholpen

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents?
    Artiesten kunnen velen dingen doen tegenwoordig, en niet alleen torrents. Kijk naar websites als bandcamp, waar velen artiesten alleen vragen voor donaties, maand geleden bijvoorbeeld een actie van Bop Alloy waar je voor een bepaald bedrag mee kon doen met productie van een nummer (andere acties signed posters, skype gesprekken, shoutout op facebook, en natuurlijk de CD en early digitale download.

    Einde! Cheers!
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2012
  11. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.457
    Ik denk overigens dat je de laatste vraag beter voor uitgevers/platenlabels kunt stellen. Artiesten hebben vaak weinig in te brengen qua distributie, terwijl de labels alleen maar doorgaan met hun verouderde salesmodel.
     
  12. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    972
    Leuk Bevonden:
    8.760
    Oef, vind de stelling dat muziek downloaden dan gelijk 'illegaal' is eigenlijk veel te sterk, maargoed.

    De muziekindustrie moet meegaan met hun tijd, en andere verdienmodellen verzinnen en gebruiken. Niet blijven hangen in hun stoffige CD-periode, waarin ze door gebrek aan alternatieven de prijs kunstmatig hoog hebben kunnen houden. Minitransacties voor CD's/films die je in een goede kwaliteit kunt downloaden op je (tv)toestel moet de toekomst worden, alleen is dat technisch, juridisch (en 12 andere vlakken) niet erg gemakkelijk.
     
  13. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.457
    Even los van de enquete, maar misschien kan het natuurlijk wel bijdragen aan je onderzoek, zo'n discussie: Inderdaad. Je ziet dat zo'n alternatief model werkt met voorbeelden als Steam. Er werd/wordt veel gekopieerd op de pc, maar ik ken eigenlijk steeds meer mensen die toch de games legaal op Steam kopen, mede dankzij mooie prijzen en aanbiedingen.
     
  14. Bassie

    Bassie No lollygaggin'

    Berichten:
    4.234
    Leuk Bevonden:
    33
    Geslacht:
    Man

    Leeftijd:
    20

    Favoriete muziek genre:
    Alles behalve dance/wubwub en zo.

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet?
    Zo goed als nooit, m'n Ipod kan geen CD's afspelen...

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet?
    Nee, ik download al mijn muziek illegaal (+ een paar CD's)

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet?
    Ja, omdat het makkelijk, snel, en vooral gratis is.

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet?
    Nee, de muzikanten die ik echt goed vind wil ik vaak live zien en omdat concerten vaak belachelijk duur zijn, ben ik van mening dat ik de artiesten wel genoeg betaal. Ook is het niet eerlijk tegenover de mensen die wel legaal aan hun muziek komen.

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents?
    De bekendere artiesten zwemmen in het geld, dus die moeten niet zeiken. De minder bekende artiesten moeten meer promoten, meer live optreden en/of betere muziek maken. Natuurlijk heb je ook veel mazzel nodig in de muziekwereld...De torrents zelf lijkt me meer een algemeen probleem in de media en is aan de overheid om op te lossen.

    Einde!
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2012
  15. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    Dat werkt toch niet ei.
     
  16. Rbz NL

    Rbz NL Xbox Juan XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.343
    Leuk Bevonden:
    8
    Bedankt allemaal voor het invullen :D Ik had hem inderdaad beter via thesistools kunnen opstellen, maar ik zit met tentamens dus ben al niet helder meer, en dan krijg ik dit verslag er ook nog bij.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2012
  17. Ethereal

    Ethereal Active Member

    Berichten:
    261
    Leuk Bevonden:
    97
    Geslacht: Man

    Leeftijd: 30

    Favoriete muziek genre: Black metal, grindcore, hardcore, dubstep.

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet?
    Absoluut. Een echt vette CD koop ik voor de collectie. Een iPod is leuk, maar kan imho niet op tegen de ervaring van het kopen van een CD, thuiskomen en met het boekje in de hand de eerste luisterbeurten ervaren.

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet?
    Nee. Ik weiger te betalen voor muziek in de vorm van nulletjes en eentjes.

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet?
    Ja. Nieuwe bands ontdekken, bootlegs, nooit eerder uitgebrachte live-albums, en ben ook te lui om mijn CD-collectie (+900 CD's) om te zetten in MP3 voor op de iPod in de auto.

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet?
    Nee. Illegale distributie is geen probleem. Sinds het downloaden heb ik nog nooit zoveel bands ontdekt waar ik later CD's en merchandise van heb gekocht, en waar ik concerten van heb bezocht.

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents?
    Niks. Moeten ze ook niet willen. Zonder de illegale distributie was het aantal fans nooit zo groot geweest. Die mensen kopen shirts, CD's en bezoeken concerten. Daar moeten ze hun geld vandaan halen. Kijk eens naar mensen als Skrillex.. Onbekend mannetje dat dankzij het internet en haar distributie ineens binnen 2 jaar van nobody naar Lowlands-headliner is gegaan en uitverkochte tours doet, wereldwijd. Was met het uitbrengen van alleen cd's nooit gelukt. Accepteer het, en gebruik het. Internet is het grootste medium ooit.. Vechten tegen de bierkaai heeft geen zin, zorg dat je met de stroom meegaat.
     
  18. Grub

    Grub think on your sins

    Berichten:
    954
    Leuk Bevonden:
    2
    Hoppekee.
    Geslacht: Vrouw

    Leeftijd: 15

    Favoriete muziek genre: Rock en metal, maar ik luister soms ook pop-nummers

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet?
    Ja, dan hoef ik m'n computer niet aan te zetten om goede kwaliteit muziek te luisteren, want de speakers van iPod zijn ruk. Maar ik koop ook alleen CD's van mijn echt favoriete artiesten, verder steun ik ze zegmaar door T-shirts. Ik heb denk ik een stuk of 30 CD's en iets van 20 bandshirts.

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet?
    Uh, nee, eigenlijk te lui om op te zoeken hoe dat moet :+

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet?
    Ja, lekker snel meerdere albums binnenhalen.

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet?
    MP3's/iPods wel, telefoons niet want ik gebruik geen telefoon om muziek te luisteren.

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents?

    CD's goedkoper maken. Ik wil nu vaak CD's kopen maar dan vind ik 25 piek toch net iets te veel, als het in de richting van 15 euro zou zijn zou ik veel makkelijker af en toe een CD meepikken.

    Einde!
     
  19. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.658
    Leuk Bevonden:
    4.776
    Ingevuld :)

    Geslacht:

    Man

    Leeftijd:

    23

    Favoriete muziek genre:

    Te breed om te kunnen definiëren.

    Koop je nog wel eens CD’s? Waarom wel/niet?

    Af en toe tweedehands. Nooit nieuw, veel en veel te duur.

    Maak je wel eens gebruik van betaalde download platforms zoals iTunes of Spotify? Waarom wel/niet?

    Niet. Omdat het geld kost en ik een oude schraper ben.

    Download je wel eens muziek illegaal via Torrents? Waarom wel/niet?

    Ja. Makkelijk en gratis.

    Zou je toeslag willen betalen op bijvoorbeeld mp3spelers of mobiele telefoons om zo de illegale distributie te compenseren? Waarom wel/niet?

    Nope. De meeste artiesten verdienen mijns inziens meer dan genoeg. Kleine artiesten wil ik nog wel eens steunen. Ontdek ik veelal via downloaden.

    Wat denk je dat artiesten kunnen doen aan de toenemende distributie van hun muziek via torrents?

    Meer promotie.

    Einde!
     
  20. SilverLie

    SilverLie Lurkt

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    1
    De muziek op een CD is niet in nulletjes en eentjes? :+
     

Deel Deze Pagina