Ik begrijp je volkomen. Het is zeker in ons land gewoon krom gestelt met de wetgeving. Ik trap iemand volledig in elkaar maar heb de mazzel dat er geen grote schade is aangericht. Ik duw iemand weg en hij valt met zijn hoofd tegen de stoeprand en hij heeft hersenletsel. Twee verschillende dingen, bij de een is de eigenlijk daad veel erger maar zijn de gevolgen minder destrastreus. De straf in het eerste geval valt dan ook veel lager uit dan in het 2de geval terwijl de daad zo verschillend is in zwaarte.
Ik vind dat je niet alleen moet kijken naar de gevolgen maar ook naar de eigenlijk daad en het risico dat je daarbij neemt. In het geval van het filmpje had het slachtoffer met een beetje pech kunnen sterven. Dat besef is er niet bij de daders (daar ga ik tegen een beetje beter weten in dan toch maar vanuit), en zolang zij niet gestraft worden of te licht gestraft worden komt dat besef ook niet. Als de daders in het filmpje naar school waren gegaan ipv de hele dag mensen in elkaar trappen hadden ze een lesje of wat biologie kunnen meenemen en hadden ze begrepen dat het knap gevaarlijk is wat ze doen.
Helaas is het ook zo dat gasten zoals in het filmpje wel goed beseffen wat ze doen maar het interesseert ze gewoon niets. Zij geven niets om andermans leven, respectloos zijn ze, maar ze eisen wel respect. Dat zijn de ergste, maar het onderscheidt is gewoon zeer moeilijk te maken dat besef ik zelf ook nog wel.
Laatst bewerkt: 22 mei 2006