Ik weet heel goed dat de samenleving veranderd is. Maar dat wil niet zeggen dat we het allemaal maar moeten accepteren? Deze manier werkt niet, de fluwelen handschoentjes techniek is niet de juiste. Geef ze een vinger en ze nemen je hele land.
Het is een knuffelcultuur en bij nader inzien had ik psycholoog moeten worden, dan had ik werk voor 6000 jaar gehad en lekker overuren kunnen schrijven. We worden doodgeluld en deze maatschappij met teksten als: "hoe komt het toch dat die jongen dit doet".. Tuurlijk moet daar naar gekeken worden, voorkomen is immers altijd beter dan genezen.
Maar wat doen we dan om het te voorkomen als we weten hoe het komt dat die jongen dat doet? Tegen de tijd dat we die vraag moeten gaan stellen zijn we al een beetje laat denk je niet?
Ja, in toekomstige gevallen kun je het dan voorkomen wordt er gzegd. Hoe kun je dan voorkomen dat er mensen zijn die geen respect hebben voor andermans leven, spullen en gevoelens? Onmogelijk om die mensen eruit te filteren, wie denkt dat het wel mogelijk is verwijs ik vervolgens door naar mijn praktijk (want ik ga nu bij nader inzien zeker een opleiding psycholoog volgen).
Ik denk niet dat ik me laat weerhouden om een appel te stelen als ik weet dat ik een kop kofiie op het bureau krijg, een berisping en vervolgens een lift naar huis van onze blauwe vrienden. Ik denk dat ik wel twee keer nadenk als ik besef dat mijn handjes eraf gehakt gaan worden als ik steel (bij wijze van spreken natuurlijk). Dan zou ik alleen stelen als ik gewoon geen andere mogelijkheid heb. Bij het bepalen van de straf is het niet zo moeilijk om na te gaan of iemand stal omdat er gewoon geen andere mogelijkheid was (een mens moet toch eten) of dat de daad begaan was omdat verveling toesloeg of iets dergelijks. Dit geld natuurlijk niet alleen voor stelen maar voor alle misdaad in de wereld. Er moet gekeken worden naar het hoe en waarom, maar laten we dat nu niet de overhand geven en vergeten ook daadwerkelijk straffen uit te delen.
Laatst bewerkt: 22 mei 2006