1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Euro 2012

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mtthz, 13 okt 2011.

1. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Polen vreest meer geweld

Russische fans organiseren mars richting stadion
    Door Marcel van der Kraan - Telegraaf

WARSCHAU – De EK-organisatie en de Poolse politie houden ernstig rekening met grotere hooliganproblemen tijdens EURO2012. Voor de wedstrijd Polen-Rusland (vanavond 20.45 uur) worden duizenden agenten en ME’ers ingezet. Van de 50.000 Russische fans in Polen hebben enkele duizenden aangekondigd een mars te houden richting het stadion om de ‘dag van Rusland’ te vieren. Na de gruwelijke vechtpartijen in Wroclaw en Poznan, waar stewards gewond raakten en de ME in het nauw kwam, zijn alle alarmbellen afgegaan.

In Warschau, waar het hoofdkwartier van de EK-organisatie zit en de Poolse voetbalbond zetelt, vertelt bondspresident en oud-sterspeler Gregorz Lato dat het onderwerp veiligheid mede op last van de UEFA naar een hoog niveau is getild. Ook toernooi-directeur Adam Olkowicz bevestigt dat Polen-Rusland de grootste uitdaging voor de EK-organisatie wordt tot nu toe.
    De toernooidirecteur vertelt dat voor alle Russen 12 juni een speciale dag is. De nationalisten onder de Russische aanhang zullen voorop gaan en behalve een provocatie ook een target vormen voor de hooligans van gastland Polen. De EK-organisatie en de Poolse bond houden het hart vast. ,,We hebben vandaag een grote meeting met alle ‘security-forces’ in Polen. We moeten elk scenario doornemen.’’

Polen weet sinds gisteren dat er een mars van duizenden fans is georganiseerd die vanaf de rechteroever van de Wisla-rivier naar het Nationale stadion wil. Volgens de Poolse wet is die mars geen officiële bijeenkomst van supporters. De UEFA heeft Polen gesommeerd de veiligheid in orde te brengen na de uitbarstingen in Poznan en Wroclaw. Maar Russische hooligans blijken nergens voor terug te deinzen.

Staat Polen onder druk van de UEFA?
    Gregorz Lato: ,,Er is een speciale afdeling bij de UEFA die zich bezighoudt met geweld van fans. Wij, de Poolse voetbalbond, zij in het verleden zelf hard gestraft voor wangedrag en geweldsuitbarstingen onder onze fans. Daar kwamen enorme geldboetes uit voort. Het probleem voor een bond is dat het geen echte supporters zijn. Het zijn mensen die bewust problemen willen creëren.’’
    Politiek en historisch ligt de confrontatie tussen Polen en Rusland ook gevoelig.
    ,,De politiek mag op dit EK niet met sport worden gemixt. In 1982 speelde ik zelf op het WK in Spanje en zaten we ook in een poule met Rusland. Toen was de politieke situatie nog veel gevoeliger. Iedereen moet begrijpen dat het nu puur om voetbal gaat. Andere zaken moeten worden uitgebannen. Net als het racisme. Met de UEFA, FIFA en de andere bonden doen we er alles aan. Er is wat ons betreft geen enkele tolerantie meer richting de fans. Wat er in Wroclaw gebeurde met de stewards was treurig. Aan sommige dingen ontkom je niet.’’

Hoe is het met de stewards?
    ,,Tijdens Rusland-Tsjechië werd er vuurwerk op het veld gegooid. Toen de man die dat deed door stewards meteen werd afgevoerd, begon het vechten. Vier stewards belandden in het ziekenhuis. De politie heeft haarscherpe beelden. Er zijn zes mannen die de aanstichters zijn van het geweld daar en die worden nu gezocht. De politie is ervan overtuigd dat het de zaak in de hand houdt. De UEFA heeft maatregelen genomen en is besprekingen aangegaan met de Russische voetbalautoriteiten.’’
    Hoe kan de Poolse ploeg zich nog normaal voorbereiden op een wedstrijd onder hoogspanning?
    ,,Gisteravond is de hele selectie naar de film gegaan. Dat was een idee van de bondscoach. De jongens moesten even relaxen en een rustmoment krijgen. De coach is voor alles verantwoordelijk op dit EK, dus was het prima. Ik hoop dat Polen-Rusland sportief gewoon een prachtige ontmoeting wordt. Rusland tipte ik voor het EK als favoriet in onze groep. Het is, hebben we nu gezien, ook een enorm ambitieuze ploeg. De stijl van de Russen was de eerste wedstrijd geweldig.’’

2. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Hoorde het al van een poolse vriendin van me hier dat daar waarschijnlijk veel geweld bij komt kijken. We zullen zien hoe het allemaal afloopt, vind de politie sowieso nog geen sterke indruk maken bij de eerste aantal rellen.

3. Siemenn

Siemenn pee es vee

Leuk Bevonden:
    444
    Rusland :emo:

4. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Laat de Poolse ME maar gezellig komen dan!

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Best idea ever dit EK!

En die stadions zitten allemaal nog half vol ook :emo:

Ik zeg voortaan alles in Ierland laten spelen :+

6. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    En Oekraine gaat waarschijnlijk verlies draaien omdat er niemand naartoe komt. Nou is het hun eigen schuld, hadden ze het toernooi maar niet moeten kopen....

7. Siemenn

Siemenn pee es vee

Leuk Bevonden:
    444
    Daar wil ik nog wel naar toe voor wedstrijd.

Niet naar hooligan-Polen, corrupt Oekraïne of Qatar 8).

8. LDawg

LDawg Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    Dit is inderdaad een dikke fail. Het zijn niet eens echt voetballanden. De extreme homo-haat zou eigenlijk al de doorslag moeten geven aan de UEFA om het er niet te laten plaatsvinden.

Qatar daarentegen wordt awesome, alhoewel het nog minder een voetballand is dan de huidige gastlanden. Heb je de stadions gezien die ze willen bouwen? Ziek \o/

9. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Tering als je nu op voetbalzone kijkt zijn er echt alleen maar artikelen met hoe kut het gaat in de selectie van Oranje 8).

10. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.767
    Fuck Yeah, zwart op wit:

11. Edjuuuuuh

Edjuuuuuh -

Leuk Bevonden:
    61
    Ik wil dubbele cijfers :'-(

12. Erasmus

Erasmus Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Qatar? Ik denk dat dat nog veel minder wordt. Mooie stadions misschien, maar het zal mij benieuwen of ze die vol krijgen. Verder kan je je argumenten waarom dit EK een "dikke fail" ook projecteren op Qatar. Dat de FIFA daarvóór heeft gekozen is het bewijs wat een corrupt zooitje het is. Nog lachwekkender dan Zuid-Afrika en Polen/Oekraïne.

Daar doen die nieuwe stadions in mijn ogen niets aan af.

13. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Qua doelpogingen zal dat wel goedkomen.

14. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Nee Qatar is een echt voetballand 8)

Wat een onzin kraam jij uit, Qatar wordt de grootste FIFA fail so far :emo:

15. WizzNL

WizzNL Active Member

Leuk Bevonden:
    13
    Mooie en grote stadions zijn natuurlijk ook geen garantie voor een mooi EK/WK. Blijven de stadions in Qatar dalijk driekwart leeg ipv van de helft in Polen/Oekraine. Ze moeten het EK/WK gewoon houden in het land van de huidige kampioen, dit zijn meestal de normale beschaafde landen waar je dit wel goed kan regelen.

16. Wahlberg

Wahlberg Active Member

Leuk Bevonden:
    24

Stel je voor dat Griekenland opnieuw het EK wint. :+

17. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.716
    En je ziet in de comments alleen maar van Persie-fanboys. 8)

En Zuid-Afrika was op de vuvuzelas na toch een behoorlijk succes? Daar was tenminste sfeer. :)

18. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Spanje een beschaafd land? Heb je de pindakaas in Spanje weleens gegeten?

19. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.716
    Dus de mate van beschaafdheid van een land hangt af van de kwaliteit van de pindakaas? Weer wat geleerd. :cool:

20. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    In mijn wereld wel :9

Deel Deze Pagina