@XiroKe , dat deze discutie zich momenteel op één persoon richt , heeft hij namelijk aan zichzelf te danken .
Dat hij zichzelf hoog boven de rest van nederland voelt staan , daar kan ik best mee leven , maar dat hij de meerderheid van de nee-stemmers uitmaakt voor dommerikken , dat gaat mij te ver , gewoon omdat hij géén enkel argument geeft om voor te stemmen .
De neestem van nederland aan de europese grondwet valt simpel terug te brengen op het feit dat toen de euro in ons leven kwam wij allen hier in belgie en nederland een reeks besparingsrondes moesten ondergaan om onder de maastrichtnorm van 3% tekort op het bnp te halen .
Belgie en nederland zijn hier tot volledig in geslaagd , er was toen in beide landen géén tekort meer , maar een overschot op het bnp , alhoewel daarvoor in belgie zware offers zijn gebracht door de werkende bevolking om die norm te halen.
Vervolgens kregen we de nieuwe munteenheid de euro , en de politici van onze beide landen zeiden keer op keer dat het leven niét duurder zou worden .
Maar wat bleek vervolgens , zowat alles wat er in onze landen te koop is ging in prijs omhoog , door de creatieve middeltjes zoals eerst prijzen verhogen om ze dan gemakkelijker te kunnen overzetten in euro .
En de overheid liet maar begaan zodat het leven ongeveer 6 a 8 % duurder werd .
Niemand mag nu meer verdienen volgens de regering dit om de loonkost op concurrentiepeil te houden zodat we onder de 3% norm van maastricht kunnen blijven , enzodoende halen belgie en nederland dit probleemloos ,en vermijden we dat onze landen een boete krijgen voor het overtreden van de norm.
Wat blijkt later , frankrijk en duitsland halen hun norm niet , en wat doet de europese gemeenschap , juist de regels die voor ons gelden , overtreed ze door frankrijk en duitsland een uitzonderingsmaatregel geldend voor enkele jaren toe te kennen , en dit opdat ze bij de grote jongens in europa zijn.
Europa is voor de modale burger een monster zonder gezicht , dat alleen maar regeltjes en wetten aan de bevolking wil opleggen , zonder dat de bevolking een degelijke communicatie met dit instituut heeft.
Daarbij is het algemeen bekend dat de europese economische raad een geldverslindend monster is dat bol staat van de corruptie en machtsmisbruik.
En zo iets moeten de mensen hun vertrouwen schenken , ze moeten dus volgens gastjes zoals billeke hun jastem geven , zodat die logge bureaucreatuur nog méér regeltjes en eisen kan opleggen .
Deze europese wet bevoordeelt de grote landen in europa en de kleine landjes zoals de onze worden in het verdomhoekje geduwd , indien deze wet erdoor komt zullen de economische activiteiten van hier beginnen verschuiven naar de lageloonlanden van europa en dan blijft er hier een sociaal kerkhof achter.
Rijke gastjes zoals bill gates 1986 die geen geldzorgen kennen door hun afkomst zullen dit niet kunnen begrijpen dat de angst van een ondoorzichtig europa gekoppeld aan een economische terugval waar de werkende bevolking het grootste slachtoffer is voor de mensen de grootste reden is om een nee-stem uit te brengen.
edit: Ik wil hier alle nederlandse mensen die tegen de grondwet gestemd hebben héél graag bedanken uit het diepste van mijn hart , jullie zijn geweldig , dank zij jullie heeft mijn nee-stem die ik als belg niet mocht geven toch meegeteld , dank u allemaal , svennies.
Laatst bewerkt: 2 jun 2005