1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Europese Grondwet.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Blox, 14 mei 2005.

1. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Leg eens uit.

2. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Kijk eens een keer wat er in de verenigde staten gebeurt, daar heb je de zogenaamde rijke staten en de arme staten , hoe is dit gekomen denk je .
    De nu rijke staten zaten na de amerikaanse burgeroorlog in het winnende kamp , en hebben zo vooruitziend als ze zijn ervoor gezorgt dat ze véél meer vertegenwoordigers hebben in het amerikaanse parlement en senaat , dank die meerderheid konden ze beslissingen nemen die hun staten goed uitkwamen en zo zorgen voor meer industriele capaciteiten voor zichzelf te vergroten , en dit ten kost van de armere staten , en die kloof daar groeit nog jaarlijks , zodat de rijken daar vooral in het noorden leven , en de armen in het zuiden en westen.
    Wel , met de invoering van de europese grondwet , krijgen de grote landen zoals duitsland en frankrijk zowat de vrije baan om hun invloed te laten gelden in de beslissingen die genomen moeten worden , en kunnen ze bijgevolg hun eigen regio economisch bevoordelen tegenover de kleine landen die dan langzaam maar zeker achterop geraken , doordat hun industriele activiteiten zullen verschuiven naar de gebieden van de grote landen.

3. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Hoezo dan? Dat is allemaal zo makkelijk praten. Maar hoe zó krijegn landen als Dutsland en Frankrijk vrij baan?

4. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    Omdat deze landen het grootste zijn. De grootste landen hebben de meeste afgevaardigen en dus ook het meeste te zeggen in het Europees parlement.

5. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    na geprobeerd te hebben mezelf erin te verdiepen en geloof me dat heb ik echt gedaan, ben ik erachter gekomen dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Ik heb verschillende referendumwijzers en stemwijzers gedaan en elke keer komt er iets anders uit...de laatse www.referendumwijze.nl, 84% tegen en www.referendumwijzer.nl 60% voor.
    Alles wat op Tv komt over het referendum zit meteen een mening aan gekoppeld. Wat ik graag zou willen is een cleane uitleg over wat het nu precies inhoud zonder dat er een organisatie achter zit die er baat bij heeft om bepaalde informatie te benadrukken of achter te houden. Wat ik mis is een duidelijke uitleg door onze eigen regering, als het zo verschrikkelijk belangrijk is.
    Ik ben nu op de achtergrond een debat aan het volgen en het is weer welles-nietes....ik word er gek van. Op dit moment is mijn stem tegen, simpelweg omdat er weinig mensen precies weten wat er nu in staat en het ook niet fatsoenlijk wordt uitgelegd en dat heeft niets te maken of ik voor of tegen de grondwet ben, maar als mijn stem gevraagd wordt wil ik wel weten waarvoor...

6. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Invloed wordt met deze grondwet bepaald op inwoneraantal. Dat zou betekenen dat Nederland 3% invloed heeft. Dat zou zich kunnen vertalen naar het aantal zetels wat nederland heeft in het parlement. Als Turkije er echter bijkomt, word deze invloed 1.5%. Hoezo het Calimero-gevoel 8)

7. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Het lijkt me niet meer dan logisch dat het aantal afgevaardigen in verhouding staat met het aantal inwoners van landen, dat is nu juist WEL democratisch.
    Aangezien duitsland en frankrijk meer Europeanen vertegenwoordigen hebben zij iets meer te zeggen in het europees parlement. Maar je kunt ook zeggen dat met die grondwet belangen en beslissingen zich niet beperken tot alleen de eigen economie, m.a.w gaat het goed met duitsland en frankrijk dan gaat het goed met europa, gaat het goed met europa dan gaat het goed met nederland. (Zeker als je naar Duitsland kijkt, onze economie is al sinds de tweede wereldoorlog sterk verbonden met de Duitse.)

8. mark145

mark145 maffiamaffia.nl

Leuk Bevonden:
    0
    de meeste nederlanders gaan volgens peiling tegen stemmen.
    maar wat maakt het uit of je voor of tegen stemt of helemaal niet?
    voor zover ik weet komt die grondwet er toch wel ondanks wat ik stem.

9. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    En daarom moet nederland dus tegenstemmen aangezien nederland niks meer te vertellen krijgt. Een voorbeeld? Het gedoogbeleid wat zeker weten afgeschaft zal worden. Ganzenpaté? Zal blijven bestaan. Een unfaire situatie imo

10. mark145

mark145 maffiamaffia.nl

Leuk Bevonden:
    0
    maar wat is de overeenkomst tussen een joint en fouie gras dan?
    ik vat hem niet helemaal.

11. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    svennies heeft het net heel duidelijk uitgelegd. Precies ook de reden waarom ik Tegen ga stemmen.

Stel: Er komen plannen voor een gigantische Europes Luchthaven (voor de duidelijkheid, een luchthaven is een gigantische banentrekker met alle bedrijvigheid die erbij komt kijken). Er moet gestemd worden over de locatie. In het parlement zitten 2 Nederlanders, 2 Belgen, 10 Engelsen, 10 Fransen en 15 Duitsers.
    Goh.... Welke landen hebben nu de meeste kans om de luchthaven te kunnen bouwen doordat het parlement het zo heeft beslist?

Begrijp je waar ik heen wil?

12. mark145

mark145 maffiamaffia.nl

Leuk Bevonden:
    0
    de kleine landen zijn idd een beetje de dupe dan.
    maar aan de andere kant,
    amerika als groot land en azie wat zich steeds meer verenigd.
    kunnen we dan achter blijven op de rest van de wereld?

13. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    net een debat zitten luisteren....zijn een paar steekhoudende dingen gezegd. bijvoorbeeld dat in de Europese grondwet staat dat er een economische marktvrijheid moet zijn. Dit houdt dus in je vrij in en uit mag voeren tussen de europese lidstaten, wat nu ook al is, maar ook een vrije markt van wat in veel landen nu nutsbedrijven zijn en onder de europese wet geprivatiseerd worden. Datis in nederland een tijd terug ook gebeurd met bijvoorbeeld NS en recenter de energie-markt....met als gevolg dat het alleen maar om geld draaid...geen service, maar zakkenvullen...
    Wat ik ok een grappige opmerking vond van een paar mensen dat hoe meer je jezelf erin verdiept hoe moeilijker het wordt om een mening te vormen....Mensen die aan het begin van het debat voor waren, waren nu aan het twijfelen en andersom ook....

14. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk is dat niet unfair. Nederland is nu eenmaal maar een klein stukje van europa, en dus zul je consessies moeten doen (niet alleen nederland overigens, zelfs duitsland en frankrijk) En hoewel donner zegt dat de grondwet geen invloed heeft op ons drugsbeleid, geloof ik daar - net als jij - niks van. Ik vind dat jammer (ik ben voor legalisatie van alle drugs) maar de situatie nu is ook verre van ideaal. Zit ik in maastricht dan wordt softgebruik gedoogd loop ik 200 meter verder is het opeens illegaal, de grondwet gaat wat dat betreft in elk geval duidelijkheid scheppen.

15. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk. Maar dan verhuis je als europeaan toch gewoon naar die bedrijvigheid :). Op lange termijn is het zeer gunstig dat er een aantal grote gebieden met enorme economische bedrijvigheid ontstaan zodat er in andere gebieden weer andere bestemming kunnen worden gevonden (natuur, toerisme, cultuur) Overigens zullen rotterdam en antwerpen altijd belangrijke doorvoerhavens voor het europese achterland blijven.

16. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    Ben net een jaartje te jong, maar anders had ik nee gestemd. Niet zozeer om de grondwet, aangezien die zowel veel voor- als nadelen heeft, maar meer om de wijze waarop het kabinet ons deze grondwet door de strot probeert te duwen.
    Kijk, dat ze campagne voeren, mij best. Dat ze graag willen dat mensen 'ja' stemmen, en daarom de zaken iets erger maken dan ze zijn, ook goed. Maar vergelijkingen maken met de holocaust? Een dodenherdenking aangrijpen om nog even snel campagne te voeren? Een financieel meevallertje misbruiken om snel de onleesbare prutfolders te vervangen voor fatsoenlijk propagendamateriaal? Spiekbriefjes gebruiken, omdat men zelf niet in staat is om tegenstemmers uit te lullen? Fuck off, laat mensen zelf beslissen of ze voor of tegen stemmen, dit heeft alleen maar een averechts effect.

En als ik dan die hypocriete D66 'democraat' Brinkhorst erop zie doelen dat het volk maar beter niet kan beslissen over dit soort dingen, is mijn mening al snel gevormd, hoe ubergeweldigprachtig die hele grondwet ook kan zijn.

17. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Ongelooflijk dat spotje van de VVD.. echt te gek voor woorden.
    Dacht eerst dat het om een hoax ging. Maar dat spotje staat gewoon online bij nu.nl
    http://www.nu.nl/news/528950/11/VVD_zet_holocaust_in_voor_ja-stem_grondwet.html

Nou een dergelijk spotje zal mij er echt niet van overtuigen om ja te gaan stemmen.
    Enige wat het doet is mij een misselijk gevoel geven tenopzichte van de propaganda-achtige maatregelen die dit kabinet schijnbaar niet schuwt om mensen ja te laten stemmen.

edit: typo

Laatst bewerkt: 20 mei 2005
  18. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
  19. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    prrrf...okee, in simpele taal:
    Frankrijk GROOT LAND en daardoor veel meer invloed: maken foie gras, niet leuk voor ganzen (dieren met vleugels die een lever hebben in hun lichaam die franse mensen lekker vinden)
    Nederland klein land met gedoogbeleid (dan mag je dingen doen die eigenlijk volgens de wet niet mogen zoals het drugsbeleid).
    Franse mensen willen geen gedoogbeleid, maar foie gras. Nederlanders willen geen foie gras maar een joint. Wat gebeurt? Omdat nederland klein is en frankrijk GROOT, eet heel europa straks foie gras, maar mag er geen joint meer gerookt worden omdat de nederlanders geen invloed hebben in Europa.

Simpel toch? Zo, ga nu maar weer Nijntje lezen :)

Deel Deze Pagina