1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Europese Grondwet.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Blox, 14 mei 2005.

1. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    Toevallig het songfestival gezien?
    Ja, die landen hebben echt een zware hekel aan elkaar.

2. Maqua

Maqua Groen

Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik nu zo raar vind heh.. Dat er dus een grove fout stond in die stemwijzer. Daar stond in dat het verdrag niet door zou gaan als één van de lidstaten tegen zou stemmen. Frankrijk heeft tegen gestemd, maar niemand weet wat er nu gaat gebeuren! NL moet nog gewoon naar de stembus..

Blair heeft trouwens gezegd dat als NL tegenstemd, Engeland niet eens zal beslissen over de grondwet, wat volgens de radio een einde zou betekenen voor de europese grondwet

3. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    De Balkan-landen zitten niet bij de EU. :{

Bovendien is één veto genoeg, dat is nou het principe van een veto. Misschien moet je je toch nog maar eens verdiepen in de materie voordat je gaat stemmen.

Vanwege dit soort meningen ben ik ook tegen referendums trouwens.

Laatst bewerkt: 31 mei 2005
  4. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Pure onzin.

Duitsland netto: 61.8 per hoofd
    UK netto: 49.2 per hoofd
    Italie netto: 50.6 per hoofd
    NL netto: 136.75 per hoofd
    Fr netto: 37,- per hoofd
    Zw netto: 83,- per hoofd
    Be netto: 25.6 per hoofd.

Nog steeds betaalt Nederland teveel, maar dat heeft niks met de grondwet te maken. Bovendien zou ik me niet laten overtuigen door mensen die de feiten een beetje vedraaien.
    Heeft niks met de grondwet te maken.

Woekerwinsten? De kosten die ze besparen op de subsidies? Weet ik veel wat ze ermee doen, vraag me af wat de relevantie hiervan is. Beetje stemmingmakerij.

Heeft niks met de grondwet te maken.
    Dom populistisch gebrabbel. Was misschien in 2000 waar, nu is dit een heerlijk achterhaalde cliché opmerking. Een domme.

Heeft echt totaal niks met de grondwet te maken.

Potverdorie.

REVOLUTION!111 Sjees, wat triest.

Ik mag nog niet stemmen, zou ook niet weten wat ik zou stemmen. Allen als ik zie hoeveel mensen met ondoordachte domme argumenten aankomen tegne de grondwet zou ik bijna ja stemmen... :{

Laatst bewerkt: 31 mei 2005
  5. Cygnum

Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    En dit is gebaseerd op...

6. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Weet de link niet meer, wist nog wel dat ik het ooit in een MSN gesprek had gezegd, dus ik heb het uit mijn logs gehaald. Overigens kwamen deze gegevens wel uit een 'anti-EU' bericht, dus no worries. :+

7. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Ik pak zo maar gewoon een stukje uit je hele verhaal hoor, maar dit 'klopt' sowieso niet.

Mensen aanraden tegen de grondwet te stemmen omdat ze het niet eens zijn met deze regering is nogal dom. De regering en de grondwet hebben niet zo veel te maken met elkaar, was een andere coalitie aan de macht geweest hadden zij de grondwet ook zo gepusht als nu wordt gedaan.

Dit is geen reden om nee te stemmen. Vergeet niet dat het een referendum is over de grondwet, en niet over het kabinet Balkenende.

8. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    De vraag is , valt europa stil als frankrijk en nederland tegenstemmen ?

Het antwoord is , neen dan blijft europa werken volgens het verdrag van nice, maar zonder uitbreiding van de bevoegdheden.
    In principe dient de grondwet door alle 25 staten goedgekeurd te worden.
    Maar als 20 van de 25 lidstaten de grondwet goedkeuren binnen de twee jaar , ze hebben de tijd hiervoor tot 2007 en enkele lidstaten hem afwijzen , moet de europese raad van ministers uitmaken of de grondwet toch van kracht wordt.
    Afwijzing van de grondwet door nederland vormt géén enkel probleem , maar de afwijzing van frankrijk is andere koek , tot zover de krant het laatste nieuws.
    Dus zoals het er nu uitziet kunnen ze de grondwet er nog altijd doordrukken , of je nu voor of tegenstemt maakt voor nederland niets uit. :mad:

9. Wendy

Wendy Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    net nog het debat gevolgd. Ben nog niet van mening verandert. Het blijft een nee. Ten eerste is het allemaal maar een machtsstrijd. Volgens mij ligt het belang van bepaalde landen niet voorop, maar het belang van de concurrentie. We moeten maar meegaan met de tijd. Maar in feite gaat het allemaal te snel en verliest Europa ook daar haar burgers. Veel mensen weten niet precies hoe bepaalde verdragen in elkaar steken en stemmen daarom ook vooral op gevoel. De politiek staat eigenlijk te ver van ons af.
    Ze hebben 10 jr gedaan om tot deze grondwet te komen en ze komen er op het laatste even snel mee aan. Hup! Even een referendum.
    Ze konden beter geen referendum houden. Daar ben ik ook tegen. We hebben mensen in ons midden gekozen waar wij van overtuigd waren dat zij ons volk zouden kunnen vertegenwoordigen. En dan komen ze nu aan met een ontzettend moeilijk onderwerp.
    De grondwet is veel te lang voor een referendum.
    Ze hebben het over een betere economie voor Nederland. Maar Nederlandse consumenten zijn juist het vertrouwen kwijt, vooral door de invoering van de euro. Alles is veel duurder geworden. Door het aangetaste vertrouwen loopt de economie slecht. Dit vertrouwen wordt niet verbetert door een Europese grondwet, maar in mijn ogen juist verslechtert.
    Ze hebben het over het bestrijden van terrorisme, wat eigenlijk een verloren zaak is.
    Ik vind de armoede in bepaalde landen veel erger. Ook al behoren die niet tot de EU (landen in Afrika bijv.) maar het is wel daar, waar de meeste mensen sterven. Vind het van groter belang dat we gezamelijk daar iets aan gaan doen. Maar dat even terzijde.

Wendy is tegen de Grondwet. :)

10. lordtien

lordtien For death and Glory

Leuk Bevonden:
    0
    Wendy ik ben het helemaal met je eens.:)
    Ook ik Stem Tegen!!!

oh, alleen die laatste 3 zinnetjes die gaan voor mij dan weer niet op

11. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Nee, het belang van bepaalde landen ligt inderdaad niet voorop, het lijkt me ook niet de bedoeling dat alleen bepaalde landen hun voordeel doen uit dit verdrag. Héél Europa gaat er met dit verdrag op vooruit, als het goed is.

Dat veel mensen weinig tijd steken in het leren van wat er nu daadwerkelijk in de grondwet staat en liever blind gaan stemmen is niet een fout in de grondwet, maar eerder een fout van die mensen zelf (dat geldt overigens voor voor en tegen stemmers) en overigens ook een goede reden waarom er inderdaad beter geen referendum gehouden zou moeten worden.
    Een slecht moment om een referendum te houden omdat ten eerste de zogenaamde 'grondwet' veel te ingewikkeld is voor de gemiddelde burger en ten tweede omdat mensen ontevreden zijn met de regering. Dus gaan mensen inderdaad uit op hun gevoel (van onvrede) en stemmen ze tegen een verdrag waar ze eigenlijk nauwelijks iets vanaf weten.

Denk aan de langere termijn. Door een vel papier te ondertekenen wordt het consumentenvertrouwen inderdaad niet vergroot, maar in de toekomst zal het ons ongetwijfeld helpen een stevigere economie in Nederland en de rest van Europa op te bouwen.

Dat de klemtoon op dit moment ligt op het internationaal terrorisme is alleen maar logisch met de gevolgen van 11/9/01, 11/3/04 en 11/11/04.
    Dat betekend niet dat Europa in de toekomst hun krachten niet zullen bundelen om landen die er slechter vanaf komen te helpen. Overigens worden er ook arme landen geholpen, namelijk de nieuwe lidstaten in Oost Europa. Wij vergroten onze afzetmarkt en zij krijgen de kans om zich aan ons omhoog te trekken. Voor beide partijen gunstig en met het aannemen van het verdrag zal dit alleen maar toenemen. Zeker gezien het huidige verdrag sterk veroudert is en niet geschikt voor 25 landen.

Overigens is dit laatste argument van jou niet echt een directe reden om tegen de grondwet te stemmen, lijkt mij.

12. Wendy

Wendy Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    *heeft weinig tijd om even grondig te reageren...maar

Dus ik bedoel: dat heeft er nu weinig mee te maken ;)

13. Wendy

Wendy Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Als het goed is. Maar ik heb daar totaal geen vertrouwen in. Ik ben voor een verenigd Europa en voor de EU maar een grondwet is volgens mij daarvoor niet zozeer nodig. Waar maak je dan uit op dat Europa erop vooruit gaat?

Idd veel mensen lezen alles niet helemaal. Maar hebben wij daar dan ook echt de kans toe? Het is gewoon een ingewikkeld verdrag. En de enige voorlichting die we erover kregen was: waarom moet je wél voor stemmen.

Ongetwijfeld? Dan wil ik wel eens weten waar jij zo zeker van bent dat Nederland erop vooruit zou gaan

14. Qontroller

Qontroller Q-dance fan

Leuk Bevonden:
    0
    Zo net ff voor gestemd, laat de grondwet maar komen !!

15. Cygnum

Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Daarnet 2 maal tegen gestemd!

16. X Heer

X Heer SNK Playmore

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga zo stemmen, maar hoe kon jij tweemaal stemmen? :confused:

17. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    Met een machtiging natuurlijk.

18. Freeloader

Freeloader Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik vind ook dat het een beetje te snel gaat die grondwet, die Europese Machthebbers denken maar zo dat de grondwet er wel ff doorheen komt... ik denk dat ze beter kunnen wachten met het referendum of beter nog wachten met de grondwet. Europa is nog niet rijp voor een grondwet, vooral met al die nieuwe lidstaten.

heb je bij het examen van Nederlands het eerste artikel te vaak gelezen ofzo? :+ maar ik ben het er wel gedeeltelijk mee eens ook al is het een beetje naief gezien...

en deze meneer dus ook :cool:

19. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    Ik heb ook tegen gestemt.

20. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Hatseflats. Weer 3 tegen stemmen erbij.

Geen zin in een hele beargumentatie, maar het is wel gegrond voor mij en dus niet zomaar een stem om dwars te liggen.

:)

Deel Deze Pagina