IK denk dat de mens in moelijke tijden altijd op zoek is naar houvast. Het is dan heel belangrijk om een beeld te hebben om al je frustraties in te projecteren.
Toen Fortuin werd vermoord hield iedereen zijn hart vast dat et geen allochtoon was, omdat de polarisatie enorm zou toenemen. Toen het een Nederlander bleek was in eerste instantie iedereen opgelucht. De dader kwam in het nieuws als Volkert van der G. Veel mensen weigerden om zich te houden aan deze traditionele manier van privacy bescherming en schreven vol uit Volkert van der Graaf(geloof ik) om een echt persoon te maken van hem. Hij werd beschouwd als een links-extremistische milieuactivist die in zijn eentje heeft gehandeld. De kogel kwam van links, zei men. De media had Fortuin gedemoniseerd hoorde je vaak.
Men was heel boos maar kon zich alleen niet uiten, omdat men het niet begreep wie nou eigenlijk verantwoordelijk was voor de uiteindelijke moord. Was het de media, was het "links" of waren het de milieu activisten die het zover hebben laten komen. Was het nou echt iemand uit ons midden? Men heeft uiteindelijk geaccepteerd dat het gewoon een simpele Nederlandse man was die hem heeft vermoord.
Men probeert weer te begrijpen hoe het zover is kunnen komen, maar nu is de situatie geheel anders, omdat het om een moslim gaat. Alleen het woord al roept bij veel Nederlanders verschillende beelden op. Vrouwen onderdrukking, baardapen, polygamie, handen afhakken, het zwaard. De conclussie is bij veel mensen makkelijk te trekken natuurlijk, aangezien moslimbashing sinds 9/11 in is. Ik hoorde Van Aartsen zeggen dat Hirsi Ali al twee jaar ons probeert te waarschuwen dat dit soort haatgevoelens diep ingebed zijn in de Islamitische gemeenschap. Een fractievoorzitter die uit is op politiekgewin haalt in een keer de gehele moslimgemeenschap door het slijk. Als een fractievoorzitter dit soort dingen roept (hij beweert trouwens dat ie liberaal is), dan kijk ik er niet van op wat Jan Doedel te zeggen heeft in een forum.
Ik zie de toekomst in ons kikkerlandje niet zo somber in als sommige mensen hier trouwens. Ik blijf hoop houden in de mens, omdat ik geen andere optie zie.
Laatst bewerkt: 9 nov 2004