1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[filosofie] Het lot

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Joeri71, 13 apr 2003.

1. Lorre

Lorre Brrrrrrrrmmm

Leuk Bevonden:
    0
    klopt als een bus, klinkt echt waar heel logisch, maar als er dan geen goed is kan je toch ook niet weten dat je slecht doet?

ikzelf geloof niet in het lot, Nihilisme, dat is mijn ding.
    Ik geloof in wat het meest logische is, en het is nu eenmaal niet logisch dat alles van op voorhand bepaald is.
    Ik moet wel toegeven dat er precies "iets" is dat me steeds van het tegendeel probeert te bewijzen, ik heb namelijk erg vaak geluk: een voorbeeldje
    Bijna altijd als ik een taak voor school niet op tijd klaar krijg is de leerkracht net die dag ziek of stelt hij de taak plots nog een dag uit.
    En bijna alles wat ik denk dat gaat gebeuren gebeurd ook.
    Als we in de klas verzet worden weet ik steeds op voorhand naast wie ik ga moeten zitten, ik weet altijd welke wiskunde oefening voor mij zal zijn...
    heel bizar:{

Toch blijf ik erbij: er is NIETS daarboven of hieronder forget it
    ook geen leven na de dood people!!!!

2. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Komt mij bekend voor.
    Als ik te laat op school kom is net die leraar ziek zodat ik niet te laat ben..
    Als ik het gevoel krijg dat ik 't weekend geld nodig heb krijg ik ineens belasting terug van een 2 jaar geleden ofzow, wazige shit als je het mij vraagt.
    Maar ach, als zo iets gebeurt denk ik altijd maar, God zijn is zo makelijk nog niet :cool: :p 8)

3. T-box

T-box XBW donkergroentje

Leuk Bevonden:
    0
    Ja das makkelijk gezegd. Als het 'volledige lot' echt bestaat dan was het voorbestemd dat jij die keuze zou maken. Je zegt wel dat je de keuze hebt tussen bijv. thuisblijven of naar school gaan maar dat is de schijnwerkelijkheid (:cool: ). Eigenlijk is al lang voorbestemd wat je gaat doen.
    Hier kom je natuurlijk nooit uit. Zijn mijn keuze's nu uit vrije wil of niet?

Ik geloof niet in het volledig lot zoals in het determinisme. Daar zeggen ze dat alles bepaald wordt door de wetten van de erfelijkheid en milieu. Dus de mensen hebben geen vrije wil; het noodlot beslist.
    Ik ben te 'Beta' en ook nog eens ateist om dit soort dingen gewoon aan te nemen. Ben dan meer een realist.

En nog even over de 'ware'. Die bestaat natuurlijk! Er is toch 100% zeker iemand op de wereld die het aller beste bij je past. De kans dat je deze tegenkomt is misschien 0,0000.....001%. Er zijn daarnaast wel een paar 100 de vrij goed bij je passen en jouw 'ware' word.

4. Flamingo

Flamingo ********************

Leuk Bevonden:
    1
    Ja dat bedoel ik ook, dus er staat niks vast je bepaalt het helemaal zelf.

Laatst bewerkt: 14 apr 2003
  5. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Ik vind dat begrip "lot"zo dramatisch klinken. De dingen zijn zoals ze zijn of lopen zoals ze lopen. Dit alles vindt plaats onder invloed van factoren die je zelf wel en niet in de hand hebt. Je zou dit kunnen zien als het lot of als toeval of als eigen keuzes. Ik hou het op een mix van de drie.

6. Flamingo

Leuk Bevonden:
    1
    Hier ben ik 't niet mee eens, denk je nou werkelijk dat het hierna gebeurt zal wezen ??? NOOIT GEEN ENE KEER.

Ik denk altijd maar zo....Je hoort wel vaak van die verhalen over de Duivel aanbidden enzo, glaasje draaien etc. etc. De mensen die daar aan beginnen, gaan er helemaal aan onder door. Ze maken de gekste dingen mee zijn overal bang voor, er gebeuren hele rare dingen die nog steeds onverklaarbaar zijn.

Mijn meeste logische gedachte is dan "Als er iets slechts is dan moet er ook iets goeds zijn" <--- En dat moet je dan weer geloven.

Maar heel vaak noemen mensen ook alleen maar de slechte dingen op, waarom dit en waarom dat........Maar hoeveel goeie dingen zijn er dan wel niet?? Hoeveel mensen komen er per dag wel niet gezond weer uit 't ziekenhuis? Hoe vaak krijgen mensen net geen ongeluk (loopt net goed af)? En zo nog een hele waslijst.....

Tja en als alles hier al goed was dan was dit het paradijs, hoefde je ook niet meer die achterlijk hoge ziekenfondsrek. te betalen :mad:
    ik noem maar 1 heel klein dingetje.

7. T-box

T-box XBW donkergroentje

Leuk Bevonden:
    0
    Het feit of er een hemel en/of een hel is, heeft niet zo veel met het lot in het leven te maken. Niemand weet dit zeker dus onnozele opmerkingen als
    alsof je het zeker weet is onzin. Echter ik ga ervan uit dat iets pas waar als het bewezen is, dus nu moet ik Lorre nog gelijk geven:)

8. Joeri71

Joeri71 Keep an open mind...

Leuk Bevonden:
    1
    Het is al eerder gezegd, maar je kan wel zeggen dat je een eigen wil hebt, maar het zou toch kunnen zijn dat die wil al van te voren vaststaat. Hoe weet jij nou of als je die keuze maakt het echt jou keuze is, als het echt allemaal vast ligt, dan weet je dat niet, kom je er ook niet achter.

Stel je denkt ik ga opstaan, maar dan doe je het niet, omdat jij dat wil, maar wat als het nou al vast stond dat jij het zo ging doen. Ik denk dat dit best mogelijk zou kunnen zijn, het is een beetje beangstigend opzicht, maar volgens mij kan het....

9. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Voor dat jullie mijn post lezen wil ik even duidelijk maken dat ik niemand maar dan ook niemand opzettelijk wens te beledigen. Het betreft hier mijn persoonlijke mening. Mocht je jezelf toch aangesproken voelen is dat jouw eigen probleem.

OMG, hoe is het toch mogelijk dat gezonde Hollandse gasten met een toch mag ik aannemen redelijke portie verstand in een God geloven.
    De twee grootste kwaden op deze aardbol zijn geld en religie. Ik daag jullie uit mij het goede van religie uit te leggen. Ik verzeker jullie dat het niet zal lukken. Kom in ieder geval al niet aanzetten met het feit dat je geloof "troost" bied in tijden van problemen. In mij ogen ben je gewoonweg zwak als je niet in staat bent je eigen problemen het hoofd te bieden.

Nu zal ik op een misschien wel erg simplistische manier "religie" uitleggen.

In den beginne toen de oermens nog niet in staat was de wereld om zich heen te begrijpen werden allerlei zaken al snel toegeschreven aan een "hogere macht". We hebben het dan bijv. over zaken als de dood en weersverschijnselen. Tijdens de menselijke evolutie ( dank u prof. Darwin) bleven we hier echter hardnekkig in geloven. Profiteurs zagen al snel in dat ze dat geloof in een "hogere macht" gemakkelijk konden uitbuiten en dat gebeurde dan ook. Verschillende religies werden bedacht en onder het mom van "God" (welke dan ook) heeft ons hiertoe opgedragen werden mensen gedwongen tot het afstaan van hun bezittingen en werd er haat gezaaid jegens andere religies. Nu in het jaar 2003 zijn we nog geen stap verder. Oorlogen, zendelingenmissies om andere andere volkeren te onderdrukken, het verbieden van voorbehoedsmiddelen in een aids tijdsperk, met alle gevolgen van dien enzovoorts enzovoorts. Dit alles gebeurd in naam van jullie "Goden" en wat doen die daar zelf aan. Juist, helemaal niets. Wat niet bestaat kan nu eenmaal niet reageren.

Nu zullen jullie dit wel weer afdoen met de dooddoener "vrije wil" en dat we later wel verantwoording zullen moeten afleggen aan die "hogere macht" als we dood zijn, maar ja dat is nu eenmaal de aard van religeuzen he.....alles lekker vaag houden. Dat is nu eenmaal makkelijk en hoef je ook niets te verklaren.

Het zal me trouwens niet verbazen dat een van jullie nu aankomt met het punt dat, aangezien ik een aanhanger ben van de evolutietheorie, ik dan maar moet verklaren hoe iets uit niets kan ontstaan (de Big Bang theorie). In dat geval zal ik het dan ook maar lekker vaag houden en de vraag gelijk omdraaien: Als God alles maar dan ook alles heeft geschapen uit het niets.....Waar komt God dan vandaan?

10. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    Het Lot is in principe niet beangstigend zoals jij het brengt Joeri, want dan is het zo dat je voor je gevoel (en daar gaat het om) gewoon je eigen leven bepaalt. (denk aan Matrix, zo erg is het niet in principe (op dat van baby's clonen en shit van matrix na :p)

En Gothicrulez. Sorry, maar ik dacht echt dat de meeste gothics aanhanger van Satan zijn, en zeker de bands die er volop gebruik van maken als handelsmerk :confused: :confused: , maargoed...

En ik vindjou stelling een beetje zielig, want jij had net zo simpel kunnen zeggen: Er kan geen god bestaan, want het is niet tastbaar. Wat is er gek aan een oorlog als boetedoening voor een God? En zeker als je gelooft in God én De Duivel. Waar er ook slechte dingen moeten gebeuren, om het goede te kunnen appreciëren. Ook als er een naleven is, of reincarnatie, dan is een oorlog, in de ogen van een God, denkik niet zo erg, zij hebben een sec. pijn, en gaan over in een nieuw begin, of een florisant leven in het paradijs.

Niet denken dat ik in God geloof, want dat doe ik niet, maar zo makkelijk moet je zoiets niet van de hand doen.

11. mastapiece

mastapiece Guest

1 zin: wat, als dit de hemel al is?

12. gaming4ever

gaming4ever bla bla bla

Leuk Bevonden:
    0
    Als je dit soort vragen gaat stellen kun je je beter afvragen wat het leven nou is enzo, maar dat is allemaal veel te moeilijk dus laat maar hangen. Maar misschien bestaat het lot wel, ik wou net een tekst tegen het lot en god enzo typen, maar iets weerhield me, misschien ga ik nu wel tegen een soort van matrix in en als mijn pc dadelijk uitvalt dan weet ik het zeker, maar nu ook weer niet, want nu weten ze dat ze dat dus niet moeten doen:confused: |:- 8) waaaa raar.

13. aghshar

aghshar Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Maar als je nu terug kijkt in de tijd, dan staan de dingen die toen gebeurden wel vast. Achteraf gezien staat alles dus wel vast. Nu hangt het van je idee van tijd af of het van te voren ook vast staat, als je begrijpt wat ik bedoel.

14. Flamingo

Leuk Bevonden:
    1
    Wat stond er vroeger vast dan? Wat er toen ook zou gebeuren?

15. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Tuurlijk joh, en om middernacht offeren we allemaal baby´s op een verlaten kerkhof onder het genot van de laatste cd van Marilyn Manson. |:-

En als je het hebt over bepaalde symbolen die wij gebruiken doel je waarschijnlijk op het pentagram en het omgekeerde kruis. Dan wist je waarschijnlijk niet dat het pentagram een van oorsprong goed teken is dat echter door de kerk werd verketterd tot duivelsteken aangezien deze werd gebruikt door mensen die zich niet wensten te bekeren tot het Christendom. Het omgekeerde kruis gebruiken we dan ook om ons af te zetten tegen de kerk.

Wat betreft mijn zogenaamd zielige stelling, dit is geen stelling maar de waarheid. Iets waar jezelf ook achter zou kunnen komen als je de moeite eens zou nemen om eens logisch na te denken.

16. DiaLogical

DiaLogical 3 red lights

Leuk Bevonden:
    2
    want jij weet alles en wij weten nix
    toch?

17. Joeri71

Leuk Bevonden:
    1
    Hij overdrijft idd een beetje met zijn "en dat is de waarheid" maar ach hij bedoelt het ook goed...

18. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Heb ik ooit gezegd dat ik alles weet? Nee dus. Wel denk ik wellicht wat langer en beter na over de dingen des levens dan de meeste mensen. En ik blijf dus bij mijn mening dat als je echt serieus en onbevooroordeeld over religie nadenkt je tot dezelfde conclusie moet komen als ik.

19. waarom

waarom Guest

Weet je, ik denk dat deze discussie een beetje op een verkeerd forum staat, tieners zijn nog niet in staat er goed over na te denken over zaken als 'het lot' en 'de dood' enzo...

maar ontopic:

het goede van religie 'GothicRulez' is dat het houvast biedt, zekerheid (in mindere mate) en ook troost, dat kan dan wel zielig zijn, maar niet iedereen is hetzelfde, remember? :)... Ook al is het misschien een waanbeeld, geloof is noodzakelijk, het verenigt mensen, het biedt een zekere standvastigheid....

en over het lot: ik heb hier echt nog nooit over naged8, maar als ik zo es even ga nadenken....
    ....
    .....

...........
    ................
    ..............................

Je omgeving geeft je een soort structuur mee, als we deze zien als een levenslijn die aan het begin van je leven is vastgesteld; Je kunt deze lijn in zekere mate manipuleren, maar dan wijk je van je pure 'Ik' af, en dat hoeft niet slecht te zijn, maar dat betekent dus dat ik in het Lot geloof.....

Ik dank meneer Apers (onze zeer wijze Belgische (ja, belgisch ja...) levenbeschouwing-leraar/filosoof) voor zijn lessen...

20. Joeri71

Leuk Bevonden:
    1
    Je moet helemaal niks, tenzij er wel een lot is, maar je moet niet tot dezelfde conclusie komen, dat is een eigen keus...

/edit/ Dit is gericht aan gothic rules /edit

Laatst bewerkt: 15 apr 2003

Deel Deze Pagina