dat de mens is in zekere zin wel sterker dan de dieren, vooral door de intelligentie lijkt mij. Niet voor niets is de mens de soort die het verst ge-evolueerd is, al valt dat zelfs te overdenken, als je bedenkt dat de mens de enige is die elkaar afslacht om grondgebied. Dieren vechten ook om elkaars territorium, maar ze killen hun eigen soort niet, dus op dat vlak is de mens zker het MINST ge-evolueerd. En het kan wel waar zijn dat de mens maar 3% (zo weinig is het geloof ik, niet 15%) van zijn hersens gebruikt, maar tot nu toe is de mens wel het 'intelligentst', bij gebrek aan een betere term, van alle diersoorten.
Stel je nou eens voor dat er geen geloof zou zijn;
mensen zouden net als schapen zijn zonder hoeder, kansloos, omdat ze ten prooi zullen vallen aan beesten die sterker zijn dan hen. Profeten zou je kunnen zien als de hoeders van de schapen, alleen dan alleen in de ged8e van de mensen, en minder tastbaar.
Als de schapen geen hoeder hebben (en iets intelligenter zouden zijn, net als de mens), zouden ze allemaal het gras willen zoeken dat het lekkerst is, en ruzie om het beste gras (zie je het verband met de mens en oorlog), en alles zou een wanorde worden. Geloof zorgt voor regels en orde binnen de mensenkudde.
(ik betwijfel zelf in hoeverre deze vergelijking correct is, maar dit is ongeveer wat ik denk)
/edit: dit is dus bedoeld voor GothicRulez...
Laatst bewerkt door een moderator: 16 apr 2003