1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[filosofie] Het lot

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Joeri71, 13 apr 2003.

1. waarom

waarom Guest

Je doet net alsof jij perse 'de waarheid' weet, ben je soms god zelf ofzo??

nee dus...

Ik respecteer je mening, ik geloof zelf ook niet in een concrete God, zoals de 'naieve' Christenen, maar je moet niet doen alsof jij het goed hebt, en de rest is allemaal dom.... :mad:

2. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16

Ik weet je dat je mij hier niet persoonlijk mee bedoeld, maar ik wil toch wel even duidelijk stellen dat ik geen tiener ben.

Wat betreft je mening dat niet iedereen hetzelfde is heb je natuurlijk gelijk. Het bewijst echter wel dat de mens een zwak wezen is. En waarom moeten mensen zich zonodig verenigen door middel van een mogelijk waanbeeld. Ik zie er werkelijk waar het totale nut niet van in.

3. waarom

waarom Guest

Ik geloof ook best dat je geen tiener bent, maar de gemiddelde leeftijd ligt hier zo rond de 17 denk ik (ben zelf 16 btw).

dat is misschien wel zo ja...
    maar de mens is een psychologisch wezen, right??

dus dat betekent dat zij (de mens OVER HET ALGEMEEN) non-materiele behoeften heeft, zoals liefde, vriendschap en haat (is ook nodig), right?

eenheid is ook een van die behoeften...

Geloof is een middel om de mens te onderscheiden van de dieren, geloven dieren? nee!
    gelooft de mens? Ja!
    de mens is dus geen dier... En naar mijn mening is dat het enige dat de mens onderscheid van de dieren...

4. gaming4ever

gaming4ever bla bla bla

Leuk Bevonden:
    0
    jee, tieners worden weer onderschat, ik word daar echt strontziek van, net alsof wij (tieners) niets kunnen en stom zijn. Ik wed dat ik toch een behoorlijk aantal volwassenen kan evenaren. (en dat zeg ik niet om stoer te doen of wat dan ook, ik zeg het omdat het zo is!!)

/edit: ik denk zelfs dat tieners daar misschien wel beter over kunnen nadenken omdat we nog jong zijn en dus eerder ergens in willen geloven en niet aan een bepaalde lijn vasthouden omdat iedereen dat zegt.

Laatst bewerkt: 15 apr 2003
  5. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Mijn arrogantie komt voort uit mijn zelfverzekerdheid. Ik ben dan ook blij dat jij in ieder geval een serieuze discussie durft aan te gaan zonder hem gelijk af te sluiten vanwege mijn zelfverzekerdheid.

Staat de mens nog gelijk aan het dier of niet? Weliswaar zijn we verder geevolueerd dan de rest van de dieren, maar qua gedrag zijn we nog behoorlijk primitief. Het is werkelijk waar een schande dat de mens maar iets van 15 procent van zijn verstandelijk vermogen gebruikt. En hoe komt dit? Het "geloof" is hier volgens mij een groot oorzaak van. In plaats van zelf dingen te bedenken loopt een groot gedeelte van de bevolking als kuddedieren achter religeuze leiders en laat deze alles voor hen relationeren. Ik zie voorlopig echter geen verbetering en zie dan ook geen toekomst meer in de mensheid. Wat mij betreft mag de natuur zijn gang gaan en een nieuwe soort een kans geven.

6. gaming4ever

gaming4ever bla bla bla

Leuk Bevonden:
    0
    Dat gebeurt ook echt wel, het ligt gewoon in de aard (nee niet aars) van de mens om zichzelf te vernietigen (en dat heb ik wel ergens gelezen ofzo).

7. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Een nieuwe soort terug de kans geven, dus terug vanaf 0 beginnen. Dan zal de natuur zich toch wel moeten haasten want tegen dat dat gaat gebeuren en de nieuwe soort goed ontwikkeld is zijn wij al waarschijnlijk X miljoen jaar verder en gaat de zon beginnen (of is al bezig) met zich uit te zetten en de eerste drie planeten op te slokken en vervolgens te ontploffen. Misschien dat de nieuwe soort de kans krijgt in een ander zonnestelsel.

8. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Ik had laatst gehoord dat dit nog een paar miljard jaar gaat duren.

De insectenwereld lijkt echter de grootste kans te hebben tot een verdere ontwikkeling. De mier en de bij hebben hebben al een goed ontwikkelde structuur en je zou al kunnen zeggen dat hun evolutie al begonnen is en klaar staat om het over te nemen. Ik zeg overigens niet dat de mens perse moet uitsterven, maar tenzij we ons zelf niet veranderen lijken we hier toe wel gedoemd.

9. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    De mens zal wel uitsterven. Iedere soort is sterft na verloop van tijd uit. Is het niet door de mens zelf dan zal het wel gebeuren door een of de andere ramp (voor de mensen die het nog niet weten: er is een zwart gat opkomst naar ons zonnestelsel maar komt ook pas binne X miljoen jaar) of door een nieuwe soort (die geschept is door de mens?) die ons zal vernietigen.

Laatst bewerkt: 15 apr 2003
  10. gaming4ever

gaming4ever bla bla bla

Leuk Bevonden:
    0
    Das makkelijk lullen van dat zwart gat, tegen de tijd dat ze het tegendeel kunnen bewijzen zijn we misschien toch al uitgestorven en is die gast denk ik dood (joh).

11. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Dat is bewezen door een andere groep van geleerden (NASA misscien, ben niet zeker). Het is zelf met een soort sateliet waargenomen dacht ik.

12. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Natuurlijk zal de mens ooit uitsterven. We kunnen onszelf echter wel blijven ontwikkelen en mogelijk de ruimte in gaan op zoek naar een betere en stabielere leefomgeving indien dit nodig is. En misschien kunnen we onszelf wel zo ontwikkelen dat we zelfs geen vast lichaam meer nodig hebben. De mogelijkheden zijn grenzeloos zolang we er voor open durven te staan.

13. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Er voor open staan. Ha, met die wetenschappers van tegenwoordig en de meeste mensen geloven en volgen die wetenschappers dus dat zal wel niet zo ver gaan.

14. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    En daar ben ik dus ook bang voor. Jammer voor de mensheid en veel geluk gewenst voor onze opvolgers.

15. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Ze zullen het nodig hebben.

16. waarom

waarom Guest

dat de mens is in zekere zin wel sterker dan de dieren, vooral door de intelligentie lijkt mij. Niet voor niets is de mens de soort die het verst ge-evolueerd is, al valt dat zelfs te overdenken, als je bedenkt dat de mens de enige is die elkaar afslacht om grondgebied. Dieren vechten ook om elkaars territorium, maar ze killen hun eigen soort niet, dus op dat vlak is de mens zker het MINST ge-evolueerd. En het kan wel waar zijn dat de mens maar 3% (zo weinig is het geloof ik, niet 15%) van zijn hersens gebruikt, maar tot nu toe is de mens wel het 'intelligentst', bij gebrek aan een betere term, van alle diersoorten.

Stel je nou eens voor dat er geen geloof zou zijn;
    mensen zouden net als schapen zijn zonder hoeder, kansloos, omdat ze ten prooi zullen vallen aan beesten die sterker zijn dan hen. Profeten zou je kunnen zien als de hoeders van de schapen, alleen dan alleen in de ged8e van de mensen, en minder tastbaar.
    Als de schapen geen hoeder hebben (en iets intelligenter zouden zijn, net als de mens), zouden ze allemaal het gras willen zoeken dat het lekkerst is, en ruzie om het beste gras (zie je het verband met de mens en oorlog), en alles zou een wanorde worden. Geloof zorgt voor regels en orde binnen de mensenkudde.

(ik betwijfel zelf in hoeverre deze vergelijking correct is, maar dit is ongeveer wat ik denk)

/edit: dit is dus bedoeld voor GothicRulez...

Laatst bewerkt door een moderator: 16 apr 2003
  17. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    jij hebt de GVR gelezen van Roald Dahl, maar dat klopt voor geen meter, bijv. leeuwen moorden de jongen uit van vedreven andere mannetjes.

bovendien, als de mens maar 15% van z'n capaciteit gebruikt, kun je nagaan wat er mogelijk is als alles wordt gebruikt.

Een zwart gat is niet met satelieten waar te nemen, dus dat slaat ook nergens op.

En de zon zal pas over 5 miljard jaar beginnen op te raken(supernova, witte dwerg, etc)

18. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Dat de gemiddelde mens leiding nodig heeft, daar kan ik nog wel mee leven. Maar waarom dan toch in vredesnaam door middel van een geloof waar ze zelf het bestaansrecht niet eens van kunnen bewijzen. En kom qua bewijsvoering nu niet aanzetten met de Bijbel en andere heilige geschriften aangezien deze tenslotte door de mens zelf zijn bedacht en gemaakt.

En hoe de wereld er uit zou zien zonder al die geloven: Ik zie een wereld waar mensen elkaar niet langer hoeven te haten omdat de ander toevallig een ander geloof aanhangt, ik zie een wereld waar vrouwen, homosexuelen en atheisten niet langer onderdrukt worden door middel van een geloof en ik zie een wereld waar sexualiteit niet langer een taboe is dankzij religie en we dus bijv. in bepaalde 3e wereldlanden waar de kerk veel macht iets kunnen gaan doen tegen aids. Het is toch niet te geloven dat de kerk condooms verbied in een continent als Afrika waar al zoveel mensen zijn besmet met HIV of al zijn overleden aan aids. En denk ook eens aan de overbevolking in de wereld. Is dit niet voor een groot deel te danken aan religies die de mensen wijs maakten om zich zoveel mogelijk voort te planten en voorbehoedsmiddelen verbied?

19. yony_the_gamer

yony_the_gamer A.K.A -YonY-

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zal je een een goede reden (oftewel...) geven voor religie.

Zonder een god kan ik niet leven. Ik heb een tijd zo'n goth zoals jij als beste vriend gehad en ik werd er niet bij van. Zonder een god, een iemand die hat alemaal ook weet en met je mee gaat, zou ik het niet uit kunnen houden in deze wereld. Ik zou gewoon de hele dag verdrietig en aleen zijn.

Moet je voorstellen: je hebs ong. 70 jaar in je leven voordat je gewoon NIET MEER BESTAAT, als er geen hemel is. tik...tik...tik...

Mijn punt is, ik kan niet zeggen zo gauw warom religie goed is, maar ik kan wel zeggen dat het mij zo veel goed heeft gedaan dat ik er niet zonder kun.

Laatst bewerkt: 17 apr 2003
  20. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    dat je niet zonder kunt...? dus je gelooft er eigenlijk niet in, maar omdat je dan verdrietig word, toch maar wel ofzo???

Deel Deze Pagina