1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Escobar, 13 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    wat bedoel je met dat schema aanpassen om de 6 weken? Verander je alleen gewichten of doe je ook apparaten erbij.
    Ik ben een maand geleden begonnen met fitness, ik fitness nu 3 dagen per week volgens dit schematje:
    1e dag: borst, rug, biceps. 2e dag: benen, schouders en triceps.
    De oefeningen voor mijn rug voel ik alleen nooit echt. Ik doe lat. mach voor en lat. mach achter en de pulley (die voel ik trouwens wel goed).

2. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Rug is ook een lastige plek om goed te "voelen", heb daar veel last van. Skip overigens de lat pull achter, die uitvoering is niet goed voor je schouder en geeft een grotere kans op slijmbeurs ontsteking. Sowieso kan je beter gaan optrekken met een assist (zo'n plank wat je omhoog duwt), het liefst nog eens breed vastpakken ook.

Overigens met aanpassen wordt bedoelt dat je andere oefeningen kan gaan pakken, door de wet van verminderde meeropbrengst ga je steeds kleinere stappen vooruit.

Waarom heb je overigens gekozen voor een split-schema? :)

3. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn begeleider die gaf eigenlijk een schema aan me, dus ik dacht dat zal wel goed zijn.
    Over dat aanpassen, je traint dus gewoon dezelfde spieren, maar dan met een andere beweging/apparaat? Veel spieren zijn toch maar op een manier te trainen (bijv. een dumbell omhoog trekken voor je biceps)

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Alle (skelet)spieren zijn op 100-en manieren te trainen ;)

5. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Yeah, vaak andere oefeningen of een andere opzet met herhalingen en setjes :) Voor de biceps kan je redelijk veel dingen aanpassen, maar het is voornamelijk gericht op de grotere spieren.

6. Lars

Lars StarFucker!®

Leuk Bevonden:
    1
    niets van aantrekken
    dat was een na reactie op een eerdere vraag van mij

7. Syzigy

Syzigy Active Member

Leuk Bevonden:
    28
    Kga vanaf maandag met een nieuw schema beginnen.

Dag 1

Borst, Biceps, Triceps

Borst:
    Flat bench dumbbell press 3 sets 8-10reps
    Incline barbell press 4 sets 6-8reps
    Flat benchpress 4 sets 8-10
    Incline dumbbell fly's 3sets 8-10reps

Biceps:
    Barbell curls 4 sets 6-8reps
    Preacher curls 4 sets 8-10reps
    Triceps:
    Press downs 4sets 10-12reps
    Decline Tri-ext. 4sets 6-8reps

Dag 2 Rust

Dag3 Benen+ kuiten
    Benen:
    LegExtensions 4 sets 12-15reps
    Leg Press: 4 sets 10-12 reps
    Squats: 4-5 sets 8-10reps
    Hamstring curls 4sets 8-10reps
    Kuiten:
    moeten nog wat oefeningen komen:p

Dag 4 Rust

Dag 5 Rug -Schouders
    Rug:
    Chins 4sets 6-8 reps
    Bent over barbell rows 4 sets 6-8reps
    Deadlift 4 sets 8-10 reps
    Shrugs 4 sets 8-10 reps
    Schouders:
    Military press (standing) 4-5sets 6-8reps
    Lateral raises 4 sets 8-10reps
    Upright rows 4 sets 6-8reps

Ik train vooral massa wat je ook aan de reps kan zien:/
    Me buik ga ik nog bij 2 dagen hiervan erbij doen moet nog ff kijken hoe dat gaat lukken qua tijd:p
    Vraag me wel af of ik genoeg me armen train met maar 2 oefeningen voor me triceps en 2 voor biceps? Of kan ik er beter nog 1 oefening voor deze 2 spiergroepen erbij gooien op vrijdag? Want ik wil wel dat die net zoveel groeien als de rest:)

8. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Zeker niet doen. Je doet al veel en veel te veel voor alle spiergroepen (juist alleen je armen zijn enigzins in balans, al vind ik zes sets eigenlijk al meer dan genoeg)! Dit zijn van die typische bodybuildschema's uit de flex en dergelijke die hopeloos achterhaald zijn en hoogstens voor steroidengebruikers misschien werken. Train kort en hard en verdiep je eventueel in full body workouts ;-)

9. Syzigy

Syzigy Active Member

Leuk Bevonden:
    28
    Hmm tja ik vind het maar lastig hoor om zo'n schema te maken. Iedereen zegt weer wat anders over wat nou goed is en niet:p Ik zal uhm is wat proberen aan te passen en dan post ik uhm wel weer:)
    Kwas al van plan om Flat bench dumbbell press + Bent over barbell rows te schrappen en dan af en toe in plaats van een andere van me rug/borst oefeningen te doen.
    Ik heb eigenlijk zo'n 5 dagen in de week de tijd om ruim een uur te trainen dus misschien kan ik beter een ub/lb schema maken? en dan dus bijv op maandag ub trainen op dinsdag lb en dan op vr weer ub en zaterdag weer lb?

Laatst bewerkt: 19 okt 2007
  10. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Neem er ook de tijd voor. Ik wist eigenlijk eerst ook niet anders dan dat je voor elke spiergroep 4 oefeningen van vier setjes moest doen (16 setjes in totaal). Maar weet onderhand wel beter, ben minder en korter gaan trainen en er harder op vooruit gegaan. Groeien doe je in je rust niet tijdens het trainen ;)

Een training van mij (niet overnemen, is geperiodiseerd) kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Squatten 5 setjes van 5 reps
    Bench Press 5 setjes van 5 reps
    Barbell Row 5 setjes van 5 reps

Situps, Calves beide 3 setjes, reps verschillen

edit: en om te bewijzen dat het iig werkt

stats (kan er een paar kilo naast zitten)

Bankdrukken: 125kg x 1
    Squatten 160 kg x 1
    Deadlift (1 rep weet ik niet) 120 kg x 5 /edit

Mocht je toch een split aanhouden dan had ik zelf altijd als vuistregel:

Grote spiergroepen 9 setjes (Borst, Rug)
    Benen 12 (of opdelen in voor en achter)
    Kleine spiergroepen 6 sets

En dan er gewoon voor gaan. Je ziet vaak dat mensen bijvoorbeeld ook het gewicht steeds verhogen, om er vervolgens alleen in de laatste set echt voor te gaan. In een artikel las ik laatst: 'Als je alleen voluit gaat in die laatste set, waarom doe je dan niet alleen die laatste set?'

Een zeer strakke uitspraak toch? :thumbs:

Ben zelf trouwens nog erg benieuwd naar het boek 'starting strength' schijnt een erg goed boek te zijn voor mensen die beginnen met BB en snel veel massa willen opbouwen.

Ik heb zelf net 'Nieuwe High Intensity Training' van Darden uit. Waar het hit-principe en vooral de achtergrond (met veeeeel verhalen van vroeger) in wordt uitgelegd. HIT is imo een prima principe, alleen vaak niet haalbaar. Tenminste niet zoals in dat boek. Maar weinig mensen hebben denk ik het gestoorde doorzettingsvermogen om de sets DIE je doet (want je doet bijna niks meer) steeds weer tot kotsen aan toe te gaan....

maar goed ik dwaal weer af. Succes met het maken van je schema. Posten op andere bb fora wil ook wel eens helpen, echter......daar lopen ook weer vaak zwetsers rond :+

Laatst bewerkt: 19 okt 2007
  11. Syzigy

Syzigy Active Member

Leuk Bevonden:
    28
    Ja ik heb het al op DB forum gepost maar daar krijg ik altijd maar antwoorden zonder goede beargumentatie en ook veel verschillende antwoorden, dan heb ik toch veel meer aan zo'n reactie die jij hier geeft:)
    Ik zal met deze informatie een nieuwe schema proberen te maken. Maar het is dus effectiever om een spiergroep 1 keer per week te trainen dan 2 keer? Dat vraag ik me ook al een tijdje af aangezien ik zou zeggen dat 2 keer beter zou zijn zolang je per spiergroep 2 dagen rust houdt?

ps
    Dat boek starting strength lijkt me zeker ook wat voor mij dan:) Dat boek moet nog uitkomen of ligt ie al in de winkel?
    Ik zie trouwens ook een ander boek wat de voorganger is van Starting strength namelijk: Practical Programming for Strength Training waar ze het dus vooral over schema's etc gaat. staan ook wel goede reviews over:)

Ik ga ze maar is aanschaffen denk ik want van al die forums+ websites lezen raak ik alleen maar in de war door de verschillende meningen. Kheb al uren op forums en websites rondgekeken/gevraagt voor informatie maar ben er niet veel wijzer van geworden, beetje zonde van me tijd:p

edit: Het is deze neem ik aan? http://www.amazon.com/Starting-Strength-Practical-Coaching-Beginners/dp/0976805464
    Is niet duur gezien de dollar koers op dit moment:D

Laatst bewerkt: 20 okt 2007
  12. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Yep dat is het boek wat ik bedoel! Moet wel eerlijk zeggen dat ik hem zelf nog niet heb gelezen, maar hoor er ontzettend veel goede dingen over. Daarnaast is Rippetoe 1 van de aanhangers van onder andere 5x5 en het meer algemene 'minder is meer' principe.

http://www.geocities.com/elitemadcow1/table_of_contents_thread.htm

is de site die ik heb gebruikt

ga trouwens eerder voor intermediate dan advanced! Want intermediates boeken sneller progressie. Is ook logisch, alleen zo gaat het meestal niet met schema's. Beginners en semi gevordenden worden juist altijd wat tegengehouden, hoewel er bij die groep de meeste winst te halen is!

Tijgernootje poste een paar bladzijden terug ook nog een link van HST, tegenwoordig ook een veel gebruikt trainingsprincipe.

Naast de training niet vergeten dat je eetschema 70% van je progressie bepaalt ;)

13. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Is het echt nuttig om al die boeken te lezen. Ik bedoel, train nu al jaren op eigen kennis en tips van anderen in de sportschool/forums en heb niet het idee dat ik iets belangrijks mis qua kennis. Klinkt misschien arrogant maar zo is het niet bedoelt :):

14. Ashavan

Ashavan Guest

@De_Bengel en Syzigy

Een trainingsschema opzetten is gewoon lastig, zeker in het begin. Er zijn zoveel verschillende type schema's en oefeningen. Daarom wordt een goed schema altijd opgezet aan de hand van een aantal vragen, zodat het afgestemd kan worden op de persoon. Maar ik zal proberen een zo'n compleet mogelijk verhaal met argumentaties neer te zetten.

Dit is meer een soort tutorial voor beginners geworden denk ik :eek:

Spieren

Het eerste wat je moet weten is dat meer niet beter is. Less is more blijkt daarom een vaak bewezen toepassing. Om spieren te trainen moet je ze een impuls geven die ze normaliter niet zouden krijgen. Je moet ze harder en zwaarder laten werken dan normaal. Doordat het lichaam impulsen krijgt die het normaal niet doet moet het zich gaan aanpassen. En in die tijd dat het zich gaat lopen aanpassen kun jij het gaan bewerken. Dit tijd gat is circa 6-8 weken en dan moet je het schema weer aanpassen. Trainen betekend dus in principe je lichaam voor de gek houden. En hetzelfde principe is van toepassing op je voeding welk mee moet veranderen.

Je hoeft gelukkig geen drastische veranderingen te maken. Wat andere oefeningen, de dagen van oefeningen door elkaar husselen, eventueel volgorde van de oefeningen op 1 dag door elkaar husselen en natuurlijk het aantal beweging herhalingen veranderingen. Als je 6-8 weken massa traint gebruik je meer Fast Twitch Fibers dan de anderen. Dus probeer dan 10-12 herhalingen te doen zodat de Slow Twitch Fibers wat meer aangesproken gaan worden voor de verandering.

Om massa te bouwen lijkt het me handig om een beetje te weten wat er gebeurd. Niet de fijne details, maar de basis begrippen zijn zeker handig. Een spier is simpel gezegd niets meer dan eiwitten en vocht. Je dient de bestaande spier zo'n opdonder te geven dat het overbelast raakt, of te wel je laat het iets doen wat het niet gewend is. Er ontstaan scheurtjes in de spier en daarin worden eiwitten en vocht geplaatst om dat scheurtje te dichten en de spier dikker en sterker te maken. Zodoende kan er meer bloed in gepompt worden en kun jij zwaardere gewichten hanteren. Dit proces voel je duidelijk als spierpijn. Je kan ook trainen door je spier vol te pompen met bloed en net niet over te belasten zodat de spier uitrekt. Maar deze massa groei, heb ik persoonlijk ervaren, is veel te traag en op den duur zit er geen rek meer in de spier en moet het alsnog overbelast worden.

Maar ja…je kan je spieren wel laten belasten, maar dan groeien ze echt niet. Trainen is niets meer dan het toetakelen van je spieren. De groei vind pas plaats op het moment dat je thuis aan het rusten bent. Je spier gaat zich herstellen dmv die eerder genoemde eiwitten en vocht. Pas als je spieren voldoende genezen zijn kun je ze weer opnieuw gaan toetakelen. Maar naast het trainen en rusten is voeding ook een enorm belangrijks aspect.

Als je spieren snel genoeg herstellen kun je ze dus 2x in de week belasten. MAAR je kan ook een training methode hanteren waarbij je standaard spieren 2x in de week belast ondanks dat ze niet 100% genezen zijn. Maar dan moet je om de 6-7 weken wel even een herstelling training doen zodat ze fatsoenlijk genezen.

Oefeningen en soorten schema’s

Dus om je spier te belasten moet je zwaar trainen in een zo'n kort mogelijke tijd. Spiergroepen trainen met 4 oefeningen is daarom een big NO-NO. De stelregel is in principe 1 compound oefening en 1 definitie/isolatie oefening per spiergroep te doen. Met de compound oefening pak je de spiergroep, en nog een lading andere mee. Met de isolatie oefening richt jij je specifiek op die ene spier. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Kijk bijvoorbeeld naar de benen. Die vormt de helft van je lichaam en daar zitten heel veel spieren aan. In dit geval mag je meerdere definitie/isolatie oefeningen hanteren.

Om te weten welke oefeningen welke spieren gebruiken moet je wat van de menselijke fysiologie afweten. Het is niet veel en je kunt er zelfs een boek voor gebruiken. Deze staat vermeld als e-book in de allereerste post van dit topic. Een anatomische benadering van elke oefening. Als je die snapt en uitgezocht heb kun je oefeningen uitzoeken die logisch aansluiten op elkaar. Je weet dat je een spier zoveel mogelijk moet belasten voor groei. Dus dan snap je ook dat het geen zin heeft om te bankdrukken (borst/tricep) en daarna een bicep oefening te doen. Volg na het bankdrukken dan door met een tricep oefening en laat de biceps voor wat het is en doe die op een andere dag bij de rug. Duw bewegingen maken gebruik van triceps en trek bewegingen de biceps.

Vaak krijg je dan combinaties van:
    Dag 1. De benen, kuiten
    Dag 2. borst, schouders, triceps
    Dag 3. rug, biceps

Vervolgens zijn er verschillende manieren om te trainen, afhankelijk wat je doelstelling is. Merendeels gaat men uit van 3-4 setjes met een aantal bewegingsherhalingen er in. De alom geaccepteerde visie is:
    6-8hh = massa en explosieve kracht
    8-12hh = combi van massa en uithoudingsvermogen
    12-15hh = spieruithoudings vermogen.

Hierna kun je het beste kijken naar een soort schema dat je wilt, want ook hier zijn er verschillende opties. En die zijn afhankelijk van hoe je het liefst je dagen in deelt. Zo is er het Split-Schema. Hierbij train je het hele lichaam in 3 dagen tijd. Dan komt er nog eens een UB/LB schema langs. Oftewel Upper Body/Lower Body. Dan ga je op de Ma/Di/Do/Vr trainen. Je deelt het schema zo in dat je de ene dag alleen je boven lichaam traint met voornamelijk compound oefeningen en dezelfde soort oefeningen op de dag erna voor je onderlichaam. Vervolgens zijn er ook FB (Full Body) schema’s. Dit is een schema welk je ook 3x in de week kunt doen. Je traint dan je gehele lichaam met compounds. Een voorbeeld van zo’n FB schema staat op de vorige pagina van mijn hand. Ook bestaat er een schema van 5x5 voor snelle massa winst en zwaar kunnen tillen zoals KevF vermeldde. Maar dit schema zou ik niet meteen doen. In mijn ogen heb je daar pas echt profijt van als je de techniek beheerst van die oefeningen en al lichte progressie qua gewichten heb gehad. Dan heb je ook nog Circuit-training waarbij je een aantal oefeningen kiest voor die dag. Je doet dan 1 setje, gaat naar ander apparaat en gaat zo 3 rondjes rond. En er is nog de HiT (High intensity Training) waarbij je maar 1 setje per oefening doet. Maar je moet het dan wel zo zwaar uitvoeren dat de spier net zo belast is als normaal na 3 setjes.

Als je ingeschreven staat bij een fitness/Health Centre krijg je vaak schema’s die weinig uithalen. Het zijn vaak schema’s voor oudjes op de breiclub of huisvrouwtjes die aan hun lichaam willen werken en maar een halfeffectief schema krijgen. Die schema’s staan vol met standaard oefeningen waar jij niks aan hebt dus gooi dat schema maar gewoon het raam uit.

Als je weet wat voor soort schema je wilt, de indeling van de spieren die je dan wilt trainen kun je kijken naar de oefeningen. Kies gewoon oefeningen uit die je leuk vindt. Ze hoeven niet eens effectief te zijn als je ze maar leuk vind. Voer ze uit, kijk wat ze doen en leer. Haal dan een oefening uit je schema en vervang het met een andere oefening en ga zo meer leren over de oefeningen en de spieren die ze aanspreken. En kijk welke oefeningen de effecten op jouw hebben die je wilt. En zo laat je jouw schema langzaam aan evolueren tot het meest optimale schema voor jouw lichaam en jouw doelstelling. In het begin lekker aanrommelen, want zo leer je, 2-3 weken iets uitproberen en dan eventueel weer aanpassen. Probeer een Split-schema op te zetten. Dit vind ik persoonlijk ideaal als terugval basis van waaruit je verder kunt gaan.

Stelregel: Begin je dag met de grootste spiergroep en werk het af naar de kleinstje. Dit heeft te maken met de theorie dat het lichaam zo'n klap krijgt bij de grote spiergroepen dat er een hormoon wordt geproduceerd waardoor de kleinere spieren er ook profijt van zullen hebben.

Voeding

Naast Sporten en Rusten is voeding belangrijk. Zoals bekend is van het Spier-gedeelte heb je eiwitten en vocht nodig. Maar ook nog wel wat meer.

Eiwitten zijn zeer belangrijk bij krachtsport. Ze geven je lichaam onderhoudsstoffen, benodigde zuren, spiergroei en bescherming. Daarnaast is het van belang veel water (2L-3L per dag) te drinken. Dit om eventuele afval- reststoffen van de eiwitten uit je lever af te voeren, maar ook voor spierherstel.

Koolhydraten heb je nodig om te zorgen dat je hersenen blijven werken en geen koppijn krijgt of duf wordt. Daarnaast is het lichaam in staat om Koolhydraten te gebruiken voor spiergroei. Helaas kun je niet doorvreten, want dat wat je lichaam niet verwerkt zet het om in vet. Koolhydraten zijn als het ware de brandstof welk je lichaam gebruikt tijdens het trainen waardoor de eiwitten ongemoeid blijven. Zodoende blijft er meer eiwitten over voor spiergroei/herstel. Dit wordt ook aangeduid als glycogeen niveau. De stelregel is dat na circa 45-75minuten krachttraining je koolhydraten voorraad op is. Dan gaat je lichaam eiwitten gebruiken als voedingsbron. Zodra dat op is wordt het uit je spieren gehaald en krimp je voor je massa kunt ontwikkelen. Dus train niet meer dan ongeveer 45-60minuten. Tenzij je cardio doet, want dan maakt het niet uit.

Vetten is iets wat veel mensen associëren met slecht. Maar je lichaam heeft gewoon een beetje nodig qua gezonde vetten in de vorm van pinda’s, walnoten en dat soort dingen.

Voedingsschema

Maar hoe weet je nu hoeveel je van wat moet hebben? Je moet er achter zien te komen wat jouw lichaam aan Kcal nodig heeft om te draaien en daar komt dan nog eens “sporttoeslag” op. De berekening daarvoor is als volgt: Voor een man. Vermenigvuldig je gewicht in KG x 13,8 vervolgens je lengte in CM x 5. Dan je leeftijd x 6.8 en de uitkomst daarvan verminderen van 67. De 3 uitkomsten optellen en je hebt grofweg het totaal dagelijks energieverbruik in rust, in kcal. Dit doe je vervolgens x1.55 op de dagen dat je sport. Dit geeft een vrij algemeen cijfer en dien je in de praktijk verder fijn te stellen aan je lichaam. Verander pas na circa 4-5 weken. Dit geeft je lichaam tijd zich aan te passen en de effecten te zien.

Natuurlijk ga je niet per dag precies eten wat je berekend. Dus bereken het per dag uit, tel het op zodat je een weektotaal heb. Deel dit door 7 om te weten wat je elke dag in dient te nemen aan Kcal. Zodra je dat weet kun je verder gaan om een goed eetschema op te stellen.

1 gr EW = 4 Kcal
    1 gr KH = 4 Kcal
    1 gr Vet = 7 Kcal
    1 gr Alcohol = 9 kcal
    Met deze gegevens kunnen we verder. Neem je dagelijks aantal Kcal en deel het als volgt. 40% Eiwit-40%kh-20%vet. Aan de hand van bovenstaande gegevens kun je dan berekenen hoeveel gram je van elke voedingsstof moet hebben voor die dag. Nu is het zaak om dit te verdelen over 5-6 maaltijden welk 2-3 uur van elkaar afleggen.

De stelregel is niet binnen 1 uur voor het trainen te eten. Anders kan je lichaam niet voldoende verteerd hebben als voedings/verbrandingsstof.

Met de verzamelde gegevens kun je samen met http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde gaan puzzelen om aan je hoeveelheden per maaltijd te komen. Je kan nooit 100% passend zijn, maar probeer het zo dicht mogelijk te benaderen waarbij de Eiwitten leading zijn. Iets minder of meer KH maakt niet zoveel uit. En Vetten…tja…dan neem je eind van de dag nog 1 lepel pindakaas of onverzadigde mayonaise. Of een handjevol pinda’s.

Probeer ook met elke maaltijd wat eiwitten en kh samen te eten. En onthoud dat je lichaam in de ochtend het meeste verbrand en omzet. Dus neem een goed ontbijt om die fabriek zo snel mogelijk weer aan de gang te krijgen. Probeer ook voor het slapen te gaan nog wat trage eiwitten in te nemen in de vorm van magere kwark. Zodoende heb je tijdens het slapen een beetje kcal en de eiwitten stimuleren spierherstel.

Supplementen

Supplementen zijn aanvullingen op je voeding. Je haalt het meeste wat je nodig hebt uit de voeding, maar wat extra’s is nooit weg. Zo heb je Whey Proteine voor snelopneembare eiwitten. Multivits voor extra vitaminen zodat je immuunsysteem niet naar de klote gaat en lekker gezond blijft. Verder heb je weinig nodig. Wellicht wat BCAA’s, maar die ben ik zelf nog aan het testen, dus dit advies is dan meer vanuit de vele artikelen waar mensen het adviseren als 1 van de 4 basissupplementen die iedere sporten moet hebben.

Voeding Rondom het trainen

Zoals eerder vermeld is eten rond het trainen niet slim, maar toch zijn er uitzonderingen. Voor massa kun je zo proberen wat meer snel opneembare eiwitten tot je te nemen 10mins voor aanvang van de training. Aangezien rauwe eieren Salmonella kunnen bezorgen zijn Proteine shakes van Whey ideaal. Na afloop wat snel opneembare suikers in de vorm van een pakje druivensap of dextro om de glycogeen te korten aan te vallen en te voorkomen dat je spierafbraak gaat plaatsvinden. Daarna is het taak om na 1 uur van het trainen weer een goede maaltijd te nuttigen.

Random Opmerkingen

Het is niet vreemd dat je spieren in de rug niet voelt. Je voelt eerder de biceps waarmee je het gewicht loopt te trekken dan wat anders. De rug is gewoon een hele grote spier die je niet zo snel zult voelen. Zelfs met de gewichten die ik tegenwoordig doe voel ik me rug niet. Ja met Deadlift de onderrug…die voel je wel, maar de bovenrug dus niet.

Verwijder de LAT Pull Down achter de nek uit je schema. Er is een reden dat deze door geen enkele instructeur meer geleerd wordt. Het is erg blessure gevoelig, zeker met zwaardere gewichten. Doe maar gewoon voor je gezicht langs tot je borst. Je kan eventueel nog oefenen met een bredere of smallere grip. Of probeer Dumbell Row als oefening. Op exrx.net kun je zoeken op benamingen en krijg je engelse uitleg, maar ze staan ook in dat E-book van anatomische benadering op de 1e pagina in dit topic.

Probeer te werken naar steeds minder apparaten en steeds meer losse gewichten. In machines wordt je zo neergezet dat je alleen die ene spier traint. Bij losse gewichten pak je nog andere spieren mee aangezien je het gewicht in evenwicht moet houden. Dus je lichaam stabiliseert zichzelf waarbij het meerdere en andere spieren aanspreekt. Zoals KevF al zei…elke spiergroep heeft een lading aan oefeningen die je kunt doen. Try them out ;)

Het is belangrijk veel kennis op te doen en nieuwe theorieën en visies waarop je dan weer je eigen probeersels op baseert en uit probeert in de gym. Je hoeft niet alle boeken te kopen of zo, maar het helpt op den duur wel qua vooruitgang. In het begin haalde ik merendeels uit me pa en wat discussies her en der. Vervolgens artikelen en wat boeken. Laat maandbladen voor wat ze zijn. De meeste zijn bagger en ga je snel door je voorraad zoutkorrels heen.

Krachtsport is een logische nadenk sport met her en der technische oefeningen.

Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2007
  15. Syzigy

Syzigy Active Member

Leuk Bevonden:
    28
    Dankjewel man, heel nuttig verhaal:)
    Ik ga vandaag proberen een totaal anders schema te maken en zal hem dan vanmiddag hier posten. Kzit nog te twijfelen of ik een ub/lb of split schema ga maken:/

16. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Belangrijk bij bijvoorbeeld een pull down beweging of een chin beweging is dat je vanuit je ellebogen trekt, niet vanuit je biceps. Dus trek je de stang vanuit je ellebogen naar beneden dan voel je hem veel beter in de rug. Verder ook de stang weer rustig omhoog laten gaan. Oefening gecontrolleerd uitvoeren.

Wat doe je op de 3e dag??

Verder doe 6 weken 1 schema om progressie te boeken op die oefeningen. Daarna gooi je je schema om en doe je weer andere oefeningen.
    bijvoorbeeld ene schema voor borst; bench press, incline fly's en dippen.
    volgende schema; incline bench press, peck deck, decline press ( weet niet of je dat kan doen bij jullie) of anders bijvoorbeeld een machine press.

Probeer verder zoveel mogelijk losse gewichten te pakken, groei je harder op omdat je meer spiervezels aanspreekt. Afwisselen met af en toe machines is ook goed alleen laat het meerendeel van je training uit losse gewichten en compoundoefeningen bestaand. Compoundoefeningen ( ook wel basisoefeningen) zijn oefeningen waarbij je meer dan 1 spiergroep aanspreekt. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld benchpress (borst, schouder, triceps) deadlift ( rug, onderarmen, benen, buik) chinnen ( rug, schouder, biceps), enz..

Concentratie oefeningen zijn oefeningen waarmee je de spier vast zet. Daar groei je als naturel zijnde niet zo op. vraag dus bij je trainer een schema wat vooral uit basis oefeningen bestaat met evt een paar concentratie oefeningen erin.

17. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Probeer eens te deadliften, beste rugoefening die er is IMO.

18. Syzigy

Syzigy Active Member

Leuk Bevonden:
    28
    Split Schema verdeeld over 3 dagen in de week voor de 8 aankomende weken
    Focus gelegd op Massa

Dag 1 Ma:

Borst, Schouders, Triceps
    Borst:
    Flat bench press 8/8/8
    Incline flyes 10/10/10

Schouders:
    Standing military press 10/10/10
    Lateral raises 10/10/10

Triceps:
    Pressdown 10/10/10
    Rope extensions 10/10/10

Dag 2 Wo:

Rug, Biceps

Rug:
    Deadlift 8/8/8
    Shrugs 10/10/10
    Chins 5/5/4 (kan nog niet meer:p)

Biceps:
    Barbell bicep curl 8/8/8
    Alternate standing curls 8/8/8

Dag 3 Vr:

Benen, Kuiten, Buik

Benen:
    Sqaut 10/10/10
    Leg Press 10/10/10

Kuiten:
    Seated barbell raises 12/12/12
    Barbell double-leg raises 12/12/12

Buik:
    Crunch
    situps

Tips + kritiek is zeker weer welkom:p
    Zou ik met dit schema flink kunnen groeien?
    Ik eet trouwens 5 maaltijden per dag en ben van plan om Whey proteïne aan te schaffen.

Laatst bewerkt: 20 okt 2007
  19. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Ziet er goed uit, voor borst zou ik alleen nog een oefening toevoegen zoals bovenkant borst (met stang en dumbells afwisselen). Voor een goede vorming van je borst is dat wel belangrijk vind ik, alleen platte bench en flyes is ook een beetje weinig..

20. Ashavan

Ashavan Guest

Op zich pak je die bovenkant van de borst al mee met de Militairy Press welk er vlak na gedaan wordt. Je drukt dan vanuit de bovenkant borst en de schouders.

Bicep oefening staat Barbel Row vermeld. Maar deze is voor de rug. Of werd hier Barbel Bicep Curl mee bedoeld en verkeerd opgeschreven? Zo niet dan kun je Preacher of Hammer curl als 2e Bicep oefening hanteren. En die Barbel row er uit halen.

Daarnaast zijn shrugs leuk voor de straps, maar zelf zou ik daar een bovenrug oefening voor in de plaats doen. De straps neem je immers al mee met schouderoefening en pak je ook bij de bovenrug oefening. Lat cable front pull down, dumbell Row of zoiets zijn goede alternatieven.

Been oefeningen krijgen de kuiten wel erg veel aandacht. 2 gewone oefeningen, leg press en in mindere mate bij squat. Gooi 1 kuit oefening er uit en vervang het met een extra hamstring oefening zoals Seated Leg Curl.

Als je op ma, wo, vr traint kun je de buikoefening er op elke dag bij doen als je wilt. Maar op zich train je ze ook al mee met compound oefening zoals Squat en Deadlift. Dus het hoeft niet per se. Bij mij persoonlijk is me buik juist sterker door geen buikoefeningen en alleen de core te trainen met de compound oefeningen. Moet je zelf even uit zoeken wat voor jouw het best werkt.

En ik zou persoonlijk de week met de benen beginnen. zijn ze fris en kun je er flink tegen aan gaan, theoretisch grotere testosteron produktie waar je gedurende de week met de rest ook wat aan hebt voor versnelde groei.

Verder is het een net schema. Als advies zou ik mee willen geven ook bij de oefening per spiergroep zelf na te denken over wat nu een logisch verloop zou zijn qua opwarmen en follow-through oefening. Zo zou je als voorbeeld kunnen redeneren eerst Tricep Rope oefening te doen na de schouders ipv Tricep Cable pull down. Maar dat zijn de puntjes op de i. Dat wat je nu hebt is ook netjes verder.

Of je er mee kan groeien...het schema is goed. Maar zolang we je eet patroon niet weten ;) Zonder goede voeding zit je pas op de helft. En als je die oefening voor jouw doen licht uitvoert heb je er ook niks aan :p Dus tja...

Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2007
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina