1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Escobar, 13 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Dan mag je vader zijn kennis wel weer eens opfrissen. Hieronder een link met het aantal milligrammen cholesterol per 100gr in eiwit. En om het niet spannend te houden dat is dus precies 0(!!) gram. Hoe krijg ik daarmee mijn cholesterol dan omhoog? :+

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=271

Maar serieus, door met uitspraken te gooien zoals jij dat doet ben juist jij degene die meewerkt aan al die fabeltjes die er rondzwerven.

edit: hier die van eigeel en dat is idd een ander verhaal:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=270

Laatst bewerkt: 25 okt 2007
  2. Ashavan

Ashavan Guest

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=508353
    Na het lezen van dat artikel over Hit wil ik het in de loop der tijd ook wel eens een pogin wagen. Het klinkt op die manier logisch waarom je een geheel lichaam elke work-out moet doen ipv opsplitsen.

3. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Dat is het boek wat ik ook noemde en gekocht en al gelezen heb (moet nog een paar bladzijden). Weet wel dat een erg groot deel van het boek anecdotes zijn, wel erg leuk trouwens. Grootste probleem dat ik mee heb is het doortrainen tot aan kotsen aan toe. Ik kan wel keihard trainen, maar denk niet dat ik tot dat punt door kan gaan, laat staan dat de eigenaar er blij mee is ;)

Denk dat ik na 5x5 (wat trouwens veel overlapt met deze vorm van hit) toch dit wel eens ga proberen.

4. Ashavan

Ashavan Guest

Dan heb je dezelfde ideeen die ik heb. Nog 2 split-schema's, 1x 5x5 en dan eens kijken voor die HiT. Maar is dat boek in het Nederlands? De engelse termen vind ik op moment nog een beetje lastig. Vind de uitleg van dat artikel wel duidelijk mbt de motivatie waarom een FB training meer effect heeft dan een split/ub-lb.

Weet iemand trouwens of er goede HiT/5x5 boeken zijn (liefst nederlands) waar de schema's en alles in staat. Anekdotes zijn leuk, maar minder boeiend dan uitleg over het systeem en hoe/wat.

Trainen tot kotsen...tja...Zat te denken een mini-emmertje mee te nemen eigenlijk. Bedoel dat ik er dan wel helemaal voor zal gaan.

Ben zo wie zo van plan een zakje magnesium te halen voor drogere handen en meer grip tijdens het liften. Advies van een maat van me welk muren/rotsen beklimt.

Op DBB was iemand ziek in zijn log en was ook aan het kotsen. En mensen gingen er droog op in: "Hardcore! Welke spiergroep train je op die manier?":p

Voel me de laatste 2 dagen minder. Heb nu al 2 weken 150kcal boven op me oude schema gegooid en heb moeite om de 1600 totaal weg te krijgen :confused:

Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2007
  5. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Nog maar een keertje speciaal voor jou dan ;)

nieuwe high intensity

edit: mbt die anekdotes....tja het zijn er relatief veel, misschien zelfs wel de helft van het boek. Maar ik ben er echt doorheen gevlogen. Zat na 1 dag op 140 bladzijden.

Misschien wel leuk als iedereen een url post van zijn sportschool. Beetje kijken waar iedereen traint. Op de site van de mijne staat dus daadwerkelijk een cam gericht op de gym, dus wie weet zien jullie me wel een keer voorbij komen :+

www.harimau.nl

Laatst bewerkt: 26 okt 2007
  6. Ashavan

Ashavan Guest

Ok dan...

Op moment train ik bij Health City Zwijndrecht. De foto's zijn oud. Onder heb je alleen maar cardio spul staan en boven alle krachttoestellen en losse gewichten.

Van de week wezen kijken bij Ringer Plaza Dordrecht. Deze viel me tegen.

Vanmiddag ga ik een kijkje nemen bij Rijsdijk in Zwijndrecht. Maar denk nu al dat die het ook niet gaat worden.

Een collega zit op de dijk bij Alblasserdam. De school het "D Double A" en is meer kracht gericht. We gaan daar volgende week eens een kijkje nemen. De eigenaar is zelf bodybuilder en begeleid mensen. En wat ik dusver hoor wat er staat ben ik geprikkeld.

7. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Vind 1 en 3 echt van die typische fitnessgyms. Zonde dat het bij Ringer tegenviel, want die spreekt me het meeste aan. En mbt die kleuren op de gewichten, dat zijn volgnes mij officiele olympische schijven op die foto :+

8. Ashavan

Ashavan Guest

Tja... Maar als ze bij die krachthonken gewichten van 140kg wegtillen omdat de machine een andere legering heeft/bekabeling dan een fitness apparaat waar ik dan maar 70kg weg til. Dan maakt het qua intensiteit/spierbelasting ook niet meer uit. En om te zeggen dat ik 260kg op de Leg Press weg druk op dat krachthonk en dat het dan nog lichter aanvoelde dan de 190kg van Healthcity...die ego boost boeit niet

Dan blijven alleen nog de basisoefeningen over. En zolang je daar losse schijven aan blijft hangen kun je heeeeel lang nog door gaan.

Ik hoop er op dat die op de dijk wat is. Dat is de enige andere school in de omgeving met een los squatrek en alles. En qua prijs valt het ook mee, maar zij hebben geen website jammer genoeg. Is ook de enige waar ze shakes en alles doen aan de bar als je vraagt. DB's die van horen zeggen tot de 60-70kg gaan etc. En is korter fietsen dan de Ringer.

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    squatrekken zijn wel minimaal idd!

hier weer een artikel dat je toch echt full squats moet doen:

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1767210&cr=bodybuilding

edit: met een nederlandes lap tekst erbij:

Full Squatten? Ben je gek?!
    Wat je vaker om vaker hoort bij personal trainers en anderen, is dat "full squatten niet met een volledige ROM (range of motion) moet gedaan worden omdat je dan je knie kan bezeren." Dit is een mythe en ikzelf moedig iedereen met gezonde knieën om full squats te blijven doen! Zodus volgens deze mythe zou een full squat (een squatdiepte waarbij je hamstrings je kuiten raken) erg gevaarlijk zijn en zeker voor je knieën.
    Terwijl biomechanische onderzoeken wel suggereren dat de druk op de connectieve weefsels groter zou worden naarmate je dieper gaat (naarmate dat de hoek in je knie kleiner wordt), is er geen enkel bewijs geleverd dat deze drukken je knie ook degelijk kunnen beschadigen! Er is geen degelijk onderzoek dat aantoont dat full squats kniepijn/-beschadiging veroorzaakt of verergert. Ikzelf heb tot nu toe nog geen enkel document gezien waar er bewezen wordt dat full squats rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor knieblessures. Ik vind het zelfs verwonderlijk dat ik er geen gevonden heb, sinds het milieu zo verschikkelijk vol zit met blessure-verhalen en dergelijke.

Onderzoeken op gewichtheffers, die heel geregeld met zware gewichten squatten, tonen aan dat hun discipline (met haar bewegingen en technieken, nl. veel full squats) het risico op kniebeschadiging niet verhoogt. Je weet ook dat gewichtheffers heel regelmatig (wel zelfs tot 100den malen per week, dit voor jaren) onder het gewicht 'droppen' in een rock bottom positie om de stang met de gewichten erop op te vangen en toch zijn hun knieën gezonder dan bvb hardlopers, skieërs of verspringers. Tot nu heeft geen enkele studie, op korte noch op lange termijn, bewezen dat diep squatten je knieën beschadigd.
    Integendeel! Er zijn zelfs sterke bewijzen dat full squatten kniestabiliteit verhoogt! De verhoogde kracht en de verbeterde balans die resulteren uit regelmatig squatten zijn van groot belang om jouw knieën gezond te houden. Progressief te werk gaan (eerst met lichtere gewichten beginnen, naarmate je een stuk sterker wordt en meer oefening hebt, gewoon het trainingsgewicht verhogen) helpt je de connectieve weefsels en de spieren rond de knieën te versterken.
    Wat mij het meeste stoort, is wat tegenwoordig als 'veilig' wordt bestempeld, met name parallel squats. In de parallel positie van de squat (waarbij het dijbeen dus parallel met de vloer is) is de druk op je patella het grootst (1). De beweging ter hoogte van parallel vertragen, stoppen (hoewel dit nog geen seconde kan innemen) en op dit punt de beweging weer omkeren kan de druk aanzienlijk verhogen, terwijl dit probleem bij de full squat wordt verholpen, omdat je de beweging tot beneden uitvoert, en je zo ook meer impuls genereert waardoor de druk volgens op je gewrichten wordt verkleind, deels door het stretch reflex die resulteert uit de full squat positie.

Geloven de mensen dat het lichaam geschapen werd om
    NIET over de hele omvang van zijn capaciteiten
    gebruikt te worden?

Weet je, je bent een wezen die zich adapteert. Je komt in een vreemde situatie terecht en je moet je wel aanpassen of je overleeft niet. En waar draait alle training rond? Juist, adaptatie. Daarom dat ik zeker ook beginnelingen zou aanraden om onmiddellijk full squats te doen. Waarom niet trouwens? Hebben de beginnelingen al bestaande knie-aandoeningen? Ervaren zij pijn of ongemak als zij lopen, springen of schoppen? Willen zij voor de rest van hun leven blijven kampen met een beperkte omvang van functionele knieflexie? Geloven zij dat het lichaam geschapen werd om NIET over de hele omvang van zijn capaciteiten gebruikt te worden? Als ze al deze vragen met ja beantwoorden, then be my guest en laat hen zichzelf behandelen alsof ze al met een voet in het graf staan.
    Maar wát zijn nu de echte gevaren die je knieën naar de kloten kunnen helpen? Ze zijn vooral verbonden aan een slechte uitvoering van de beweging. Het ligt dus niet aan de oefening, maar aan de persoon die de oefening uitvoert! Ik zal hier alvast een paar oorzaken geven die kunnen leiden tot blessures :

- Inwaartse rotatie van de knieën;
    - Oneven duwen met een been, waardoor je heup kantelt, wat een scheur van de hamstrings kan veroorzaken;
    - Zwakke of verzwakte concentratie (ook vaak het gevolg van vermoeidheid);
    - Verlies van stabiliteit (gevolgen van vermoeidheid of verzwakken van de concentratie);
    - Onervaren en ongepast gebruik van ballistische technieken;
    - Gebruik van een object onder de hielen om deze laatsten te verhogen (als dit overdreven en systematisch gedaan wordt is dit wel gevaarlijk, omdat het de patello-femorale druk erg verhoogt);
    - Te snel zwaar willen gaan of gewoonweg te zwaar gaan (vaak een gevolg van roekeloosheid).

Die verhaaltjes over grote druk etc moeten trouwens ook nog in hun context bekeken worden. Je lichaam groeit, past zich aan en bloeit open als reactie op een optimaal niveau van regelmatig opgelegde werkdruk. Eigenlijk is het ook nogal misleidend om te praten over grote krachten en spanningen omdat we enkel daarover zouden moeten spreken als we ook degelijk ook weten hoe groot, sterk en dicht de weefsels in kwestie zijn. Vergeet ook niet dat een goede kennis van STRESS (de druk verdeeld over de cross-sectionele delen van het weefsel) en STRAIN (in welke mate de weefsels verlengd worden in vergelijking tot hun oorspronkelijke lengte) veel meer relevant is dan de druk op zich.
    Een klein detail nog. Alle squats zijn niet dezelfde. Een full gewichtheffers squat is lichtjes verschillend van een full powerlifting squat. De gewichthefferssquat wordt met knieën voorbij de tenen uitgevoerd en je gebruikt een iets smallere stand dan de powerlifter squat. Deze manier van squatten vraagt iets meer knie-extensie. De powerlifterssquat wordt met de knieën loodrechter met de vloer uitgevoerd en je gebruikt een bredere stand dan de gewichtheffers. Deze manier van squatten is meer een kwestie van heupextensie.
    Zo werden in een onderzoek de 'peak moments of force' (uitgedrukt in Nm, zijnde Newton-meter) berekend bij het knie en het heupgewricht. De intensiteit bedroeg 65% van de 1RM van de subjecten.
    • Voor de Gewichtheffers was dit 230Nm bij de heupen en 191Nm bij de knieën.
    • Voor de Powerlifter was dit 324Nm bij de heupen en 139Nm bij de knieën.
    De subjecten waren athleten van nationaal niveau, zowel de gewichtheffers als de powerlifters.
    Zo zie je dat de druk bij de gewichtheffer beter verdeeld is over de heupen en de knieën, terwijl de powerlifter voornamelijk met zijn heupen squat. Zo zie je ook dat niet alle squats dezelfde druk op je gewrichten zetten.
    Als ik je één laatste raad kan geven. Doe verder met full squats maar lees en leer wat je kan over haar verschillende vormen, over de uitvoering ervan en denk na voor je iets doet. Doe dit, mijn zoon en je knieën zullen je bedanken.

http://www.powerlifting.be/

Michaël Heiremans
    Competitieve naturel powerlifter
    Kampioen van België

Bronnen :
    Huberti & Hayes, Journal of Bone Joint Surgery, 1984: 715-724
    Mel C Siff, Squatting Myths, 2002
    Mel C Siff, Squats and Heel Blocks, 2000
    Wretenberg P, Feng Y, Arborelius U High- and low-bar squatting techniques during weight-training. Med Sci Sports Exerc 1996 Feb; 28(2): 218-24

10. Ashavan

Ashavan Guest

Het nadeel is meer dat er onderzoekers het ene beweren en een jaar of 2 later is er nieuw onderzoek dat het weer tegenspreekt. Zelf zit ik er qua squat in als volgt: Dieper door je knieen betekend een hogere belasting van je spieren. Een grotere prikkel waardoor de spier meer kan ontwikkelen. De spieren worden zodanig groter en sterker, zo ook de spieren bij de knieaanhechtingen. Maar de knie zelf wordt er niet sterker van. Althans niet het botgedeelte van de kogel en de kom waar het in ligt.

Als je een incorrecte techniek hanteerd schiet de knie alsnog uit de kom. De kans is net zo klein als bij elke andere oefening, waardoor ik dan ook zeg Full Squat te doen. Neig er zelf ook steeds meer naar ondanks de Smith. Paralel...pfft...gewoon diep gaan.

Wat ik wel merk met paralel is dat de bovenbenen meer constant belast lijken te zijn. Want je moet die 90graden houding behouden met het gewicht. In tegenstellign tot Ass to the Grass, waar je onderin weer even rust heb eer je meer spanning moet leveren om het gewicht weer in beweging omhoog te komen.

Dus ja...dan denk ik weer dat de verschillende methodes gebruikt worden afhankelijk van je doelstelling.

11. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Echter met de belasting wordt er dus gewoon keihard gesteld dat die maximaal is bij 90 graden en dat dus het slechtste moment is om weer omhoog te komen.

Al heb ik vorige keer een blessure opgelopen met full squats, ik ga het toch weer oppakken na mijn 5x5 (5x5 adviseert ook full sq trouwens). Het artikel klinkt gewoon te logisch

edit:

leuk plaatje

8)

12. Ashavan

Ashavan Guest

Dat is natuurkundig gezien logisch. Wet van tegenwerkende krachten en de kracht die vrijkomt op het moment dat zij elkaar ontmoeten. Maar die heb je volgens mij net zo goed bij Full Squat. Je gaat naar beneden en opeens moet je stoppen en weer omhoog. Je belast je knieen net zo goed, of dat nu op 90% of Ass to the Grass is.

Maar ja...hoe snel voer je die oefening uit? Als je het gewicht naar beneden laat kletteren en dan opeens tegenkracht geeft om af te remmen en omhoog te komen...ja das niet goed ongeacht de hoek waar je in zit. Wat dat betreft doe ik het altijd relatief traag en gecontroleerd. Zo kan ik minder gewicht dan iemand anders, maar ja...op langer termijn maakt dat ook niets uit.

Dat plaatje :p
    Als je AAS wilt gebruiken moet je gewoon naar die linker gozer kijken met zijn onproportioneel lichaam en je bent meteen genezen :D

13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Rechter kerel opplaatje is geen AAS maar het mooie synthol....iaw gewoon olie rondom de spier ingespoten :confused:

links is dan weer aas, maar dat hoeft dus ook niet van mij -_-

De krachten komen ook zeker vrij, maar het omhoog komen is ook weer een belasting, dat dus doen met de al maximale belasting op 90 graden maakt de belasting helemaal (te) hoog.

14. Ashavan

Ashavan Guest

Eens. De 90graden is een constante belasting. Of je hebt een goed spieruithoudingsvermogen om dat vol te houden, of je gaat er kapot aan. Je hebt geen rust moment onderin zoals bij Full, want de belasting blijft er constant op zitten. En dat kan bij velen zorgen voor overbelasting/blessures.

15. Ashavan

Ashavan Guest

Nu we toch plaatjes delen. Lag in een deuk van deze.

16. Lars

Lars StarFucker!®

Leuk Bevonden:
    1
    Jezus, zelfs elke BB leek weet dat hij iets gebruikt heeft.
    bovendien is dit gewoon lachwekkend, het lijken net balonnen.
    Die kerel zal de rest van zijn leven niet meer serieus genomen aangezien je geen jassen kan kopen met korte mouwen :+

17. Ashavan

Ashavan Guest

Net mijn nieuwe schema's bekend gemaakt in me log Heb er helemaal zin in. Mogguh mag ik eindelijk weer knallen, wat voelde deze week lang aan zeg.

Gisteren bij van Rijsdijk geweest. Het was geen typische fitnes school. Maar echt geweldig vond ik het ook niet. Ze hebben alle apparaten, maar het hok met losse zooi was te klein. Met 5-6 man daar kun je je kont niet meer keren. En ze missen de ruimte om goed te Deadliften en Squat zal ik maar niet eens over beginnen.

Wel weer de Incline Leg Press van Technogym gedaan. Vind dat zo leuk en deed dit keer 220kg. Denk dat mijn max ergens rond de 240 ligt. Maar me pa kan niet zeuren. Heb precies gedaan wat hij zei: "niet op me max trainen voor 1 week" :p

18. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    @ Lars: Als die kerel een paar maanden niks inspuit is het weer allemaal weg. Het is nl alleen maar ingespoten olie. Als alles goed gaat vrij onschuldig.....maar als het in je bloedbaan ed terecht komt....

@ Ashavan: Netjes dat je je log zo bijhoudt. Wel erg veel sets voor alles imo

Gisteren trouwens een extra training gedaan, wilde er gewoon even uit. En dus de farmerswalk geprobeerd. Ik kwam een dikke 15 meter ver met dumbells van 56 kg. Ik had alleen eerst vrij zwaar wrist curls gedaan, anders weet ik zeker dat ik de 30 gehaald had.

19. Ashavan

Ashavan Guest

Het lijken inderdaad veel sets. Maar je pakt dezelfde spiergroep er net iets anders mee. Zo pak je met het benchen bijna heel de borst mee. Ga me tijd niet verdoen met 3 oefeningen die de spier identiek pakken natuurlijk, want dan neem ik wel een zwaarder gewicht. Alleen de boven en onderkant minder. Dus dan doe je daar incline voor met nog een ander voor het onderste deel. En zo heb je ook de schouders welk je op 3 plekken dient te pakken.

en sommige spieren lopen in mijn ogen achter dus pak ik ze voorlopig harder aan. Daarnaast is het semi-intensief wat ook weer goede voorbereiding is voor die 5x5 over een tijdje...of niet?

Een maand of 2-3 terug zat ik te zappen en kwam langs MTV. Was een show waarin mensen ook spul gebruikte zoals Winstrol of zoiets. Lekker hun spieren opspuiten met olie voor fotoshoots en denken dat ze ook 4x zoveel konden trainen opeens wat volgens mij meer tussen de oren zit.

Damn nice Farmer's Walk. Zelf deed ik Farmer's Hold met 2 DB's van 26-28kg en dan 3x30seconden vasthouden. Voel me onderarmen nu nog lichtjes

Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2007
  20. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    haha lolll @ foto, een tijd geleden was er ook een documentaire waar dat gebruik van die middelen ook naar voren kwam, met oa Greg Valentino die de grootste armen van de wereld had, nog iets gekker dan dat zelfs :emo:. Na een tijdje ging dat ook ontsteken, gadver wat was dat ranzig, iemand ook toevallig die docu gezien?

edit: foto van greg valentino

Laatst bewerkt: 28 okt 2007
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina