1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Escobar, 13 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Thuis trainen is ver-schrikkelijk! Ik heb zelf het volgende aan spul thuis gehad:

- Verstelbaar bankje in alle hoeken
    - Barbell
    - Twee dumbells
    - In totaal 100 kg aan schijven

Ten eerste ben je gewoon teveel tijd kwijt aan het samenstellen van de dumbells en het verzetten van je bankje, schiet niet op.
    Ten tweede miste ik de gym ontzettend (al trainde ik er nog wel, maar minder), ouwehoeren met gelijkgestemden is leuk en ten derde was de hele beleving gewoon weg.

Ik doe het zelf dus echt niet weer, maar ieder voor zich natuurlijk ;)

Ben weer wat aan mijn eten gaan trekken, gisteren:

1) 3 boterhammen, 5 gebakken eieren en 1 geel
    2) 80 gr havermout en 25 gr whey
    3 ) 4 boterhammen met honing en drie eieren (alleen wit)
    4) 60 gr havermout, 25 gr whey en een manderijn
    5) 2 boterhammen met pindakaas en een manderijn
    6) 3 torillas met bonen, sla en mager rundergehakt
    7) 25 gr kwark, 2 boterhammen met honing en een manderijn

en 2 liter water. Moet gewoon aankomen! 8)

2. Ashavan

Ashavan Guest

Met thuis trainen ben ik bang voor over trainen. Zo gedreven als nu zou beteken dat het ijzer bijna constant op en neer zou gaan lol. Wellicht klein beginnen en zien hoe het is.

Ga wel wat Good Morning's en Close Grip Bench Presses in me schema verwerken om de gewichten bij squat en bankdrukken omhoog te gooien. Ben niet tevreden met PR's 5x90kg squat en 5x45kg bankdrukken (dit is een lachertje :mad:). Krijg het idee dat powerliften meer voor mij is dan bodybuilding.

Aardig lijstje heb je daar KevF. Wil je bulken of gewoon beetje extra gewicht? Hoeveel Kcal eet jij zo op een dag weg?

Vandaag schuif ik wat maaltijden een uur naar voren. Komt beter uit voor de RPM die ik eindelijk ga testen vanmiddag.

3. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Kcal? Nog nooit op gelet, doe dat echt op gevoel. Ik schrijf het schema nu een week op en dan gaat iemand er op de sportschool naar kijken.

4. Ashavan

Ashavan Guest

Damn das makkelijk :eek:

Als ik zoiets doe schiet het niet op. :mad:

5. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Thuis trainen is niet aan te raden, het is voor veel mensen vaak fijn om ook even weg van huis te zijn en lekker te buurten met soortgenoten :)

Verder raad ik powerliften af, wil je je gewrichten verpesten moet je vooral dat gaan doen ;)

6. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Hangt ervan af hoever je gaat natuurlijk :{. Als topsport is het idd slecht voor je lichaam ja maar welke topsport niet?

7. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    ja tuurlijk, maar als je de grens niet opzoekt bij powerliften hoef je het net zo goed niet te doen, dat is toch de bedoeling ervan? 8)

8. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    lol, nee de bedoeling is denk ik gewoon op kracht trainen met de oefeningen BP, SQ en DL dmv setjes met weinig herhalingen.. Er staat (denk ik) nergens aangegeven dat je als een gek naar je eerste hernia-operatie toe moet trainen :+.

Zelf doe ik ook aan powerliften, maar ben niet van plan om men gewrichten te verpesten door men lichaam te overbelasten of 'te ver' te gaan..

9. Ashavan

Ashavan Guest

Powerliften is puur trainen voor de grote 3 oefeningen inderdaad. Je doet natuurlijk niet alleen die 3, maar ook oefeningen die de spieren voor die 3 traint. En dan doe je weinig reps met wat meer setjes en dan richten op gewichten van 200-300kg per oefening. Als je dit gecontroleerd doet heb je geen extra blessures ondanks dat het een logische en foutieve aanname is. Maar mensen die blessure gevoelig zijn raken toch geblesseerd en kunnen beter helemaal niet sporten als ze geen blessures willen.

Daarnaast zijn Powerlifters niet gericht op een afgetraint/gespierd uiterlijk zoals krachttrainers/bodybuilders. Velen zijn juist zwaar met veel meer spieren, maar ook veel meer vet. Gewicht is gewicht wat extra hulp is bij het tillen van zware gewichten. Een bodybuilder is gespierd, maar erg zwak vergeleken met powerlifters. Anders ga ik voor een mix van beiden.

Maar ja ik weet nog niet 100% zeker of ik dat wil. Op moment gaat het ook wel redelijk. Voorlopig ben ik toch eerst bezig met me vet% wat meer te laten zakken.

Vandaag een lekkere training afgewerkt met de supplementen Drive en RPM logje.

Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2007
  10. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Klopt idd, ik heb dan ook niet de doelstellingen van een echte powerlifter (moet er wel afgetraind en gespierd uitzien voor mij) maar ik vind het gewoon een goede manier van trainen..

edit: je trainingen zien er goed uit Ashavan, je gaat erg snel vooruit ivm de meeste mensen. Good mornings is trouwens ook een goeie oefening vind ik, denk dat je het wel flink zal voelen morgen in je rug (dat is mijn ervaring met good mornings, uiteraard wel met goed holle rug uitvoeren)

Laatst bewerkt: 12 nov 2007
  11. Ashavan

Ashavan Guest

Alleen me squat en de ondersteunende oefeningen daarvoor gaan goed vooruit. Me Benchpress staat stil op de 40-45kg omdat me schouders en triceps zwak zijn. En die krijgen weinig aandacht tot me vet% laag genoeg is en meer kracht gericht ga trainen. Deadlift staat ook stil rond de 70kg vanwege zwakke onderarmen en idem qua Bench.

Wil met de squat boven de 100kg zitten voor nieuw jaar als het even kan :D

Heb al de hele dag last van me onderrug, dus dat beetje van de Good Mornings en alles erbij maakt dan ook niet meer uit. Gekke is dat ik die pijn krijg van die Leg Press stoeltjes. Maar die is uit me schema dus dat scheelt.

Good Morning was de oefening dat zo'n broekie instructeur kwam zeggen dat ik het verkeerd deed. Pfft...Had al zo'n vermoeden dat ie zou komen om commentaar te leveren dus had me weerwoord al voorbereid. Voelde de Good Mornings meer op me bovenbenen om in evenwicht te blijven, de hamstrings alleen toen ik onder paralel ging. Wel chille oefening op zich. Met Clean and Jerk die stang van de grond optillen en in je nek liggen eer je uberhaupt aan de oefening begint hehe.

Wat doe jij zoals als ik vragen mag Escobar?

12. Iris

Iris psn: Irisistible

Leuk Bevonden:
    56
    Oeh dat vinden ze leuk ja :D Soms doen ze dat ook als je het goed doet, gewoon dat ze zelf even niet bezig hoeven te zijn enzo. Althans dat merk ik wel eens met spinning. Gaan ze iedereen af. Ookal rijden ze gewoon goed en hebben ze goede houding.

13. Ashavan

Ashavan Guest

Nu je het zegt... Hij stond er verdwaald bij en liep toen weg om wat spul te pakken en te gaan schoonmaken. Even later kwam hij voorbij terwijl de grond gedwijlt werd heheh.

Zal het onthouden en de puppy wat meer aandacht geven tussen mijn setjes :p

14. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Wat doe ik zoal, je doelt hier op men trainingsschema neem ik aan?

Dat stelt op het moment namelijk niet veel voor, ik train 2 dagen per week en doe daarbij ook 2 keer in de week aan volleybal. Ik train meestal samen met een trainingsmaatje, af en toe ook alleen.

Mijn schema:

Dinsdag: Borst, schouders en buik

- platte BP (stang of dumbells): 4x4 102,5kg
    - schuine BP (stang of dumbells): 4x4 85kg
    - smalldrukken (triceps) 3x4 90kg
    - schouders (stang): 4x4 70kg (military press met stang achter hoofd)
    - schouders (dumbells) 4x4 34kg (military press)
    - dumbells zijkant schouders 3x6 12kg
    - onderkant buik 4x16(zwaaien)
    - bovenkant buik 3x12

Vrijdag: Rug, benen en buik

- Deadlift 4x4 155kg
    - Squat 4x4 117,5kg
    - Stiff-legged deadlift 3x4 110kg
    - nog een paar losse rugoefeningen, welke dat wisselt per keer
    - bovenkant + zijkant buik 4x12

Dit is puur om te behouden (uiterlijk en kracht) wat ik heb opgebouwd met een schema van 4 keer in de week keihard trainen 2 jaar lang. Ben na een stop van 2 jaar weer begonnen met volleybal omdat fitness me ging vervelen. Desondanks wil ik er wel mee doorgaan en op hetzelfde 'niveau' blijven waar ik nu zit.

Zoals je kunt zien is men manier van trainen afgeleid van het powerliften, toch zie ik mezelf niet als een typische powerlifter. De manier van trainen heb ik geleerd van een paar echte powerlifters waar we af en toe ook weleens mee samentrainden. Die zijn inmiddels echter onze sportschool uitgebonjourd wegens teveel klachten van een aantal leden (te hard met gewichten bonken, schreeuwen etc). Ik kwam er ook al snel achter dat trainen zoals zij dat deden en nu nog doen voor mij te fanatiek en te extreem is.

Men PR's (die ik op het moment waarschijnlijk niet zou halen)
    BP: 125kg 1x
    DL: 190kg 1x
    SQ: 180kg 1x

Ik sta open voor tips en kritiek op men trainingsschema, ondanks dat ik al lang train heb ik niet alles tot op de bodem zitten uitpluizen qua trainingstechnieken. Ben benieuwd :)

15. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Overigens het deadliften en squatten wissel ik dus af, op dit moment is squat een 'bij-oefening' (als je mocht denken hoe komt het dat je PR 180kg is met squat als je 'maar 117,5kg' doet nu).

Over een paar weken vervang ik de deadlift met legpress en begin dan met squatten (zwaar squatten na het deadliften is een beetje too much).

De setjes wissel ik ook af om de paar weken (meestal wisselt het tussen 5x5, 4x4 en 3x3 ). Duidelijk zo? :+

16. Ashavan

Ashavan Guest

Nette stats :eek:
    Voor een powerlifter nog te weinig, maar dat weet je zelf waarschijnlijk al. Als ik zie hoeveel mensen 220+ squaten en deadliften in die regionen is niet normaal.

Qua powerlift ben ik in theorie alleen bezig. En zodoende kom ik telkens bij de Westside Barbel uit. Een gym in Amerika waar de sterkste mannen rond lopen. Wat je ziet is periodisatie training waarin men opwerkt naar een doel. De oefening zelf, zoals squat, wordt telkens op 70-80% van hun max uitgevoerd. De supporting spiergroepen worden wel zwaar aangepakt. Squat zelf pieken ze 1x in de week tot de max met maar 1-2 herhalingen. Erg aparte theorien en trainings methoden hebben die gasten. Volgens hen behoud je geen goede vorm als je meer herhalingen doet. En als ze dat doen zoals bij Deadlift dan is het Full Stop Deadlifts. Met squats meerdere sets van 1 herhaling etc.

http://www.westside-barbell.com/articles.htm

Is je huidige schema zo'n push-pull?

Als iemand af vraagt waarom ik zoveel op het internet zit de laatste maand of 2... De hele wetenschap en puzzles achter de sport vind ik zo fascinerend dat ik alles lees wat los en vast zit. I love knowledge and puzzles :D

17. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Thnx tja, idd weinig voor een echte powerlifter maar dat ben ik dus niet. Om terug te komen op Sostic zen argument dat je je gewrichten ermee verkloot; voor echte powerlifters is dat waarschijnlijk wel zo, maar je hebt dus ook mensen die er in minder extreme vorm mee bezig zijn :)

Wat bedoel je met een push-pull schema 8) De meeste engelse termen klinken me nog steeds vaag in de oren, zoals gezegd heb ik niet alles zitten uitpluizen maar alles gewoon overgenomen van anderen in de praktijk, fitnessforums bekijk ik ook zelden.

18. Ashavan

Ashavan Guest

Er zijn verscheidene soorten split-schema's. Push-pull is er 1 variant van. Je doet de ene dag oefeningen met een Trek beweging zoals Deadlift/biceps en de andere dag Duw beweging zoals Bankdrukken/triceps.

Aangezien je niet echt meer een doel hebt om naar toe te werken is het lastig een passend schema te verzinnen. Qua onderhoud is het simpelweg elke spiergroep 1-2x in de week goed aanpakken zodat de spieren niet lui gaan worden.

19. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Een schema stel ik meestal samen met men trainingsmaatje op, en met opstellen bedoel ik gewoon globaal in je hoofd hebben, nog nooit wat van opgeschreven (behalve zonet dan :p). Iemand nog tips voor men huidige schema?

20. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Yeah ik overdreef ook een beetje, sorry hoor :9 Verder ben ik van mening dat het squatten van 220kg voor vele "clean" onmogelijk is 8)

stats zien er erg goed uit Paul, ik ga morgen EINDELIJK weer een beetje fitnessen. Het zal de laatste tijd allemaal niet mee, griep/koorts; daarna 1x kunnen trainen en loop ik een keelontsteking op. Daarvoor had ik nog een rustperiode ingepland ivm school en overbelasting van bepaalde groepen. Ik zal dus weer helemaal kapot gaan met vrouwen gewicht 8)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina