Fitness [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Escobar, 13 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Haha, als je maar kapot gaat ;)

2. Ashavan

Ashavan Guest

220kg clean is niet geheel onhaalbaar. Het kost alleen veel meer tijd en geduld, zeker aangezien de vooruitgang steeds trager zal zijn. Ken iemand die dit na 9 jaar heeft bereikt...clean. Maar de meeste mensen zijn te ongeduldig inderdaad en grijpen naar kuurtjes.

Qua kapot gaan. Me stiefpa ook al dat ik over 20jaar geen rug meer zal hebben en hij me dan nog wel zal spreken :p Mijn antwoord: Als ik kapot ga ben ik tenminsten kapot gegaan zonder spijt en heb de beste tijd van me leven gehad.

3. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Nette stats Escobar! Ik vind vooral je Squat echt gruwelijk! Ik ben zelf nooit verder gegaan dan 160kg. Alleen dan wel 3x.

Verder komen mijn stats denk ik wel aardig overeen, heb echter nog nooit mijn deadlift gemaxt. Zal eens kijken of ik donderdag 200kg kan pakken :+

4. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    Achja, er zijn gewoon een hoop mensen die oordelen over je sport terwijl ze niet weten waarover ze praten. Mijn pa zei ook constant tegen me: "Je wordt straks echt een vetzak" omdat ik zoveel at. Of "Wat jij daar in die sportschool doet stelt toch niet veel voor". De verbazing was ook van hun (ouders) gezicht af te lezen bij wat vakantiefoto's, komt waarschijnlijk omdat hij niks aan sport doet en bij wijze van alles per gram moet afwegen om geen vetzak te worden :+

@ Kevf: Dankje, met DL toppen ben ik nooit zo'n fan van omdat het weleens verkeerd kan gaan met je rug als je echt tot je max gaat.. Denk ook niet dat ik nog een keer boven de 190kg ga komen, vind Squat sowieso een veel mooiere oefening..

Laatst bewerkt: 13 nov 2007
  5. Ashavan

Ashavan Guest

De enige opmerking over de sport waar ik me aan stoor is dat we maar domme krachten zijn die wat gewichten verplaatsen. En dit terwijl er ontzettend veel kennis over voeding en het menselijke lichaam komt kijken. Om nog maar niet te spreken over het serieuze aspect qua concentratie en zorgen dat je techniek goed is om minder blessures op te lopen. En de discipline om je redelijk strikt aan de schema's te houden op weg naar je doel.

Het macho beeld is op zich ook wel op zijn plaats. Ben daar ook steeds vaker "slachtoffer" van. Meer kunnen tillen dan de meesten geeft een bepaalde rush. Of als zo'n instructeur komt zeggen dat je squat techniek verkeerd is en je rug verziekt. Dat hij het even voor gaat doen, met het gewicht dat jij net gesquat heb. Vervolgens ligt hij opgevouwen in het rek en zeg ik: "aparte techniek, weet je zeker dat dit beter voor je rug is?" en moet je het gewicht van hem af halen voor hij zich blesseerd. Dat vind ik gewoon leuk en is extra entertainment tijdens het trainen.

Het competitieve aspect van steeds meer gewicht vind ik ook erg leuk :D

DL qua rug...denk niet dat je daar veel last van hebt. Merk bij mijzelf dat de rug juist erg veel kan hebben en dat het eerder de schouders/armen zijn die het zullen begeven. Net zoals bij borstoefeningen dat de schouders/triceps het opgeven ver voor de borst dat is.

The Dead Zone: The Top 10 Deadlifting Mistakes and How to Fix Them by Dave Tate
    Squat 900 Pounds: 10 surefire ways to help you squat BIG by Dave Tate

Dat vond ik behulpzame artikels om mee te beginnen. Er wordt zoveel over ademhaling techniek gesproken dat een riem inderdaad niet verkeerd klinkt na hun uitleg.

Donderdag 1x100 proberen met squat te doen. Ook al heb ik de hulp van de spotter nodig. Raakt me lichaam iig al gewend aan het gewicht. Wat dat betreft is het leuker om een gewicht meer dan 1x te kunnen maxen vind ik. Dus 1x180kg staat leuk en alles wat je in competitie nodig hebt, maar hoeveel KG doe je dan een stabiel setje van minimaal 5reps mee?

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2007
  6. Escobar

Escobar OK DEAL

Leuk Bevonden:
    0
    6x160kg (in die periode). Denk dat als ik dat nu probeer ik ook opgevouwen in het rek lig :+

7. Ashavan

Ashavan Guest

Dan roepen we Kevf om je te redden. De enige hier die dat kan :p

8. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Dat is dus mijn probleem met squatten, ik kan gewoon de techniek niet goed houden. Als ik zwaar ga moet ik er ook een bankje onder zetten voor als ik het echt niet meer hou (laats gebeurd: daar zit je dan met 140 kg op je nek :confused:). Probleem met dat bankje is alleen dat ik dan net niet tot 90 graden ga.

Deadliften maak ik me totaal niet druk om blessuren. Ik kan voor mijn gevoel daarmee veel beter alles onder controle houden, vooral omdat het gewicht onder me ligt ipv boven me.

@ Ashavan: vette site! Ik moet over drie weken een nieuw schema. Zou jij aan de hand van die site eens een 3-daags schema voor me kunnen opstellen incl uitleg? O-)

9. Ashavan

Ashavan Guest

Wat voor een bankje? Sta je niet in een los squat rek waar je in staat met aan beide kanten van die metale vangers welk op heup hoogte staan? Maar het klinkt wel bekend.

2 weken terug voor het eerst 90kg en na in de derde herhaling wilde ik omhoog, kwam halverwege en stortte toen naar beneden. Zat op 1 knie en me spotter begon de stang leeg te halen anders kwam ik niet meer omhoog.

Welke site bedoel je? En wat voor soort schema wil je? Nog specifieke doelen?

-edit-
    Voor squat lijkt explosief box squaten, net onder paralel, met 80% van je 1rm ideaal. Daarnaast dan je glutes/hamstring trainen met andere oefeningen en dan 1x in de week, of om de week, je squat op maximaal gewicht uitvoeren. Full Squat doen die Westside BB mensen alleen op toernooien.

10. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Westside Barbell. Een full body schema uiteraard! Doel is sterker worden, sterker worden en sterker worden. Ik groei vanzelf wel mee :+

Mvt die 'vangers': die is bij ons niet goed genoeg af te stellen. Of te hoog of te laag. Is natuurlijk ook afhankelijk van je lengte ;)

mbt het schema: leek me wel eens leuk om te zien waar iemand anders mee komt. En aangezien jij een bb-info-spons aan het worden bent :+

11. Ashavan

Ashavan Guest

Over 3 weken pas nodig... Dat zou mij genoeg tijd moeten geven om de lastige materie van periodisering onder de knie te krijgen. Kan niks beloven over een geweldig schema, maar zal me best doen.

Meteen even geregeld dat me pa dat boek morgen voor me mee neemt.

Qua HiT ben ik van mening dat die moderne variant wat minder is. En dat de echte manier de Heavy Duty van Mike Mentzer is http://www.mikementzer.com Maar ben nog met die boeken bezig. Elke avond een half uurtje voor slapen weer wat bladzijdes :p

12. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik ben juist van mening dat de modernere varianten beter werken. HIT van Mentzer draaft het TE ver door. Met dergelijke zware gewichten en weinig reps wordt je centrale zenuwstelsel de bottleneck, wat misschien wel indirect kan gaan zorgen voor spiergroei, maar niet optimaal is.

Zowel de theorie van de nieuwe HIT als 5x5 onderstrepen dit.

In het 5x5 schema zit ook al periodisering. 4 weken opbouwen, 2 weken rustiger aan en dan 3 a 4 weken pieken met zware gewichten en minder reps. In die twee weken rustiger aan zou dan de hypertrofie door moeten zetten maar je wel genoeg uit rusten. Vond het wel een interessante theorie.

13. Ashavan

Ashavan Guest

:eek:

Sommige mensen zijn volgens mij vergeten dat supplementen als aanvulling op je gebalanseerd eetschema hoort te zijn...niet een stand-alone maaltijd zoals dit soort mensen een indruk wekken.

Zelf gebruik ik maar Wheij Isolaat, BCAA, Kre Alkalyn en groene thee van de supermarkt naast mijn regulier eten. Dat is best bescheiden nog en meer heb je niet nodig in mijn ogen. Nou ja misschien wat Omega-3, multivits en Visolie capsules. Maar dat haal ik wel uit andere dingen.

Die ZMA overigens gebruik ik tot het potje op is. Vind het zo nutteloos als de pest eerlijk gezegd. Slaap er niet meer, minder of beter van.

14. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Mooie vuistregel:

60% eten, 30% trainen, 10% supplementen. Kan ik me wel in vinden.

Die kerel is trouwens overduidelijk een verkoper, bijna alles is dubbel of meer. ;)

15. Syzigy

Syzigy Active Member

Leuk Bevonden:
    28
    Tja als je teveel geld hebt:)

16. Ashavan

Ashavan Guest

Hij kan een verkoper zijn. In Amerika is het VEEEEL goedkoper, dus als hij het dan onofficieel weet door te verkopen aan Europeanen ;) Anders heeft ie gewoon voor een half jaar of zo ingeslagen denk ik.

Na het lezen over bankdrukken de theorie in praktijk toegepast. De gewichten gingen stuk makkelijker de lucht in nu. Het gewicht waar ik vorige week vrijdag een spier op verrekte ging nu ook easy. Toen hielp mijn spotter met 5x45kg, maar nu deed ik 8 zelfstandig w00t. Helaas bij Militairy Press speelde het spiertje weer op :mad:

Me pa was droog. Ik zo :"ja ik ben hier me best aan het doen om je in te halen kun je even stil zijn voor mijn concentratie?" - "is goed. maar ik train niet serieus en zit al de hele tijd op je te wachten. en als jij een gewicht omhoog gaat ga ik gewoon met je mee nerner". grrrr krijg ik zo'n slappe lach dat ik weer 2-3mins nodig heb voor concentratie :p

17. Gauner

Gauner Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Meen je dat nu serieus..? 8)

18. Ashavan

Ashavan Guest

Kans is klein, maar zou me niet verbazen. Er lopen wel meer gekken rond die 7-10verschillende supplementen nemen. En 1 potje is meestal 1 maand en aangezien er van elk een stuk of 6 staan...

Derde optie is dat het voor meerdere mensen is ingekocht in verband met goedkoper uitzijn. Gebeurd ook wel eens dat iets heel duur is, maar als je het met 6man ofzo doet spaar je weer uit op verzendkosten en weet ik veel wat waardoor het gunstiger is.

19. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Weer even een keertje mijn training posten van vandaag:

Squaten: 128kg x3 x3
    Bench: 88kg, 98kg, 108kg x3
    Row: 78kg, 88kg, 98kg, 104kg x3

En toen snel naar huis want mijn vriendin was nogal ziek.

edit: @ Ashavan: welke theorie?

20. Ashavan

Ashavan Guest

Voorheen deed ik alles zo rustig mogelijk. Dus 2sec omhoog en 2 omlaag. Maar toen las ik een artikel van Dave Tate. Hij zei dat als je langzaam omhoog gaat je nooit de explosieve kracht heb om door een stuk hout heen te drukken, laat staan door een barriere van beton. Dus vandaag deed ik 2sec. laten zakken en explosief uitstoten.

Snelheid en explosief zorgt voor meer kracht op langer termijn volgens West Side Barbel. Dus waarom niet proberen 'ey :p

Daarnaast stond er in Dave Tate's artikel welke houding nu echt ideaal is en welke spiergroepen je echt gebruikt bij bankdrukken. Dus ik paste me houding aan, mijn techniek, mijn ademing, en focuste mijn energie op de juiste spiergroepen ipv mijn borst. En dat hebben mijn Triceps en Lats geweten :p

Pressing Power: Five reasons your bench gets stuck at the bottom and what you can do about it by Dave Tate
    En nog aanvullende theorien van andere sites die ik in me koppie er automatisch aan toevoegde.

Zit er ook aan te denken om Boxed Explosieve Squats te gaan oefenen voor meer Raw Squat power :p Maar komende 8 weken mag ik van mezelf geen aanpassingen in me schema meer doorvoeren. Anders blijf je bezig zonder vooruitgang.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina