Ik heb even een vraagje. (spoiler is intro verhaaltje. Sla over als het je niet interesseerd)
In mijn schema heb ik geen cardio opgenomen, dit omdat ik altijd veel fiets en daarnaast nog 3 avonden in de week Taekwondotraining heb en daarnaast nog om de week een avond ga badmintonnen.
Nu valt het me eigenlijk op dat als ik fiets, badminton of aan het hardlopen ben dat ik dat altijd op een erg hoog niveau zeer lang vol houdt.
Wat dat betreft is mijn conditie dus erg goed: ik kan lang blijven rennen op een hoog tempo.
Bij de taekwondotrainingen ben ik echter na 1 felle partij al bekaf. Ik denk dat dit te maken heeft met dat het bij taekwondo niet continue is (zoals hardlopen: steeds min of meer zelfde tempo), maar juist op bepaalde momentjen alles geven en dan weer goed kijken.
Dan weer fel aanvallen/counteren/combo's (explosiviteit) maken en dan weer even loeren.
Weet er iemand hoe ik door middel van cardio training langer door kan blijven gaan in een explosieve taekwondo wedstrijd? Ik wil dus mijn explosiviteit de gehele wedstrijd om een hoog pitje houden.
Nu betrap ik mezelf er op dat ik naar het einde van de wedstrijd ga loeren op goede counters (wat deels een goede eigenschap is), maar minder snel (vanwege vermoeidheid) zelf plots de aanval in zet.
Wat voor soort cardiotraining kan bij een dergelijk doel helpen?