Plaatje 1 is LAT Machine en plaatje 2 is Vertical Row (of zoiets). Bij VR train je de delts en lats net zoals de LAT Machine. Alleen omdat de beweging anders is pak je ze net iets anders aan. Ach ja elke sportschool heeft weer zijn eigen benamingen met machines.
Dat is de cable tricep pull down. Maar zoals de meeste oefeningen doe ik hem weer net iets anders. Ten eerste sta ik met me rug aan de andere kant. Bij ons zit daar op het krachtstation een soort kussentje. Daar sta ik dan tegen in rechte houding met 1 voet iets naar voren voor stabiliteit. Dan ruk ik dat ding naar beneden tot me armen onderin helemaal gestrekt zijn en laat ik het tot 90 graden komen met me ellebogen constant naar binnen langs me zij. Op 90graden is de druk het grootst en dan terug naar beneden, zodoende blijft er ook constante spanning op de tricep staan en krijgt het weinig tot geen rust. Onderin hou ik dan 2 tellen vast en voel je de triceps branden na een paar herhalingen.
2. Je traint al sinds September 2007. Wat voor soort schema's heb je in de tussen tijd gedaan? Je zou nu al lang en breed klaar moeten zijn voor het echte werk. Maar het soort schema wat je nu doet, of gaat doen, is afhankelijk van:
a. wat voor soort trainingsprinciepes heb je de afgelopen 8-10 weken gebruikt? want je moet dan nu iets doen wat je in die tijdsperiode nog niet heb gedaan ivm het lichaam blijven prikkelen
b. wat is je doel
Dus kan niet zeggen of je door moet gaan met 5x5 kracht. Maar je zal na een tijdje wel spiermassa krijgen. Keus is de jouwe.
5. Patatje meer of minder...hmmm...ligt er aan. Zelfs patat kun je gezond maken als je weet hoe. Voor de meeste mensen is het afhankelijk van hun insuline gevoeligheid aangezien dit dicteerd hoe efficient diegene met koolhydraten om kan gaan. En patat zijn aardappelen wat weer koolhydraten zijn.
Insuline gevoeligheid is persoonsgebonden en aan de andere kant afhankelijk hoe vet diegene is. Hoe dunner je bent, hoe meer kh's je ongestraft kunt nemen. Hoe dikker je bent, hoe dikker je wordt als je kh's blijft nemen. Je zou dus slim kunnen zijn door flink te sporten, een insuline piek te genereren en dan (met mate) patat te eten.
Je kan, als je laag genoeg qua vet% bent en afhankelijk wat je doel is, wat vaker een ongezonde maaltijd nemen. Maar zou het wel met mate doen om diabetes e.d. te voorkomen.
Daarnaast speelt de factor mee van wat is je doel en hoe graag wil je het? Zoals bij mij is afslanken het doel en dan zul je dus niet veel patat voorbij zien komen. Maar het is zo dat als je lange tijd op een bepalde manier eet dat je lichaam zich er op in stelt. Dus na 3-4 maanden geen patat gezien te hebben ging ik 1x per week volstouwen. En dit deed ik na een sport sessie waardoor er gebruik gemaakt werd van de insuline piek EN die nieuwe impuls veraste het lichaam waardoor de dag er na weer wat cm's qua omtrek weg waren
Het is wel zo dat je goed moet opletten wat je eet als "patat" zijnde. Als je het niet vaak eet, wordt het een feest maal en zodoende stop ik er ook tijd in. Koop kleine zoete aardappels en snij ze in reepjes. Verse zonnebloemolie in de pan. GEEN zout, geen curry of ketchup. Er zou wellicht een beetje mayo bij kunnen aangezien dit plantaardige onverzadigde vetten zijn als je de juiste koopt. Maar de voorkeur heeft toch zelf gemaakte pindasaus Daarnaast geen kroket of frikandel. 2 flink gegrilde hamburgers (broodje mits er ruimte voor koolhydraten is en koop degene met de hoogste eiwit waardes) en daar nog wat augurken/sla overheen. Sla en tomaat zijn vrij nutteloos behalve voor de mineralen, en sla assisteerd ook in het verteren en alles. Kan ook nog klein beetje kaas er bij 1 op doen. Dat is dan mijn gezonde patat
Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2008