1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Sostic, 22 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Gaaf, mijn vrouw doet alleen meer :+

    Met trainen moet je overigens doorgaans proberen je grenzen te verbreken (niet altijd, want dan raak je overtraind) als je traint op een niveau wat je lichaam met gemak aan kan gaat er weinig gebeuren.

    Zie het met bankdrukken bijv vaak gebeuren. Worden ontzettend ingehouden in de eerste drie sets want 'de vierde set moet er gevlamd worden'. Waarom niet na een goed warmingupsetje direct goed doen ipv je energie te verspillen aan de eerste drie waarin je je inhoudt?

    Met bankdrukken toen ik naar de 100kg wilde pakte ik het bijv als volgt aan. Twee setjes opwarmen van 60 kg (8x oid, iig licht) en dan direct 100kg er op en pieken.
     
  2. Aernhem

    Aernhem Wilfried Daddy Cool

    Berichten:
    1.835
    Leuk Bevonden:
    7
    @ Kevf;
    Als je meteen op zwaarst pakt zul je die volgende keer met zelfde gewicht minder reps kunnen maken. Maakt dat verder niet uit? Is wel het proberen waard dan. Doe vaak zelf piramide.
     
  3. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    pyramide is idd erg veel gebruikt meestal (12), 10, 8, 6 oid maar dan loopt het gewicht wel vaak op.

    Voor mij voelt het vaak nogal tegenstrijdig. Stel dat je in set 1 idd 12 reps doet en alles geeft, hoe kan je dan het gewicht omhoog doen en toch nog 10 halen? Kan je dan niet stellen dat set 1 in principe een nutteloze set was?

    Ik ben ook meer van de hit, less is more etc

    als ik die 100 pakte dan kon ik set 2 idd niet meer hetzelfde aantal reps aan als in set 1, maar gaf het dan wel direct alles.

    Ik doe zelf ook nog wel een piramide, ws uit gewenning en gewoon tussen de andere schema's in.

    Maar ik ben meer van een goede warming-up en knallen. Vaak icm een full-body workout echter de laatste tijd trekken mijn knieen dat niet meer :mad:
     
  4. Gemini NL

    Gemini NL Mell

    Berichten:
    559
    Leuk Bevonden:
    0
    Zow, voor mij ook zover dat ik een abbonement bij de sportschool ga afsluiten(17 jaar).
    Paar jaar geleden trainde ik nog 5x per week bij atletiek, dat is helaas teruggezakt naar 2 keer. Dus hoog tijd om er iets naast te gaan doen. Ik deed wel wat thuis, maar had hier totaal geen constante motivatie voor. Sportschool (h. Pleizier Amsterdam ZO) zit op 2 minuten fietsen, en 3 vrienden van me zitten er. Ideaal dus.
    Wat voor mij persoonlijk belangrijk gaat zijn, aldus atletiek trainer, is dat ik train op explosiviteit. Nu heb ik geen flauw idee hoe je dat aan moet pakken. Maar moet sowieso nog een gesprek gaan voeren voor een schema. Verder zijn voor mij (onder)benen erg belangrijk (sprongkracht). Ben benieuwd hoe je deze goed moet trainen. Ik dacht aan flink intensief op de fiets te springen, maar dat lijkt me explosiviteit niet te goede komen?

    Heb verder hier nog wat gelezen. Maar jullie lijken het meer over voeding te hebben dan het trainen zelf:+ Dat gaat voor mij de eerste maanden geen prioriteit zijn denk ik. Krijg zover ik weet genoeg vitaminen binnen, en neem elke dag visolie.
    Advies/tips altijd welkom:thumbs:
     
  5. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    aangezien voeding ook 70% van het totaalplaatje is ;)

    Daarnaast is een goed voedingsschema vaak lastiger als een goed trainingsschema
     
  6. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Ik weet het, het is niet veel, maar ben begonnen met 15 iets meer dan een jaar geleden..=(
     
  7. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Ik heb een starterspakket gekocht voor suplementen maar ik vind de gebruiksaanwijzing niet heel duidelijk. Heb dit pakketje
    Bij die bcaa's staat bijv 3 tot 10 stuks per dag, beetje ruime marge. Ook staat er bij creapure bij een continu schema 1 dosering p/d en bij een laad ontlaad schema 2 doseringen, wat bedoelen ze hiermee?

    Ten slotte, wanneer kan ik het best welke sup nemen. Ik heb vandaag 1 bcaa voor en 1 na de training en na de training een crea met water en een whey met melk. Kun je deze twee btw ook door elkaar doen of is dat niet slim?
     
  8. Cybeln

    Cybeln jeej

    Berichten:
    2.960
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben dit studiejaar begonnen met fitness. Heb eerst 2 algemene schema's gehad. Ik ging standaard 2 keer per week. Helaas vanwege kleine operatie heb ik 3 maanden niet mogen sporten. Ben inmiddels ongeveer een maand weer bezig met een nieuw schema massa gericht.

    Inmiddels ga ik 3 keer per week, mij werd afgeraden om dan een split schema te gebruiken. Dus werk ik nog steeds met een standaard schema. Doe wel een stuk meer als op het schema staat en ben van plan om naast de "standaard" oefeningen toch een soort van split te maken. Wat vinden jullie hiervan?

    Wat ik echt heel vervelend vind, is dat mijn rechterarm zoveel sterker is dan mijn linker. Telkens als mijn links het niet aan kan, probeert mijn lichaam dit te corrigeren met een spier die ergens op mijn rechter schouder loopt. Iedereen om mij heen zegt dat dit vanzelf wel overgaat. Maar ik vind het echt onwijs irritant, hoewel het wel minder is geworden ben ik bang dat ik mijn rechterkant op deze manier meer train. Vaak voel ik mijn rechterarm ook meer branden dan mijn linker.

    Zit wel in een periode dat ik per week resultaat zie :)
     
  9. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Zo weet je in ieder geval dat je het maximale eruit haalt, mits goed uitgevoerd is dit dus een ideale methode. Mensen zie je soms 5 'warm up' setjes draaien om dan later 1 setje max te vlammen :lol:
     
  10. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Nog één vraagje over creatine, moet je dit 4 weken aanhouden of 6 weken (gebruik het voor het eerst)? En daarna dezelfde periode niets?
     
  11. Syzigy

    Syzigy Active Member

    Berichten:
    1.143
    Leuk Bevonden:
    28
    6 weken en dan 4 weken niet
     
  12. Ashavan

    Ashavan Guest

    @Aernhem
    de algemene stelregel is dat je 48uur rust moet hebben eer je een spier opnieuw kunt trainen, maar dit is theorie. Zoals altijd zijn is er meer waar je rekening mee moet houden.

    De 24-48uur slaat op je zenuwstelsel. Als die herstelt is gaat je lichaam pas aan de spieren beginnen. Daarnaast zijn er verschillende trainingstechnieken waardoor herstel langer kan duren. Daarom is het belangrijk om na een bepaalde periode even een week of anderhalf volledige rust te nemen.

    Verder is je opzet goed genoeg om 2x in de week benen/borst te doen. Zou ze niet meer doen in die opzet.


    @Mattiej
    Pulldown gewicht is niks. Het zou hetzelfde moeten zijn als je lichaamsgewicht...als minimum.

    Zoals Kevf aangeeft moet je altijd proberen je grens te verleggen en meer te doen dan de vorige keer. Doe meer herhalingen, Verhoog 1x in de week je gewicht, Neem kortere rust periodes.

    Qua overtraining geloof ik niet in. Ik geloof wel in onder eten hehe. Als er mensen zijn die 5=6 maal in de week sporten zoals gewichtheffers en of zo die niet overtraint raken...waarom zouden wij met onze miezerige work-outs 3x in de week dat dan wel moeten zijn?

    @Kevf
    Opbouwende sets doe ik zelf alleen nog maar voor de eerste oefening van een spiergroep. En dan neem ik stappen van 10-15% toename per set. Dus er zitten 3 opwarm sets voor de max set. Maar de oefeningen er na die dezelfde spiergroep gebruiken doe ik geen opbouwende sets meer. Dan is het een gewicht van 10reps en dan net zoveel sets maken tot ik 40-50reps in totaal gemaakt heb met dat gewicht.

    Als je het gewicht hetzelfde houdt dan zie je dat je de eerste set de meeste reps kunt doen. Daarna wordt het minder, maar op een gegeven moment krijg je lichaam een neurologische boost en dan heb je opeens weer een set met een hogere rep range.

    @Gemini
    Trainen op explosiviteit is inderdaad belangrijk voor je. Ga geen standaard schema volgen met standaard uitvoering van de oefeningen. Je traint dan vaak traag en wordt dan ook traag. Je moet bij elke oefening elke herhaling zo snel/explosief mogelijk doen. Bij de squat gecontroleerd naar beneden en explosief omhoog. Voor buitenstaanders lijkt het wellicht alsof je traag gaat, maar jij duwt met al je snelheid tegen het gewicht.

    Als je atletiek doet moet je een bepaalde tijd rennen neem ik aan. Pak een gewicht met bijvoorbeeld squat. Ga explosieve repetities doen niet gericht om een bepaald herhalingen te behalen, maar zoveel als je kan in de tijd die je nodig hebt om je atletiek afstand af te leggen. Goed voor conditie en sprinten.

    Springen recht omhoog en steeds hoger komen is ook explosief en nuttig.

    Reden dat er meer over voeding wordt gepraat is omdat niemand echt specifieke sportvragen stelt hehe.

    @Rigest
    Die shop is nog een gebruikers tabel in elkaar aan het flansen. Maar zal even kort een uitleg geven.

    Creatine laden is nutteloos. Gewoon 5gr bij het ontbijt, 5gr voor en 5gr na het trainen. Dit is 5 gram meer dan aanbevolen maar vind het uitermate goed resultaat geven op die manier. Niet sportdagen heb je genoeg aan 5gr bij het ontbijt en 5gr elders op de dag.

    Whey neem je bij het ontbijt en rondom het sporten. 25 a 30gr per keer is voldoende.

    BCAA's neem je verspreid. 5 voor het ontbijt en overige 5 tijdens het sporten.

    Je kunt alles bij elkaar doen. Al is het nutteloos melk en whey te mengen. Whey is snelle proteine die traag wordt door de melk. Neem het met water als het kan.

    @Cybeln
    Zou het rustig aan doen voor 2 maanden na de operatie. Dan voluit trainen. Hou het bij een full body voor 3x in de week. Voornamelijk compound oefeningen en klaar.
     
  13. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Tnx voor de uitleg, maar is 10 van die bcaa's niet veel als je er net mee begint? En neem je die ook op niet sport dagen?

    Edit: Jezus, net dat Whey met water genomen en dat maakt het wel fuckin ranzig zeg =P. Nja misschien kwestie van wennen, maar met melk smaakte het echt naar chocolademelk, nu smaakt het naar bedorven waterige chocoladezooi x)
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2009
  14. Ashavan

    Ashavan Guest

    bcaa zijn aminos. kun je gewoon nemen
     
  15. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    en niet weer kopen, bcaa's zijn imo niet echt heel erg nodig voor beginners.
     
  16. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Bedankt voor tips, ik zal er aan werken!:)
     
  17. Cybeln

    Cybeln jeej

    Berichten:
    2.960
    Leuk Bevonden:
    0
    Thnx voor je reactie!, bij die 3 maanden hoorde al wel de rust dus kan inmiddels wel volluit al :)

    Heeft iemand nog handige tips voor het wat meer gelijktrekken van linker en rechter arm?
     
  18. Bonbridge

    Bonbridge Hi!

    Berichten:
    2.488
    Leuk Bevonden:
    3
    Als je je biceps sterker wilt hebben, en ook groter. Hoevaak moet je de dumbels ongeveer op kunnen heisen? Wat is dan beter? Bijvoorbeeld 10x 17 kg of 15x 15kg? Anders ga ik ze even samenvoegen tot een 16/17kg dumble.
     
  19. Ashavan

    Ashavan Guest

    wat dacht je van 8-10x 20kg of meer?

    Als je arm wilt recht trekken doe dan maximaal aantal reps met je zwakke/achterlopende arm. Dan doe hetzelfde aantal herhalingen met de ander ook al kun je er meer mee.
     
  20. Grave

    Grave Gym Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.035
    Leuk Bevonden:
    520
    ^
    Te zwaar heeft ook geen nut. Als hij net 17 kan pakken, zal 8x 20 helemaal geen nut hebben. Wordt alleen maar gesmokkel/slingeren om het gewicht omhoog te krijgen. Kan je beter lekker setjes doen van 10/12 keer het maximale gewicht wat je kan pakken bij die herhalingen. Je moet je setjes vol kunnen maken.


    Ben zelf de laatste weken veel bezig op de preacher bench met een EZ bar, gaat echt super lekker en krijg veel positieve reacties. Kan je niet mee smokkelen, je pakt echt het volle gewicht en je kan niet met je gewichten slingeren, wat ik heel veel zie bij mensen die em staande doen.

    En preacher bench touwtjes erachteraan, met een dubbele hammer curl meestal erna. En nog 1 oefening voor je onderarmen. Springen ze er lekker uit en zit je lekker vol.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina