ik kan mezelf als voorbeeld nemen. Train sterkste man onderdelen. Dus dan beginnen we met een Yoke als 140kg opwarm. Dan moet je met dat gewicht in je nek 15-20m heen en terug rennen. En elke "set" gaat het gewicht omhoog. Daarna doe ik Wheel Flips met een band van 250-320kg wat ook aan je conditie vreet. Als je dan af en toe nog wat laad races doet met een biervat van 60-70kg of met farmers van 100kg per hand nog eens rent dan krijg je wel conditie. Als je Hang Cleans en andere olympische explosieve oefeningen doet krijg je ook conditie.
De wielrenster fiets 2x in de week behoorlijke afstanden als ze op techniek traint. Haar conditie is goed. De vechter laat ik wat kettlebell swings extra doen op zijn tijd. De voetballer krijgt al genoeg conditie werk tijdens zijn trainingen op de sportclub en het geren op het veld in allerlei trainings varianten die de coach verzint.
Maar wat is nu conditie? Je Vox2 waarde is conditie. En die komt rustig op een hoog niveau door explosieve kracht training te doen met korte rust intervals. Probleem waar je dan mee zit is de spier in kwestie. Een spier maakt optimaler gebruik van de zuurstof aanvoer als het regelmatig dezelfde beweging moet maken. Mensen denken dat dit je conditie is terwijl dit niet zo is...het is een illusie.
Truc is je VoX2 waarde zo hoog mogelijk te krijgen en de spier regelmatig dezelfde beweging te laten maken voor je sport zodat die spier beter met de zuurstof toevoer omgaat en het niet gaat lopen verkwisten. Maar de beweging voor je sport doe je al als je op techniek traint voor je sport. En je VOX waarde gaat omhoog als je dus explosief traint met korte rust intervals. Daarom doe ik ook geen cardio als ik wil afvallen, pas alleen me voeding en training aan.
Als je veel box squats doet en deadlifts worden je hamstrings sterk en explosief. Dan voel je je zo licht als een veer. Je rent dan heel snel afstanden zonder moe te worden. Jaar of 2 terug toen ik lichter was en minder dik deed ik ook geen conditie werk en kon zonder moeite 20-30mins rennen en een flinke afstand afleggen.
Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2010