1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness en aanverwanten [Deel 4]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Ashavan, 7 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Ja tuurlijk heb ik ook met andere meegedaan, maar de sfeer is lang niet zo relaxed als het daar was.

2. janter

janter Active Member

Leuk Bevonden:
    576
    Ik heb weer een vraagje. Ik deed zo'n maandje terug buikspieroefeningen. Als voorbeeld neem ik de Basic Crunch. Gewoon naar het plafond kijken en hele tijd omhoog proberen te komen. Jullie weten vast wat ik bedoel. Ik voelde na meestal de 13e keer, dat ik omhoog kwam, steken in mijn buik. Het voelde echt dat ik wat deed. Gisteren ging ik weer buikspieroefeningen doen, maar onder de oefeningen voelde ik geen steken. Doe ik het nu verkeerd, of gaat bij iedereen na een tijdje die zogenoemde steken weg?

3. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    lol dat gold gym klinkt echt als een anabolen gym.

4. Aernhem

Leuk Bevonden:
    7
    Voor mensen die zulke dingen zo makkelijk zeggen hoop ik dat god uiteindelijk toch blijkt te bestaan :+:+.. of ben ik nu sadistisch en kom ik ook in de hel 8)

5. Ashavan

Ashavan Guest

Voor mijn part bestaat god. Zolang ik naar de hel mag ben ik blij.

6. Meanzo

Meanzo A-Style

Leuk Bevonden:
    0
    Muahaha quote van de dag.

7. Aernhem

Leuk Bevonden:
    7
    Deed vandaag een bicep workout van 15 min.
    Niets bijzonders maar ging wel lekker. Vraag me af of dat vaker kan doen. Hoe snel herstelt de spiergroep? Heeft het zin om elke dag zo'n work-out te doen?
    Niet dat ik het zo op bicep heb maar die loopt wel achter helaas.

8. Syzigy

Syzigy Active Member

Leuk Bevonden:
    28
    nope, spieren groeien in rust dus elke dag je biceps gaan doen werkt alleen maar tegen. spiergroepen gewoon 1 keer per week pakken is het beste voor meeste mensen.

9. Ashavan

Ashavan Guest

Om preciezer te zijn 1x in de 5 dagen.

10. Aernhem

Leuk Bevonden:
    7
    En hoe verklaar je dan bijv. enorm stevige benen van 100m lopers die elke dag trainen...?

11. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Ten eerste hebben die sprinters geen enorme benen.
    Ten tweede, dacht je dat ze dat in 2/3 maanden trainen voor elkaarhebben gekregen?

12. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    echt niet elke dag zware krachttraining en bij hun zie je goed wat het optische effect van erg droog zijn is; je lijkt er een stuk groter door :)

13. Ashavan

Ashavan Guest

100m sprinters hebben echt wel grote bovenbenen hoor. Duur hardlopers daar en tegen zijn gewoon stokjes als lichaam.

En die sprinters trainen met periodisering en trainen niet elke work-out voluit. Ze hebben dagen dat ze op 80-90% trainen puur voor kracht, dan dagen puur op explosiviteit met 50% gewichten zodat ze hun nieuwe kracht ook explosief kunnen gebruiken, dan gaan ze op andere dagen sprintjes trekken en zo puur op techniek waarvan de intensiteit nog lager is dan 50%. Dat samen zorgt voor een goede sterke en snelle atleet.

Mensen moeten dus niet gaan denken dat atleten elke dag voluit trainen. Sterker nog mensen die fitnessen als ondersteuning voor een andere sport zijn gewoon verkeerd bezig. Elke keer als een idioot klaagt dat hij trager wordt met voetbal lig ik in een deuk van het lachen. Atleten trainen niet als fitnessers of bodybuilders. Die gasten doen olympische oefeningen zoals Snatches en Cleans en hanteren compleet andere schema's dan de gemiddelde gymrat/amateur atleet wanne-be.

Maar zoals vaker loop ik tegen een muur aan te lullen omdat niemand luisterd. Gelukkig zijn een handjevol mensen die wel luisteren overtuigt omdat zij ook nog resultaat boeken.

Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2010
  14. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Misschien als je je communicatieve vaardigheden wat aanpast dat je dan ook vooruitgang boekt en minder tegen een muur staat te lullen :+

Jij had toch ook een voetballer onder je hoede?

Wat voor schema heb je voor hem dan? Naast de gebruikelijke HITT?
    En wat voor slede heb je gemaakt/gekocht? ;)

15. Syzigy

Syzigy Active Member

Leuk Bevonden:
    28
    hoe kan je hardlopen in godsnaam vergelijken met bodybuilding, die zijn trouwens niet elke dag hun benen op kracht/spiermassa aant trainen...

16. Ashavan

Ashavan Guest

HiTT is vrij nutteloos op den duur.

Was niet alleen een voetballer, een wielrenster en sinds kort ook een beginnend vechter.

Ik begin de eerste 6 weken met een standaard schema. Zo kunnen ze de oefeningen aanleren en wat basis kracht ontwikkelen. Vaak zie je ook allerlei lichamelijke problemen zoals houding, mobiliteit etc waar dan ook aandacht aan besteed wordt.

Daarna is het meestal een tijd lang een standaard West Side Barbel schema voor powerlifters. 4 dagen in de week. 2 dagen max effort en dus puur op kracht en 2 dagen Dynamic Effort puur voor explosiviteit. Voeg dan 2-3 dagen toe waarop ze hun sport qua techniek oefenen zoals de trainingen en wedstrijden op de sportclub. Alle 7 dagen zijn dan gevuld. Op dagen dat ze hun techniek trainen moeten ze ook specifiek mobiliteit en rek werk doen.

Met het WSB schema heb je in feite 2 UB en 2 LB dagen. Om de 3-4 weken varieer je met oefeningen. Dus op LB dagen heb je een periode puur voor squats, of deadlifts of olympische oefeningen.

Buiten het seizoen van de sport wordt er meer nadruk op kracht gelegd. Tijdens het seizoen wordt er meer op onderhoud en explosiviteit getraint. Tijdens het seizoen train je ook lichter om zo overbelasting en blessures te voorkomen.

Als het mooi weer is zoals het voorjaar t/m najaar voeg ik nog 1-2 trainingen toe voor conditie mocht dit nodig zijn. Dan gaan we buiten ergens wat ren, sprint en spring werk doen.

17. Harry Henkel

Harry Henkel Member

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom is dat? Wat kun je dan het beste na een tijdje gaan doen?

18. Ashavan

Ashavan Guest

wheel flips. als je daar geen conditie en totale lichaams kracht mee krijgt weet ik het ook niet. Maar goed. Ik vind het hele idee van cardio nutteloos.

19. Harry Henkel

Harry Henkel Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie niet in hoe iemand die regelmatig vier minuten intensief gaat sprinten of squatten (tabata's) ook goed 10 kilometer zou kunnen rennen. Hoe kunnen die twee totaal verschillende oefeningen een effect op elkaar hebben?

Het idee dat ik geen uren hoef te verspillen aan 10-kilometerlopen staat me wel aan namelijk. Kort en intensief vind ik veel leuker (zoals HIIT).

20. Ashavan

Ashavan Guest

ik kan mezelf als voorbeeld nemen. Train sterkste man onderdelen. Dus dan beginnen we met een Yoke als 140kg opwarm. Dan moet je met dat gewicht in je nek 15-20m heen en terug rennen. En elke "set" gaat het gewicht omhoog. Daarna doe ik Wheel Flips met een band van 250-320kg wat ook aan je conditie vreet. Als je dan af en toe nog wat laad races doet met een biervat van 60-70kg of met farmers van 100kg per hand nog eens rent dan krijg je wel conditie. Als je Hang Cleans en andere olympische explosieve oefeningen doet krijg je ook conditie.

De wielrenster fiets 2x in de week behoorlijke afstanden als ze op techniek traint. Haar conditie is goed. De vechter laat ik wat kettlebell swings extra doen op zijn tijd. De voetballer krijgt al genoeg conditie werk tijdens zijn trainingen op de sportclub en het geren op het veld in allerlei trainings varianten die de coach verzint.

Maar wat is nu conditie? Je Vox2 waarde is conditie. En die komt rustig op een hoog niveau door explosieve kracht training te doen met korte rust intervals. Probleem waar je dan mee zit is de spier in kwestie. Een spier maakt optimaler gebruik van de zuurstof aanvoer als het regelmatig dezelfde beweging moet maken. Mensen denken dat dit je conditie is terwijl dit niet zo is...het is een illusie.

Truc is je VoX2 waarde zo hoog mogelijk te krijgen en de spier regelmatig dezelfde beweging te laten maken voor je sport zodat die spier beter met de zuurstof toevoer omgaat en het niet gaat lopen verkwisten. Maar de beweging voor je sport doe je al als je op techniek traint voor je sport. En je VOX waarde gaat omhoog als je dus explosief traint met korte rust intervals. Daarom doe ik ook geen cardio als ik wil afvallen, pas alleen me voeding en training aan.

Als je veel box squats doet en deadlifts worden je hamstrings sterk en explosief. Dan voel je je zo licht als een veer. Je rent dan heel snel afstanden zonder moe te worden. Jaar of 2 terug toen ik lichter was en minder dik deed ik ook geen conditie werk en kon zonder moeite 20-30mins rennen en een flinke afstand afleggen.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina