1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness en aanverwanten [Deel 4]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Ashavan, 7 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ashavan

Ashavan Guest

het is tijdsverspilling omdat de meeste gemiddelde mensen rond de 75kg wegen. Als je daar een 3-4 tal setjes van 10reps kan op chin ups dan ben je pas net op het punt dat je beetje basis hebt aangelegd. Wil je echt wat zichtbare massa/kracht dan moet je toch echt wat meer gewicht kunnen verplaatsen dus moet je gewoon gewicht toevoegen en niet meer met bodyweight trainen. Bodyweight chin-ups hebben alleen nut als je bijvoorbeeld 128kg weegt zoals in mijn geval.

Bodyweight chin ups is net zoals 60kg squat of deadlift doen en niet meer omdat het "zwaar" en "gevaarlijk" is. En ook dat valt onder bezigheidstherapie ipv trainen omdat het functioneel of nuttig is.

2. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Ja oke, dat snap ik maar aan zo'n stang kun je veel meer doen dan alleen chin-ups he.
    Bijvoorbeeld pull-ups (is al iets zwaarder), en daarmee kun je weer heel veel variaties doen. Je kán het echt heel zwaar maken voor jezelf.
    Maar het klopt wel, als je meer gewicht wil kan dat ofcourse niet met alleen een stang, dan moet je naar de sportschool(wat ik overigens 3 keer in de week doe).

3. Manialmadcowie

Manialmadcowie Active Member

Leuk Bevonden:
    14
    Ik gebruik chin-ups als een manier om even lekker op te warmen voor ik aan mijn rug-training begin, is het echt ideaal voor.

@Ashavan:

Ik heb bodybuilding ambities en ben een groot voorstander van de deadlift, vind het een heerlijke en zware oefening om de rug flink mee aan te pakken en merk serieuze gains in de maanden dat ik er nu mee bezig ben.

Nu hoor ik van veel mensen in de gym, wanneer ik mijn deadlift setjes heb afgerond, dat de deadlift ''niet voor bodybuilders, maar voor powerlifters is'', dit omdat je zogenaamd een extreem grote kans op blessures hebt en er veel betere vervangende oefeningen voor de rug zijn.

Vind jij deadliften een slechte oefening uit bodybuilding (oftewel massa aanmaken) opzicht? Of is het toch echt de oefening die niet mag ontbreken?

Hoor graag van je _0/

4. Ashavan

Ashavan Guest

Deadliften hoort ook in een schema van een bodybuilder thuis. Sterker nog. Zolang je geen squat, deadlift, bench press en een overhead als hoeksteen in je schema hebt staan heb je geen goed schema ongeacht of je powerlifter, bodybuilder of strongman bent.

Wat je wel ziet is dat deadlift een oefening is die powerlifters/strongman als eerste op de dag doen. Bodybuilders doen het nog wel eens aan het eind van hun training op de rug dag. En bodybuilders zitten dan hoger in de reps om zo gericht de spiervezels te vermoeien. Maar powerlifters/strongman zitten weer lager in de reps (betere activatie van het zenuwstelsel voor motor eenheden en om explosiviteit in de sets te houden) met veel meer sets waardoor hun overall volume hoger is.

Zoveel zwaarder zijn pull-ups niet zolang je fatsoenlijke lattisimus dorsi activatie hebt. als die spiergroep niet goed aangesproken kan worden dan heb je inderdaad een probleem en is het opeens veel zwaarder dan chin-ups. normaal is de overgang van chins naar pull-ups goed te doen.

Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2010
  5. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    ik zeg ook iets zwaarder, niet veel zwaarder. (check m'n post)

6. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Dus een crunch is ook tijdverspilling? Want daar gebruik je ook geen extra gewicht. :+ Ik iig niet. :p

7. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Crunchen is enorme tijdverspilling , tenzei je met bodyweight crunches niet verder dan 10-12 reps komt.

8. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Hoe zit het met jullie aanleg eigenlijk?
    Sommige gasten groeit de borst als bloemkool echt niet normaal, bij mij blijft die altijd nogal "plat". Dan krijg je beetje idee van "rampage"; die heeft ook een vrij platte borst;

Ben bang dat dit genetisch is :mad:

9. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Dat kan wel ja. Ik heb een beetje een ingevallen borstbeen, dus bij mij zal mijn borst ook niet zo snel groot worden. :+

@ Dyonko: Hoezo dat? Wat stel je dan voor? Crunches met een gewicht op je borst?

Laatst bewerkt: 27 mei 2010
  10. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Vanavond weer even een meting van vet % en conditie.
    Ben benieuwd of er al verbetering inzit, vergeleken met vorige maand.

11. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Niet overdrijven he ;) Twee kennissen van mij doen aan wandklimmen en beide heren hebben een behoorlijk stel rugspieren wat voor veel mensen hier meeeeer dan genoeg zou zijn. Ze zitten 0 uur per week in de sportschool. True de spier krijgt een wat minder volle look, maar er is echt wel ontwikkeling.

Zelf afgelopen maandag een PR gezet! Dat is echt lang lang geleden. Vlakke dumbellpress 8 x 48kg helemaal diep en zonder hulp. Geen flauw idee waar dat vandaan kwam, had die dag zelfs redelijk slecht gegeten.

12. Ashavan

Ashavan Guest

Buikspier isolaties op zich zijn 9 van de 10x tijdverspillend. Als je de compound oefeningen doet aangevuld met een core oefening als plank holds heb je meer dan genoeg. Ik zou eerder nog wat onderrug isolaties toevoegen zoals hyperextention dan dat er buikoefeningen toegevoegd worden.

meeste mensen doen de buikoefeningen nog fout ook terwijl ze denken het goed te doen. En als ik ooit buikoefeningen doe dan is dat met een schijf van 20kg tegen me borst of een geladen barbel. Dus ja...ook buikspieren met alleen maar bodyweight is nutteloos.

Borstontwikkeling is alleen genetisch qua vorm niet qua massa. Als je niet genoeg massa krijgt train je gewoon niet hard genoeg. Dacht bij mijzelf altijd dat ik weinig massa op de borst zou hebben. Sinds ik me het afgelopen jaar echt heb lopen pushen, en nu nog steeds, blijft de massa er maar bij komen.

@kevf
    bij de meeste wandbeklimmers lijkt het heel wat, maar dat komt omdat ze vaak ook heel laag in vet% zitten. Het zijn pezige ecto's en kan me niet voorstellen dat ook maar iemand er zo uit zou willen zien. Vind ze alles behalve gespierd er uit zien...zelfs te min om beachboy genoemd te worden. Maar ze bezitten wel veel kracht...al is dat ook relatief. als ik minder dan 80kg woog zou het voor mij ook peulenschil zijn. Iets wat ik zelf al ondervonden had toen ik flink afgevallen was. In me huidige staat hoef je niet te vragen of ik zou gaan klimmen...stort de berg in. Net zoals met optrekken en gewoon in dead hang aan een stang hangen is een peulenschil met 80kg of minder, maar nu krijg ik er net 4-5reps er uit geperst per keer.

Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2010
  13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Dan generaliseer je imo wat teveel. Als de aanleg van een persoon niet al teveel ecto is dan wordt het toch flinke jongens. Deze hebben beide een stel onderarmen daar past menig bovenarm in en een rug om toch echt wel u tegen te zeggen.

Hetzelfde geldt voor veel Muay Thai vechters die van het vele clinchen ed een flinke rug hebben gekregen.

Ik zou hun kracht ook niet zeker relatief noemen. De wand hier in Groningen kan ook aan het plafond beklommen worden. Daar moet je, ook als je 75 kg bent, erg erg sterk voor zijn.

Maar true er zijn natuurlijk genoeg sprietjes die aan bergbeklimmen doen.

14. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    @ Ashavan,

Jij baseert je antwoorden puur vanuit je eigen doelstellingen. Voor jou persoonlijk zijn bepaalde oefeningen nutteloos omdat jij een andere doelstelling hebt.
    Niet iedereen hoeft een bodybuilder of strongman te zijn, en doen bijvoorbeeld meer reps met minder gewicht wat voor jou persoonlijk nutteloos is, maar voor hun niet omdat zij bijvoorbeeld iets conditionelere spieren willen (zoals bijvoorbeeld kevf al zei; bergbeklimmers)

Daarom kun je niet te snel praten over bezigheidstherapie en tijdverspilling

15. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Maar jouw doel is dus niet om meer massa/kracht te krijgen met trainen?

16. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Dude, leer eens normaal lezen8) Ik zeg toch niet dat ik dat wil, ik praat over het algemeen. Mijn doel is idd om meer massa en kracht te krijgen en die pull-up stang is zoals Ashavan het zou zeggen: Bezigheidstherapie, voor de lol dus.

17. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Wij geven je gewoon tips om zo te trainen dat je ook daadwerkelijk meer massa/kracht gained. Als je geen advies wil , moet je hier gewoon niet komen..

18. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Je brengt weer een discussie op waarvan ik gister heb gezegd dat ik het daar niet over ga hebben omdat geen enkel van ons die discussie zal gaan winnen. Bovendien heb ik je al bedankt voor je advies, dus again: leer lezen

Daarnaast hebben we het nu over het algemeen en niet over mijn persoonlijke training

19. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    ooh okee my bad, dacht dat het over jou ging.

Punt is, 95% van de mensen die aan krachttraining gaan doen , doen dit omdat ze aan massa/kracht willen gainen. Helaas traint 80% van de mensen in een sportschool fout. Hier geven we gewoon advies trainen en vaak genoeg wordt dat advies genegeert omdat mensen niet meteen 'superbreed' hoeven te worden (ondanks dat het enorm veel discipline en tijd kost om 'superbreed' te worden).

Laatst bewerkt: 27 mei 2010
  20. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Omdat jij te koppig bent toe te geven dat je fout zit en kennelijk weinig verstand van sport/trainen hebt.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina