Ik ben sinds kort bezig met krachttraining en om gewoon in veel betere lichamelijke conditie te komen. Ik sport 5 à 6 keer per week nu: 2 keer basketbaltraining, een basketbalwedstrijd, twee keer fitnessen en vaak nog conditietrainng door middel van intervaltraining. Ik wil ook meer op m'n voeding gaat letten, maar ik weet niet zo goed waar ik zou moeten beginnen. Ik heb al wel informatie verzameld, een voedingcalculator ingevuld, etc (http://voedingsbehoefte.nl/index.php), maar ik ben voorzichtig met gelijk een voedingsschema samenstellen. Ik wil namelijk wel gewoon gezond blijven eten, hehe .
Ik zit dus in de volgende situatie (in een spoiler gezet omdat het een redelijk stukje tekst is):
16 jaar oud, school, ik woon nog gewoon bij mijn ouders.
Op een gemiddelde dag eet ik het volgende (eten na het sporten niet meegerekend):
Ontbijt:
- Vier sneeën volkoren brood met beleg hagelslag.
- Glas karnemelk
Middageten, vaak verdeeld over twee eetmomenten:
- 12-14 sneeën volkoren brood, met als beleg 3x kipfilet, 3x pindakaas (dus ik stink uit m'n bek).
- Een heel flesje water krijg ik op een normale schooldag meestal wel op, soms meer.
Avondeten:
- Zeer variërend, vaak aardappelen en groente met iets van vlees, of een pasta/rijstmaaltijd.
Tussendoor:
- Droge sneeën volkoren brood.
- Ik drink alleen maar twee glazen karnemelk op een dag, samen met minstens 2 liter water, soms slappe thee.
Ik heb op de voedingsbehoefte calculator ingevuld dat ik 82 kilo ben, met een nekomtrek van 40 cm, een tailleomtrek van 82 cm. Ik verricht geringe arbeid (school) en heb op sportgebied 'gevorderde beginner' ingevuld. Ik kom uit op
Lichaamsgewicht: 82 KG
Lichaamsvet percentage: 12%
Totale dagelijkse energiebehoefte: 2825 kcal
Dagelijkse behoefte eiwitten: 159 Gram
Dagelijkse behoefte vetten: 63 Gram
Dagelijkse behoefte koolhydraten: 406 Gram
Mijn vraag aan degene die hier iets van afweten is eigenlijk het volgende: wat/waar moet ik iets verbeteren? Het zal waarschijnlijk wel overal zijn, maar ik verwacht dan ook niets minder.
Bij voorbaat dank.
Edit: misschien is het handig te vermelden dat ik een einddoelheb: ik wil over een jaar, anderhalf jaar bij het Korps Mariniers beginnen, aan de lange officiersopleiding.