1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Lars, 7 mrt 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ashavan

Ashavan Guest

Tja ik ben gewoon trots op me vader en heb veel respect voor hem en in sommige gevallen kijk ik tegen hem op. Seu me ;)

Iemand vraagt om aan te komen. Hij specifiseerd niet hoe en wat hij precies wilt. Je kan dan geen fatsoenlijk antwoord geven. Mijn antwoord was in dat geval niet serieus bedoeld en gaf hem gewoon de meest simpele manier om aan te komen en dat is door vet op te bouwen en als het ware "dicht te groeien".

Het voedings aspect heb ik altijd apart gevonden. Van wat ik begreep heeft je lichaam koolhydraten nodig. Maar dit zijn vrij weinig net genoeg om te zorgen dat je geen hoofdpijn krijgt en. Daarnaast moet je uitkijken met hoeveel je tot je neemt want dat wat je niet verbrand wordt omgezet in vet. Eiwitten geven zuren die spieren e.d. genezingsproces stimuleren en verbrand het lichaam snel. Je kan er ook redelijk veel van eten zonder bang te zijn dat je veel aankomt qua gewicht. Vetten zijn je reserves en heb je alleen de gezonde varianten van nodig zoals bij bepaalde vissen. Om af te vallen moet je dus zo min mogelijk Koolhydraten eten en meer eiwitten. Zodoende heeft je lichaam weinig tot geen koolhydraten te verbranden en kan het bijna meteen aan je vetreserves beginnen.

Qua eetschema's zijn er ook weer tig mogelijkheden. Zo kun je 6 maaltijden op een dag nemen niet groter dan je vuist. Of je eet veel in de ochtend en dan steeds minder aangezien je overdag meer verbrand dan in de avond. En weet ik wat nog meer mogelijk is.

Zelf eet ik op het moment om 7 uur een klein bakje kwark en 1 glas grapejuice welk door zijn zuren de maag laat krimpen en je gewoon minder kan eten na een week tijd. Om 9 uur 1 snee brood met 2 eieren zonder eigeel. Vervolgens om 12.30 weer en om 5 uur een half bord normaal warm eten. En tussen door veel water drinken om opgeslagen vloeistoffen en gifstoffen uit het lichaam te krijgen. Daarnaast sport ik op het moment 2x in de week en verlies 1kg per week en de benodigde spiergroepen worden sterker.

Die vraag begrijp ik niet helemaal.

Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2007
  2. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    cutten is bodybuildslang voor vet verliezen of droog worden en is praktisch onmogelijk om dat te combineren met het opbouwen van spiermassa.

Verder: wat een discussie hier zeg!

Mijn training van vandaag

full squat 64kg x (5x5)
    Deadlift 115kg x (5x5)
    Incline benchpress 92kg x (5x5)

assists: chins en situps

Damn dit begint zwaar te worden. Gelukkig was het voor squatten een rustig dagje (doe ik nu drie keer in de week) en een mooie gelegenheid om mijn knieen een beetje rust te geven en wat te spelen met de techniek.Heb totaal geen last gehad!

Op naar de pr's :D

3. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    squat is het gewicht in totaal of per kant?

Ehhh fout! :+

Op het internet staat een hoop bull, koop goede boeken die bij studies worden gebruikt en dan leer je een stuk meer. Ik ben nu bezig met een zelfstudie waar ik ook een boek gebruik van Bewegingswetenschappen, een universitaire opleiding. Echt prachtboeken en eindelijk feitelijke informatie.

Laatst bewerkt: 27 jun 2007
  4. Ashavan

Ashavan Guest

Inderdaad boeken en studies over het lichaam om daar theorien over te vormen en in de praktijk te testen op mensen werkt dusver het beste lijkt het wel.

Op terug te komen op cutten en spiermassa bouwen. Zal mijn theorie uitleggen en kan men zelf kijken in hoever het van toepassing is. Om af te vallen moet je meer verbranden dan je binnenkrijgt. Daarnaast moet je ook sporten om de verbranding te vergroten en eventuele buikspieroefeningen te doen om te zorgen dat je geen loshangend vel krijgt. De eerste stap bij het afvallen is een aangepast dieet en bewuster letten op wat je eet. Daarnaast heb je sport.

Bij sport doen veel mensen alleen cardio om af te vallen, maar als je dat doet verbrand je alleen extra calorien op het moment dat je bezig bent en een korte tijd er na. Maar ik doe het als volgt. Spiermassa gebruikt ook energie en ik kies er voor om spieren te trainen om af te vallen. Hoe groter en sterker de spieren des te meer energie hebben ze nodig en verbruikt je lichaam automatisch ook meer. Het voordeel bij het trainen van je spieren is dat deze lang na de training nog door blijven verbranden iets wat bij cardio niet gebeurd. Als je in specifieke regio's wilt afvallen train je die spieren en ga je in die gebieden meer verbranden. Je bent eigenlijk altijd bezig spieren te trainen als je machines/gewichten doet en door ze te trainen worden ze sterker en in de loop der tijd groter waardoor je automatisch massa opbouwt.

Als je klaar bent met de machines en gewichten is je hartslag al hoger dan normaal. En het is slimmer om dan de cardio oefening er achter te plakken. Normaal als je begint met cardio ben je 2-3 minuten bezig eer je hartslag hoog genoeg zit om te beginnen verbranden, maar omdat je al machines en zo heb gedaan zit je hartslag al meteen hoog en scheelt weer tijd. Ook omdat je spieren al getrained zijn is die ook al bezig met verbranding. Dus tijdens de cardio zijn je spieren bezig met verbranden + je kan sneller op de cardio zelf beginnen met verbranden omdat je hartslag al hoog zit zonder dat je hoeft te wachten. Ideaal en werkt wonderen. Heb mijn verbranding bijna met 70-80% verhoogt op die manier.

In het verleden dachten wij dat het niet slim was om eerst gewichten te doen en dan pas cardio omdat je dan je te veel op spiermassa focust en gaat uitbouwen en als iets is was ik niet wil is nog breder worden dan ik van nature al ben. Maar ja je kan iedere oefening zo aanpassen en op verscheidene manieren uitvoeren dat je dit makkelijk kan voorkomen. De mythe dat het beter is cardio voor machines te doen was ontkracht in 1 of andere studie die me pa las en de dag er na in de praktijk gingen uitproberen.

5. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Plaatselijk vet verbranden.... dat is wel 1 van de grootste mythes die er rondlopen. Daarnaast kan je cardio en krachttraining het beste helemaal scheiden ivm aanmaak van cortisol.

Een aantal basisdingen weet je echt wel daar niet van, alleen bij een aantal andere dingen sla je toch steeds de plank mis.

@ Sostic: dat is het totale gewicht. Lijkt idd weinig tov de andere stats. Echter dit zijn wel full squats (ass to the grass) die ik nog nooit eerder had gedaan en woe is mijn 'rustige' dag voor squatten. 5 rep max voor full squats zat aan het begin van deze training op 80kg. Echter omdat ik dit nog nooit eerder had gedaan verwacht ik enorm veel progressie hierin.

Ter illustratie: 90 graden squats kan ik 6 keer met 140kg ;)

6. Ashavan

Ashavan Guest

Plaatselijk afvallen is niet makkelijk das zeker. Maar merk wel dat bij mij het meeste vet in me buik zit en sinds ik daar buikspieroefeningen doe me buik flink minder wordt. Maar dat kan ook zijn omdat de buikspieren de grootste spiergroep zijn en daardoor zoveel ben gaan verbranden dat ik het daarom juist kwijt ben. Maar goed zolang het resultaat er is vind ik de weg wat minder boeiend.

Daarnaast lijkt cortisol niet iets waar ik rekening mee hoef te houden. Het wordt alleen aangemaakt in stressvolle situaties en breekt vervolgens je eiwitten af. Dit lijkt mij alleen van toepassing als je je spieren overbelast waardoor er spierscheurtjes ontstaan waar je stoffen nodig hebt die de eiwitten aanmaken. Maar ik belast me spieren en overbelast ze niet, daardoor ontstaat er geen stress op de spieren.

Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2007
  7. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Plaatselijk afvallen bestaat niet, je kan simpelweg je lichaam NIET aansturen om het vet van een bepaalde plek af te krijgen.

Verder is de combi tussen cardio en kracht eigenlijk het beste wat er is, want je spiermassa groeit ook op de cardio, iets wat veel mensen eigenlijk niet weten.

Verder zien je stats er toch netjes uit Kevf, ik ben nu ook lekker aan het trainen en ga heerlijk vooruit op gewicht, bankdrukken in 3 maanden verdubbeld en van een losse leg press zit ik op 170 kg, squatten ontwijk ik een beetje omdat ik flinke doorgezakte enkels heb. Waardoor het tot mijn heupen niet helemaal recht staat, met squatten krijg ik daar regelmatig last van. Dus ik ga me eerst verstevigen met de losse leg press en daarna squatten als ik op een niveau zit, desnoods squatten op een smith machine :)

8. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    oe is dat uberhaupt wel op te lossen? Je bankdrukken verdubbeld! Vet kan ik alleen nog maar van dromen :+

Het begin van trainen is echt super, elke week meer gewicht en gaan als een raket. Daarna neemt de progressie tov de moeite die je er in steekt toch snel af.

Ik heb ooit eens een stuk in een tijdschrift gelezen dat het uitvoeren van partiele herhalingen met zeer veel gewicht je pezen en banden kunnen versterken. Heb er verder nooit meer naar gekeken of ergens geverifieerd of het echt zo is, maar misschien kan je er iets over vinden.

Wat betreft mijn stats ben ik best tevreden. Al mag er altijd meer gewicht bij. Wat betreft mijn lichaamsgewicht nog 3kg te gaan en dan ben ik 90kg bij 1,82 en ongeveer 11% vet. Is altijd mijn streven geweest en ben er nu bijna :)

9. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Waarom willen velen juist zwaarder worden (waarschijnlijk hoop spiermassa)?
    Sommigen hebben flinke armen, maar ook een flinke buik.
    Zelf heb ik dan liever wat minder brede armen en een strak buikje.
    Zit zelf rond de 69/70 kg en wil op dat gewicht beetje blijven. Was voorheen stuk zwaarder (afgelopen jaar onbewust aardig wat afgevallen). Bovenbenen moet ik flink gaan trainen, aangezien daar bij mij een hoop vet zit.

10. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Door het vergroten van spiermassa gaat je gewicht omhoog en krijg je als het goed is geen pens. Anders doe je iets verkeerd. Ik hoef idd niet zwaarder te worden in vet. Maar om goed strak te worden en mooie lijnen te hebben moet je eerst iets opgebouwd hebben wil je iets overhouden na het aftrainen.

Je kunt niet plaatselijk vet verbranden. vet van je benen wordt minder als je je totale vetpercentage omlaag brengt. Enige manier om plaatselijk van je vet af te komen is door een operatie.

Dus let op je voeding en ga naast kracht training ook cardio training doen.

11. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    @kevf

hoe ziet jouw schema er btw uit? want je begint laag in het gewicht en dan verhoog je steeds. Maar blijf je het aantal reps hetzelfde houden? Want dan lijkt me dat je op het begin niet echt voldoening uit je training haalt.

Lijkt me toch wel een interessant schema. Misschien een keer proberen.

12. [2k]

Leuk Bevonden:
    207
    Doe een combinatie van cardio en kracht training.

Had roeien veel zwaarder verwacht, maar vond het nog behoorlijk soepeltjes gaan na drie kwartier intensieve cardio training. Maar goed, denk dat iedereen wel heeft dat sommige (cardio) apparaten hem of haar wel of niet liggen.

13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    zolang je vetpercentage maar laag blijft;)

@ tijgernootje: dit schema basseert zich op periodiseren. In de eerste weken begin je licht en langzaam aan werk je naar een piek toe. Vervolgens heb je twee weken trainingen met minder intensiteit. Vermoeidheid en groei schijnt zich te verhouden in een verhouding van 2:3 (als ik me niet vergis ;)). Door twee weken rust in te bouwen moet de vermoeidheid weg zijn en kan je daarna de training weer full pull oppakken.

Het bevalt me echt ontzettend goed. Vooral omdat de training zich focust op squatten, benchpress en deadlift. Allemaal oefeningen waar je ook nog eens echt sterk van wordt. Voor een volledige uitleg:

http://www.geocities.com/elitemadcow1/table_of_contents_thread.htm

leuke is trouwens dat als je het schema van een intermediate pakt je veel sneller omhoog gaat! Zij hebben de vrij plausibele verklaring dat het in de eerste jaren veel gemakkelijker is om progressie te boeken en doen er in dat schema alles aan om dat aan te pakken. Echter na 9 jaar gewichtjes hangen ben ik toch voor advanced gegaan.

mocht je er nog vragen over hebben dan hoor ik het graag. Schema's waar ik me hierna in ga verdiepen: HST en Dogcrapp.

HITT van Mike Mentzer laat ik overigens links liggen. Staat in het stuk hierboven waarom.

Doe er je voordeel mee ;)

Trouwens voor de beginners is er een boek dat heet starting strenght. uit mijn hoofd: geschreven door Mike Ripetoe. Die trainer staat er om bekend om fenominale resultaten te halen bij beginnende krachtsporters en het boek is ook zeer populair.Heb hem zelf overigens nog niet....geld geld geld ;)

edit: doe jij trouwens geen HST? Heb je een leuke url voor mij?

Laatst bewerkt: 29 jun 2007
  14. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Probeer maar eens 10 minuten te roeien, met een snelheid van onder de 2:00 per 500m. Niveau 10 natuurlijk :) Daar gaat 90% onderuit. Roeien is veruit een van de meest effectiefste cardio apparaten, de beweging is in zijn totaal groot, geen zware directe belasting op de gewrichten en je gebruikt veel kracht op veel spieren = meer verbranding.

Vandaag mijn 1e dag van de RPM opleiding gehad, was echt fucking zwaar niet normaal. Een paar challenges waren met 1 been fietsen etc etc, paar keer goed verzuurd :+

15. Beumah

Beumah ----

Leuk Bevonden:
    0
    Dinsdag voor het eerst gaan fitnisse samen met een vriend die al een half jaartje bezig is. Damn wat voelde ik me slap toen X). En wat een spierpijn, nou nog.

16. NatureGoneWild

NatureGoneWild Nuub on steriods!

Leuk Bevonden:
    5
    Kont tot de grond\o/

http://www.youtube.com/v/zsaGmszZvhQ

8) 8)

Laatst bewerkt: 30 jun 2007
  17. Ashavan

Ashavan Guest

Roeien ben ik zelf niet zo'n fan van. Vind het saai en als er een computer bij zit waar je de tegenstander ziet roeien dan blijf ik bij hem en de laatste 200 van de 1000m roei ik zo snel dat hij van me scherm verdwijnt. :p

18. [2k]

Leuk Bevonden:
    207
    Roeien stond op standje 7 of 8 van de 10 en voelde erg licht aan.
    Na 12min vond ik het wel mooi geweest (had al drie kwartier gecardioot), maar kan nog makkelijk doorgaan.
    Wellicht dat ik hem op een nog hogere stand moet zetten, of er is iets anders wat ik hoger in moet/kan stellen. Aantal calorieën gingen ook niet hard.

19. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Zo'n apparaat kan sowieso nooit weten hoeveel calorieën je verbruikt, wil je het zwaarder maken ga dan een hoger tempo roeien. Er zit vast wel een functie op waarmee je kan zien wat je tijd per 500 meter is, dat is de enige echte indicatie op het apparaat waarmee je kan zien hoe zwaar je traint. Vraag maar eens even na aan een instructeur hoe je dat kan instellen :)

20. Ashavan

Ashavan Guest

Volgens mij geeft geen enkel apparaat een goede weergave van hoeveel kalorien je verbrand. Zelf let ik daar niet eens meer op en let meer op me hartslag. Er is zo'n berekening voor dat je op 70-75% van je max aan het verbranden bent, 75-80% is dan meer op uithoudingsvermogen en daar boven is het meer om explosief een sprintje te trekken als het ware. Iets in die geest in ieder geval.

Voor iemand van 23 moet ik dus een hartslag van 155-163 hebben wil ik optimaal verbranden en daar wordt dan ook opgelet bij het cardio. Daarom doe ik ook niet wat de instructeur zegt. rotaties van 75 op niveau 7 op de fiets brachten me hartslag niet eens in de 140 en dan ben je maanden aan het fietsen eer je vooruit gang merkt.

Een reeks pagina's terug las ik dat iemand zei dat apparaten alleen voor ondersteuning gebruik mochten worden. Wat was de gedachte daar achter?

Zoals ik het zie doe ik liever losse gewichten omdat je dan automatisch ook andere spiergroepen gebruikt om te balanseren als het ware. Bij apparaten span je alleen die ene spiergroep aan en de rest niet. Vandaar dat ik steeds minder met apparaten werk en steeds meer met losse gewichten.

Van de week deed ik voor het eerst de triceps curl of hoe het ook mag heten. Je neemt dan een dunbell en die laat je tussen je schouderbladen zakken en tilt het weer omhoog. Je houd je arm recht omhoog en alleen je onderam beweegt dan op en neer met het gewicht. Das onverwacht toch verdomd zwaar. Mag blij zijn dat ik 8kg met 1 arm gedaan krijg en dan 3 sets van 15. Met een andere oefening kon ik makkelijk 25-30kg doen met beide armen.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2007
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina