Fooi geven?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 9 aug 2003.

1. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    BEN JE RAAR OFZO??? :eek: :eek: :eek:
    5 of 10 euro?
    Mijn ouders gaven altijd 1 gulden!!! (En dan nóg is zo'n mannetje behoorlijk rijk met oud en nieuw.)
    Zelf geef ik nooit wat om 2 redenen: Ze komen hier nooit in de flat en ik heb een NEE/NEE sticker op m'n brievenbus. :+
    Maar 5 of 10 euro damn that's just sick! :eek:
    Ja, natuurlijk!! [​IMG]

2. The Messenjah

The Messenjah Rotondés

Leuk Bevonden:
    4
    _O_ Ik was al aan het springen op m'n stoel om dat te posten, maarja...

Ik geef wel fooien, ik heb zelf in de horeca gewerkt en weet hoe zwaar het irritant het soms is. Die mensen verdienen echt niet veel. Ik geef ze gewoon wat ik kan missen, 1 euro en nog wat van die kleine vervelende muntjes ofzo.

3. Don Juan

Don Juan Do The Moonwalk

Leuk Bevonden:
    32
    1 Gulden fooi?? Ben je gek ofzo?? Ik gaf ze altijd een tientje. Ze werken er hard voor hoor!!! En ik kan het weten, k heb vroeger ook kranten gelopen!!!! En ik geef verder ook altijd fooi. overal waar ik kom.

4. The Messenjah

The Messenjah Rotondés

Leuk Bevonden:
    4
    Hangt er natuurlijk ook vanaf wat ik koop hè, als ik gewoon een pilsje ergens drink ga ik echt geen 10 euro geven. Dat voorbeeld was voor een pilsje bedoelt.

5. Goldfish

Goldfish is een kutnaam

Leuk Bevonden:
    0
    mijn ouders geven altijd fooi als we uit eten gaan en ik vind het nu dan ook een gewoonte. dus ik zal als ik zelf uit eten ga altijd wel EEN fooi geven.

maar 10 euro???? gast ben je gek. 5 euro is al veel. althans, ligt eraan.
    met een normaal etentje hoef je echt niet meer dan 2 euro te geven... dan zijn die mensen al blij genoeg.

6. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    DE belalachelijkste fooieisers zijn in mijn ogen de portiers bij dicotheken. Als je ze niks geeft (ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gedurfd) halen ze de raarste trucs uit. Ik ken iemand die een flinke trap na kreeg toen hij geen geld meer had voor fooi (hij was zijn portemonnaie verloren).

7. OPL

OPL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Maar in Nederland zit al 15% fooi inbegrepen maar dat weten maar weinig mensen, zelfs de mensen die daar werken... ze zien het als hun loon...

8. PONKX

PONKX New Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik geef altijd wel fooi, maar dat alleen op terrasjes e.d. Waarom ik het doe? Het is voor mij meer een automatisme, maar soms ook omdat het een leuke meid is of omdat ze lief lacht en goede service biedt etc. etc.

Portiers daarentegen die geef ik 10 euro fooi, standaard. Waarom? Ik geef het ze heel duidelijk en kijk ze ook recht in hun ogen aan, de andere dag als ik daar kom vergeten ze mijn gezicht niet en hoef ik me ook geen zorgen te maken om in de rij te staan, want dan loop ik gewoon naar binnen. En dat doe ik bij iedere tent waar ik binnen kom, handig om overal een beetje contacten te hebben.....

9. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Hahaha ga nie aan reklame folders geld uitgeven. Ook het wekelijkse suffertej mot ik niet :+ . Ook ik heb een NEE/NEE stikker.

Maar als je bereid bent om (zoals ik) 267,5 p/j aan een abbo uit te geven vind ik 5,- euro fooi echt niks voor dat jongetje wat het elke dag brengt (als ie de helft overslaat krijgt ook wat, een heleboel klachten }:] )

10. Joris Springer

Joris Springer Tjilper

Leuk Bevonden:
    1
    Niet dus, fooi is ten eerste altijd apart in Nederland (in Amerika is het inbegrepen) ten tweede, denk je nu echt dat het fooi bij het salaris is inbegrepen?
    Ik als 20 jarige verdien in de horeca maar €4.60 per uur.
    Dat zou dan dus nog minder zijn.
    Ik geef altijd fooi, vind ik alleen maar netjes, de bediening werkt altijd hard voor jouw drankje/hapje, is gewoon een soort van extra beloning.
    Portieren fooi geven vind ik alleen wel onzin, hij/zij staat vaak maar de hele tijd te nietsen, te kletsen, te drinken, heel af en toe wat doen en staat met zijn handje uitgestoken, dat vindt ik gewoon vreemd.

11. OPL

OPL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is wat ik bedoel jij denkt dat het er niet in zit omdat het niet op de rekening staat. Maar een paar jaar geleden hebben ze besloten om over het loon van een ober 15% te geven als fooi.

12. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    In Amerika is het juist niet inbegrepen, daar moet je iedereen om het minste of geringste fooi geven.

13. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Ik geef alleen fooi voor de makelijkheid. Al sta ik in de supermarkt en ik krijg 14 cent terug, laat maar fijn zitten. Zit ik een hele avond op 't terras en ik krijg 1,20 terug, laat ook maar fijn zitten. Fooi op 't terras geef ik altijd als ze goed bezorgen. Duurt het mij te lang dan kunnen ze ernaar fluiten..
    Fooi vind ik wel erbij horen, iig zeker op 't terras.. Net als bij een pizza bezorger geef ik 't nooit.. Kranten jongens ook niet, ik krijg nooit een krant, dus...

14. DiaLogical

DiaLogical 3 red lights

Leuk Bevonden:
    2
    fooi aan pizza/shoarma geef ik meer uit angst ...strax stoppen ze allerlei shit in mn saus

15. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    zoals dioga al zei, als het uitkomt geef ik het weg:) stel ik ga naar huis en heb nog 70 cent ofzo, die geef ik aan de portier.. hij kan er geen donder mee maar het gaat om het gebaar :cool:

maar ook bij het bestellen, is het 1.80 en heb ik alleen 2 euro, hou de rest dan maar..

maar ik vind niet dat ze altijd fooi verdienen.. alleen in een restaurant waar je lekker hebt gegeten, en waar de bediening goed was vind ik een fooi wel gepast.. maar voor terras en bar zaken, tja, kvind de drankjes al duur genoeg dus daar geef ik niet zo snel fooi..

16. Dmatri

Dmatri Bleed til you die

Leuk Bevonden:
    0
    Als de service beter dan gemiddeld is kunnen ze in de een fooi verwachten,zo'n snolletje dat een satanische blik in de ogen heeft elke keer dat ze iets komt brengen krijgt van mij ook een uitleg waarom ze niets krijgt.

In America is fooi niet inbegrepen maar ben je VERPLICHT om iets van 10-12 % fooi te geven.Toen ik in New York was kreeg ik zelf woorden met de manager omdat ik niets gaf.

17. Joris Springer

Joris Springer Tjilper

Leuk Bevonden:
    1
    en er staat in de horeca gelegenheden een vakje Tip waar dan 15% van het gewone bedrag erbij staat en onderaan staat het totaal bedrag dat je moet betalen

18. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Minstens 15%.

19. LeoGeo

LeoGeo Commodore

Leuk Bevonden:
    1
    Wij zijn als gezin gewend aan het geven van veel fooi; mijn vader geeft makkelijk 5 euro fooi, op vakantie al helemaal, ook al eten we gewoon n ijsje :)

Maar als jullie in Zeist bij het pannekoekenhuis komen eten, then you better give a tip, want raad ns waar ik vanmiddag ga solliciteren :)

20. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    ja, ehhm, ik zou dan gewoon die tip niet betalen, (al was het maar om een beetje te provoceren }:] )

/edit: typo:eek:

Laatst bewerkt: 9 aug 2003

Deel Deze Pagina