[Formule 1] Seizoen 2005

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door FFWD, 22 dec 2004.

1. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Zwarte dag in Indianapolis voor Formule 1
    Zondag 19 juni 2005 gaat de geschiedenis in als een zwarte dag voor de F1. Slechts drie teams (Ferrari, Jordan en Minardi) gingen op Indianapolis van start voor de Grand Prix van de Verenigde Staten.
    Advies
    Teams, die op Michelin-banden rijden, besloten na de opwarmronde naar binnen te gaan. Dit deden ze op advies van de Franse bandenfabrikant. Michelin kon de veiligheid niet garanderen.

Crash
    Aanleiding voor de banden-soap was de crash van Ralf Schumacher (Toyota). Afgelopen vrijdag knalde de Duitser tijdens de training keihard in de muur. De crash werd veroorzaakt door een kapotte linkerachterband.

Verzoek
    Michelin startte een onderzoek, maar kon de oorzaak van de lekke band niet vinden. De bandenfabrikant deed daarom een verzoek om nieuwe banden in te vliegen, maar vond geen gehoor bij de FIA. De autosportfederatie wees op de reglementen waarin staat dat een bandenfabrikant slechts twee bandensets mag meenemen.

Chicane
    Michelin stelde daarna voor een chicane in te bouwen in bocht 13, de bocht waarin Schumacher crashte. Ook deze suggestie werd van de hand gewezen. Daarop besloot Michelin hun teams te adviseren niet te gaan rijden.

Race
    Dus na de opwarmronde stonden er slechts zes wagens op de startgrid. En begon een race, die eigenlijk geen race was. Het was slechts een strijd tussen teamgenoten.

Fans
    De fans op de tribunes waren zeer ontstemd. Met wegwerpgebaren, fluitconcerten en zelfs het gooien van flesjes water op de baan uitten de mensen hun ongenoegen over de gang van zaken.

Finish
    Na 73 ronden zat de race erop. Alle zes de wagens, die waren gestart, wisten ook de finish te halen.

Ferrari
    De winst in Indianapolis ging naar Michael Schumacher. De Duitser won zijn 84ste Grand Prix. Voor Ferrari was het de eerste zege van het seizoen. Teamgenoot Rubens Barrichello eindigde als tweede.

Monteiro
    Tiago Monteiro completeerde het podium. De Portugese Jordan-coureur reed als rookie zijn negende race op rij uit, een record. Narain Karthikeyan (Jordan) legde beslag op de vierde plaats.

Albers
    Christijan Albers eindigde als vijfde voor Minardi-teamgenoot Patrick Friesacher.

EEN GROTE SCHANDE VOOR DE SPORT!!! :mad: :mad:

2. Dokter Gonzo

Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

Leuk Bevonden:
    0
    sjeezus, wat een saaie race. maar wat mij betreft een goede beslissing om de michelin's aan de kant te houden, dat michelin z'n banden niet kan leveren en daardoor zoveel schde is geleden is echt onacceptabel. ik ben benieuwd wat dit allemaal nog tot gevolg heeft.

p.s. Stoddart's reactie vond ik dan wel weer geweldig. eindelijk eens iemand die echt zegt wat ie denkt.

3. Mike

Mike Curaçao

Leuk Bevonden:
    3
    Wat een race.... Terecht dat Michelin het advies gaf niet te rijden vanwege veiligheidsmaatregelen en tevens terecht dat de FIA niet in ging op speciale wensen. Echter had ik liever gehad dat niemand ging racen, iets waarvan ook bijna sprake was. Volgens Stoddart hadden Jordan en Minardi de deal niet te zullen rijden en dan bleef alleen Ferrarri nog over. Die waren (gok ik) uiteindelijk dan ook niet gaan rijden, gezien hun ingehouden en sportieve houding na de finish. Monteiro was naar mijn mening iets te enthousiast en Jordan's teambaas is een baklap. Zo! :+ Mooi dat Alberts van z'n 0 af is, maar dit was het niet waard.

4. mars15

mars15 Guest

voor het eerst gooide iemand wat op de baan...

maarja wel slecht van albers dan nog 5e worden

slechte rijdert

5. Xam

Xam Woo-Hah!

Leuk Bevonden:
    0
    Beetje zielig voor minardi om zo aan hun eerste punten te komen...

6. SuperFly

SuperFly Xbox 360

Leuk Bevonden:
    0
    Ach de auto's van jordan zijn gewoon sneller!!!! Daar kan albert niks aan doen!!! En ik vind die 3 pit stops stratagie van hem wel erg slecht!!! Hij verliest er alleen maar plaatse mee!!! en wat heb ik toch met de uitroeptekens!!!!

7. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Het is helemaal schandalig dat Bernie maakte dat die weg kwam.
    De race was nog maar net begonne.
    Hij was natuurlijk bang dat die in een ton met pek en veren zou belanden.

8. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Juist, wat minder uitroeptekens mag wel, nergens voor nodig en enkel irriterend.
    3stops-strategy was absoluut niet slecht, hij bleef uiteindelijk toch ver voor zijn teammaat. Maar pitstops zeggen ook niet altijd alles.
    Tja, dat Minardi zo aan hun punten komen is niet anders. Ze hebben immers ook de champagne teruggestuurd.
    Albers is heus geen slechte rijder(-t). Dat hij niet de snelste is en niet de snelste wagen heeft zorgt ervoor dat ie vrijwel altijd achterin het veld rijdt.
    Aparte race. Fans kunnen bozen zijn, maar flesjes op het circuit gooien vind ik overdreven. De coureurs kunnen er ook niets aan doen en dan helpt het gooien van een flesje echt niet, werkt eerder tegen je.
    Ik vind de F1 de laatste tijd wel achteruit gegaan. Saaie kwalificaties (hoe zit het nu met ochtendkwalificatie?), te strenge bandenregeling etc.
    Beetje zielig om te vragen om even het circuit aan te passen zodat ze jouw probleem oplossen. Blij dat er dan ook niets van gekomen is.
    En dat Monteiro toch nog licht juichte, het is voor hem wel een podiumplek als rookie zijnde. De manier waarop ie hem verdiende was misschien minder, maar denk dat de meesten als rookie toch wel blij zullen zijn.

9. SuperFly

SuperFly Xbox 360

Leuk Bevonden:
    0
    Yep... En ik durf te wedden dat shumager en Ferrari nu ook aan het feest vieren zijn! Ook al zeggen ze van niet... Maaar dat is toch eigenlijk wel logies door een fout door een bande fabrikant schieten zij een helleboel plaatsen op.. Schumager is weer derde en heeft dus weer kansen op een wereld beker... En die aktie van Jordan tja het is klote Minardie zal denk ik dan zich ook vroeg uit de race trekken want nu is het eigenlijk een verloren zaak tussen de strijk van jordan en minardi!

10. Tim

Tim Active Member

Leuk Bevonden:
    1.944
    Waarom zou Ferrari ook geen feest vieren? Tuurlijk het is geen race om trots op te zijn maar zij hebben samen met Bridgestone er wel voor gezorgd dat ze met goede banden naar Indianapolis komen. Het is dan toch niet hun probleem dat Michelin dat niet doet.

Ik vind het dan ook geen twijfelachtige actie dat Ferrari gestart is en bovendien komt er nu ook weer wat meer spanning in het kampioenschap.

Voor Albers vind ik het wat anders.Hij krijgt altijd te horen dat hij zijn eerste (en misschien enigste punten) alleen gehaald heeft omdat er maar 6 autos zijn gestart, hetzelde geldt eigenlijk voor Friesacher en de Jorden-rijders.Kan me namelijk niet voorstellen dat we alle 4 volgend jaar weer zien op de grid.

Heb trouwens tijdens de race gehoord dat het volgende seizoen in Bahrein begint en pas de derde race in Melbourne is ivm de Commomwealthgames :)

11. FFWD

FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Ik vond het echt een schande, en de fout ligt toch echt bij michelin...moet er dan een chicane worden aangelegd tenkoste van bridgestone??? Tuurlijk als fan voel ik me diep genaaid, maar ze hadden gewoon moeten zeggen van wissel de banden maar, maar dan moet je wel een minuut stilstaan. Ik denk persoonlijk dat F1 niet meer hoeft terug te komen op de Indy...F1, Go Home!!!

12. Masterfragger

Masterfragger Veluwenaar

Leuk Bevonden:
    0
    Niks te schande voor de F1, schande voor Michelin... wat zou de FIA hieraan kunnen doen? Ik denk dat ze het enige juiste hebben gedaan door de situatie te laten zoals het is. En ja, dat de race dan niet spannend is, dat hadden we ook wel kunnen voorspellen, maar niet de schuld van F1, Fia of andere die wel konden racen. Blame Michelin

13. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Tja, de race was idd een farce. De aanleiding naar deze vreemde situatie ligt wat mij betreft niet bij 1 team, of bij de FIA. Als je een dag vantevoren nog zo'n keuze moet maken, dan kan het dit soort shit tot gevolg hebben.

Was wel verbaast dat de jordan en minardi niet met elkaar vochten, dacht dat deze beide teams wel wat dichter bij elkaar lagen. Grappig die reactie van de 3 plaats op het podium, schijt aan alles las je van zijn gezicht af! Zijn moment of fame!

14. Perfect Mark

Perfect Mark Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Albers 4 punten!!!!!!! en Friesacher maar 3
    Dus die is binnen, dat haalt Friesacher nooit meer in. Zelfs Alonso heeft geen 4 punten bij Minardi gehaald :D Dat wordt een mooi contract bij Renault of Ferrari volgend jaar. Wel mooie inhaalacties gisteren gezien. Hoe Schumacher Monteiro en Friesacher voorbij reed. Weergaloos. Wat een vakmanschap. Ferrari valt dit jaar tegen en dan op zo'n manier een race winnen. Wat een kampioenen. Alle Ferrari fans hebben gisteren denk een topdag gehad, 16 punten in de knip.

15. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    Ik vond het maar een aanfluiting, Schumacher had iemand anders zn problemen nodig om zelf wat klaar te spelen. Vorige wedstrijd moesten er ookal allemaal goede coureurs afvallen waardoor hij op het podium kond belanden, ik vind het allemaal een beetje zwak als ik eerlijk ben. Die grapjas bij Jordan is al helemaal een onbetrouwbare hond :{ Ik kan echt slecht tegen dat soort mensen. Als die dude gewoon zn mensen naar binnen had gehaald, was Minardi ook naar binnen gegaan, en dan hoogstwaarschijnlijk Ferrari ook. Dan hadden ze het waarschijnlijk een andere keer over gedaan waneer de Michelins wel goed zijn. Maar goed, bedankt Jordan :{

16. westlander

westlander Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @Conker Mrk

18 punten in de knip ;)

17. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    Ferarri had gewoon de zaakjes voor elkaar (net als de andere bridgestone rijders) dus om te zeggen dat Shumacher nu "laf" is (zo vat ik jouw tekst op :)) vind ik beetje ver gaan. Wel vind ik het een smerige actie van Jordan als er idd een deal was gesloten met Minardi. Leuk dat Minardi punten heeft gepakt, maar Jordan verslaan ze nu niet meer dit seizoen. Al met al kon ik er wel van genieten maar vind ik het kut voor de sport en al helemaal kut voor de F1 in Amerika. Was al niet de populairste race daar en zo wordt het alleen maar slechter. Hopelijk komt er volgend jaar een spectaculaire eindrace op Indy maar ik betwijfel het of er nog geraced gaat worden.... jammer!!

18. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Je zal maar een jaar lang gespaard hebben om je droom werkelijkheid te zien worden, F1 kijken op misschien wel de meest legendarische baan die er is. En dan krijg je dit. :mad: Vindt het wat dat betreft ook niet raar dat er met dingen gegooid wordt op de baan. Natuurlijk is het gevaarlijk, niet goed te praten en blabla. Maar ik zou me zelf ook behoorlijk opgelicht voelen als je zoveel geld betaald om te kijken.

Michelin is natuurlijk de hoofdschuldige, maar ook de FIA en Ferrari gaan niet vrijuit. De Michelin teams wilden immers ook wel rijden zonder dat ze er punten voor zouden krijgen, mits die extra chicane er maar zou komen. Nou dan heeft iedereen toch zijn zin, ferrari krijgt een 1-2 cadeau en de fans zien wat ze willen zien. Tevens wordt michelin op deze wijze terecht gestraft. Natuurlijk is de spanningsboog dan wel wat minder maar alles is beter dan dit.

Daarom vond ik Ferrari ook wel behoorlijk hypocriet na de wedstrijd. Een beetje doen alsof je er niets aan kan dan, terwijl dit dus wel het geval was. En ze zullen ongetwijfeld een feestje hebben gehad zodra de pers vertrokken was. Even voor de duidelijkheid ik vind dus niet dat Ferrari echt iets verkeerd heeft gedaan. Maar zeg dan gewoon na de wedstrijd van "wij zijn er niet om de problemen van de concurrentie op te lossen" ipv te doen alsof je er niets aan kon doen. Wat dus niet zo was.

Tja en dan is de belangrijkste vraag natuurlijk nog hoe nu verder. Gaat Michelin hiervoor nog gestraft worden. Ze hebben immers het technische regelement gebroken. Maar ja, je kan moeilijk michelin schorsen zoals eerder met BAR gedaan is.

19. JAGUAR

JAGUAR xbox

Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat de formule 1 over 1 a 2 seizoenen overstapt op 1 merk band voor het hele veld, is ook eerlijker.

20. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    Mwa, Schumacher is niet laf, hij is alleen niet goed genoeg dit seizoen. Hij doet alsof hij nog het mannetje is die alles wint, maar in werkelijkheid heeft hij het heel moeilijk en heeft hij het falen van andere teams op bepaalde punten nodig om zelf zo goed te presteren als hij voorheen deed.

En ja, die gast van Jordan had een afspraak gemaakt met alle teams op Ferrari na(die wilden er niet aan beginnen) dat als het zou gebeuren dat de auto's die op Michelin banden rijden niet zouden vertrekken, dan zouden Minardi en Jordan hun auto's ook naar binnen halen.

Toen een reporter van sbs6 aan die gast van Jordan vroeg over de afspraak loog hij keihard, en liep hij weg omdat hij wist dat hij het lulletje was. Zielig kereltje, ik hoop dat ze hem een flink boete aan zn kont naaien.

Deel Deze Pagina