1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Formule 1] Seizoen 2005

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door FFWD, 22 dec 2004.

  1. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    FIA heeft het ook goed gedaan imo tijdens die race. Ik vind ook dat er geen chicane geplaatst had moeten worden.
    Maar de fout lig bij Michelin en niet bij de team en wat de FIA nu doet is ronduit slecht.
    Uiteindelijk is het wel hun eigen banden regel die mede voor dit probleem heb gezorgd.

    Bron: f1racing.nl
    Die punten ook.
    - de teams hebben daarin niet gefaald, michelin heeft daarin gefaald. De banden fabrikant neemt enkele setjes banden mee naar een baan. De teams zijn in principe afhankelijk van welke setjes de fabrikant mee neemt.
    Misschien dat ze het kunnen beinvloeden maar de uiteindelijke keuze wordt door de fabrikant gemaakt, niet door de teams.
    - de teams hebben niet zomaar geweigerd, ze hebben geweigerd na advies van michelin ten behoeve van de veiligheid van hun coureurs.
    F1 moet toch veiliger van de FIA? En nu worden teams dus bestraft omdat ze voor hun coureurs kiezen.
    Lekkere situatie creeer je daarmee, volgende keer kiezen de teams dus misschien ervoor om wel te racen wat misschien resulteerd in een ongeluk. En dan?
    - beperkte snelheid door de bocht rijden. Wat voor bullshit is dat nou weer, 1. is het nog maar de vraag of je daardoor niet een onveilige situatie creeerd (zie eerder post van mij met een voorbeeld) 2. is het nog maar de vraag of een coureur in de opwelling van de strijd zich daaraan houdt.
    - De teams hebben de sport niet beschadigt met die beslissing dat heeft Michelin gedaan. Zij hebben hoe droevig het ook was imo de juiste beslissing genomen. Enige die de sport nu nog beschadigen is de FIA zelf met deze ronduit idiote beslissing om de teams hiervoor ter verantwoording te roepen.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2005
  2. EmJee

    EmJee Aiight

    Berichten:
    1.144
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een gezeik zeg. Laat ze de volgende keer maar gewoon weer racen en verder geen gezeur, desnoods het geld teruggeven aan de fans. Maar iig niet dit gezeik!!
     
  3. JeePee

    JeePee Guest

    Het beste idee vind ik nog een chicane plaatsen, al hadden ze dit niet moeten doen. Het domste wat ik gehoord had was gas terug geven in de kombocht. Welke formule 1 coureur gaat er nou in een volgas bocht remmen :confused: Ik zou er in elk geval vol door heen jassen. En over straffen.....volgens mij heeft Michelin zijn straf echt wel gehad nu. Niet bepaald goede publiciteit voor je eigen merk hea. Welke amerikaan gaat er nu nog een Michelin band kopen :confused:
     
  4. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Precies, nu willen ze Michelin nog weer extra gaan straffen. En dat terwijl als het Bridgestone was overkomen ze waarschijnlijk niet waren gaan straffen.
    Dan hadden ze gezegd van "Minardi en Jordan mist toch niemand en dan missen we dus eigenlijk alleen maar Ferrari. En om 1 team gaan we geen problemen maken."
     
  5. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    Nou het is niet eens dat ze michelin willen straffen maar de teams die rijden met michelin banden.
    Echt stelletje idioten daar bij de fia
     
  6. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    De enige manier om Michelin te straffen zonder de teams te straffen, is een geldboete. Maar een groot bedrijf als Michelin zal daar denk ik niet wakker van gaan liggen. Michelin schorsen is natuurlijk geen optie, zou immers de dood van de F1 betekenen. Alle 7 teams zullen de F1 dan immers de rug toe keren en het GPWC kampioenschap dan echt laten beginnen. De kans is trouwens groot dat BAR wel een groot probleem heeft. Na hun vorige schorsing werd immers gezegd dat als ze nog een keer in de problemen komen ze waarschijnlijk voor een jaar geschorst worden.

    Dit is een beschrijving van wat er afgelopen weekend is gebeurd volgens Paul Stoddart, het is wel een lange lap tekst maar zeker de moeite waard.

     
  7. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Idd, de fout ligt bij Michelin, niet bij de teams. De teams hebben de juiste beslissing genomen. Als ze de rijders wel hadden laten rijden, dan had dat onverantwoord geweest. Daarom moet Michelin gestraft worden en niet de teams.
    Denk maar eens na wat er had kunnen gebeuren. Kijk naar Ralf vorig jaar, en die heeft toen nog mazzel gehad. Wat denk je als er een paar auto's bij elkaar in de buurt hadden gereden of iemand met een inhaalactie bezig en er had een band ontploft? Dat had je echt hele grote problemen gehad. De echte schuldige is voor mij Michelin, alhoewel de FIA er verstandig aan had gedaan die chicane neer te leggen. Dan had het misschien niet eerlijk geweest tegenover Ferrari, Jordan, Minardi en Brigdestone, maar nu hebben ze ongeveer 120.000 Amerikanen genaait en miljoenen tv kijkers.
    De Amerikanen zien dit echt als een verkrachting van Indy. Die baan is in Amerika heilig. Hopelijk gebeurt dit nooit meer en hopelijk komt er een bandenleverancier, zodat dit nooit meer gebeurt.
    Echt een stelletje mongolen daar bij de FIA. Vooral die Bernie Ecclestone, ik heb die gozer nog nooit gemogen.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2005
  8. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Ach ja, al dit gedoe heeft toch nog positieve dingen voor iemand:

    [​IMG]

    :+
     
  9. JeePee

    JeePee Guest

    ff een vraagje,
    Stel jullie zijn coureur, en dit incident deed zich voor (met die banden), en Michelin zegt dat de teambazen moeten beslissen of ze rijden of niet. Jou teambaas zegt dat de keuze aan jou is. Je start op poleposition, en hebt erg veel benzine aan boord. Een grote kans dus om de race te winnen. Je kan er voor kiezen om voor de overwinning te gaan met de kans dat je er met 300 kilometer per uur in turn 13 afvliegt, of je doet wat alle Michelin teams deden, de race van de kant bekijken....

    Ikzelf zou wél gaan racen. Daar is de F1 te veilig voor (om het zo maar te zeggen) En als sensoren aangeven dat mijn band écht op springen staat, zo ik m'n race na een ronde of 10 opgeven, of gewoon mijn band verwisselen, met de daarbij behorende straffen

    wat is jullie keuze...
     
  10. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Dat dachten ze in Imola 1994 ook, want het laatste dodelijke ongeval dateerde toen alweer uit 1982....

    Ik zou dus niet gaan racen, trouwens het ligt er ook aan hoeveel overwinningen je hebt. Ik denk dat Schumacher sneller "nee" zou zeggen dan Albers, omdat Albers dan zijn eerste overwinning kan halen en Schumacher zijn 85e.
     
  11. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Natuurlijk zou ik gaan racen. Een echte coureur wil altijd racen, was ook wel te zien aan de reacties van de echte coureurs. Risico is er altijd en als je bang bent om dat risico te lopen ben je niet geschikt als F1 coureur.
     
  12. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Laatst bewerkt: 23 jun 2005
  13. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Het feit dat je niet kan rijden heeft daar natuurlijk niks mee te maken he. :p

    Mja, moet nog zien of het echt door de F1 komt die problemen van Salo. Ik denk het niet eigenlijk anders was het al veel eerder aan het licht gekomen lijkt mij, zowel in de F1 als in andere raceklasses. En mocht het wel zo zijn dan lijkt mij dit redelijk eenvoudig te ondervangen door over te gaan van de huidige koolstof remmen naar stalen remschijfen. Die produceren denk ik minder stof.
     
  14. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Ik snap niet helemaal wat je bedoelt volgens mij....

    Ik bedoelde gewoon dat als ik wel F1 coureur kon worden, dat ik hier niet had zitten praten over F1, maar het zou doen :)

    Trouwens, als mij gevraagd zou worden om te racen zonder dat michelin-probleem, dan zou ik het wel gedaan hebben :cool:
     
  15. JeePee

    JeePee Guest

    25-6 - Het heetste onderwerp van gesprek in de Formule 1 is Michelin, dat zal na de farce van 19 juni niet veel mensen verbazen. Aanstaande woensdag moet de Franse firma zich tegenover de FIA komen verantwoorden. Het is niet de eerste keer dat Michelin in de clinch ligt met de FIA en misschien wel niet de laatste keer. Formule1.info zet wat zaken en feiten op een rij.

    We schrijven de week na de Grand Prix van Hongarije 2003 als bekend wordt dat de Franse banden mogelijk illegaal zijn. Tijdens de race zou het loopvlak van de banden de maximaal aanvaardbare breedte overschrijden, waardoor deze meer grip bieden. Het blijkt Ferrari te zijn dat geklaagd heeft bij de FIA. Toeval of niet, Michael Schumacher was qua prestaties op dat moment al bijna dood en begraven, een race later op Monza laat hij de concurrentie – inmiddels voorzien van nieuwe Michelins – achter zich. Uiteindelijk pakt hij zelfs de wereldtitel. Zijn zesde.

    Sindsdien is het vrij stil geweest rondom de Michelin-banden. Wel is het vrij opvallend dat er vorig seizoen tijdens de Grand Prix van Amerika ook verschillende banden het einde van de race niet halen. Zo crasht Fernando Alonso in de achtste ronde na een korte periode achter de safetycar – vanwege een botsing in het achterveld in de eerste bocht – in de eerste bocht na start/finish. Oorzaak: een lekke linkerachterband.

    Nog geen vijf minuten na de crash van de Spanjaard, gaat het fout met Ralf Schumacher. Door een lekke achterband in de kombocht raakt hij in de slip en komt na anderhalve spin met zeer hoge snelheid in de muur terecht. De bolide komt tientallen meters verder tot stilstand. Ralf beweegt niet, het vizier is door de impact opengeklapt. Even wordt er gevreesd voor zijn leven, maar de Duitser komt bij en blijkt ’slechts’ twee ruggenwervels te hebben gebroken.

    Formule Farce
    364 dagen later zijn de Formule 1-fans getuige van veertien Michelin-coureurs die na de formatieronde de pitstraat insturen. Slechts de Bridgestone-wagens staan op de startgrid. Wat is het geval? Tijdens de tweede vrije training op vrijdag crasht Ralf Schumacher, nu in dienst van Toyota, wederom in de kombocht. Oorzaak? Het laat zich raden, een lekke achterband. De linker om precies te zijn. Op zaterdagochtend wordt bekend dat hij een vlucht naar huis gaat zoeken, Ricardo Zonta neemt zijn plaats in. Racen zal de Braziliaan niet.

    Net als zijn teamgenoot, wordt ook de vrijdagtester van Toyota op vrijdag getroffen door problemen. Sterker nog, het probleem lijkt zich als een soort olievlek uit te breiden naar haast alle coureurs die van Michelin-banden gebruikmaken. De engineers van het bedrijf staan ondertussen voor een raadsel, wat is er aan de hand? Het is vandaag nog steeds een vraag waarop geen antwoord is gegeven.

    Omdat Michelin de veiligheid van haar banden niet kan garanderen wordt er op de zaterdag al uitgebreid gesproken over allerlei mogelijke oplossingen. Kan er een andere bandenspecificatie ingevlogen worden, komt er een chicane, of rijden de coureurs gewoon wat langzamer door bocht 13? Het wordt geen van allen en de F1 kan de Amerikaanse markt inmiddels wel vergeten.

    Resteert de titel van dit stuk, ’Spa probleemgebied voor Michelin’. Om de verklaring daarvoor te geven is het eerst tijd om de Grand Prix van Europa en de nasleep daarvan nader te bestuderen. Het is de 34e ronde als Kimi Raikkonen in de eerste bocht Jacques Villeneuve op een ronde achterstand wil zetten. De Fin schiet rechtdoor, blokkeert zijn wielen en daar gaat het naar later blijkt fout. Vanaf dat moment heeft de Finse coureur last van allerhande vibraties. De race blijkt één ronde te lang te duren voor hem. De vibraties missen hun uitwerking niet, de voorwielophanging explodeert als het ware en Raikkonen valt uit. Titelconcurrent Fernando Alonso profiteert optimaal.

    Als gevolg van de bandenproblemen bij McLaren schrijft Max Mosley begin juni een brief naar zowel Michelin als Bridgestone. Daarin maakt hij duidelijk met zorgen rondom de veiligheid van de banden te zitten: ,,We hebben gehoord dat er enkele problemen zijn geweest tijdens het testen (Alexander Wurz crashte na een fout van Michelin zeer zwaar op Paul Ricard) en bovendien hebben we zelf gezien wat er dit jaar in de verschillende races is gebeurd.’’

    ,,Banden moeten te allen tijde veilig zijn, achter de safetycar, tijdens een uitstapje door het gras, in gevecht met een andere coureur en eveneens qua contact met de kerbstones. Verder gaan we ervan uit dat er niet teveel risico wordt genomen met het oog op de prestaties. Wij rekenen erop dat u zich aan de bovenstaande criteria houdt en danken u voor het maken van veilige banden. Een identieke brief wordt naar Bridgestone verzonden.’’

    En juist in het antwoord op die brief schrijft Pierre Dupasquier iets opmerkelijks. Eerst stelt hij de FIA gerust, maar halverwege de brief komt hij even verrassend als opmerkelijk uit de hoek: ,,Een band is een soepel, flexibel ’ding’ dat wordt ontworpen om niet kapot te gaan onder welke omstandigheden dan ook. Bovendien moet het rubber ertoe in staat zijn om de situaties die u (Max Mosley) in uw brief beschrijft te overleven. Het wordt kritiek als de banden aan andere omstandigheden bloot worden gesteld. Dit geldt tevens als de band niet aan de door Michelin gestelde eisen kan voldoen. Wat dat betreft denken wij dat onze band het gebruik van bepaalde kerbstones op het circuit van Spa-Francorchamps waarschijnlijk niet aankan. Wij hebben bevindingen van onze engineers, die een bezoek aan het circuit hebben gebracht, op 29 mei bij de FIA kenbaar gemaakt."

    Spa 2004
    Even terug naar de het Grand Prix-weekend in België van vorig seizoen. Vanwege het vertrek van racecoureur Cristiano da Matta halverwege het seizoen wordt de status van Ryan Briscoe opgewaardeerd tot die van vrijdagtester. Als de Australiër bij Eau Rouge aankomt gaat het fout. Op de plek waar in 1985 de jonge Stefan Bellof overleed, crasht Briscoe. Vijf minuten later is zijn wagen geborgen, de coureur is ondertussen al op weg terug naar zijn team. O ja, de oorzaak? Een lekke achterband van Michelin.

    Dat is nog niet alles; in de race worden David Coulthard en Jenson Button eveneens getroffen door falend materiaal van Michelin. Op Kemmel, het rechte stuk na de volgens velen mooiste bocht op de F1-kalender, spat de band uiteen. Voor Jenson Button heeft het de grootste gevolgen, hij botst met de Minardi van Zsolt Baumgartner. Toentertijd werd er niet overmatig veel aandacht aan besteed, maar in het licht van de afgelopen week is het misschien best interessant.

    Spa 2005

    Of het vorig jaar al zo was weet niemand, maar het lijkt er dus op dat de kerbstones in Spa voor problemen bij de Michelins zorgen. Dit wordt gevoed door het feit dat Ron Dennis de prestaties van Kimi Raikkonen na de race van vorig jaar prees. De Fin wist te tumultueuze race te winnen omdat hij zo voorzichtig was op de kerbstones volgens de McLaren-teambaas. Hoe moet het nu verder? Zijn de problemen van Michelin gerelateerd aan Indianapolis of is de ramp van veel grotere omvang? Feit is: gebeurt het één keer dan is het een fout, gebeurt het vaker dan zit er structureel iets mis.
    Wat als een paal boven water staat is dat Michelin zich geen verder gezichtsverlies kan permitteren. Op een dag dat de pr-afdeling van Michelin met zijn handen in het haar zit, blijken de Bridgestones zelfs een impact met een bierblikje te overleven. Laat staan de kombocht. Het kan haast niet anders dan dat verschillende Michelin-medewerkers druk bezig zijn om verdere problemen op Spa te voorkomen.

    De banden die uiteindelijk in België gebruikt worden, moeten natuurlijk wel eerst getest worden. Mochten deze banden het toch niet weten te redden, hoe zit het dan met de testlimiet van de teams? De Michelin-teams steunen namelijk allemaal het plan van dertig testdagen in een seizoen en al te veel zijn er al niet meer over. En wat zijn de consequenties van eventuele aanpassingen die de Michelin-coureurs moeten slikken? De laatste jaren heeft de Franse bandenfabrikant een vrij goede staat van dienst. Slechts de hegemonie van Ferrari stond enkele overwinningen in de weg. Wat als dit alles niet het geval is, gaat er dan op de zaterdag een verzoek naar de FIA om de kerbstones te verwijderen?

    Daarnaast doen er geruchten de ronde dat Michelin data van alle recente bandenproblemen voor moet leggen aan de FIA op 29 juni aanstaande. De informatie zou vervolgens doorgespeeld worden naar een expert op technisch gebied. Deze persoon moet dan vervolgens beslissen of de banden al dan niet gevaarlijk zijn. Mocht zijn oordeel luiden dat het rubber gevaarlijk is, dan lijkt Michelin veel verder van huis te zijn dan dat het nu is. Simpel gezegd moeten de Formule 1-banden anno 2005 twee dingen kunnen, namelijk in staat zijn tot het winnen van races en het volhouden van de volledige raceafstand. De vraag is alleen welke van deze twee punten de prioriteit krijgt. Neemt men risico om te winnen, of zijn de Michelins gewoon beter dan de Bridgestones, die volgens eigen zeggen de veiligheid als hoogste in het vaandel hebben staan.

    Nog even verder vooruitkijken op de Grand Prix van België, 11 september 2005 op Spa-Francorchamps in de Ardennen. Een groot gedeelte van de F1-fans weet wel hoe de weersomstandigheden ervoor staan die dag. ,,Het gaat toch regenen op Spa.’’ Zouden de regenbanden van Michelin de kerbstones wel aankunnen...?


     
  16. Mike

    Mike Curaçao

    Berichten:
    2.064
    Leuk Bevonden:
    3
    F1racing meldt:
    De teruggave van het geld aan de Amerikaanse fans vind ik in ieder geval heel sympathiek. Jammer dat de FIA nu gaat dwarsliggen.
     
  17. JAGUAR

    JAGUAR xbox

    Berichten:
    710
    Leuk Bevonden:
    0
    twas wel een leuke race, kvond t zeer knap van raikkonen zeer sterk, mclaren had ook een goede tactiek!
     
  18. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Vond het maar wat saai eigenlijk. Er gebeurde niet zo veel.
     
  19. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Vond het ook niet zo'n extreem mooie race. Mooi van Raikkonen (had al zo'n gevoel dat ie hard zou gaan). Alonso erg sterk. Alleen jammer dan Albers eraf ging.
     
  20. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor wie zijn jullie eigenlijk allemaal???

    Ikzelf ben voor Ralf Schumacher, waarvan ik verwacht dat ik de enigste zal zijn. :+ |:-
     

Deel Deze Pagina