Special: KERS, een uitleg
Na 'reglementswijzigingen' en 'medaillesysteem' is KERS het meest gebruikte woordje van deze winter. En tegelijk ook het meest ingewikkelde, want de reglementswijzigingen worden direct duidelijk bij de eerste blik op de nieuwe auto's en het medaillesysteem wordt al sinds jaar en dag in andere takken van sport gebruikt. KERS is onderhuids en een beetje verwarrend. Vandaar dat GPUpdate.net speciaal voor de special bij Toyota aanklopte voor verduidelijking.
Laten we beginnen bij het begin. Wat houdt KERS in? KERS staat voor Kinetic Energy Recovery System en is bedoeld om energie die vrijkomt bij het remmen op te slaan, zodat het later weer gebruikt kan worden voor wat extra vermogen. Het is dus een soort milieuvriendelijke 'boost-knop', zoals we die kennen uit de A1GP. Want ondanks Honda's Earth Car-fiasco, wil de Formule 1 wel degelijk mee in de groene polonaise. KERS is in dat opzicht natuurlijk slechts een symbolische stap, want autorijden blijft voorlopig gewoon een milieu-onvriendelijke bezigheid.
De energie die vrijkomt, kan op twee manieren worden opgeslagen. Als eerste is er de optie van de batterij (elektrische opslag), een strategie die door bijna alle teams wordt gebruikt, en ten tweede kan men het vliegwiel (mechanische opslag) gebruiken als opslag. Het team van Williams is de enige die voor de laatste optie heeft gekozen. Als de manier van opslaan iets uitmaakt, kan het team daarmee een goede slag slaan. of gelijk tegen een achterstand aankijken. Volgens Pascal Vasselon van Toyota is het vliegwiel geen slecht idee, omdat dat lang niet zo warm wordt als een batterij, en dus minder gekoeld hoeft te worden.
KERS zal in 2009 niet verplicht zijn en heeft nadelen en voordelen. Het voordeel is natuurlijk de winst die de opgeslagen energie brengt als het gaat om vermogen. Berekeningen hebben aangetoond dat het per ronde ongeveer drie tienden moet brengen. Het nadeel is echter dat het systeem ook het nodige weegt, waardoor de auto zwaarder wordt. Volgens Toyota zal dit voor hen geen problemen brengen, omdat de auto sowieso al ruim onder het minimumgewicht zit en door middel van ballast naar de verplichte 605 kilo wordt gebracht. Dus een deel van die ballast zou het KERS-systeem kunnen zijn.
Een ander nadeel van het systeem is een hypothetische, maar daarom niet minder bedreigende. In de zomer van 2008 testte BMW voor het eerst met KERS en na de installatieronde wilden de monteurs de auto terugduwen in de pitbox. De eerste monteur die zijn handen op de auto legde, werd tegen de grond gewerkt door een flinke elektrische schok. De angst bestaat dat de auto's elektrisch geladen worden als ze rijden, iets waar GPUpdate.net vorige week al uitgebreid over berichtte aan de hand van een bezorgde marshal. In potentie is het dus een link systeem, en dus staat niet iedereen te springen om het te gaan gebruiken.
Toyota houdt zich bijvoorbeeld op de vlakte. Het team wil niet racen met KERS, zo lang het niet overtuigd is van de voordelen en de betrouwbaarheid ervan. Volgens het team mag het gebruik van KERS geen invloed hebben op de prestaties en moet het team vooral de motor betrouwbaarder maken. Je kan immers kiezen om 1000 toeren meer te draaien, met als risico een geplofte motor, of je kan kiezen om met 1000 toeren minder te rijden, waardoor je net zo hard gaat als zonder KERS, maar met een betrouwbaardere krachtbron.
De voordelen van KERS lijken echter op te wegen tegen de nadelen. De 'boost-knop' zou het inhalen moeten vergemakkelijken. Het idee erachter is simpel: je rijdt achter je rivaal, je drukt op een knopje, je krijgt wat extra vermogen en je zet de auto ernaast. Handig, maar als je tegenstander hetzelfde systeem gebruikt, zijn de verhoudingen weer gelijk. De boost kan ook gebruikt worden in een snelle ronde. Het verstandigste is dan, om de knop bij het accelereren uit een langzame bocht te gebruiken. Dan heb je er namelijk gedurende het hele rechte stuk profijt van.
Tenslotte nog één klein nadeeltje. De kosten. KERS is namelijk bijzonder duur. En met het opdoemende prospect van een standaard-KERS in 2010 gaat er dan veel geld in een putje zonder bodem. De bezuinigingen die de Formule 1 zo hoog in het vaandel heeft, zijn blijkbaar ondergeschikt aan de groene hype. Want om aantrekkelijk te blijven voor sponsoren, kan de sport zich het niet veroorloven om niet voorop te lopen in de mars die de wereld moet redden. En daar mag dus wel een flinke zak met geld tegenaan gesmeten worden, omdat het een duurzaam product is. Toch? Niet helemaal, want de KERS die in de Formule 1 ontwikkeld wordt, is totaal niet geschikt voor straatauto's. Dus van al die miljoenen zien Moeder Natuur en de gewone consument niets.
Laten we hopen dat het systeem in ieder geval het racen verbetert, want alle andere goede bedoelingen lijken te verzuipen in de ambities van de teams. Net als vroeger.
Klik om te vergroten...