Column: Formule 1 en politiek gaan niet samen
4 juni 2011
30 oktober. Staat het in de agenda? Grand Prix van Bahrein. Nee, echt. Hij gaat alsnog plaatsvinden. Het land mag dan nog steeds meer dan onrustig zijn, de Formule 1 moet en zal er een race houden. Welja, waarom ook niet. De wegen van de FIA zijn immers ondoorgrondelijk.
Ik dacht dat mijn werkdag op het Circuit de Catalunya er wel zo'n beetje opzat, toen op 21 februari een persbericht binnen kwam rollen. De Grand Prix van Bahrein ging niet door. Niet echt verrassend, wel groot nieuws. En dus werd het een latertje, er moest immers naar reacties gevraagd worden, en werd de vlucht naar Amsterdam nog maar nipt gehaald. Het besluit om Bahrein voorlopig van de kalender te wippen vond ik een terechte. En met mij zo ongeveer de complete paddock. De Formule 1 is meer dan ondergeschikt aan de politieke kwesties die een land in zijn greep houden. Nobel besluit, goed gedaan.
Maar echt afgeblazen werd de race niet. Uitgesteld, ja. En dus kwam het onvermijdelijke bericht. De Grand Prix van Bahrein wordt toch op de kalender gepropt. De race in India wordt doodleuk opgeschoven, zodat de Formule 1 alsnog naar het steenrijke staatje af kan reizen. De reacties op Twitter logen er niet om. Het journaille is kwaad. Fotografen willen hesjes van kogelwerend materiaal, het grote geld heeft overwonnen. Wellicht zijn de kevlar hesjes wat overdreven, maar dat de belangen weer eens zwaarder tellen dan het gezonde verstand, is wel duidelijk.
Wat mij persoonlijk het meeste dwars zit, zijn de reacties van de Bahreini zelf. De machthebbers, bedoel ik dan. Een vrij grote middelvinger naar de protestanten, is min of meer de toon. Bernie mag dan zeggen dat de Formule 1 zich nooit met de politiek van een land zal bemoeien, maar zelfs hij kan niet met droge ogen ontkennen dat de sport nu vuistdiep in de problematiek aldaar is beland. De regering van Bahrein gebruikt de race nu als middel om triomfantelijk mee te zwaaien. Kijk eens! Wij hebben gewonnen!
De FIA heeft in de kwestie-Bahrein bewezen dat het nog altijd de grootste moeite heeft om verder te kijken dan de eigen neus lang is. India wordt lukraak aan het einde van het seizoen geplempt. Voor de gemiddelde tv-kijker geen probleem. Maar de werknemers van de teams dan? Die werken zich sinds januari het schompes. Gaat het nu echt zo zijn dat ze in december twee weekjes vrij hebben? We hebben het dan nog niet eens over de kalender van 2012, die een krankzinnige 21 races moet gaan bevatten. En de fans die vrij hebben genomen om naar de GP van India te gaan? Kaartjes hebben gekocht? Vliegtickets? Het zal de FIA een worst zijn.
De Formule 1 boeit ons allemaal. Om de twee weken gaan er een handjevol rode lampen uit en dan zitten we allemaal in spanning te kijken naar 24 coureurs die iets doen waar wij enkel van kunnen dromen. Maar de Formule 1 moet niet denken dat het de alfa en omega is. Het begin en einde van alles. Het kleine wereldje dat de paddock heet, neemt zichzelf soms veel te serieus. En in het geval van Bahrein dicht het zichzelf een gradatie van importantie toe die neigt naar het megalomane. Wat moet het volk zonder de Formule 1?
Rust en vrede, dat is wat het volk moet. We hebben het hier over sport. Vermaak. Brood en spelen. Sport verbroedert, maar niet in Bahrein. Dit is een machtsspel. Gewonnen door dezelfde mensen die demonstranten in elkaar slaan omdat ze demonstreren. Het zou de teambazenbond FOTA sieren als ze eens een standpunt innamen waar ze bij blijven. Want de FOTA blaft veel, maar heeft nog nooit gebeten.
Bijt eens, FOTA. Bijt eens door. Laat het publiek eens zien dat jullie vereniging ook echt ergens voor kan staan. Doe eens aan relativering. Snap eens dat we nog altijd 'gewoon' aan sport doen. Jullie kunnen best een machtig clubje zijn. Doe er eens iets mee. Want als jullie machtige arm het wil, staat het ganse raderwerk stil.
Ivo Pakvis
Redacteur GPUpdate.net
Twitter: @ipakvis
Klik om te vergroten...