In Amerika natuurlijk met de onderlinge rivaliteit bij basketball, football, etc, maar daar hebben we hier natuurlijk geen last van. Qua niveau heb je het dan wel vaak over een zelfde sub-groep tokkies die alle shit en leugens en haat erbij trekken om een bepaalde speler te besmeuren, dus dat gedrag is zeker niet exclusief voor de Nederlandse fans, al kun je je afvragen of we er blij mee moeten zijn dat we hier steeds meer slechte gewoontes/gebruiken vanuit de Amerikaanse maatschappij overnemen, wat betreft egocentrisme, arrogantie, onwetendheid, gebrek aan normaal menselijk respect, etc etc.
Ik denk dat de ‘Dutch Army’ vooral onstaat wanneer 1; we een fatsoenlijke sporter/ploeg hebben die het ver kan schoppen, en 2; wanneer er een duidelijke rivaliteit is. Ik weet niet of ze naar het tennis of golf zouden komen, maybe wel wanneer je echt een top 5 speler hebt met een duidelijke persoonlijkheid en 2-3 vaste zware rivalen, maar niet voor iemand die top 20-30 bungelt.
Ik denk dat een grote groep van de Dutch Army vooral een ‘Toppers’ doelgroep is. Dan gaat het om een gevoel van Nederlandse saamhorigheid en een excuus om een feestje te bouwen. Het gaat ze niet om muziek, net zoals 90% van de Max Dutch Army nooit meer F1 kijkt zodra Max niet meer mee rijdt.
Laatst bewerkt: 14 dec 2021