De Nikon D300 is een prima uitgeruste camera om mee te beginnen, autofocus, ruisprestaties, video, algemene beeldkwaliteit zijn prima in orde. Uiteraard zijn er hier en daar beperkingen t.o.v. andere (al dan niet duurdere) camera's maar als beginner heb je daar voorlopig toch niet zo veel last van.
In feite hebben bijna alle merken prima camera's die voor beginners voldoende mogelijkheden bieden. Wat de grenzen zijn weet je pas na een langere periode en het is van tevoren niet te voorspellen omdat niet elke beperking relevant hoeft te zijn voor de manier waarop jij het toestel gebruikt. Niet alle kenmerken zijn voor elk type fotografie namelijk relevant (hele snelle autofocus is belangrijk voor sport/vogels maar niet voor portretten in een controleerbare omgeving, ruisprestaties zijn wel relevant voor concertfotografie maar lang niet altijd voor landschap etc.) Zodra jij weet dat je veel met fotografie aan de slag gaat (en meer kennis hebt) weet je beter wat je nodig hebt en kun je eventueel upgraden naar een model dat die mogelijkheden biedt. Voor nu zal een instapmodel van vrijwel elk merk voldoen.
Let op hoe de camera in de hand ligt (diepte van de grip, menustructuur, logische plaatsen van veelgebruikte toetsen, moet je overal voor het menu in waarmee je mogelijk foto's zult missen?) Je investeert namelijk in een camerasysteem als geheel waarbij de knoppenplaatsing/menustructuur over de hele lijn dezelfde filosofie volgt (duurdere modellen hebben grofweg dezelfde indeling in het menu / toetsen op de camera). Met name de menustructuur van verschillende merken kan lastig zijn. Neem bijvoorbeeld Sony, het menu begon jaren geleden betrekkelijk eenvoudig met weinig items in de menu's maar is in de loop der jaren dusdanig gegroeid waardoor de logica niet altijd even duidelijk meer is. Veel benamingen vind ik erg onlogisch afgekort waardoor ik het niet prettig vind werken. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden.
Als je eenmaal een paar lenzen hebt stap je niet snel meer over naar een ander merk omdat het je vaak veel geld kost.
(Qua DSLR zijn i.m.o. Canon/Nikon het meest interessant. Sony laat zijn DSLR-achtige modellen een beetje doodbloeden heb ik het idee, ze gaan meer voor de spiegelloze modellen. Pentax heeft hele goede DLSR's maar zijn een klein deel van de markt waardoor eventuele 2e hands aankopen iets lastiger zijn en niet alle lenzen van Sigma/Tamron vinden hun weg naar deze camera's. Zo ook voor Sony DSLR-achtige modellen, wederom is spiegelloos een ander verhaal.)
DSLR of systeemcamera is persoonlijk. Bij een systeemcamera werk je met het LCD display op de achterzijde of een LCD/OLED display als zoeker (EVF). Daar moet je van houden. Het is een display met een refresh rate, mogelijk relatief korrelig beeld door ontoereikende resolutie en eventueel input lag waardoor het beeld wat vertraagd lijkt te zijn. Een voordeel kan zijn dat je bij weinig licht meer kunt zien dan met de optische zoeker bij een DSLR en je direct de gevolgen van de witbalans op het resultaat ziet. Ze worden steeds beter en niet alle genoemde eigenschappen gelden voor alle EVF's.
Een compacte systeemcamera is overigens niet altijd een voordeel. Als je een wat zwaardere lens hebt is de balans qua gewichtsverdeling snel zoek. De keerzijde is dat de camera met lens kleiner is het kan zijn dat je deze sneller mee neemt omdat je er geen grote tas voor nodig hebt en het gewicht beperkt is.
Doordat een systeemcamera gebruik maakt van een EVF/het LCD display achterop is de accuduur vaak ook een stuk beperkter.
De autofocus wordt steeds beter, maar kan bij weinig licht iets meer problemen ondervinden dan een DSLR.
Algemene tip is om wat reviews van
TheCameraStoreTV te bekijken van camera's die je mogelijk interessant vindt. Het zijn erg complete reviews die volgens mij ook zonder heel veel kennis te begrijpen zijn.
Disclaimer: ik heb zelf een DSLR dus ben misschien bevooroordeeld over systeemcamera's.Klik om te vergroten...