1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

1. JeePee

JeePee Guest

Op de kitlens? Nooit.

2. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    UV filter van een paar euro op glas van een paar honderd euro 8)

Ik ben dan ook geen voorstander van UV filters..

3. pgrferrari

pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Leuk Bevonden:
    0
    Dan wordt het een zonnekap.
    Hoe weet ik wat voor zonnekap erop past?

EDIT: De HB-45.

Is uit China zo eentje halen een go?
    Zijn maar een paar dollar daar.

Laatst bewerkt: 20 jun 2012
  4. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Wat is je punt?

5. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Dat dat de kwaliteit niet ten goede komt.

6. Sato

Sato Sato NL

Leuk Bevonden:
    0
    Geen idee, Zal vast wel. Ik heb de goedkoopste lader die inclusief eneloops geleverd wordt (ongeveer €15,00.) was in totaal met extra setje van 4 en opbergdoosje rond de 25 euro kwijt. En dat is niet veel in verhouding met het apparaat waar ze ingaan. (SB-700 a €245,-)

Zag dat je de kortingslink al gevonden hebt in het tweakers.net topic?

Veel plezier ermee.
    Heb hem zelf ook, Zeer fijne camera.

Een UV filter voor een kitlens van 70 euro?
    En dan zeker een filter die hun voor 30/40 euro verkopen en voor 10/15 inkopen?
    Nee die uv-filter grap daar moet je niet intrappen, Dat is enkel een truc om geld te extra geld te verdienen.

Ik heb zelf vandaag een Nikon 62mm Neutral Colour NC Filter binnen gekregen uit Engeland (Amazon.co.uk en dan van een andere winkel via Amazon.) ter bescherming van de 105mm Micro (lens a 750,- Euro)
    Puur ter bescherming van de lens. En dan ook alleen omdat het verrekte lastig is de lensdop erop te klikken met de zonnekap erop.

Dat filtertje kost bij amazon.co.uk zelf 36 pond, Ik had hem voor 21 pond (25/26 euro?) dus zo duur is die niet kwa inkoop,
    En hier in Nederland vragen ze daar gerust 50 euro of meer voor.

Mijn tip: Als je al een filter wilt, Wat voor filter dan ook.
    Koop die nooit tegelijk met je lens tenzij je van te voren al onderzocht hebt welk merk en type filter je wilt en wat daar een fatsoenlijke prijs voor is.
    Op een camera of lens verdient een winkel immers maar weinig, Op een filter of andere accessoire zijn de winst marges aanzienlijk groter. En des te meer accessoires ze je weten aan te praten, Des te meer ze aan je verdienen.

Houd er ook rekening mee dat een filter kwetsbaarder is dan het frontelement van een lens, Een filter is namelijk een behoorlijk dun stukje glas vergeleken met het frontelement.
    Een filter die beschadigt raakt of breekt betekent dus niet gelijk dat je lens gered is in vergelijking met wanneer hetzelfde zou gebeuren zonder filter.
    Daarbij komt ook nog de kanttekening dat waneer een filter breekt de kleine splintertjes glas de coating van de lens behoorlijk kunnen beschadigen.

Een filter ter bescherming van de lens is lang niet de heilige graal die veel mensen ervan verwachten.
    De best bescherming van een lens blijft de zonnekap en belangrijker nog: Er gewoon voorzichtig mee omgaan. (En in het uiterste extreme geval kan een camera verzekering ook geen overbodige luxe zijn. Dekt ook gelijk tegen diefstal, Iets wat geen enkele filter doet. ;))

Waarom ik dan wel een filter zet op mijn 105mm micro ter bescherming van de lens? Zoals ik al zij is het nogal lastig de lensdop erop te klikken met de zonnekap erop, En dan beschadig ik liever een filter van 25/30 euro dan dat ik een lens van 750 euro om zeep help.

7. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    No Offence, maar ik heb zelf weinig gemerkt van het stukje UV glas voor mijn objectief. Prima als anderen van mening zijn dat het de kwaliteit niet ten goede komt, maar dat kwam niet naar voren bij mijn foto's :)

Ook bij mijn Sigma 70-200, merk ik weinig verschillen tussen het B&W filter er wel en er niet op. Deze zat er op bij aankoop, zelf had ik nooit de 69 euro er voor uitgegeven.

Gebruik jij dan wel UV filters Henrive?

8. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Ik twijfel ook weleens om hem eraf te halen, maar ik heb nu al twee keer gehad dat een of andere koekenbakker er tegenaan tikte, en ik blij was dat het op de UV-filter was.

Wellicht scheelt het ook dat tijdens het fotograferen op feesten je apparatuur meer gevaar loopt dan in andere takken van fotografie.

9. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Nooit.

10. pgrferrari

pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Leuk Bevonden:
    0
    Thnx voor jullie ervaringen over uv-filters.

Heb 2 zonnekappen besteld, 1 normale en 1 flower.
    Allebei voor een paar dollars uit China.

Ik zal voorlopig wel met vragen blijven komen, nog zoveel te leren :+

11. JeePee

JeePee Guest

Je vond een 10tje te veel voor een originele? 8)

Ik zou nooit China meuk halen. Als zo'n ding een klein beetje speling heeft of wat voelt gelijk je hele lens goedkoop aan.

Ik gebruik op m'n groothoek ook een UV trouwens. Gravel spugende rallyauto's op 0,5 meter afstand doe ik liever niet met een bloot frontglas.

12. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Die van mij is 60 euro origineel volgens mij :emo:

13. pgrferrari

pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Leuk Bevonden:
    0
    Heb ze niet voor een 10tje gezien hoor :)
    En we zien wel hoe het uitpakt, kan altijd nog een originele kopen als deze niet blijven zitten.

14. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Jullie doen net alsof het front glas element van een lens niets aan kan. Je moet toch wel erg hard (met iets hards zoals metaal of steen) ergens tegen aan tikken wil je er schade aan houden. En als dat dan gebeurt zal het een lichte beschadiging aan de coating kunnen zijn. En dat is onzichtbaar op de foto. Maar volgensmij is het al vrij moeilijk om de coating te beschadigen.

Ik heb zelf wel van die chinese filtertjes, en laat ze ook altijd in mijn tas zitten. Maar ik zou ze alleen gebruiken in een geval die JP aangeeft, als er echt shit op je camera af komt.

Dat een UV filter UV tegenhoud is sowieso al lang ontkracht, maar dat weten jullie neem ik aan? De sensor van de camera heeft al een bepaalde UV weerend iets. En misschien de lens zelf ook.

15. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    Jup gevonden! Zometeen ff bestellen :)

Deze heb jij dus? http://sk.nkon.nl/sanyo-eneloop-lader.html
    En dan met deze: http://sk.nkon.nl/4-aa-eneloop-batterijen-hr-3utga.html

16. Fiasco

Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5.856
    Zonnekap uit China voor een kitlens is niet zo'n probleem, tijd geleden een neppe op eBay gekocht voor mijn Sigma. Eenmaal besteld kwam ik erachter dat ik een originele in mijn kast had liggen, voelt stuk lekkerder aan dan die van eBay. Andere twee hebben ook originele zonnekap. Kit en Sigma beide een B+W UV Haze filter, eigenlijk nooit gebruikt zonder filter. Eens kijken of ik wat opmerk. :+

Morgen maar eens vliegtuigen spotten, vanmiddag even gedaan maar zit nu wat te kijken maar zie er niet zoveel bijzonder tussen. :lol:

17. Bram87

Bram87 Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb zowel op de kit lens en op mijn zoom lens een UV filter en een zonnekap zitten. Ik heb die toen ook bij de aanschaf van mijn camera gekocht ter bescherming van de lens. Moet zeggen dat ik ook nog nooit zonder UV filter foto's gemaakt:p

18. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Klopt op zich wel, alleen is het nog niet echt bewezen dat een UV-filter merkbaar verschil in de kwaliteit van foto's maakt, toch?

19. Sato

Sato Sato NL

Leuk Bevonden:
    0
    Is precies wat ik ook heb. Alleen dan nog met een extra doosje erbij zodat bijde setjes eneloops hun eigen doosje hebben.
    De lader zit trouwens in een blister verpakking met de eneloops in de lader (Leg maar vast en stevige schaar klaar en kijk uit wat je doet, die troep is scherp stevig en wil eigenlijk niet geopend worden.)
    Je kunt die dingen trouwens zo uit de verpakking gebruiken, Ze zijn al opgeladen.

Hoe lang de lader erover doet en of die goed is weet ik niet, Ik flits nog steeds met het eerste setje eneloops.

Hmm, Nee nooit echt met harde feiten volgens mij. Uitgaande van een uv filter van een goed merk met multi-coating.
    Ik heb wel het verschil gezien tussen een aantal uv filters van Hoya en B+W en de Nikon Neutral Colour (NC) filter die allen op een vel wit papier lagen, De Nikon NC filter was de enigste die geen kleurtint gaf.
    Maar dat is ook te verwachten daar is het filtertje voor gemaakt, De rest doet er nog een uv block laagje in en dan krijg je er een kleurtintje aan.
    Of je dat in de foto ziet? Niet direct volgens mij. Wel loop je kans om eerder last van flaring te krijgen en dergelijke.

Die B+W filters zijn trouwens wel het makkelijkst schoon te houden, Daar zit namelijk een vuil en water afstotent laagje op. (Zijn dus ook ideaal voor in de regen.)
    Maar ja die was 1,5 a 2 keer zo duur als een Nikon NC filter dus koos ik voor de Nikon NC filter.

20. Bram87

Bram87 Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Vandaag mijn tas binnen gekregen.:) Ik heb voor de flipside 300 gekozen. De 200 leek me toch net wat te klein.

Deel Deze Pagina