1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

1. JeePee

JeePee Guest

50mm op FF is ook relaxt. Hetzelfde als 35mm op een crop, maar dan met meer bokehhhh.

2. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Vind 50mm op crop, dus omstreeks 85 mm op FF erg mooi voor een portret. Niet te kort of te lang :). Al kan een 50mm op een FF ook erg mooi zijn.

3. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik vind juist 50mm. op FF wat saai. Dan heb ik liever 85 en 35. Op crop dus ongeveer 24 en 50

4. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    50mm op crop, nuff said:

Maar toch moet ik toegeven dat ik hem wel liever op FF heb :+

5. JeePee

JeePee Guest

Ik zei 'in vrijwel alle gevallen'. Er zijn dus uitzonderingen. En jij bent je hele leven al een uitzondering dus dat scheelt!

6. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    My mom says im special!
    Nee met 50mm kun je toch nog vrij veel op crop, maar iedereen richt zich toch wel snel op portret fotografie of bloemetjes maar die shit is gay!

Laatst bewerkt: 9 aug 2012
  7. JeePee

JeePee Guest

Ik gebruik 50mm vooral voor zonnefotografie.

8. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Hieronder enkele 'zomerse' foto's gemaakt met Panasonic TZ30, toch nog aardige kwaliteit. :)

[​IMG][​IMG]

9. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Omdat ook ik straks een eigen bedrijfje heb. En al een half vaste 'klant' heb. Ben ik benieuwd hoeveel je ongeveer aan de belasting moet betalen. Ik heb net al een bedrag afgesproken per uur. Maar had er niet bij stil gestaan. Hoeveel procent is dat ongeveer? Of is dat afhankelijk van bepaalde dingen? Ben hier echt niet in thuis.

10. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Welke belasting? ;)

Neem aan dat je een eenmanszaak hebt? Dan moet je rekening houden met de BTW die je factureert (en ook moet afdragen per kwartaal, wees hier stipt mee...1 dag te laat is boete betalen) en het feit dat over je eventuele winst in het jaar inkomstenbelasting gaat, wat in het eerste jaar wat onwaarschijnlijk is.
    De schijven hiervoor zijn niet anders dan bij je baan in loondienst, al is de berekening voor de belastbare winst soms wat lastig als je net begint.

Zo kun je het eerste jaar behoorlijk wat aftrekken, al zitten er voor sommige heffingskortingen urennormen aan waar ze vrij streng op kijken, zeker als je ook nog in loondienst bent.

Let wel: Allemaal van uitgaand dat je überhaupt winst hebt in een jaar ;) Als je fiscaal gezien een negatieve winst hebt is er ook weinig belasting over te heffen ;)

Laatst bewerkt: 22 aug 2012
  11. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    19% van het bedrag is BTW en moet je afdragen aan de belastingdienst, ik zou ook altijd mijn prijzen excl. BTW communiceren naar de klant.
    Gelukkig mag je de BTW die je betaald verrekenen met uitgaven die je maakt, stel je koopt een nieuwe lens dan mag je 19% BTW daarvan aftrekken van het bedrag dat je moet betalen aan de belastingdienst.
    Gelukkig zal je denk ik onder de kleine ondernemersgroep vallen.
    Het voordeel daarvan is dat als je minder dan 1100 euro (ongeveer, het exacte bedrag moet je ffe opzoeken) aan BTW verdient per jaar mag je het zelf houden dus dan hoef je niks af te dragen.

Edit: ik neem aan dat je als freelancer/eenmanszaak aan de slag gaat?

12. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Mwa, als je al boven de +/- 5500 ex btw factureert mag je al af gaan dragen. Dat zijn even globaal genomen 100 ~110 uren tegen een "redelijk" uurtarief. 10 tot 15 dagen werk.

Daar gaan de meesten die een eenmanszaak hier hebben toch wel overheen?

13. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Oke thanks! Ik ga binnenkort een KVK regelen, dan verdiep ik me er in en laat ik me wel voorlichten.

Ja ik ga alles alleen doen. Een domeinnaam heb ik al, nu nog een website leren/ laten bouwen.

Ik zit nog niet bijna aan 55 euro per uur voor dat bedrijf.

:)

14. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Oftewel, 1.345 is 7078.95 euro per jaar en dan hoef je het al niet te betalen, als je 1.883 pakt is het 9910.53 per jaar wat je excl. mag verdienen.

Of doe ik nou iets fout?

15. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Wat is een 70-200mm F/4 (december 2011) incl statiefgondel (3rd party) nu waard? Bijna niet gebruikt.

De aankoopprijs is flink gestegen 8) Ik betaalde toen 499 en hij is nu 569 op z'n goedkoopst. Ik dacht zelf aan 450 euro, maar misschien zit ik ernaast.

16. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Ik heb er voor mijn vakantie eentje gekocht voor 380, zonder gondel, van november 2011....

17. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Hmm oke, dat scheelt niet veel met hoe oud de mijne is.

380 vind ik dan ook wel weer cheap, goed gedaan hehe.

18. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
  19. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Bij toeval verkocht voor 450 euro :+ Happy man.

20. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Gisteren een bruiloft meegemaakt waarbij de fotograaf rondliep met 2 systeemcamera's......

Weet niet of ze het zelf door had, maar mij werd pijnlijk duidelijk gemaakt waarom die dingen zo crappy zijn: Ze miste in zeker 9 situaties gewoon enorm veel mooie foto momenten omdat die dingen zo crap focussen in slecht licht. Zag je haar weer half in paniek schieten omdat het focus lampje na 6 keer branden nog niet de goede focus had gevonden....:emo:

Iets waar je met een instap als de 650D of de D3200 minder last van zou hebben....

Daarnaast:
    - Flitsen met een miniflitser in een kerk --> Ding was nog kleiner dan een Speedlite 230
    - Schieten met een 18-200 kan best te doen zijn, maar niet in een kerk

Iets wat ik een beetje jammer vond, zeker omdat ik van het bruidspaar weet wat ze betaalden voor haar. =(

Deel Deze Pagina