1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

1. SjaccoPopino

SjaccoPopino Stay Frosty

Leuk Bevonden:
    86
    Kom er net achter dat fotoklein.nl een winkel in Breda heeft (twee om precies te zijn, waarvan één een XL winkel zelfs in het centrum), dus ga m denk ik daar halen. Kom sowieso wel vaker in Breda en is ook maar half uurtje met de trein. En vind dat toch iets fijner dan online bestellen.
    Gekke is dat hun prijzen in de winkel lager zijn dan hun prijzen online en zelfs goedkoper dan de laagste prijs uit de pricewatch op Tweakers! Zowel voor de 18-55mm kit (€594 in winkel) als de 18-135mm kit (€879 in winkel). Scheelt respectievelijk weliswaar maar 15 en 20 euro met hun online prijs, maar toch ;)!
    Morgen in de winkel dan ook nog maar eens vragen wat qua lens aan te raden is.

Dan heb ik alleen nog een vraag over de geheugenkaartjes. Ik vind zoveel verschillende soorten, SD, SDHC, SDXC en dan ook nog verschillende klassen en weet ik wat en natuurlijk ook nog de verschillende merken. Waar moet ik op letten? Ik wil dus naast foto's maken ook veel ermee gaan filmen (in 1080p).

En sorry dat ik zoveel vragen in zo'n korte tijd stel, maar ik ben enthousiast ;)! Ben door jullie antwoorden iig al aantal dingen wijzer geworden en heb dankzij jullie ook aantal keuzes kunnen maken, dus dat waardeer dan ook!

Laatst bewerkt: 7 dec 2012
  2. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Ga voor een flinke geheugenkaart, ik heb in mijn camera 48 GB zitten. Lijkt veel, maar ik schiet in Raw waarbij een foto als snel 25-30 mb is en dat is zo'n 1600 foto's. Als ik een weekje weg bent heb ik dat al wel geschoten..

SD hoef je niet meer naar te kijken, gaat tot 2 GB geloof ik. SDHC is tot 32 GB, SDXC is 64 GB en hoger. Neem een klasse 10 kaart.
    Ik heb zelf een 32GB en een 16GB van sandisk. Dan nog twee of drie van 8GB, waarvan ééntje van duracell en de andere sandisk.

3. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Jeuj, Sneeuw!

4. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Idem!

En die foto was niet geïnspireerd door RHCP :+
    Ik was eigenlijk op die plek om een timelapse te maken, maar toen trokken ineens de wolken dicht, dus toen ben ik mezelf zo maar gaan vermaken.

5. SjaccoPopino

SjaccoPopino Stay Frosty

Leuk Bevonden:
    86
    Ik was er sowieso al over uit dat het minimaal 16GB moest gaan worden, maar wellicht dat ik dan voor de zekerheid maar gewoon 32GB neem. Heb deze site gevonden die erg voordelige geheugenkaartjes heeft.
    Grote verschil is de schrijfsnelheid zie ik, maar als ik het goed gelezen en begrepen heb, is voor mij 45MB/s ruim voldoende.
    Bij de camera zelf krijg je zeker geen geheugenkaartje he? Want bij Foto Klein zijn ze gemiddeld 30 euro duurder en dan kan ik er dus ook twee voor online kopen. Maar goed, Foto Klein biedt laagste prijs garantie, dus misschien valt er nog wat te onderhandelen.

EDIT: Qua lens denk ik dat het toch de 18-55mm gaat worden. De kit met de 18-135mm gaat toch net iets te veel boven mn budget uit, ook omdat er nog een geheugenkaart bij moet (en eventueel een tas). En ik denk dat ik met de 18-55mm ook prima vooruit kan, ook op vakantie. Maar ga zo naar Foto Klein in Breda en laat me daar ook nog even goed informeren.

Laatst bewerkt: 8 dec 2012
  6. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    :thumbs: Mooie foto!

7. Divimus

Divimus Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    305

Als het bijvoorbeeld bij Camera.nl goedkoper is krijg je zoiezo die prijs ook bij Foto Klein. Is dezelfde zaak ;)

8. SjaccoPopino

SjaccoPopino Stay Frosty

Leuk Bevonden:
    86
    Camera is gekocht :D! Na nog wat tips, uitleg en advies toch voor de 650D met de 18-135mm gegaan en twee keer 16GB kaartje ipv één 32GB. Daarnaast ook nog een boek gekocht om me in te lezen en een en andere te begrijpen. Heb iig zin om er mee aan de slag te gaan! En krijg van m'n ouders dus nog een 50mm f/1.8 voor m'n verjaardag in februari.
    Nou heb ik alleen nog de volgende vraag. De verkoper raadde aan om ook echt een filter en een zonnekap aan te schaffen, zeker omdat ik in Amerika naar natuurparken ga. Wat is daar precies het nut van en is dit echt nodig?

9. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Zonnekap voor de flares, weet niet welke filter hij heeft aangeraden maar een polarisatie filter is wel leuk!

10. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Vond dit ook wel een foto waard, winter in Utreg, door het raam heen want had geen zin om naar buiten te gaan. :p

11. SjaccoPopino

SjaccoPopino Stay Frosty

Leuk Bevonden:
    86
    Zonnekap is wel aan te raden dus? En geen idee welke filter, maar volgens had ie t er meer over ter bescherming van de lens??

12. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Zonnekap gebruik ik alleen ter bescherming van de lens, UV filter heb ik niet zo veel mee aangezien het enige echte wat dat doet is het glas beschermen maar een goede UV filter is haast even duur als die lens nieuw, vind ik zelf niet waard dus.
    Als je veel natuur gaat schieten zou een polarisatie meer aan te raden zijn, dit versterkt bepaalde kleuren, haalt reflecties weg en zorgt voor blauwere lucht wat wel fijn is in de natuur natuurlijk

13. Bram87

Bram87 Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Maar dan moet je wel even opletten of zo'n polarisatiefilter goed samen gaat met jou objectief. Volgens mij kun je zo'n filter niet goed gebruiken bij een objectief met een draaiend voorelement.

Edit:

Of was dat bij een grijsverloop-filter?

Laatst bewerkt: 8 dec 2012
  14. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Als je en Circ Pol hebt dan kan er niks gebeuren. Grijsverloop is dat dus wel, zit maar op 1 manier op je lens, en zodra je gaat focussen kan deze dus meedraaien en een schuine gradient veroorzaken

15. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Ik gebruik de zonnekap en UV-filter eigenlijk alleen ter bescherming van de (front)lens. Flare vind ik zo nu en dan wel tof eigenlijk :)

16. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Met CP filter is dat ook hoor dat het niet klopt, je moet telkens je CP filter bij draaien als het front element mee draait aangezien je bepaald lichtinval weg filtert die vanuit een hoek komt.
    Oftewel, een gradient en CP zijn alle 2 kut met meedraaiend front element.

17. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Een CP kun je tenminste nog aanpassen. Een gradient is gewoon kut.

18. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Want gradients zijn vaak niet draaibaar? 8) weet niet wat voor merken jij dan bekend mee bent maar degene die ik ken zijn allemaal draaibaar zoals cpl. Of het zijn via externe houders zodat ze ook draaibaar zijn

19. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Dat weet ik niet, heb zelf geen gradients :+. Dan is er toch niks kuts aan? Behalve dat je elke keer opnieuw je filter kan instellen.

20. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Dat is toch vrij kut, als je dan je shot goed hebt gezet en je focus moet nog een beetje aangepast worden dan ben je weer bezig met dat ding af te stellen.
    Onnodig tijdrovend werk dus ;)

Deel Deze Pagina