1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62


    [​IMG]

    [gb]FOTOGRAFIE[/gb]
    Dit topic is bedoelt voor tips en vragen mbt. fotografie. Kon geen ander goed topic hier over vinden.

    [gb]OBJECTIEVEN[/gb]
    Een fotografisch objectief moet op zeer verschillende afstanden kunnen scherpstellen. Welk bereik dat is, hangt weer af van de details: voor telefotografie hoeft men niet al te dichtbij te kunnen scherpstellen. En voor macrofotografie is scherpstellen op grote afstand niet nodig. Door met deze dingen rekening te houden, kan het ontwerp voor een kleiner scherpstelbereik worden geoptimaliseerd, waardoor het objectief minder duur kan worden.
    Met uitzondering van macrofotografie geldt in het algemeen dat de voorwerpsafstand varieert van oneindig tot enkele malen de brandpuntsafstand.
    [​IMG]

    [gb]MACRO[/gb]
    Macrofotografie is het fotograferen op korte tot zeer korte afstand van onderdelen van mensen, dieren, planten of voorwerpen, met de bedoeling ze zo groot mogelijk af te beelden, zodat details zichtbaar worden die met het blote oog moeilijk of niet waarneembaar zijn.
    We spreken van macrofotografie wanneer de vergroting groter of gelijk is aan één. Wanneer de vergroting kleiner is dan één, spreken we over een close-up. Of anders gezegd: wanneer het beeld op film/sensor groter of gelijk is aan het gefotografeerde voorwerp, spreken we van macrofotografie.
    [​IMG]

    [gb]FILTERS[/gb]
    Een filter is een optisch hulpstuk in de fotografie dat op het objectief van een (spiegelreflex-)camera geschroefd wordt of (ouderwets) in een daartoe bestemde filterhouder geplaatst wordt.
    De bedoeling van een filter is bijvoorbeeld om een hinderlijke kleurzweem weg te nemen die bij het met een daglichtfilm bij gloeilamplichtfotograferen optreedt.

    UV filter
    Een van de meest gebruikte filters is het UV-filter, dat vooral bij fotograferen boven de 2500 meter hoogte de bij fotografie zonder UV-filter optredende hinderlijke blauwzweem corrigeert. Zo'n filter kan de scherpte van foto's ernstig beïnvloeden. Bovendien kan het zeer nadelig voor lens flare zijn. Een UV-filter is kleurneutraal, dat wil zeggen dat het verder geen effecten heeft, dus zou het gewoon op het objectief kunnen blijven zitten en zo de duurdere frontlens van het objectief tegen krassen te beschermen.

    Sky-light filter
    Dezelfde werking als een UV-filter. Aanvullend reduceert dit filter de overmatige blauwheid die in buitenfotografie (met name op hoogte) kan optreden. Absorbeert enigszins licht in het groene deel van het spectrum (het filter zelf heeft een enigszins rozig/bruine kleur). Filterfactor typisch tot 1,5. Het resultaat is een betere kleurbalans. Bij buitenportretten voorkom je groenige reflecties (van bomen) op de huid. Dit is een toepassing die ook bij digitale camera's nuttig is; de globale kleur correctie, zal veelal de witbalans instelling van de camera wel overnemen.

    Andere filters
    Voorbeelden van andere filters zijn prismafilters, die een caleidoscopisch effect geven en polarisatiefilters die vooral bij fotografie op of van water hun dienst bewijzen door hinderlijke schitteringen weg te nemen.

    [​IMG]


    Ik zal binnenkort de startpost wel updaten met meer info.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2010
  2. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik zelf UV-filters puur om de lens te beschermen :) Ik wrijf liever zandkorrels van de UV-filter dan van de lens! Ik ben nog echt een noob op fotografiegebied maar ik neem dit jaar een cursus fotografie als keuzevak op school. Moet nog wel even wachten maar ach wat maakt het uit.

    Ik heb trouwens een Sony Alpha 200 met 18-70 en 55-200 lens. Fijn beginnerstoestel.
     
  3. Zer0 Hiro

    Zer0 Hiro In the digital flesh

    Berichten:
    372
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm raar dat er nog geen fotografie topic was, ben zelf ook maar amateur met een Canon 400D en doe het vooral als hobby.

    Paar voorbeelden:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tips en feedback zijn welkom.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2010
  4. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Net ff al een paar foto's gemaakt. Om ff te proberen.
    [​IMG]
     
  5. Bonbridge

    Bonbridge Hi!

    Berichten:
    2.488
    Leuk Bevonden:
    3
    Welk (gratis te downloaden) programma gebruiken jullie voor de RAW bestanden? Ik ga er nu toch ook aan geloven daarin mijn foto's te bewerken en volledig van het JPG af te stappen. Ik deed voorheen alles op de camera "bewerken."
     
  6. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Adobe Lightroom. Daar is in ieder geval een trial van, legaal. :)
     
  7. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    zeg hebrive wat voor camera heb jij eik? 5D toch?
    En welke lens(en) gebruik je?
    Ben wel ffe benieuwd naar de set-ups van andere mensen hier:)
     
  8. Flinter

    Flinter Active Member

    Berichten:
    294
    Leuk Bevonden:
    0
  9. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Zelf een 350D, maar nu ook een geleende 5D. Daar zit meestal een 50mm 1.8 op en verder heb ik nog een tokina 12-24 die ik alleen maar op 24 mm gebruik, op de 350D.
     
  10. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
  11. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Voor de mensen die het leuk vinden, Noktor komt met een F0.95 lens.
    Tot nu toe alleen maar fitting voor Fourthirds maar er zijn plannen (zoals je ook op de site kunt stemmen) om fittingen te maken voor bijvoorbeeld canon en nikon.
    Erg interessant zou ik zo zeggen.
     
  12. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    yes ik heb binnenkort een rokkor F1.2 en een anamorphic lens voor in mijn collectie :D
    Ook nog een matte box maar dat is om te filmen met de 7D:9
    Zal binnenkort wat pics plaatsen.
    Heb ook 2 andere lenzen binnen, een travenar 28mm F2.8 en een carl zeiss 35mm F2.8.
    Heb ook nog een minolta 135mm F2.8 maar die kan ik niet makkelijk ombouwen en vind het dan niet waard, wel jammer is wel een mooie lens:mad:
    maar kijken of ik die nog kan verkopen
     
  13. math1js

    math1js Active Member

    Berichten:
    240
    Leuk Bevonden:
    0
    2 dagen geleden een Canon EOS 550D Body gekocht, waar ik dan de lenzen van mijn vader kan gebruiken, die hij voor z'n 30D gebruikt. Heb hem overigens wel gekocht om mee te gaan filmen, maar zal vast wel zo nu en dan een foto maken :)
     
  14. Ruben III

    Ruben III Rando

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    23
    Misschien mis ik iets, maar waarom zou je willen filmen met een fotocamera?
     
  15. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    ik doe het ook, ik zal de pro's en con's neer zetten:

    Pro's
    Extreme depth of field voor cinema look
    Je hebt hartstikke goede prestaties in het donker om te filmen
    Je kunt lenzen wisselen om je eigen smaak aan te passen
    Je hebt scherpere beelden
    Je kunt full HD opnemen in progresief
    Een dynamisch bereik wat je met de meeste video camera's niet bereikt.
    je kunt 24fps opnemen voor cinema gevoel.
    60Fps om dat 2,5 keer te vertragen voor slowmotion.
    Hartstikke klein zodat je aparte perspectieven kan aan nemen.
    en nog een aantal maar dit zijn de meest voorkomende voordelen.
    Je koopt er een voornamelijk om dat cinema gevoel te krijgen.

    Con's
    Omdat hij zo klein is tril je er veel sneller mee.
    Hij slaat alles alleen op in H.264 codec (wat moeilijk te monteren is maar dit is via via wel te monteren, het kost je alleen meer werk)
    je audio is crap, kun je beter een externe recorder voor nemen
    om hem goed te stabiliseren voor bijvoorbeeld handheld werk moet je toch wat investeringen in maken.



    Mensen beschouwen de fotocamera's die kunnen filmen (en dan hebben we het over de spiegelreflex camera's die kunnen filmen en niet over blokker camera's) als een nieuwe technologie die op het punt staat (of er al voorbij is) om door te breken.
    Deze camera's worden gezien als het alternatief voor de videomensen die geen RED one kunnen betalen (een prosumer cinema camera waarvoor je alleen voor de body 18,500 dollar kwijt bent)

    Op tv is deze ook al aan het door breken, zo schiet saturday night live al hun intro's en grotendeels hun sketches al met een canon 5DmkII en canon 7D foto camera's.

    Let maar op dat dit gaat door breken.

    Edit: Math1js, zou je binnenkort een filmpje online kunnen zetten wat je er mee geschoten hebt? ben erg benieuwd hoe de 550D/RebelT2i er uit ziet in video mode en hoe jij vind dat het werkt.
    Ik heb al een 7D gekocht maar als ik die nooit had gehaald was ik nu zeker voor de 550D gegaan!
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2010
  16. Ruben III

    Ruben III Rando

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    23
    Oh wauw, dat is een hoop onbekende informatie. Hartelijk dank.

    Zijn er dan ook bepaalde filmlenzen op fotocamera's?
     
  17. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7

    Maakt niet zo veel uit, je kunt wel film lenzen gebruiken enzo maar dat maakt niet zo veel uit aangezien je toch altijd met bijna de zelfde systemen werkt om de plaatjes te krijgen.

    Maar een paar voorbeelden van lenzen die nu gewild zijn:

    De minolta Rokkor 58mm F1.2 uit 1970 ofzo is erg gewild nu, 2 jaar geleden kocht je deze lens voor een paar tientjes op marktplaats maar nu betaal je er gauw 250 euro voor!
    voor fotografie zijn deze oude lenzen hun tijd voorbij maar voor 2 megapixel video verslaan ze de meeste lenzen die je voor veel meer geld koopt!

    voor de rest is voor video Carl zeiss de grootste aanrader, dit vanwege hun geweldige contrast en kleurenspectrum die je in post het beste voor video kunt aan passen.

    Als je echt te veel geld hebt dan moet je voor panavision lenzen kijken, maar ja deze lenzen zijn dan ook voor Hollywood doel eindes.

    Alhoewel carl zeiss binnenkort komt met hun pl compact primes.
    Dat zijn ook proffesionele film lenzen die je op je fotocamera kunt plakken die kunnen filmen.

    Zo heb je nog een waslijst maar het goedkoopst/beste verhouding zijn toch echt oude lenzen voor analoge spiegelreflex camera's.

    Ik heb dan dus net een paar oude lenzen binnen, als ik mijn adapters heb dan zal ik eens een vergelijkingsfoto en video maken tussen nieuwe en oude lenzen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2010
  18. math1js

    math1js Active Member

    Berichten:
    240
    Leuk Bevonden:
    0
    Is goed, als ik hem binnen krijg ga ik er natuurlijk meteen mee aan de gang ^^
    Ben zelf ook van plan om een LCDVF ervoor te kopen, als het bekend is of deze met een 550D werkt.
    En dan eens kijken voor of ik de Samyang 8mm of Peleng 8mm wil, Peleng heeft namelijk beetje vig, maar als hij stuk weider is heb ik het ervoor over.
    Maar goed, eerst maar eens kijken of mijn computer wel HD footage aankan :+
     
  19. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Vetjes hoor!
    Ik heb net een matte box met rod support gekocht op ebay, nu nog wachten tot hij binnen is(wat nog zeker 2 weken duurt denk ik) en dan wil ik mijn 7D nog uit breiden met een follow focus van Dfocus en een LCDVF.
    is een heel leuk speeltje die LCDVF ja!
    Hopelijk krijg ik binnenkort mijn anamorphic lens binnen om cinema stijl breed te schieten.
    zodra mijn rig af is post ik wat plaatjes.
    als je nog hulp nodig hebt met sommige dingen van opnemen enzo, vraag gerust, heb me er inmiddels zo erg in verdiept dat ik behoorlijk wat dingen weet ervan haha:p
     
  20. math1js

    math1js Active Member

    Berichten:
    240
    Leuk Bevonden:
    0
    Na wat zoeken blijkt dat de LCDVF met de 550D werkt, dus zodra ik een beetje met 550D heb gespeeld maar eens bestellen.
    Kreeg een emailtje binnen dat de verwachte levertijd van de 550D 19-03-10 is, dus moet nog eventjes wachten :+
    Ondertussen ook een beetje op zoek naar een video statief, op ebay staan namelijk vele statieven van 20 euro, en omdat ik nog niet ervaren ben met filmen, leek me dat wel een mooie prijs.


    Anamorphic lens is idd vet! Heb alleen wel gelezen dat je wat licht capaciteit verliest hiermee?
    Heb je met je 7D dan ook een shoulder mount oid? Ben zelf niet van plan om mijn 550D helemaal 'om te bouwen' naar film camera, omdat ik nu nog niet denk dat ik zoiets veel nodig heb.
    Meeste wat ik ga filmen zijn denk ik skateboarden, evenementen, natuur en gewoon spontane momenten, meer run & gun dus.
    Ben wel ontzettend enthousiast, met zo'n DLSR eindelijk mogelijkheden *)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina