1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    ben met een projectje gestart wat ik de komende zomervakantie wil voltooien.
    Het klinkt heel suf, maar ik wil de meest voorkomende stadsvogels stilstaand, vliegend en opstijgend of landend in een drieluik portretteren. Na verschillende keren erop op pad te zijn geweest kwam ik erachter dat het best lastig is om een aantrekkelijke, mooie foto te maken zonder dat het ronduit suf was, totdat ik een groepje kauwen aan het volgen was.
    De foto's die ik daar heb gemaakt waren allemaal er donker, maar bij het bewerken bleek dat ik het toch wel gave shots vond.
    2 foto's uit de serie....

2. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Klinkt echt niet suf hoor! Vind het een leuke project. Sowieso tof als je een bepaald doel voor ogen hebt.

Verder erg toffe foto's, lekker niet alledaags. Keep us updated!

3. JeePee

JeePee Guest

Ik vind het ook wel tof nusti. Alleen die onderste lijkt een crop en/of geschoten op erg hoge ISO? Misschien een ruisreductie eroverheen doen? Bovenste is mooi!

4. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    De onderste is idd een crop. Ruisreductie helpt hier niet meer. Ik denk ook niet dat ik die ga gebruiken, de houding van de vogel vind ik wel erg mooi, daarom heb ik hem wel meegepost.

5. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    Vraagje aan de D3100 gebruiker(s) hier:

Hoe kan ik de naam van de foto veranderen? Nu wordt het steeds 'DSC.....', kan ik dit niet veranderen? Zou bijvoorbeeld mijn achternaam er neer willen zetten in initialen...

Voor de andere fotografen:

Ik ga vanavond proberen foto's te maken bij het concert van mijn zwager. Het is binnen in een kleine zaal met podium. Heeft iemand tips? Heb alleen de beschikking over mijn kitlens nog.

Laatst bewerkt: 14 jun 2011
  6. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Als je foto's vanuit een SD exporteert kan je de naam van de gehele serie gewoon veranderen.

Voor binnenfotografie Kan je dit een beetje overnemen en aanpassen:

Mensen op nacht feesten fotograferen
    Lens Ultragroothoek bij voorkeur
    Zoom Op mensen
    Sluitertijd [1/50]
    Diafragma [F/3.5]
    ISO [800]
    Autofocus [ON/OFF]
    Witbalans [Zon] [Gloeilamp]
    Flits [ON]
    Gadgets [Flitser + Diffuser]

Het zal geen nachtfeest zijn neem ik aan. De sluitertijd kan dus sneller en de diafragma hoger. En ISO kan ook flink verlaagt worden. Lol eigenlijk heb je er helemaal niets aan.

7. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Iso hoog, zo'n 800. Diefragmawaarde zo laag mogelijk. Goed je shots timen. Vaak veranderd het licht regelmatig, maak de foto als de persoon goed is belicht. Eventueel aan de lichttechnicus vragen of hij/zij het frontlicht wat feller wil zetten. Fotografeer in raw, zodat je de foto's goed kan nabewerken.

8. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Haha handig lijstje Bonbridge ;) Lol!

Het zal inderdaad niet pikkedonker zijn hoor. Begint om 19:30 namelijk...
    Ik was ook van plan om juist foto's van mensen te nemen, geen overzichtsfoto's of iets dergelijks. Wil de emotie op de gezichten proberen vast te leggen. Eigenlijk heb ik daar een ander objectief voor nodig, omdat ik anders bijna op het podium zal moeten gaan staan gok ik.

Fotograferen in Raw is een goed idee inderdaad, had ik tot dusver nog niet gedaan. Is dit echt een groot verschil dan?

9. JeePee

JeePee Guest

Dat kan niet volgens mij. Je kunt wel instellen of je het nummer achter de DSC wilt laten optellen, of telkens weer zo laag mogelijk verder laat tellen. Die 1ste is fijn, omdat je direct ziet hoeveel clicks je gemaakt hebt en je hebt nooit dezelfde bestandsnaam meer.

@ Bonnie en nusti,
    ISO is moeilijk te zeggen want je weet niet hoe licht het daar is. Diafragmawaarde moet inderdaad zo laag mogelijk, zorg dat je een sluitertijd hebt waarbij je geen bewegingsonscherpte van de personen hebt (ligt er een beetje aan hoe los iedereen gaat, maar 1/50 is toch wel minimaal denk ik) en boost je ISO net zo hoog todat de belichting goed is (Hi1 en Hi2 vanaf blijven, max tot de 3200). Is ISO 3200 nog steeds te donker, dan de flitser erbij pakken (ik houd totaal niet van flitsen, dus in mijn ogen alleen als het nodig is, maar misschien kijk je hier zelf anders tegen aan en houd je niet van de ruis die opduikt bij de hogere ISO's... zelf uitvogelen!)

10. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb hem nu al staan dat hij optelt. Daar kwam ik na 500 foto's achter dat dit kon. Teller staat nu op de 1200 of iets dergelijks.

Diafragma kan niet erg laag bij mij, maar ik zal hem zo laag mogelijk proberen te houden. ISO zal ik ter plekke wel even bekijken. Kijken wat ik nodig heb inderdaad.

Bedankt voor de tips!

11. JeePee

JeePee Guest

1700 foto's al? Doe eens posten dan! :p

En voor als je het nog niet wist: de Fn knop op de body links naast de lens is de sneltoets voor de ISO waarde. Hoef je niet door het menuutje te bladeren :)

12. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik heb voor allerlei situaties een beetje de standaard waarden opgezocht en verwerkt in een soort van handboekje. Het bestaat nu nog maar uit een pagina maar ik wil hier zoveel mogelijk handige fotografietips in kwijt. Deze kan je (ik) dan uitprinten en lekker in mijn foto tas stoppen. Dan kan ik gelijk in een opslag zien wat voor instellingen een beetje in de richting komen bij de wat specifieke dingen.

Het is de bedoeling dat er een hele hoop in komt te staan. Maar ik ben er verder niet echt meer mee bezig geweest. Mensen die nog echt iets hebben wat makkelijk is om hier in te zetten? Wat fijn is om bij de hand te hebben?

Hier is een screenshotje van het bovenste deel :cool: Dit heb ik dus zelf in elkaar geflanst en opgezocht. En wil het graag een stuk uitgebreider maken.

13. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Daarvoor heb ik dat boek van Scott Kelby. Ook best leuk leesvoer!

14. Remco

Remco Guest

haha, ja!

15. JeePee

JeePee Guest

Dat is wel cool Bonbridge!
    Alleen een opmerking bij de raceauto's: Sluitertijd is volledig afhankelijk van welke snelheid de auto heeft. Bij een rally kan je prima 1/100 pakken om snelheid in je foto te brengen. Wil je een DTM of F1 wagen vast leggen aan 't eind van een recht stuk, moet je al snel kijken naar 1/500, omdat die dingen gewoon leip veel sneller gaan!

En is een waterval op f/4.0 en sluitertijd van 1 sec. niet zwaar overbelicht? :+

Maar wel chill om zoiets in je tassie te hebben inderdaad!

16. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Dat wist ik niet, zal vanavond eens wat proberen :)

Haha ik zal ook vanavond of eind deze week (donderdag twee tentamens namelijk) wat posten uit het Openluchtmuseum. Moet nog wel wat nabewerking doen, maar ik denk dat ik hier vrijdag pas tijd voor heb. Verwacht niet te veel hoor, ik maak van een bepaalde situatie altijd veel foto's met verschillende instellingen. Zo leer ik dat ook een beetje :)

Staan er wel wat op mijn FlickR, maar nog niet veel. Weinig tijd gehad om online te zetten en/of überhaupt uit te zoeken :)

17. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Leuk lijstje Bonnie! Alleen wat je over binnenfotografie verteld ben ik het niet zo mee eens.

Als ik iets weet wat je toe kan voegen laat ik het weten!

18. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Graag! :D

Dat geldt voor iedereen! Heb je iets nuttigs voor erbij, of een opmerking over de goede instellingen laat het me weten! Toch wel fijn voor als je het even niet meer uit je hoofd weet!

Die instellingen heb ik trouwens op een best grappige manier verzameld. Ik ga regelmatig naar Hardstyle feesten enzo. Bij elk feest moet er een foto van ons gemaakt worden. Ik keek een keer goed op zijn camera voor zijn instellingen. Toen kwam ik dus daarop uit.

De foto vond ik met die instelling best wel oke.

Maar als jij een betere weet tell me!

De bedoeling is om het behoorlijk uitgebreid te maken, zodat je alles op een snelle manier terug kan vinden. Eigenlijk puur voor mezelf. Maar als iemand eens wil kijken dan stuur ik hem wel.

19. Remco

Remco Guest

Zet er maar bij dat ik tof ben, is altijd handig om niet te vergeten. :cool:

20. Scarlett

Scarlett Active Member

Leuk Bevonden:
    3.592
    @Luuk, wil je fotootjes van mn feestje naar mij sturen? :D en ook nog die ene van ecvb die in dat stof was gemaakt, eentje daarvan sta ik op volgens mij

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina