1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luukiee09

Luukiee09 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Jongens iemand die me kan helpen? Heb vanmiddag even veel foto's gemaakt, in hdr. Dus met -2, 0 en 2. En in RAW. Heb nu zelf Lightroom en Photoshop. Wat moet ik nu doen?

2. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    Wat wil je precies? HDR maken?

3. Luukiee09

Luukiee09 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Jaa heb RAW geschoten. En in -2 0 en 2. En nu wil ik ze samenvoegen.

4. geertbargeman

Leuk Bevonden:
    308
    Gebruik daarvoor zelf Photomatix :)

5. Luukiee09

Luukiee09 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Iemand die me kan helpen met een goede groothoek lens, voor een Nikon D5000. Budget rond de 300,- Heb al een 18-55 en een 70-300 lens ( allebei nieuw )
    Iemand ervaring over deze lenzen:
    Nikkor 28mm
    en
    Nikkor 35mm

Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  6. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    de 28mm komt het dichtst in de buurt, de 35 is eigenlijk niet echt groothoek. (53* tegenover 44* *=graden)

7. JeePee

JeePee Guest

De 28mm is een AF lens en gezien de D5000 geen interne focus motor heeft, zul je daar alleen handmatig mee kunnen scherpstellen. Autofocus zal alleen werken met AF-S lenzen, dus deze lens alleen halen als dit geen probleem is.

De 35mm vind ik echt een heerlijk ding. Qua prijs/kwaliteit wellicht de beste Nikkor lens die er te krijgen is (189 euro is geen geld voor dit ding). Om te weten of het bereik je ligt kun je gewoon je kitlens op 35 mm schuiven en je ziet hetzelfde als wat je door de prime zal zien. Foto's zijn alleen scherper, hebben meer contrast en je hebt uiteraard een diafragma van f/1.8 terwijl de kitlens op die afstand ongeveer f/4,5 zal hebben. Veel lichtsterker dus, en als je wil ook veel minder scherptediepte. Heb 'm nou een kleine drie weken en heb er absoluut geen spijt van :)

8. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ja, daar las ik over op Ken Rockwell. Die is er lyrisch over!

Maar mag ik vragen welke lenzen jullie het eerst bij jullie camera kochten? Ik snap dat het een kwestie is van smaak, maar ik ben simpelweg benieuwd naar wat jullie voorkeur betrof.
    Eind deze maand ga ik de Nikon D5100 met 18-55 kit aanschaffen, maar ik ben me nog aan het oriënteren op een tweede lens. Beetje een twijfelgeval tussen investeren in kwaliteit (die betaalbare 35mm prime waar men zo lyrisch over is) of een telelens om ook dat bereik paraat te hebben. Ik ben er nog niet over uit wat ik interessanter vind.

9. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Ik zou die tweede lens later aanschaffen, eerst kijken wat je leuk vind om te fotograferen ;)

10. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Nou, ik begin niet vanaf nul kwa ervaring, dus ik heb wel een beeld van wat ik interessant vind (en vooral ook wat niet :p). Het is echter voor het eerst dat ik een eigen fatsoenlijke camera aanschaf. Ik zit nog een tijdje in Singapore en prijzen zijn hier gunstig, maar bovenal wil ik er vooral hier nog van kunnen genieten ipv in het grijze Eindhoven.

Maar mijn situatie neemt niet weg dat ik simpelweg geïnteresseerd ben in welke stappen jullie genomen hebben! Zoals ik al zei, over smaak kun je moeilijk adviseren, dus het is vooral uit interesse!

11. JeePee

JeePee Guest

Ik weet niet wat het daar kost, maar hier is de 18-55 even duur als de 18-105. Ik zou dan die laatste nemen. Kwaliteit van zowel de foto's als de bouwkwaliteit van de lens is ongeveer gelijkwaardig namelijk. Je hebt alleen veel meer bereik. Persoonlijk vind ik 105mm meer dan genoeg en heb nooit echt behoefte gehad aan hoger, maarja: persoonlijk.

Heb nu dus een 18-105 en een 35mm. Volgende stap wordt een flitser, dan een 8-16 of een 10-24 en dan het bereik van de eerste lens vervangen door de wat betere objectieven. Maar eerst maar eens geld verdienen :+

12. geertbargeman

Leuk Bevonden:
    308
    Camera gekocht voor safari in Kenia. Daarom een telelens gekocht als eerste objectief. De sigame 70-200. Samen met de 450D + 18-55 kitlens.
    Kwam er redelijk mee uit de voeten. Hier en daar waren de extra mm lekker geweest. Het grote wild is goed op de foto vast te leggen.

13. BeZaX

BeZaX Plop...

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn stappen:
    1. Canon 550D + basislens [17-50 F2.8] - Basislens die ook gelijk lichtsterk is.
    2. Telelens [70-200 F4.0L] - Meer bereik was wenselijk kwam ik al snel achter. Spontanere portretfoto's, dieren, etc.
    3. UWA [10-22 F3.5-4.5] - Voor landschappen en architectuur. Aangeschaft voor aankomende vakanties Oostenrijk/Frankrijk.

Volgende stappen:
    4: Fototas, Statief, Flitser en 50 1.8
    5. Body upgrade - Het idee was om eerst te investeren in lenzen, maar de knoppen indeling/instellingen alleen in de viewer van mijn 550D werkt toch niet zo handig. Al laat ik het nu eerst wel zo voor wat het is. Deze stap wil ik op een langer termijn (1 a 2 jaar) gaan doen.

Laatst bewerkt: 12 jul 2011
  14. Luukiee09

Luukiee09 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Heeft iemand ervaring met dit Statief?. En heeft nog iemand dat linkje van een redelijk goedkope nikon tas.

Mijn stappen:
    1. Normale Kit lens, 18-55
    2. Zoom lens, 55 - 300
    3. Nu zoek ik echt een haarscherpe lens. Iemand tips?

15. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Mijn stappen:
    - Body met kit lens
    - 70-200mm F4.0 L USM
    - 50mm F1.8

16. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Mijn stappen na de 400D (die had ik van mijn broer over gekocht dus niet echt zelf de keuze gemaakt voor lenzen enzo)

Body +50mm 1.8
    28mm 2.8 + 135mm 2.8 analoge lenzen
    50mm 1.4
    12-24mm 4.0

17. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Oh, dan moet ik even terugdenken. Het begon allemaal toen ik 15 was, met een Olympus E-10, een gekke spiegelreflex met vaste lens. Daarna:

350D + kitlens
    70-300 USM IS F4.0 - 5.6
    50 mm 1.8
    Tokina 12-24
    70-300 verkocht
    35 mm. 2.0 erbij
    Upgrade naar 5D Mark I

Maar goed, dat is bij mij allemaal in 5 jaar of zo. Ik wil nu graag upgraden naar een mark II, en die 12-24 moet weg maar die heeft wat kuren dus die moet ik dan eerst laten repareren (afhankelijk van de kosten), maar dat ding ligt nu stof te happen en dat is ook zonde. Misschien moet ik mijn 350D binnenkort ook maar eens aan mijn moeder geven of zo. Verder heb ik niet echt veel meer nodig. Misschien op termijn een 85 mm maar ik mis het bereik maar zelden eigenlijk.

18. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Hey, dat is een nieuw geluid. Ik had begrepen dat de 18-105 toch wel iets af deed aan beeldkwaliteit. Daar ga ik mij nog eens in verdiepen dan.

19. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Netjes, ik wou dat ik nu zo overnieuw kon beginnen met het kiezen van sommige lenzen haha, dan had ik toch een paar andere keuzes gemaakt :9
    Maar ik wil binnenkort ook gaan overstappen naar een 5DmkII maar ik wacht nog even tot de release van de mark 3 zodat hopelijk de prijs van de mark 2 wat zakt.
    Heb je geen garantie meer voor je tokina?
    Ik heb volgens mij nog wel garantie op die van mij, als je wilt kan ik effe checken zodat je hem misschien onder mijn garantie kan op sturen als dat kan :9 scheelt toch weer wat hé :)

20. BeZaX

BeZaX Plop...

Leuk Bevonden:
    0
    Is garantie niet gebonden aan serienummers?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina