1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Het ziet er beetje raar uit op die foto. Gewoon van scherp ineens naar wazig. Maar dat zal wel omdat het van best dicht bij is gemaakt.

2. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Lol, is erg wazig ja :confused:
    maar probeer de lens eens op F2.8, daar lag het scherpste punt bij mij voor die lens ongeveer en dan nog dikke DOF hebben :D
    Gebruik de 1.8 bijna nooit op 1.8, vind hem dan net TE dreamy.

Korte cursus fotografie door mij :9

wat voor camera gebruik je btw?

ffe wat basisch dingen over fotografie.

Diafragma: je diafragma is hetgene wat jou iris/pupil van je oog voorstelt voor de camera. dit bepaald hoeveel licht je tot de sensor toe laat.
    Als er veel licht in jou ogen schijnt dan wordt jou pupil kleiner, dit is hetzelfde wat het diafragma ook doet.
    Daarnaast bepaal je hoeveel DOF (Depth of Field) je wilt met hoe groot je de opening wilt.
    Als je weinig scherptediepte (zeg ik dit goed?) wilt en dus veel bokeh, zoals stoel scherp en achtergrond wazig, dan moet je voor een klein getal kiezen.
    Een klein getal zoals F2.8 betekend dat de opening groot is.
    Hoe kleiner jou getal, hoe meer licht je toe laat naar de sensor en hoe groter jou dieptegevoel.
    Hoe laag het getal kan gaan hangt van de lens af.
    De kitlenzen van alle DSLR's hebben een minimaal diafragma van F3.5
    Je kunt ook een snelle lens hebben zoals bijvoorbeeld F1.8

Shutter speed (a.k.a. Sluitertijd)
    Hiermee bepaal je hoe lang je het licht toe laat tot de sensor.
    Hoe langer je de sluiter maakt hoe meer licht hij toe laat.
    Als je een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/200ste pakt dan leg je het beeld snel vast, wat zal betekenen dat als iets rustig beweegt het zal stil staan in je beeld.
    Als je nou kiest voor een sluitertijd van 1 seconde en er loopt iemand door je beeld zul je een spoor zien van waar hij heeft gelopen omdat hij gedurende die 1 seconde het licht opnam van waar hij stond.

Witbalans:
    Dit verteld jou camera wat wit is.
    Omdat wit bijna nooit gelijk is op een andere locatie heeft je camera informatie nodig wat wit is.
    Eigenlijk alle camera's hebben een aantal presets voor witbalans en die werken in principe prima, maar wil je echt uitgebreid gaan doen dan moet je manueel gaan wit balansen.
    Hoe je dit doet is bij iedere camera anders maar het basis idee is dat je een foto maakt van een wit blaadje, doekje of iets dergelijks en stelt dan in op de camera dat dat wit is, de camera zet het dan om dat dat wit is.

ISO:
    ISO is eigenlijk jou beeldversterker, bij video noemen ze dit gain.
    Soms heb je die situaties dat je in een bijvoorbeeld donkere omgeving bent en je wilt toch een mooie foto maken zonder een flitser te gebruiken.
    Je sluitertijd wil je niet meer lager zetten omdat je anders trillingen in het beeld ziet als je vanuit de pols schiet en je diafragma staat al op zijn laagste getal.
    Dan gebruik je de ISO, wat die doet is hij versterkt het licht en daarmee heb je meer licht op je foto en kun je dus in donkere situatie's ook fotograferen.
    Hoe hoger het ISO getal hoe lichter jou plaatje maar let op! hoe hoger het getal hoe meer ruis er in je beeld komt want hij versterkt het maar dat moet ergens ter gevolge van gaan en dus krijg je ruis in je beeld.

Dit zijn in principe een paar basis dingen van iedere camera.
    Als je nog meer wilt weten vraag maar naar specifieke dingen en ik probeer antwoord te geven :)

Als er foutjes in staan, mijn excuus en zou iemand dat kunnen aankaarten? moet natuurlijk geen valse info leren aan mensen :+

Beetje donker plaatje dit, vind deze toch wat minder vergeleken met je andere shots.
    maar die foto's op je flickr zijn wel heel gaaf hoor! thumbs up!:thumbs:

3. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    Shots is buiten genomen met (buildin) flits 8) Is het nadeel van de goedkope oplossing. Zal 'm is door de lightroom gooien, kijken of ik het anders kan belichten.

Laatst bewerkt: 9 sep 2010
  4. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Weet niet of je nog een keer gaaf fotograferen maar anders moet je een wit a4tje om je flitster plakken, maakt hem tenminste nog diffuus en geeft daarmee mooier licht :)

5. Vincent R

Vincent R Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm ik zie dat ik een uitje heb gemist!

De foto's die jullie hebben gemaakt zien er erg goed uit!
    Vooral de foto's met dat schaduw!

Dat was in vught toch? Als jullie weer een uitje hebben ga ik graag mee. Zal het draadje vanaf nu ook beter in de gaten houden!

Mzzl

Vincent

6. Vincent R

Vincent R Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Leuke site dat urbex btw

7. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Ja volgende keer gaan we het nog grootser en nog beter aan pakken haha!
    Bedankt voor je compliment:)

8. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Idd.

Had je die foto van mij nog bewerkt toevallig? Die door dat gat

9. Remco

Remco Guest

Ik zou ook best mee willen, ik heb alleen (nog) geen spiegelreflex, maar ben wel gek op fotografie :)

10. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    ja die heb ik af, zal m straks even online gooien :)

ik kan wel voor een canon 350d spiegelreflex zorgen die je dan zou kunnen lenen voor zo'n dag ;)

11. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Gast.. Hoeveel spullen kan je lenen xD

12. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    genoeg :9 heb nog een 5d die ik kan lenen en nog een aantal lenzen enzovoort:9

13. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Deze foto is al stukken beter
    @ f2.8 gemaakt

14. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
  15. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Ziet er goed uit hoor!
    Lens bevalt wel hé?:9

16. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    tekent erg scherp die lens.....ik ben aan het kijken voor de nikkor variant....op marktplaats voor zo'n 100 euro te koop. Volgende maand eens kijken of ik wat geld overhoud
    .

17. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    tja het is gewoon een rete-scherpe lens! :9
    Ben er erg tevreden over :)

Godver, ik zie net dat ik 2 dode pixels heb!
    En mijn beeldscherm toont ook al iets van 6 dode pixels maar die zie je bijna niet omdat dat scherm veel pixels telt.
    Maar dat is wel balen zeg, binnenkort maar eens opsturen :mad:

18. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Bevalt zeker goed.

foto van mijn 70-200 lens gemaakt

19. Vincent R

Vincent R Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is een hele mooie lens! Maar voor mij is de f 4.0 wat beter betaalbaar.

Ik kan aan nemen dat het volgende uitje hier wordt aangekondigt...

20. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Het is de f4 (;. De lens waarmee ik de foto heb gemaakt is een f1.8. De 50mm van Canon.

Word hier aangekondigd ja. Met heel wat meer mensen zo te zien

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina