1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    B+W blijft mijn favoriet, heb van hun gewoon Polarisatie filters en die werken prima, in het verleden nog wat andere (goedkopere) merken gehad en moet zeggen dat B+W wel het beste is in mijn ogen.
    Hoya nog niet gebruikt dus ik doe daar geen uitspraken over:9

2. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    YES! Mijn 550D is binnen :cool:
    Komende dagen beetje alles verkennen ook qua post production etc, ik zou wel wat posten binnenkort.

3. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    aiai ik ben benieuwd! :D
    Welke lens heb je er bij btw?
    Ik heb nu ook mijn andere anamorphic lens binnen, ik zal binnenkort wat posten.

4. Corona

Corona Active Member

Leuk Bevonden:
    82
    Een vraagje, ik fotografeer auto's. Alleen dan heel erg basis, nu wil ik daar eigenlijk verder in. Maar ik heb gewoon een hele simpele camera. Nu wil ik een nieuwe camera, die ook wat beter is. Ik ben helemaal nieuw in deze wereld en wil gewoon wat mooiere foto's kunnen maken.

Vooral voor het fotograferen voor (rijdende) auto's en wil niet gelijk boven de 1000 euro uitkomen. Misschien hebben jullie een paar tips waar je op moet letten of eventueel modellen die goed zijn.

5. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Kan met elke dslr wel icm een goede telelens, je moet leren pannen. Even googelen, weet er het fijne niet precies van,

6. Corona

Corona Active Member

Leuk Bevonden:
    82
    Zover was ik zelf ook ongeveer, alleen waar moet ik nou echt op letten bij een camera. Ik kan wel een random dslr kopen, maar ik heb geen idee van de specs.

7. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Tja waar je op moet letten bij een Dslr kopen is best lastig. wat zijn je wensen verder?
    Wil je snel foto's achter elkaar kunnen maken (bijvoorbeeld 5 beelden per seconde) of wil je juist heel veel mega pixels?
    Ik heb zelf naast mijn 7D een canon EOS 400D die ik ook nog regelmatig gebruik, een pracht apparaat die voor de rest goed mijn wensen vervult. misschien is die iets?

8. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Ik zou gewoon voor een 'instapmodel' kiezen, dus inderdaad een camera uit de 400D/450D reeks. Ik persoonlijk zou voor Canon kiezen, als je wat betere lenzen wil zijn die van Canon goedkoper dan die van Nikon.

Sowieso voor Canon of Nikon omdat het 2ehands aanbod daarin groter is, en dat is wel handig in de toekomst als je lenzen erbij wil, scheelt veel geld.

9. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Idd, en marktplaats is je beste vriend hierin! Je vind hier ontzettend veel 2e hands camera's.
    Daar stond een tijdje geleden mijn 400D ook nog op, maar heb hem er af gehaald omdat ik toch niet zeker wist of ik hem weg wou doen :9 blijft namelijk een erg leuke toevoeging tot mijn 7D.
    Canon is in mijn ogen fijner als nikon maar hey, dat blijft natuurlijk een mening. de grootste verschillen tussen canon en nikon lenzen zijn in mijn ogen dat Nikon betere groothoeklenzen heeft en canon betere telelenzen.

10. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Even een vraag Scarluuk, welk programma gebruik jij om te colour correcten? Welk programma kan je aanraden?
    Heb ook beetje zitten proberen, en iets gelezen over prores codecs via mpeg streamclip om een makkelijker te editen bestand te krijgen, maar hoe en wat? :+

En heeft iemand een link voor een torrent Adobe AE CS4?

Laatst bewerkt: 16 mrt 2010
  11. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Ik leg het op 2 manieren uit, de 1e is voor mac en de 2e is voor windows.

Mac met Final cut studio

Je import je files vanaf je geheugenkaart naar een map waar je maar wilt.
    Je opent MPEG streamclip en maakt een batch aan.
    In die batch gooi je alle files die je kunt vinden die je wilt om zetten.
    Je kiest dan voor Apple Prores 422.
    Je selecteert de settings die je wilt ( ik ga altijd voor Prores 422 (HQ) 1920x1080 24FPS Progressive)
    dan ga ik monteren binnen final cut studio.
    Ik import al mijn files in final cut pro, vanuit daar ga ik verder werken.
    Voor animaties en special effects stuur ik de files door naar Motion (wat ook bij final cut studio hoort) en af en toe gebruik ik after effects.
    Als ik alles af heb dan gaat het geheel naar Color (hoort ook bij final cut studio) en daar kleur ik mijn footage.
    Dit programma is erg moeilijk en raad ik zeker niet aan voor beginners want hier kom je achter waarom kleuren voor video een vak apart is!

Windows met Adobe suite

Ik weet niet precies hoe het hier het makkelijkst op werkt maar ik ga even wat beredeneren zoals ik ook graag werk met een tragere mac wat ook goed werkt voor windows.
    Ik doe net als bij de mac al mijn files in MPEG streamclip gooien, nou heeft Adobe helaas zover ik weet niet de ondersteuning voor apple prores 422 dus moeten we het anders aan gaan pakken.
    Zoals mij het handigst lijkt (gebaseerd op een pc die niet te veel rekenkracht aan kan) is de bestanden om zetten naar een codec met MPEG 2.
    Je settings worden als volgt:
    1920x1080 progressive 24fps (tenzij uiteraard op andere framerate geschoten) en je kwaliteit ergens op 70%
    Je gaat monteren en doen en laten wat je niet kan binnen adobe en wanneer je klaar bent ga je kleuren. het beste vind ik voor windows de Magic bullet looks werken.
    Dit is een relatief simpel programma/plug in voor o.a. adobe en heeft een aantal killer presets die voor de meeste mensen wel werkt!
    zodra je binnen adobe klaar bent met monteren ga je al je video bestanden relinken met de originele bestanden (de h.264 bestanden dus)
    dan heb je uiteindelijk namelijk geen enkele compressie hoeven doen over je footage, je neemt alleen wel meer tijd in beslag maar dan heb je wel het beste wat je kunt halen.

Ik raad je trouwens aan om ook even op dit forum te kijken: Cinema5D
    Dat is een forum die totaal gericht is op het filmen met een DSLR camera.
    Hier kun je ook waarschijnlijk de beste workflow vinden voor windows.

12. splatman

splatman Active Member

Leuk Bevonden:
    0

hier ben ik het totaal niet mee eens, ik heb zelf wel een Nikon alleen dat het aanbod groter is is onzin waarom? omdat Sony bijv. het oude Minolta heeft over gekocht en al hun body's dus Minolta lenzen kunnen gebruiken, deze zijn echt super kwaliteit en voor een prikkie te krijgen.

ik vind dat als je wil beginnen met een spiegel reflex gewoon ff naar bijvoorbeeld de mediamarkt ofzo moet gaan en dan gewoon even kijken welke het lekkerst in je handen ligt en dan heb ik het ook over waar de knoppen zitten etc.

13. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Als je zo gaat kijken kan ik ook nog wel effe door gaan :+
    Maar grotendeels wordt de 2ehands DIGITALE markt gerund door canon en nikon.
    Oude minolta lenzen zijn geweldig! dat geef ik toe maar de meeste mensen die een instap model willen zijn niet uit op analoge lenzen.
    Die willen autofocus en digitale apperture. en dan slinkt dat aanbod van minolta lenzen een groot deel in.
    Als je bij de media markt gaat kijken voor een camera kom je eigenlijk zoiezo al uit op canon, nikon of sony.

btw, mijn matte box is binnen met rod support! :D
    Sorry voor de crappy pic, heb ffe snel gemaakt met de webcam van mijn macbook. zal morgen ffe een foto maken met de 400D aangezien de 7D in dit rig systeem verwerkt zit :+

14. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nice, neem aan dat je de Mattebox ook gebruikt als filter houder?

15. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    voornamelijk voor mijn ND filters :)
    daarnaast om strooilicht en ander soort ongewenst licht te blokken.

16. Corona

Corona Active Member

Leuk Bevonden:
    82
    Hele basis vraag, maar wat zijn nou goede programma's om je foto's achteraf mee te bewerken. Vooral het 'levendig' krijgen van de kleuren. Ik heb Photoshop CS4 op mijn PC staan, maar ik doe er eigenlijk heel weinig mee, behalve wat avatars etc. maken. Ik weet er verder ook heel weinig van, maar is dit wel een goed programma om mee te beginnen.

Verder ga ik binnenkort even langs de MM om te kijken en vooral even te voelen aan die dingen.

17. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Je moet Camera RAW hebben van adobe, dat gebruik ik altijd.
    Dit zat dacht ik ook bij photoshop in begrepen maar dat kan ik mis hebben?

18. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Ik heb nog een Minolta maxxum 7000 ! compleet in koffer met xtra objectieven ! en flitser.

19. math1js

math1js Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Argh, workflow met een trage pc is pijnlijk :+
    Eerst al de bestanden omzetten naar een proxie als je edit in Premiere, dan knippen en plakken (met trage pc kan ik alsnog niet vloeiend zien wat ik doe).
    Daarna bestanden weer linken met de 1020P bestanden, dan colour correcten. Vervolgens het project exporteren om weer in een ander programma te encoden zodat het vertoonbaar is op youtube/vimeo....
    *Gaat studie uitzoeken die een stevige laptop nodig heeft*

20. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Haha tja dat is de prijs die je betaald voor een relatief "goedkope" videocamera :9

Maarja ik wil nog steeds een filmpje zien van je! haha:9

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina