Moet je tegen Tom zeggen, die heeft die pano gemaakt

Heb op vakantie een HDR panorama gemaakt, werd er helemaal gek van

Alleen ga het nog een keer proberen 1 te maken want weet nu meer over panorama en over HDR
Anyway, mijn conclusie van 3 lenzen die ik vandaag heb getest:
Sigma 10-20 F4/5.6
Wat een lens!

Hij is enorm scherp en toont erg weinig CA.
De tests zijn allemaal wat vlot uitgevoerd omdat het in de winkel getest is maar ach.
De 10mm is gewoon erg fijn! moet alleen wel op letten dat je niet zomaar tegen iets aan loopt.
Ik ga de camera met lens aan Tom om te testen en die duwde hem al bijna recht in mijn gezicht (ongeveer 1cm afstand) omdat hij dacht dat hij nog ver af zat

Zelf heb ik dat ook bijna bij hem gedaan

Enorm snelle autofocus en ook redelijk geluidsstil.
Anyway, ik gooi straks even de foto's erbij dan kun je zien hoe wijd hij is!
Tokina 12-24 F4
Ook weer een baas hoor! hij is scherper als de Sigma maar toont ook iets meer paarse CA.
De bolling leek ook wat minder dan bij de sigma, maar om dat echt te testen moet ik toch echt de lenzen een keer goed vergelijken tegelijk.
Je merkt alleen wel het verschil tussen 10mm en 12mm want het is toch wel weer een verschil van 3,2mm!
De tokina voelt ook wat solider aan dan de sigma.
Focus was geluidsstil van deze lens en enorm snel! (voor zover hij moest autofocussen op 12mm

)
Tamron 14mm F2.8
De lens was wel scherp, maar niet scherp genoeg.
De paarse CA was ook niet echt geweldig.
Dit zorgt ervoor dat het enigste voordeel van deze lens vergeleken met die andere 2 is is dat hij lichtgevoeliger is.
De prijs ligt ook nog een 100/200 euro hoger dan de andere 2!
Conclusie:
Ik zit nu te twijfelen tussen de sigma en de tokina.
Qua 2e hands prijs liggen ze gelijk.
Hoewel ik de tokina betere AF vind hebben en beter aan voelt weet ik niet of ik dat wel wil voor die 3,2mm minder want dat is toch een behoorlijk verschil!
Ik ga nu nog even een paar maanden sparen/twijfelen en dan wordt het waarschijnlijk 1 van die 2!
Klik om te vergroten...