1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foute Product Voorlichting

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Furies, 29 nov 2005.

  1. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    Hey mede forummers,

    Ik zit met een probleem. Een tijd geleden, (Begin september) heb ik bij een plaatselijke PC-Shop een HD scherm aangeschaft. Mij werd beloofd dat dit scherm perfect aan te sluiten was op de Xbox 360 en in de toekomst andere HD-apparaten.

    Eerder heb ik al in de HD-TV Thread het volledige probleem gepost:

    Hier ligt dus de kern van het probleem.. Maar het verhaal is nog niet af. Ik heb het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden.

    Aangezien ik het gesprek wilde afkappen heb ik niet gevraagd waarom hij mijn Xbox wil hebben? Ik denk omdat hij zelf geen idee heeft wat die Xbox nou eigelijk inhoud. Hij is bang dat hij, en zijn medewerkers, weer de fout ingaan met hun voorlichting. Dus wil hij het tot de bodem met míjn Xbox uitzoeken.


    Het liefst zie ik mijn geld terug, aangezien het de aansluitingen en mogelijkheden mist die mij beloofd zijn. Maar hoe krijg ik hun zover?

    Ik heb al verteld over de eventuele DVI => VGA omzet oplossing. Dan krijg ik inderdaad HD kwaliteit op dat scherm. Maar moet ik daar vrede mee hebben? Ik zou dan net zo goed op een computer beeldscherm kunnen gamen...

    Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn in deze situatie en hoe ik deze het beste kan gebruiken.

    Alvast bedankt,
    Rutger
     
  2. Offtrack

    Offtrack ForzaGT :)

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    6
    Ik kan zo snel in post niet vinden wat voor aansluitingen je scherm wel heeft.
    Maar de kans is groot dat je met de VGA kabel wel in HD kwaliteit kan kijken en die er dus nog bij moet kopen voor 30 eu.
    En je xbox meenemen naar die shop zou ik niet doen. Desnoods neem je alleen je kabeltje mee (component) om te laten zien dat het niet past.

    Als die verkopers hebben beweerd dat er een component ingang op het scherm zou zitten en jij hebt aangegeven dat dat voor jou de reden was om dat scherm te kopen, zullen ze hem wel terug moeten nemen. Maar als zij ontkennen zal het idd lastig zijn om hen zo ver te krijgen.
    En de vraag is of je het perse zo wil spelen, want de kwaliteit van de VGA kabel zal niet veel anders zijn dan component, het is dan alleen die extra 30 eu.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2005
  3. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    Het scherm beschikt over 1 DVI-I, 2 Scart, 1 VGA (PC IN), PC AUDIO IN, S-VIDEO IN...
     
  4. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Dude, niet je xbox meenemen! dat is gewoon te belachelijk voor woorden.
    Je moet absoluut even je verhaal kwijt op http://kassa.vara.nl/portal.
    Die mensen daar zijn experts in wettelijke zaken.
     
  5. jeroen kroes

    jeroen kroes hertog jan ownage

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    wat hij zei :)O-)
     
  6. Lucca

    Lucca Bored

    Berichten:
    823
    Leuk Bevonden:
    0
    Zeker zoals HanTheMan zegt, niet inleveren dat ding.

    Daarnaast moet je ook gewoon een klachtenbrief sturen, niet alleen naar de klachtenlijn, maar ook zeker naar de directie. Dit is echt te belachelijk voor woorden.

    Edit:
    Hmmz, ik lees nu dat het een plaatselijke PC-shop was, geen idee of die ergens een hoofdlocatie hebben.. 8)
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2005
  7. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Stichting De Ombudsman is er voor problemen als deze. Zij kunnen adviezen geven en zelfs bemiddelen tussen de partijen. Ook is er nog de Consumentenbond.

    Als je echt hoog van de toren wil blazen kun je aan de bel trekken bij consumentenprogramma's als Radar en Kassa, maar de kans is natuurlijk klein dat jouw probleem daar echt wordt behandeld.

    www.deombudsman.nl
     
  8. Celius

    Celius Guest

    Je moet echt informatie zoeken op internet en niet zomaar zo'n domme verkoper geloven ;)
     
  9. DS The Best

    DS The Best Whitepoison

    Berichten:
    740
    Leuk Bevonden:
    0
    Via VGA moet je de 360 gewoon kunnen aansluiten op het scherm. Zie hier
     
  10. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    Klopt, maar dan heb ik nog audio nodig. Zitten geen aansluitingen voor op...

    Die VGA oplossing is hier nog even duidelijk geschetst:

    [​IMG]

    En dan is nog maar de vraag, moet ik daarmee genoegen nemen? Aangezien mij een volwaardige HD televisie werd voorgeschoteld..
    Voor een slordige 100 euro meer heb je een prachtig 26" Samsung scherm met alle aansluitingen die je maar nodig zou moeten hebben, en meer.

    Nu zit ik dus in het dilemma.. Moet ik afwachten met welke oplossing de winkelier komt en vervolgens deze goed- of afkeuren?
    Of moet ik zelf het heft in hand nemen...
     
  11. Benson

    Benson Kriepkriep

    Berichten:
    1.360
    Leuk Bevonden:
    7
    Waarom heb je niet zelf gekeken welke aansluitingen er op de tv zitten, aangezien je het blijkbaar beter weet dan de verkopers?
    Geen persoonlijke aanval hoor, maar het kan natuurlijk geen kwaad jezelf er wat meer in te verdiepen als je zulke specifieke wensen hebt ;)

    Maarre er zit wel een vga aansluiting op, dus met een kabel van €30 ben je al klaar... Zelfde kwaliteit als component voor zover ik het begrijp :)

    Natuurlijk blijft het n vervelende zaak die lastig op te lossen is met een niet-welwillende verkoper :'-(. Volgens het Burgerlijk Wetboek is er hier, op basis van de door jou geschetste situatie, sprake van wederzijdse dwaling:

    art. 228 lid 1 BW6: "Een overeenomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar: ...
    art. 228 lid 1 sub c BW6: ... "indien de wederpartij [=verkoper] bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende [=furies] is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden"

    Volgens jou dus wederzijdse dwaling omdat je de tv niet had gekocht als de component aansluiting er nit op gezeten had.
    Voor de verkoper ligt dit anders... De verkoper zou bijv. kunnen zeggen dat de xbox perfect op HD-kwaliteit aan te sluiten is op de tv dmv vga input.
     
  12. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    De verkoper is echter helemaal niet op de hoogte van de Xbox 360... Daarom wil hij hem ook zien. Hij reageerde verbaasd toen ik hem vertelde dat het er niet op kon worden aangesloten.

    Op de website van het beeldscherm staat dat de component aansluiting er wel degelijk opzit. Maar dit geldt dus blijkbaar alleen voor de Japanse en Amerikaanse markt.
    Op het moment van aankoop had ik geen idee met welke aansluitingen HD werkt. Daarom ging ik af op het advies van de verkoper, die mij overduidelijk wist te overtuigen.

    Later zag ik de handleiding van de 360 op internet. Hier stond in dat je de Xbox aan moest sluiten dmv component. Toen is bij mij pas het belletje gaan rinkelen... Dit klopt niet!

    Op het moment van verkoop had ik dus nog helemaal geen idee van dwaling en vertrouwde ik de verkoper. Dit gevoel werd versterkt omdat wij daar vaste klant zijn. (NB: 2 van de 3 pc's, 2 beeldschermen, audioset, netwerk enz enz)
     
  13. Benson

    Benson Kriepkriep

    Berichten:
    1.360
    Leuk Bevonden:
    7
    Tja, begin september was dat van die component stekkers al wel bekend hoor, blijft imo toch voor een groot deel je eigen verantwoordelijkheid.

    Als er alleen over de X360 gepraat is heeft er niemand tegen je gelogen of je verkeerd voorgelicht: De X360 is gewoon perfect en probleemloos aan te sluiten op de TV en met HD kwaliteit.

    Lijkt mij, als beloofd is dat alle HD sources probleemloos aan te sluiten zijn op de tv, je wel in je recht staat. Deze hebben bijna altijd component stekkers en dat behoort een verkoper die dat medium aanprijst te weten.

    just my $0.02
     
  14. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    Letterlijk heeft hij niet gezegd dat alles er op aan te sluiten was...

    Wel schotelde hij mij verschillende HD filmpjes voor, die blijkbaar gewoon gestreamed werden door een pc.

    "Dit is HD, dit is de toekomst"
    "Over enkele jaren zullen alle tv uitzendingen er zo uit te komen zien"

    Dan wek je naar mijn mening toch echt de illusie dat het allemaal mogelijk is op dat scherm.

    Maar het lijkt me nu het verstandigst dat ik niet in de aanval ga.. Aangezien ik toch vrij zwak sta. Hij heeft inderdaad niet letterlijk gezegd dat alles er op aan te sluiten is..
     
  15. Benson

    Benson Kriepkriep

    Berichten:
    1.360
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik zou hem erop proberen te pakken dat de verkoper had moeten vermelden dat voor het afspelen van het gros van de HD-bronnen (waar hij reclame mee maakte :eek:) een component aansluiting wordt gebruikt, die op deze tv ontbreekt.
    Dit komt neer op dwaling, art. 228 lid 1 sub a BW 6: ... "indien dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten."

    Tja, blijft lastige zaak. Ik kan, zoals je begrijpt, door gebrek aan juridisch en technisch inzicht natuurlijk ook geen advies geven dat ook maar enigszins op wettelijke bepalingen is gestaafd, ook al heb ik het BW voor mn neus liggen ;)
     
  16. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    Hehe, hij heeft ook al toegegeven dat hij (en zijn medewerker) niet had moeten zeggen dat de Xbox er op aangesloten zou kunnen worden.

    Vrijdag ga ik langs.. Aangezien het op de terugweg ligt van de Media Markt naar huis toe.. Hij mag hem zien, zien dat je component nodig hebt.

    Ik denk dat hij zich dan wel erg in het nauw gedreven voelt. Ik ga ook niet eerder weg totdat hij duidelijk zijn plan duidelijk heeft gemaakt hoe hij dit gaat oplossen.
     
  17. Benson

    Benson Kriepkriep

    Berichten:
    1.360
    Leuk Bevonden:
    7
    Poot stijf houden en zorgen dat je er zelf meer vanaf weet dan hij :cool:
    enne, niks over vga kabeltjes vertellen ;)
     
  18. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    Daar is het al te laat voor..

    Stond met m'n moeder in de winkel, begint zij daar ineens over... :{
    Ik ging er verder niet op in, en switchte gelijk van onderwerp.

    Eigelijk wil ik mijn geld terug zien.. Zoals ik al zei heb je voor 100 euro meer een prachtig Samsung scherm.
    De vraag is nu hoe ik hem zo ver krijg.
     
  19. Phan()S

    Phan()S heb eindelyk een 360

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het volgende doen: kijk je geld krijg je denk ik nie meer terug, maar je kan wel een wat duurdere tv kopen. Dan breng je die je nu heb terug en neem je die samsung waar jij het over had. Dan leg je gewoon 100 derbij en heb je een goeie tv.
     
  20. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    Het probleem is echter wel,

    het was een eenmalige inkoopactie van die winkel.. Eigelijk is het gewoon een PC winkel.

    Dus dat zit er helaas niet in..
     

Deel Deze Pagina